Zoals iedere vrouw, ben ik dol op leuke verrassingen. Gisteren kwam er eentje via de post: een kerstpakket van Svitzer! Eigenlijk zou ik het ingepakt moeten laten zitten voor als Bas aankomende week thuis komt, maar ja, nieuwsgierigheid is één van mijn minder goede eigenschappen. Onder het mom van 'misschien kan het bederven' hebben onze dochter en ik het pak uitgepakt. Het pakket is helemaal in Italiaanse stijl, dus een kolfje naar onze hand! Heerlijk! De salami en de slagroom gaan in de koelkast, dus het was echt Noodzakelijk om het pakket te openen. Als mijn Heer Gemaal het belieft om thuis te komen, zal ik een heerlijke Italiaanse maaltijd voor hem serveren! Met dank aan de maatschappij!
De laatste week is vandaag ingegaan! Er moet dus weer druk gepoetst worden. Nu is het buiten zo slecht weer, dat ramen lappen geen goed idee is. Het water waait vast uit de spons! In Singapore kwam het 'gelukkig' ook met bakken uit de hemel in de afgelopen weken en dan kan er buiten niet geschilderd worden. Nou hebben we allebei een excuus als het er wat minder uitziet! Er wordt wel hard gewerkt om de achterstand in te halen, want het bootdek (rare naam, alle dekken zijn toch bootdekken?) ziet er al gelikt uit.
Hieronder staat een foto van het achterdek dat nog geschilderd moet worden:
Het was druk, maar gezellig de afgelopen dagen. Allereerst had ik mijn ouders te logeren en gisteren ben ik met twee vriendinnen Ootmarsum onveilig gaan maken. En heb een heerlijke dag gehad. Het was Kerstmarkt in Ootmarsum, met leuke kraampjes, gezellige mensen, lekker eten en goed gezelschap. Het Drentse Heideschaap was ook nog vertegenwoordigd door een groepje van zo'n 12 leden, dat in toom gehouden werd door twee schaapshonden en een herder. Ze liepen rondjes over de kerstmarkt. Echt leuk. (en lekker zacht )
Vandaag viert men de verjaardag van het Korps Mariniers; opgericht op 10 december door Johan de Witt in 1665. De gevallenen worden herdacht op het Oostplein in Rotterdam. Mariniers zijn de soldaten onder de marine en zwaar getraind. De groep bestaat uit ongeveer 2800 mannen. Vrouwen kunnen geen marinier worden. Op de site van het Ministerie van Defensie (www.defensie.nl) staat een handleiding voor uitgezonden mariniers èn het thuisfront. Wat ik grappig vind, is dat er gesproken wordt over een 'missie voor de uitgezondene' en een 'missie voor het thuisfront'. Mijn echtgenoot mag dan géén marinier zijn, maar blijkbaar heb ik hier thuis wel een missie! En zo'n handleiding is natuurlijk reuze handig!
Dit jaar géén overvolle Kerstversiering hier in huis. De modelbouwboten mogen zelfs blijven staan. Natuurlijk heb ik wel de Kerstliedjes aanstaan en bij ''driving home for Christmas'' denk ik: "JA, dat is echt zo!!" Net een klein kind, zo blij. Volgens de oude planning, zou Bas morgen thuis komen. Gelukkig komt hij pas over 12 dagen, want ik heb het vreselijk druk op dit moment met poetsen en allerlei voorbereidingen voor de Feestdagen.
Uplo
Bas kon mij vertellen, dat hij heel lief was geweest en dat Sinterklaas/Zwarte Piet ook nog wat in de schoenen van de bemanning had gelegd! Bovendien was er een lang gedicht waarbij het leven van iedereen doorgenomen werd. Hoofdgedachte bij de kapitein was, dat zijn snor wel wat korter mocht. Erg leuk! Dat kan alleen een vrouw verzinnen! Gelukkig kreeg ze hulp van de 2e Stuurpiet! Gezellig! Er was één bemanningslid dat niet eerst in zijn schoen had gekeken. Dat resulteerde in een vieze sok en papiertjes door de gang.
In de beroepsgroep 'zeeman' zijn er veel vrijgezellen. Het is voor een single zeeman vrij kostbaar om in een eigen auto te rijden. Dit voertuig staat immers 8 maanden per jaar stil, maar verzekering, afschrijving, belasting en APK gaan even hard door als bij de dagelijkse gebruiker. Ik heb daarom eens gekeken wat het kost om een auto te huren voor de tijd dat een zeeman thuis is. Een minileasecontract/shortleasecontract is dan een optie en dit contract is na 1 maand iedere dag opzegbaar.
Voor een Citroen C1 betaal je 414,- per maand (exclusief brandstof)
Voor een VW Polo betaal je 660,- per maand (exclusief brandstof)
Best een aardig alternatief, lijkt me. Nog goedkoper is het om een pool onder de zeemannen van Svitzer Ocean Towage op te richten. Behalve de bedrijfsoverdracht kan dan ook de contactsleutel worden doorgegeven.
Gisteren moest ik met één van onze hondjes (Engelse Cocker Spaniel) naar de dierenarts. Ik had namelijk weer een bult ontdekt. Dit keer een rare, want het leek wel een klit. De dierenarts was een beetje ongeduldig. Ik kon tussen al het haar niet onmiddellijk het bewijs vinden, dat de klit géén normale klit was, want hij bloedde. Hij ging zelf zoeken. Dat duurde dus langer. De tondeuse werd erbij gehaald. De hele bos met haar werd weggehaald en toen bleek het een natte korst te zijn waaronder een bloederige, natte bult verscheen waar we allebei van schrokken. Ons hondje moest gisteren hals over kop onder het mes.... Echt naar. Gelukkig is alles verwijderd en mogen de hechtingen er over een dikke week weer uit.
Donna en Piepo
De Singapore is inmiddels in Nieuw Zeeland aangekomen. Doordat ze vlak onder de kust varen, heeft men haar mooi op de lichtgevoelige plaat kunnen vastleggen:
Het Eiland van Vermaak, Sentosa Island, is erg geliefd bij de inwoners van
Singapore. Met 3 stranden, een pretpark, twee golfbanen, een aquarium en nog
veel meer, kun je je zeker vermaken.
Bas is er van het weekend heen gegaan met het doel: 't Universal Studio park,
met allerlei thema's gebaseerd op films, zoals
Shrek, de Mummy en de Transformers.
Per thema zijn er diverse attracties zoals 8-banen, 4D-bioscoop en combinaties
van beide. In totaal
zijn er 24 attracties. Nu wordt een draaimolen natuurlijk ook tot een attractie
gerekend, maar die heeft onze kapitein overgeslagen. Helaas werd 1 attractie
gecancelled omdat er
onweer in de buurt was en die attractie gebeurde op het water met
allerlei stunts en special effects. Nu moet Bas nóg een keer terug! Gelukkig is dat géén straf!
Bas kon even de wal op, om voor mij een paar voorbeelden te verzamelen van de classificatie van de eettentjes en tegelijk te controleren of hij het met de uitslag in ieder geval op smaaktechnisch gebied eens was. Verder kon hij nog naar een soort Disneyland èn op het strand liggen. Het leven van de zeeman gaat duidelijk weer over rozen!
In Singapore zijn er verschillende mogelijkheden om te snacken. Om voedselvergiftiging te voorkomen, is er een controlesysteem. Een A, B, of C-status wordt dan toegewezen. Deze status moet goed zichtbaar bij de venter te zien zijn. Krijgt men de "D-status", dan moet je de zaak sluiten. Bij de bevolking geldt, dat eten bij een A-status verkooppunt minder goed smaakt dan bij een B, of C-status verkooppunt. Anders dan in Nederland, waar etenswaren afgeschermd en gekoeld moet staan, worden ze in Singapore heet tentoongesteld. Bas is dol op saté en dat is voldoende te koop in Singapore!
De zeevaart heeft te maken met eb-, en vloedstromingen. De binnenvaart daarentegen kent een ander fenomeen: veel of weinig water in de rivier. Op dit moment is de Rijn bij Lobith op z'n laagst ooit. De scheepvaart ondervindt hinder hiervan. Ze kunnen maar de helft van hun normale hoeveelheid lading meenemen. Snel zal dit probleem niet opgelost zijn, want er wordt in het achterland weinig neerslag verwacht. In ieder geval is de Rijn bij Wijk bij Duurstede Lek, vandaar!
Gisteren moesten wij (onze dochter en ik) op school verschijnen voor een lesje studiefinanciering (geregeld door het huidige DUO). Echt interessant kon ik het niet noemen. De huidige manier van presentatie via een groot scherm, gekoppeld aan een bestuurbare computer werkt alleen, als het scherm ondersteunt wat er gezegd wordt en niet als het zelfstandig wordt gebruikt als de werkelijke presentatie, gecombineerd met kreten als 'en dan moet je hier klikken' en 'en dan zie je dit'. Uitgedeelde stencils met de getoonde 'dia's' helpen met de leesbaarheid van de powerpoints, maar ikzelf zie ze meer als naslagwerk. Ik kan waarderen, dat de school het voor de kinderen populair wil brengen, maar dat moet niet samengaan met kwaliteitsverlies. Wat men ervan geleerd kan hebben, is: -dat men vooral op tijd moet zijn met inschrijven, -dat studeren geld kost (waar ik al zo'n donkerbruin vermoeden van had) -dat men als student niet moet verwachten dat er zaken (zoals inschrijving en het krijgen van studiefinanciering) gekoppeld zijn.
De Anchorage van Singapore is zeer druk. Om het overzichtelijk te houden, zijn er 3 sectoren benoemd, die natuurlijk allemaal moeten luisteren naar de Port Master. De Oostelijke Sector: Changi General Purposes Anchorage : Voor schepen die zich moeten melden bij
de douane, om af te lossen of om door te varen naar een scheepswerf
Eastern Bunkering A, B, of C Anchorage : om brandstof in te nemen
Man-of-War Anchorage : voor bezoekende oorlogschepen
Eastern Special Purpose A, B, C, of D Anchorage : voor schepen die aan de
ketting liggen, of reparaties nodig hebben
Eastern Petroleum A, of B Anchorage : voor schepen geladen met olie
Laid-up Anchorage : voor opgelegde schepen
Small Craft Anchorage: voor vissersboten, bakken en havenslepers
Eastern Explosives Lighters Anchorage : voor kleine schepen geladen met
explosieven
Eastern Anchorage: algemene ankerplaats voor schepen om te bunkeren, water in
te slaan, of wachten om naar 'binnen' te gaan, maar niet geladen zijn met olie
Eastern Holding A, B, of C Anchorage : parkeerplek op orders van de Port Master
Changi Barge Temporary Holding Anchorage : voor bakken gevuld met zand/grind
die wachten op orders van de Port Master
De Westelijke Sector: vergelijkbaar met de Oostelijke Sector, maar hier is ook plaats voor quarantaineschepen en grote olie/containerschepen
Tenslotte de Jurong Sector : voor zeer grote containerschepen en
chemicaliëntankers
Het beste idee van Nederland, is een lunchtrommel waarmee je de boterhammen met elastiek op hun plek kunt houden. Het systeem voorkomt, dat je een soort 'boterhamstamppot' hebt, als rond 12 uur je maag begint te rommelen. Vince Jordans (12jaar) uit Beugen is de uitvinder. In de zeevaart is sjorren (het vastzetten van de lading) net zo belangrijk: het voorkomt dat de lading gaat schuiven, waardoor het schip om kan slaan, de lading overboord kiept of schade aan andere lading kan brengen. Op moderne schepen wordt dit gedaan met stalen stangen, kunststof banden, kettingen en laswerk. Containers worden ook nog aan elkaar gekoppeld, waardoor ze door het vergroten van de massa (traagheid) minder snel gaan schuiven en ze elkaar tegenhouden bij het kiepen. Binnenin het schip wordt ook alles vastgezet: schuifjes op de kasten, rekken op het fornuis, stoelen met een haak op het dek en vastgeschroefde tafels zijn noodzakelijk!
Wie kent ze niet, de ballades over de zee, de heimwee en het verdriet, de drank en de vrouwen? Zeemansliedjes. Gezongen door cultuurzangers en -zangeressen, personen die niet altijd wat met de zee te maken hebben, maar die wel houden van gezellig samen zingen met teksten die voor iedereen begrijpbaar zijn. Het aanbod in liedjes is enorm en bij elke braderie staat wel een shantykoor de sfeer te verbeteren. Wat ik me afvraag, is of dit fenomeen, het zingen over het zeemansleven, typisch Nederlands is. Ik kan namelijk op het wereldwijde net niets vinden over andere landen (op één uitzondering na: Ierland). Wie weet kan één van de lezers mij wijzer maken!
Zeemanskoor op de Hudson! Ruud(onderste rij, 4e van rechts), bedankt voor de foto!
Ik vind het leuk om op youtube te zoeken naar filmpjes over de zee(sleep)vaart. Vandaag kwam ik het promotiefilmpje van Svitzer tegen. Smitwijs was op dat moment nèt overgenomen door Svitzer, dus helaas staan de schoorstenen van de zeeslepers in dit filmpje nog in de Smit-kleur. Een oude bekende (Kapitein Kees Pronk) kwam ik ook nog tegen! Leuk!
Gisteren kon Bas na zijn werk de wal op en Singapore onveilig maken. Zijn doel was dit keer het vogelpark van deze stad, want hij is dol op vogels. Dit keer heeft hij ze zelfs gevoerd en gefotografeerd terwijl ze op zijn arm zaten. Ik weet zeker, dat hij enorm veel plezier heeft gehad en hoop ooit met hem door deze dierentuin te lopen. Na het bestuderen van deze dieren, moest er nog wat gewinkeld worden, want ik had hem een paar wensen gemaild, om vervolgens de dag af te sluiten in People's park en af en toe te schuilen voor een plensbui. Al met al een heerlijke dag!