Inhoud blog
  • Oefendag 1 (Kleuterschool)
  • Verkeersmaterialen
  • Verkeersweek (Kleuterschool) - DEEL 2
  • Verkeersweek: beschermde omgeving/ uitreiking stapdiploma's (Kleuterschool)
  • Leren hindernissen nemen (Kleuterschool)
    Zoeken in blog

    Verkeer De Bolster

    08-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3de leerjaar: uitstap 'de Ploeg'
    We maakten met het derde leerjaar een fietsuitstap. Langs kleine en veilige fietswegen reden we naar Blauberg. De verkeersregels die we hebben geleerd konden we vlot toepassen. Wat zijn we sportief geweest vandaag! Bedankt aan alle ouders die ons veilig mee hebben begeleid van of naar 'De Ploeg'.


    08-05-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    07-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autoluwe schooldag in de lagere school

     







    07-05-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    06-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4de leerjaar: behendigheidsparcours
    Op dinsdag 6 mei oefenden de leerlingen van het 4de leerjaar hun behendigheid op de fiets onder het waakzaam oog van twee plaatselijke politieagenten.
    Rijden op een smalle strook, een lange ketting vastnemen en hiermee een grote cirkel maken zonder de ketting de grond te laten raken, in een afgebakend gebied een grote acht vormen, terwijl men fietst achterom kijken en het getoonde getal lezen, ….., waren enkele oefeningen die de leerlingen moesten uitvoeren.
    Nadat iedereen de tijd had gehad om alles te oefenen, volgde er een test.










    06-05-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    24-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3de leerjaar: de kilometer
    Volgende doelen zijn aan bod gekomen tijdens deze les:
    => veilig per 2 stappen
    => de verkeerssituatie waarnemen met onze zintuigen
    => op een veilige manier andere voetgangers en fietsers kruisen
    => de verkeersborden in het straatbeeld herkennen







    24-04-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    04-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2de leerjaar: de voetganger
    Volgende doelen zijn aan bod gekomen tijdens deze lessen:
    => Hoe stappen we op de stoep?
    => Hoe steken we veilig over met en zonder zebrapad?
    => Hoe zetten we deze vaardigheden om in de praktijk?





    04-04-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    03-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2de graad: verkeersnamiddag
    Op donderdag 3 april organiseerde de 2de graad een heuse verkeersnamiddag. Door middel van een doorschuifsysteem kregen de leerlingen drie verschillende verkeerslessen. Het was een leuke, maar ook een zeer leerrijke namiddag!

    Bij juf Daisy onderzochten we de functies en kenmerken van de verschillende verkeersgroepen. Op die manier leerden we gebods-, verbods-, gevaars-, aanwijzings- en voorrangsborden van elkaar te onderscheiden. Om de betekenis van de verkeersborden nog beter onder de knie te krijgen, speelden we nadien nog een leuk spel!

    Bij juf Tessa leerden we hoe we ons als voetganger veilig in het verkeer verplaatsen. We gingen aan de slag met foto's uit Ramsel. Deze foto's moesten we ordenen door te kijken waar we op deze plaats moeten stappen (stoep, fietspad vlak naast de rijweg, fietspad gescheiden van de rijweg, berm, rijbaan). Ook enkele aandachtspunten werden besproken (fluohesje aandoen en achter elkaar stappen op rijbaan, opletten voor uitrijdende auto's van oprit,...). Tot slot hebben we deze regels ook toegepast in de praktijk. We hebben getoond dat we ons als voetganger prima uit de slag kunnen trekken!


    Bij meester François oefenden we tijdens allerlei behendigheidsproefjes onze fietsvaardigheid. Reageren op een fluitsignaal, snelheid aanpassen, een scherpe bocht nemen, naast een verhoogde rand stoppen en het evenwicht bewaren wanneer men slechts met één hand stuurt. Na een uurtje oefenen, hadden we al heel wat bewegingen onder de knie.







    03-04-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    20-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zichtbaarheidsactie december 2013 - januari 2014
    Tijdens de maanden december en januari werden er regelmatig zichtbaarheidsacties georganiseerd. Iedereen die bij de controle zijn fluohesje droeg, ontving een zichtbaarheidskaartje. We merkten dat  Ramsel ’s morgens en ’s avonds wat meer fluo kleurde dan anders. Proficiat iedereen die er aan mee  werkten om deze actie te laten slagen. En wij blijven uiteraard onze fluo - hesjes dragen! De kleuters  konden deze kaartjes inruilen voor een leuke verrassing. Voor de lagere school keken we uit welke klas er werd uitgeroepen tot de fluoklas.



















    20-02-2014 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    14-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2KB (4- jarigen): Activiteit 'Een brief posten'
    Tijdens deze activiteit werkten we aan volgende doelen:

    9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico’s inhoudt.
    Dat houdt in dat de kleuters weten dat opvallende kleding in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid.

    9.16 Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen 
    Dat houdt in dat de kleuters hun gedrag kunnen aanpassen aan de omstandigheden.

    9.18 Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers
    Dat houdt in dat de kleuters veilig kunnen oversteken onder begeleiding.

    84.Reflecteren 
    De kleuters blikken terug op de uitstap en verwoorden handelingen die ze gedaan hebben.

    65.Inzichten verwerven over mens en samenleving
    De kleuters weten wat hoort en wat niet hoort, als ze zich verplaatsen in het verkeer.

    24.Regels en afspraken naleven en waarderen
    De kleuters houden zich aan de regels en de afspraken die vooraf gemaakt zijn.












    14-02-2014 om 00:00 geschreven door bolster


    Categorie:Verkeer
    11-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3K (5- jarigen): Thema 'Cijfers en letters'

    Tijdens deze activiteit werkten we aan volgende doelen:

    Hoofddoel:

    9.16: Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen.

    9.18: Kinderen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers.

    9.17: kinderen houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte.

    Subdoel:

    Weten om te gaan met hindernissen op hun weg

    Kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving

    Lokaliseren en er zich veilig in verplaatsen.

    Beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie. 

    Veilig kunnen oversteken onder begeleiding.

    Zich houden aan afspraken omtrent het gebruik van een ruimte.



















    11-02-2014 om 00:00 geschreven door bolster


    Categorie:Verkeer
    14-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3de leerjaar: leerwandeling W.O.- thema 'Huizen in de straat'

    Om ons nieuwe W.O.- thema “Huizen in de straat” aan te vatten, trokken we er eventjes op uit. Jas aan, muts op, wanten mee en niet te vergeten … ons fluo- hesje!

    In Dirksland ontdekten we verschillende eigenschappen over huizen: van een plat dak tot een zadeldak, van halfsteens verband tot Vlaams verband, van een dakkapel tot een erker, enz. Elke leerling mocht zijn/ haar mooiste huis uitkiezen.







    14-01-2014 om 00:00 geschreven door bolster


    Categorie:Verkeer
    19-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3de leerjaar: uitstap gemeentehuis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de WO-lessen zijn we gestart met een nieuw thema ‘Mijn gemeente’. Om onze eigen gemeente wat beter te leren kennen, gingen we op dinsdag 19 november met het derde leerjaar op uitstap naar het gemeentehuis, de Mixx en het containerpark. Om 8u30 stonden we allemaal paraat met onze fiets om te vertrekken richting het gemeentehuis te Herselt, allen voorzien van een fluohesje en fietshelm.Het was een heel leuke en leerrijke dag.

    19-11-2013 om 00:00 geschreven door bolster


    Categorie:Verkeer
    10-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1ste leerjaar: Thema 'Lila links'

    -          De volgende doelen zijn aan bod gekomen tijdens deze les:

    • de begrippen links en rechts correct gebruiken bij het oversteken van de rijweg
    • verwoorden waarom afspraken in het verkeer belangrijk zijn
    • verkeersborden tijdens de buurtwandeling aanwijzen en beschrijven : de vorm, de kleur van de achtergrond en van de bordrand, het logo
    • de verkeersregels ‘Pas op!‘, ‘Je mag niet!’, ‘Je moet!’, ‘Dit is!’ verbinden met het gevaarbord, het verbodsbord, het aanwijsbord.
    •  veilig kunnen oversteken onder begeleiding
    • veilig kunnen oversteken zonder begeleiding (aanzet)
    •  de betekenis kennen van pictogrammen, verkeersborden, …








    10-10-2013 om 00:00 geschreven door bolster


    Categorie:Verkeer
    26-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1ste leerjaar: Thema 'Weg van mijn school'
    Volgende doelen zijn aan bod gekomen tijdens deze les:
    • verkeersgeluiden benoemen
    • verkeersborden en wegmarkeringen voor de voetganger en de fietser in de omgeving van de schoolpoort beschrijven en hun betekenis verwoorden
    • verwoorden hoe ze zich op een veilige manier rond de schoolpoort kunnen bewegen als voetganger, fietser, passagier van een auto en van de schoolbus
    •  hun verkeersgedrag kritisch beoordelen
    •  maatregelen opnoemen die de omgeving rond de schoolpoort veiliger maken(o.a. dragen van fluo-hesje)
    • weten dat opvallende kledij in het verkeer kan bijdragen tot eigen veiligheid
    • plaatsen herkennen waar veilig kan worden gespeeld en waar niet
    • de gevaarlijke verkeerssituatie in de schoolomgeving kunnen lokaliseren
    • weten om te gaan met hindernissen op hun weg
    • verkeersgeluiden kunnen identificeren, onderscheiden en lokaliseren




    26-09-2013 om 00:00 geschreven door bolster


    Categorie:Verkeer

    Archief per week
  • 08/10-14/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 18/11-24/11 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 23/09-29/09 2013

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs