Reclame: zeg wat je te zeggen hebt en maak je uit de ether
Je zou er haast een boek over kunnen schrijven: irritante reclame. Ik zit nu toch al zo'n zeventien jaar in het copywritervak en heb al wat slogans bedacht. Het is geen makkelijk werk en je moet met tal van dingen rekening houden. Een daarvan is je doelgroep. Ennu weet ik wel dat men de gemiddelde televisiekijker een IQ van een kind van twaalf toedicht en dat de meeste reclames daar dan ook op gericht zijn, maar er zijn grenzen en die worden regelmatig overschreden. Ik heb al tal van producten aangekruist die ik nooit meer zal kopen omwille van de geestdodende, beledigend slechte reclame. Vaak voel ik me intellectueel aangerand als ik hoor met welke debiele filmpjes of radiospots men producten aan deman wil brengen. OK, vroeger had je de vrije radio's en die blonken zelden uit in het maken van degelijke reclamespotjes. Het zij hun vergeven, zij waren liefhebbers die wat in de marge radio maakten. Maar wat gezegd van de publiciteit op Radio 1 en 2 die er soms op je los gelaten wordt? Tenenkrullend van plaatsvervangende schaamte, zit ik mij vaak op te winden tot zelfs flagrant boos te maken. En ik had me na mijn levertransplantatie voorgenomen me niet meer op te winden over futiliteiten. Hetgeen betekent dat reclame dus geen futiliteit is, want ik wind er me over op. Reclamemakers moeten eens gaan beseffen dat ze kostbare tijd van ons inpikken. De minuten die ze vullen met hersendodende spots, zijn minuten dat we verstoken blijven van muziek, informatie of een leuk televisiemoment. Als ze die dan toch van ons stelen, dat ze dan zorgen dat er iets fatsoenlijks in de plaats komt. Dingen die leuk, informatief of grappig zijn. Het ventje van Belgacom ('Voor leukere teevee!!') was geinig en gaf de operator een leuk imago. Maar het werd afgevoerd om een of andere domme reden. Reclame voor tandpasta's zijn niét leuk, zeker niet als ze in Duitsland gemaakt werden waar men al-tijd iemand in een witte jas opv oert om ons de indruk te geven dat geleerde heren in nog geleerdere laboratoria zich uitgebreid over dat product gebogen hebben. Denken ze nu echt dat wij daar nog intrappen? Ik doe hier een oproep om alle irritante reclames te noteren en te melden via deze blog. Dan leggen we een verzameling aan en maken die bekend. We gooien de kritieken op het internet en indien mogelijk formuleren we leukere alternatieven. Misschien, héél misschien monitoren ze de social media en komen onze commentaren ooit bij de makers terecht. En als het publiciteit is die gemaakt werd door een Belgisch bureau, dan zoeken we op wie die gemaakt heeft en noemen ze met naam en toenaam. Wie weet is er een kans, een hééééél kleine kans, dat ze dan eens wat harder nadenken over wat ze ons door de strot persen. En wil iemand die creatievelingen eens vertellen dat we het spuugzat zijn om telkens grapjes te moeten aanhoren in iedere reclamespot. Want die grapjes zijn allang NIET MEER GRAPPIG. Vertel wat je te vertellen hebt en maak je uit de ether!