Het lijkt er sterk op dat zich in de boekenwereld een
revolutie aan het voordoen is zoals we zagen gebeuren in de muzieksien eind
jaren 70, begin jaren 80. De steeds toenemende desinteresse of onmacht van de
grote uitgeverijen om nieuw, ontluikend talent op te sporen en in de markt te
zetten, biedt ruimte aan kleine, onafhankelijke initiatieven die kansen bieden
aan beginnende schrijvers. Vertelpunt Uitgevers is zon uitgeverij.
De boekenwereld staat op zn kop. In België zagen de
boekenverkopers hun omzet flink dalen in de eerste maanden van 2012. In
Nederland ging de boekhandelketen Selexys over kop en werd overgenomen door De
Slegte. In België was Linkeroever Uitgevers verplicht om flink af te slanken en
het aantal uit te geven boeken per jaar drastisch terug te schroeven. Uitgeverij
Houtekiet staat in de etalage.
Bovendien begint men in te zien dat de opmars van het e-book
waarschijnlijk niet te stuiten is en zien vele uitgeverijen hun businessmodel
in gevaar komen. Immers, de onstuitbare opmars van smartphones en van tablets
in vele vormen bewijst dat we steeds meer evolueren in de richting van een
digitale lezersmarkt. En dan moet Amazon nog beginnen met een campagne om haar
e-book reader Kindle in de markt te zetten. Toen ik onlangs in Londen op de
metro zat, zag ik daar al verschillende mensen lezen via een Kindle. Kranten en
tijdschriften beseffen nu ook dat hun nieuwe abonnees hun kranten/tijdschriften
niet meer via de Post, maar via internet zullen ontvangen.
En intussen zit iedereen met argusogen te kijken naar de
komst van Amazon.com en Barnes.com in de Lage Landen. Niemand weet goed wat de
impact van deze online boekenshops zal zijn op het landschap, maar de angst dat
ze een flink stuk van de markt gaan inpalmen, overheerst. Overal wordt er
bezuinigd en het gevolg daarvan is minder redacteurs en minder kansen voor nieuwe
auteurs. De kans om via een gevestigde uitgeverij een boek op de markt te
kunnen brengen was al klein en wordt nu nog kleiner.
Langs de andere kant is er de vaststelling dat steeds meer
mensen boeken beginnen te schrijven. Vele babyboomers die nu massaal op
pensioen gaan, zijn geletterd, hebben hobbys en leefden een interessant leven.
Steeds meer onder hen nemen de pen (PC/laptop/tablet
) ter hand om hun
ervaringen te boek te stellen. De toevloed aan televisiekanalen, films, games
en andere media die de fantasie prikkelen, zorgt voor creatieve impulsen die
vaak uitmonden in een verhaal.
Maar wat doe je met zon verhaal. Hoe schrijf je dat? Hoe
krijg je dat dan bij de mensen? Vermits de klassieke uitgeverijen bezig zijn
met een algemene operatie Redding en zich steeds meer concentreren op de
veilige verkoopkanonnen (lees succesvolle buitenlandse auteurs en Vlaamse
schrijvers zoals Aspe, De Flo, Jeroen Meus, Piet Huysentruyt en andere BVs) is
de kans voor een amateur schrijver om aan de bak te komen zo goed als nihil. En
daar komen de POD (Printing on Demand)-uitgeverijen op de proppen. Zij drukken eender welk boek, als
je maar betaalt. De kans om je schrijfselen in je kast te hebben staan, wordt
dus een stuk reëler. Ook duiken er op het internet steeds meer applicaties op
waarmee je een eigen boek kan creëren. Maar dan moet je een kant en klaar verhaal
hebben en bereid zijn financieel te investeren in je eigen talent.
Er ontwikkelt zich echter een tussenvorm die steeds
interessanter begint te worden: kleine uitgeverijen die talent opsporen, de
auteur-in-spé helpen en begeleiden bij het schrijven van zijn/haar boek en het
vervolgens zonder enige financieel risico voor de schrijver, op 100 exemplaren
uitbrengen. Is het een succes, kan worden overwogen om een bijkomende druk te
doen. Parallel aan dat traject wordt er ook gezorgd voor een e-book versie die
dan via diverse kanalen te koop wordt aangeboden.
Het lijkt er sterk op dat in boekenland aan het gebeuren is
wat er in de muziek gebeurde eind jaren zeventig: de independant labels namen het
toen ook over van de gevestigde platenfirmas en plaatsten tientallen
belangrijke artiesten op de kaart. Namen? Gregh Kinn, Jonathan Richman and the Modern Lovers, The Smiths, Nick
Lowe, Elvis Costello, Ian Dury en in eigen land onder andere , The Scabs, Front
242, TC Matic
Zij staken allemaal de gevestigde waarden naar de kroon. Zonder een independant label, zouden The Smiths wellicht nooit op het Breekend Festival gespeeld hebben (zie foto). Waarschijnlijk
zitten er nieuwe Aspes, Geraertsen, De Flos of zelfs Clausen te wachten tot ze
ontdekt worden. De kans dat ze door gevestigde uitgeverijen gevonden worden is
wel bijzonder klein aan het worden.
|