Een vriend van ons mailde mij gisteren om mij een beetje op te beuren, dat ik voor vandaag door de wijziging in de thuiskomstplannen, in ieder geval een item op dit blog had, maar voor vandaag heb ik heel wat leukers:
De kapitein is jarig vandaag!! 45 jaar!!! Ik hoop, dat de kok een heerlijke taart voor je maakt!
Van harte gefeliciteerd, schat! Als je weer thuis bent, doen we het niet dunnetjes over, maar gewoon DIK over! Wij nemen hier een glas cola op je gezondheid en proosten digitaal met jouw sinas!
Weet u hem nog, die mop van die zeeman die woensdag thuis zou komen:
hij komt niet.
Over een uur of 3 vertrekt de London naar Chittagong (Bangladesh). Een kleine rekensom leert me, dat Kerstmis eigenlijk niet te halen is: vrijdag komt hij namelijk daar aan en het vliegverkeer vanuit Bangladesh is zo slecht, dat kantoor in principe niet aflost in Bangladesh. De Kerstdagen naar z'n grootje..... De vraag is of hij Oud en Nieuw wel haalt. 't Wordt dus weer vervolgd.
Bah, echt rot.
Gelukkig voor de stagiaires, want zij zijn net op tijd van boord gehaald! Daar was namelijk géén aflosser voor nodig.
Ik wens hun in ieder geval hele fijne Kerstdagen thuis! En hoop, dat ze met een blij gevoel aan deze stage terug kunnen denken!
Eergisteren is de Hr.Ms. Zuiderkruis teruggekomen in Den Helder van haar
allerlaatste missie: hulp bij de bestrijding van de piraten rond de Hoorn van
Somalië. (in februari wordt de Zuiderkruis uit de vaart gehaald na 36 dienstjaren)
De bemanningsleden kunnen de feestdagen net als wij, thuis vieren.
Voor 400 bemanningsleden die nog vast gehouden worden op de 20 door piraten
gekaapte schepen, is het een ander verhaal.
Voor de beeldvorming: dat is een Boeing 777 vol passagiers.... Als het werkelijk om een kaping van een vliegtuig zou gaan, stond de wereld op z'n kop.
Het is eerder regel dan uitzondering dat gekaapte bemanningsleden 8 maanden vast zitten. Op het nieuws komt het bijna niet meer naar voren, want de gemiddelde nieuwsvolger weet het nou wel. Nieuwsmoeheid, heet dat.
Het probleem is niet minder en deze mannen zijn niet thuis met de feestdagen. Daar moet wel even bij stilgestaan worden.
Er wordt hier thuis geregeld autogereden. Zo ben ik gisteren twee keer op en neer naar Zwolle gegaan. Op één van die ritten zat er een auto voor me, die niet op wilde schieten. Op een weg waar je 80 km/uur mag, werd 60 gereden. Je mag hier niet inhalen en dan zit er niets anders op dan de snelheid aan te passen. Bij het stoplicht waar ik rechtsaf ging, zag ik, dat de bestuurder een vrouw was.......tja, dat is weer zo'n slecht voorbeeld. Af en toe ben ik ook zo'n vrouw-achter-het-stuur: Jaren geleden moest ik door Venlo heen. (Venlo is een stad met véél éénrichtingsverkeer.) Ik moest over anderhalve straat linksaf en er stond een file met allemaal auto's met het knipperlicht naar rechts. Daar reed ik dus langs. Alle bestuurders bekeken me aandachtig (wat ik wel vreemd vond) en ik reed zo'n 70 auto's voorbij. Voor het rode stoplicht bleef ik staan, heftig meezingend met de muziek op mijn radio en een beetje rondkijkend, wachtte ik op het groene licht. De vrachtwagenchauffeur schuin achter mij lag helemaal in een deuk....... Toen ik keek waarom dat was, bleek dat IK als spookrijder op de linkerweghelft stond!! Gelukkig mocht ik van de vrachtwagenchauffeur voor hem komen.
Zoals iedere vrouw, ben ik dol op leuke verrassingen. Gisteren kwam er eentje via de post: een kerstpakket van Svitzer! Eigenlijk zou ik het ingepakt moeten laten zitten voor als Bas aankomende week thuis komt, maar ja, nieuwsgierigheid is één van mijn minder goede eigenschappen. Onder het mom van 'misschien kan het bederven' hebben onze dochter en ik het pak uitgepakt. Het pakket is helemaal in Italiaanse stijl, dus een kolfje naar onze hand! Heerlijk! De salami en de slagroom gaan in de koelkast, dus het was echt Noodzakelijk om het pakket te openen. Als mijn Heer Gemaal het belieft om thuis te komen, zal ik een heerlijke Italiaanse maaltijd voor hem serveren! Met dank aan de maatschappij!
De laatste week is vandaag ingegaan! Er moet dus weer druk gepoetst worden. Nu is het buiten zo slecht weer, dat ramen lappen geen goed idee is. Het water waait vast uit de spons! In Singapore kwam het 'gelukkig' ook met bakken uit de hemel in de afgelopen weken en dan kan er buiten niet geschilderd worden. Nou hebben we allebei een excuus als het er wat minder uitziet! Er wordt wel hard gewerkt om de achterstand in te halen, want het bootdek (rare naam, alle dekken zijn toch bootdekken?) ziet er al gelikt uit.
Hieronder staat een foto van het achterdek dat nog geschilderd moet worden:
Het was druk, maar gezellig de afgelopen dagen. Allereerst had ik mijn ouders te logeren en gisteren ben ik met twee vriendinnen Ootmarsum onveilig gaan maken. En heb een heerlijke dag gehad. Het was Kerstmarkt in Ootmarsum, met leuke kraampjes, gezellige mensen, lekker eten en goed gezelschap. Het Drentse Heideschaap was ook nog vertegenwoordigd door een groepje van zo'n 12 leden, dat in toom gehouden werd door twee schaapshonden en een herder. Ze liepen rondjes over de kerstmarkt. Echt leuk. (en lekker zacht )
Vandaag viert men de verjaardag van het Korps Mariniers; opgericht op 10 december door Johan de Witt in 1665. De gevallenen worden herdacht op het Oostplein in Rotterdam. Mariniers zijn de soldaten onder de marine en zwaar getraind. De groep bestaat uit ongeveer 2800 mannen. Vrouwen kunnen geen marinier worden. Op de site van het Ministerie van Defensie (www.defensie.nl) staat een handleiding voor uitgezonden mariniers èn het thuisfront. Wat ik grappig vind, is dat er gesproken wordt over een 'missie voor de uitgezondene' en een 'missie voor het thuisfront'. Mijn echtgenoot mag dan géén marinier zijn, maar blijkbaar heb ik hier thuis wel een missie! En zo'n handleiding is natuurlijk reuze handig!
Dit jaar géén overvolle Kerstversiering hier in huis. De modelbouwboten mogen zelfs blijven staan. Natuurlijk heb ik wel de Kerstliedjes aanstaan en bij ''driving home for Christmas'' denk ik: "JA, dat is echt zo!!" Net een klein kind, zo blij. Volgens de oude planning, zou Bas morgen thuis komen. Gelukkig komt hij pas over 12 dagen, want ik heb het vreselijk druk op dit moment met poetsen en allerlei voorbereidingen voor de Feestdagen.
Uplo
Bas kon mij vertellen, dat hij heel lief was geweest en dat Sinterklaas/Zwarte Piet ook nog wat in de schoenen van de bemanning had gelegd! Bovendien was er een lang gedicht waarbij het leven van iedereen doorgenomen werd. Hoofdgedachte bij de kapitein was, dat zijn snor wel wat korter mocht. Erg leuk! Dat kan alleen een vrouw verzinnen! Gelukkig kreeg ze hulp van de 2e Stuurpiet! Gezellig! Er was één bemanningslid dat niet eerst in zijn schoen had gekeken. Dat resulteerde in een vieze sok en papiertjes door de gang.
In de beroepsgroep 'zeeman' zijn er veel vrijgezellen. Het is voor een single zeeman vrij kostbaar om in een eigen auto te rijden. Dit voertuig staat immers 8 maanden per jaar stil, maar verzekering, afschrijving, belasting en APK gaan even hard door als bij de dagelijkse gebruiker. Ik heb daarom eens gekeken wat het kost om een auto te huren voor de tijd dat een zeeman thuis is. Een minileasecontract/shortleasecontract is dan een optie en dit contract is na 1 maand iedere dag opzegbaar.
Voor een Citroen C1 betaal je 414,- per maand (exclusief brandstof)
Voor een VW Polo betaal je 660,- per maand (exclusief brandstof)
Best een aardig alternatief, lijkt me. Nog goedkoper is het om een pool onder de zeemannen van Svitzer Ocean Towage op te richten. Behalve de bedrijfsoverdracht kan dan ook de contactsleutel worden doorgegeven.
Gisteren moest ik met één van onze hondjes (Engelse Cocker Spaniel) naar de dierenarts. Ik had namelijk weer een bult ontdekt. Dit keer een rare, want het leek wel een klit. De dierenarts was een beetje ongeduldig. Ik kon tussen al het haar niet onmiddellijk het bewijs vinden, dat de klit géén normale klit was, want hij bloedde. Hij ging zelf zoeken. Dat duurde dus langer. De tondeuse werd erbij gehaald. De hele bos met haar werd weggehaald en toen bleek het een natte korst te zijn waaronder een bloederige, natte bult verscheen waar we allebei van schrokken. Ons hondje moest gisteren hals over kop onder het mes.... Echt naar. Gelukkig is alles verwijderd en mogen de hechtingen er over een dikke week weer uit.
Donna en Piepo
De Singapore is inmiddels in Nieuw Zeeland aangekomen. Doordat ze vlak onder de kust varen, heeft men haar mooi op de lichtgevoelige plaat kunnen vastleggen:
Het Eiland van Vermaak, Sentosa Island, is erg geliefd bij de inwoners van
Singapore. Met 3 stranden, een pretpark, twee golfbanen, een aquarium en nog
veel meer, kun je je zeker vermaken.
Bas is er van het weekend heen gegaan met het doel: 't Universal Studio park,
met allerlei thema's gebaseerd op films, zoals
Shrek, de Mummy en de Transformers.
Per thema zijn er diverse attracties zoals 8-banen, 4D-bioscoop en combinaties
van beide. In totaal
zijn er 24 attracties. Nu wordt een draaimolen natuurlijk ook tot een attractie
gerekend, maar die heeft onze kapitein overgeslagen. Helaas werd 1 attractie
gecancelled omdat er
onweer in de buurt was en die attractie gebeurde op het water met
allerlei stunts en special effects. Nu moet Bas nóg een keer terug! Gelukkig is dat géén straf!
Bas kon even de wal op, om voor mij een paar voorbeelden te verzamelen van de classificatie van de eettentjes en tegelijk te controleren of hij het met de uitslag in ieder geval op smaaktechnisch gebied eens was. Verder kon hij nog naar een soort Disneyland èn op het strand liggen. Het leven van de zeeman gaat duidelijk weer over rozen!
In Singapore zijn er verschillende mogelijkheden om te snacken. Om voedselvergiftiging te voorkomen, is er een controlesysteem. Een A, B, of C-status wordt dan toegewezen. Deze status moet goed zichtbaar bij de venter te zien zijn. Krijgt men de "D-status", dan moet je de zaak sluiten. Bij de bevolking geldt, dat eten bij een A-status verkooppunt minder goed smaakt dan bij een B, of C-status verkooppunt. Anders dan in Nederland, waar etenswaren afgeschermd en gekoeld moet staan, worden ze in Singapore heet tentoongesteld. Bas is dol op saté en dat is voldoende te koop in Singapore!
De zeevaart heeft te maken met eb-, en vloedstromingen. De binnenvaart daarentegen kent een ander fenomeen: veel of weinig water in de rivier. Op dit moment is de Rijn bij Lobith op z'n laagst ooit. De scheepvaart ondervindt hinder hiervan. Ze kunnen maar de helft van hun normale hoeveelheid lading meenemen. Snel zal dit probleem niet opgelost zijn, want er wordt in het achterland weinig neerslag verwacht. In ieder geval is de Rijn bij Wijk bij Duurstede Lek, vandaar!
Gisteren moesten wij (onze dochter en ik) op school verschijnen voor een lesje studiefinanciering (geregeld door het huidige DUO). Echt interessant kon ik het niet noemen. De huidige manier van presentatie via een groot scherm, gekoppeld aan een bestuurbare computer werkt alleen, als het scherm ondersteunt wat er gezegd wordt en niet als het zelfstandig wordt gebruikt als de werkelijke presentatie, gecombineerd met kreten als 'en dan moet je hier klikken' en 'en dan zie je dit'. Uitgedeelde stencils met de getoonde 'dia's' helpen met de leesbaarheid van de powerpoints, maar ikzelf zie ze meer als naslagwerk. Ik kan waarderen, dat de school het voor de kinderen populair wil brengen, maar dat moet niet samengaan met kwaliteitsverlies. Wat men ervan geleerd kan hebben, is: -dat men vooral op tijd moet zijn met inschrijven, -dat studeren geld kost (waar ik al zo'n donkerbruin vermoeden van had) -dat men als student niet moet verwachten dat er zaken (zoals inschrijving en het krijgen van studiefinanciering) gekoppeld zijn.