Gisteren op Radio 1 een interview gehoord met de initiator van Teletekst op de toenmalige BRT. We spreken over de jaren 80 en Teletekst kwam overgewaaid van de BBC als nieuwskanaal waar korte berichten gepost werden. Al bestond het woord posten toen nog niet. Het leuke aan het hele verhaal is dat alhoewel het een voorhistorische toepassing is Teletekst nog niets aan belang heeft ingeboet. Integendeel zelfs. Steeds meer mensen volgen een stuk nieuws via dit oubollige, grafisch niet uitziende medium.
En dat is goed nieuws voor iedereen die met woord en tekst bezig is. Lange tijd gold dat het beeld hoe langer hoe belangrijker werd en dat tekst stilaan op de achtergrond verdween of beperkt werd tot een absoluut minimum. De eeuw van het beeld stond eraan te komen. Niets blijkt nu minder waar te zijn. Dankzij de gsm en met uitbreiding de smartphones is tekst nog nooit zo belangrijk geworden als nu. En het verhaal zet zich verder. Facebook? Je kan er fotos mee posten, maar het belangrijkste is tekst. Linkedin? Vrijwel alleen tekst. Twitter? Helemáál alleen tekst. Blogs? Ze draaien om tekst.
Trendwatcher Herman Konings zei het al in 1999: De 21ste eeuw wordt de eeuw van de verhalenverteller. Hij heeft overschot van gelijk gekregen. En daar zijn wij blij om. Want de kracht van het verhaal zet zich steeds verder door. Kijk naar de reclame: producten worden hoe langer hoe minder aangeprezen. Er worden verhalen rond gecreëerd. Politici beroemen zich niet meer op hun kwaliteiten, ze sturen positieve verhalen de wereld in. En ondanks het feit dat het slecht gaat in de wereld van de uitgeverijen en boekenwinkels, werden er nog nooit zoveel verhalen geschreven en boeken gelezen als nu.
Steeds meer draait het om woorden die op de juiste of een leuke manier achter elkaar gezet worden. Het is een ambacht als een ander. Alleen is het ontzettend plezierig. Om zelf te doen, of om anderen mee te helpen. Dus als je de drang voelt om te schrijven, doé het. Je bent ontzettend hip! Zelfs als je niet weet hoe, begin er toch maar aan. Het komt vaak vanzelf. Een leuke handleiding daartoe is het boek 30.000 woorden van Charlie van Kaat Vrancken. Een aanrader. Wij van onze kant zullen in de komende blogs regelmatig tips geven over het schrijven van verhalen.
Schrijf ze!
Dirk Hermans
|