De Singapore is inmiddels in Nieuw Zeeland aangekomen. Doordat ze vlak onder de kust varen, heeft men haar mooi op de lichtgevoelige plaat kunnen vastleggen:
Het Eiland van Vermaak, Sentosa Island, is erg geliefd bij de inwoners van
Singapore. Met 3 stranden, een pretpark, twee golfbanen, een aquarium en nog
veel meer, kun je je zeker vermaken.
Bas is er van het weekend heen gegaan met het doel: 't Universal Studio park,
met allerlei thema's gebaseerd op films, zoals
Shrek, de Mummy en de Transformers.
Per thema zijn er diverse attracties zoals 8-banen, 4D-bioscoop en combinaties
van beide. In totaal
zijn er 24 attracties. Nu wordt een draaimolen natuurlijk ook tot een attractie
gerekend, maar die heeft onze kapitein overgeslagen. Helaas werd 1 attractie
gecancelled omdat er
onweer in de buurt was en die attractie gebeurde op het water met
allerlei stunts en special effects. Nu moet Bas nóg een keer terug! Gelukkig is dat géén straf!
Bas kon even de wal op, om voor mij een paar voorbeelden te verzamelen van de classificatie van de eettentjes en tegelijk te controleren of hij het met de uitslag in ieder geval op smaaktechnisch gebied eens was. Verder kon hij nog naar een soort Disneyland èn op het strand liggen. Het leven van de zeeman gaat duidelijk weer over rozen!
In Singapore zijn er verschillende mogelijkheden om te snacken. Om voedselvergiftiging te voorkomen, is er een controlesysteem. Een A, B, of C-status wordt dan toegewezen. Deze status moet goed zichtbaar bij de venter te zien zijn. Krijgt men de "D-status", dan moet je de zaak sluiten. Bij de bevolking geldt, dat eten bij een A-status verkooppunt minder goed smaakt dan bij een B, of C-status verkooppunt. Anders dan in Nederland, waar etenswaren afgeschermd en gekoeld moet staan, worden ze in Singapore heet tentoongesteld. Bas is dol op saté en dat is voldoende te koop in Singapore!
De zeevaart heeft te maken met eb-, en vloedstromingen. De binnenvaart daarentegen kent een ander fenomeen: veel of weinig water in de rivier. Op dit moment is de Rijn bij Lobith op z'n laagst ooit. De scheepvaart ondervindt hinder hiervan. Ze kunnen maar de helft van hun normale hoeveelheid lading meenemen. Snel zal dit probleem niet opgelost zijn, want er wordt in het achterland weinig neerslag verwacht. In ieder geval is de Rijn bij Wijk bij Duurstede Lek, vandaar!
Gisteren moesten wij (onze dochter en ik) op school verschijnen voor een lesje studiefinanciering (geregeld door het huidige DUO). Echt interessant kon ik het niet noemen. De huidige manier van presentatie via een groot scherm, gekoppeld aan een bestuurbare computer werkt alleen, als het scherm ondersteunt wat er gezegd wordt en niet als het zelfstandig wordt gebruikt als de werkelijke presentatie, gecombineerd met kreten als 'en dan moet je hier klikken' en 'en dan zie je dit'. Uitgedeelde stencils met de getoonde 'dia's' helpen met de leesbaarheid van de powerpoints, maar ikzelf zie ze meer als naslagwerk. Ik kan waarderen, dat de school het voor de kinderen populair wil brengen, maar dat moet niet samengaan met kwaliteitsverlies. Wat men ervan geleerd kan hebben, is: -dat men vooral op tijd moet zijn met inschrijven, -dat studeren geld kost (waar ik al zo'n donkerbruin vermoeden van had) -dat men als student niet moet verwachten dat er zaken (zoals inschrijving en het krijgen van studiefinanciering) gekoppeld zijn.
De Anchorage van Singapore is zeer druk. Om het overzichtelijk te houden, zijn er 3 sectoren benoemd, die natuurlijk allemaal moeten luisteren naar de Port Master. De Oostelijke Sector: Changi General Purposes Anchorage : Voor schepen die zich moeten melden bij
de douane, om af te lossen of om door te varen naar een scheepswerf
Eastern Bunkering A, B, of C Anchorage : om brandstof in te nemen
Man-of-War Anchorage : voor bezoekende oorlogschepen
Eastern Special Purpose A, B, C, of D Anchorage : voor schepen die aan de
ketting liggen, of reparaties nodig hebben
Eastern Petroleum A, of B Anchorage : voor schepen geladen met olie
Laid-up Anchorage : voor opgelegde schepen
Small Craft Anchorage: voor vissersboten, bakken en havenslepers
Eastern Explosives Lighters Anchorage : voor kleine schepen geladen met
explosieven
Eastern Anchorage: algemene ankerplaats voor schepen om te bunkeren, water in
te slaan, of wachten om naar 'binnen' te gaan, maar niet geladen zijn met olie
Eastern Holding A, B, of C Anchorage : parkeerplek op orders van de Port Master
Changi Barge Temporary Holding Anchorage : voor bakken gevuld met zand/grind
die wachten op orders van de Port Master
De Westelijke Sector: vergelijkbaar met de Oostelijke Sector, maar hier is ook plaats voor quarantaineschepen en grote olie/containerschepen
Tenslotte de Jurong Sector : voor zeer grote containerschepen en
chemicaliëntankers
Het beste idee van Nederland, is een lunchtrommel waarmee je de boterhammen met elastiek op hun plek kunt houden. Het systeem voorkomt, dat je een soort 'boterhamstamppot' hebt, als rond 12 uur je maag begint te rommelen. Vince Jordans (12jaar) uit Beugen is de uitvinder. In de zeevaart is sjorren (het vastzetten van de lading) net zo belangrijk: het voorkomt dat de lading gaat schuiven, waardoor het schip om kan slaan, de lading overboord kiept of schade aan andere lading kan brengen. Op moderne schepen wordt dit gedaan met stalen stangen, kunststof banden, kettingen en laswerk. Containers worden ook nog aan elkaar gekoppeld, waardoor ze door het vergroten van de massa (traagheid) minder snel gaan schuiven en ze elkaar tegenhouden bij het kiepen. Binnenin het schip wordt ook alles vastgezet: schuifjes op de kasten, rekken op het fornuis, stoelen met een haak op het dek en vastgeschroefde tafels zijn noodzakelijk!
Wie kent ze niet, de ballades over de zee, de heimwee en het verdriet, de drank en de vrouwen? Zeemansliedjes. Gezongen door cultuurzangers en -zangeressen, personen die niet altijd wat met de zee te maken hebben, maar die wel houden van gezellig samen zingen met teksten die voor iedereen begrijpbaar zijn. Het aanbod in liedjes is enorm en bij elke braderie staat wel een shantykoor de sfeer te verbeteren. Wat ik me afvraag, is of dit fenomeen, het zingen over het zeemansleven, typisch Nederlands is. Ik kan namelijk op het wereldwijde net niets vinden over andere landen (op één uitzondering na: Ierland). Wie weet kan één van de lezers mij wijzer maken!
Zeemanskoor op de Hudson! Ruud(onderste rij, 4e van rechts), bedankt voor de foto!
Ik vind het leuk om op youtube te zoeken naar filmpjes over de zee(sleep)vaart. Vandaag kwam ik het promotiefilmpje van Svitzer tegen. Smitwijs was op dat moment nèt overgenomen door Svitzer, dus helaas staan de schoorstenen van de zeeslepers in dit filmpje nog in de Smit-kleur. Een oude bekende (Kapitein Kees Pronk) kwam ik ook nog tegen! Leuk!
Gisteren kon Bas na zijn werk de wal op en Singapore onveilig maken. Zijn doel was dit keer het vogelpark van deze stad, want hij is dol op vogels. Dit keer heeft hij ze zelfs gevoerd en gefotografeerd terwijl ze op zijn arm zaten. Ik weet zeker, dat hij enorm veel plezier heeft gehad en hoop ooit met hem door deze dierentuin te lopen. Na het bestuderen van deze dieren, moest er nog wat gewinkeld worden, want ik had hem een paar wensen gemaild, om vervolgens de dag af te sluiten in People's park en af en toe te schuilen voor een plensbui. Al met al een heerlijke dag!
Schrijver Jan de Hartog (1914-2002) heeft een indrukwekkende lijst boeken op zijn naam staan. Veel gaan er over het varen, wat deze man zelf ook heeft gedaan. 'Hollands Glorie' is de meest bekende, maar 'Gods Geuzen', 'de Kleine Ark', 'Schipper naast God' en 'de Buitenboei' mogen ook zeker niet worden overgeslagen. 'Hollands Glorie' is opnieuw op CD uitgegeven.
Eergisteren was Piet Sinke bij Bas aan boord. Aangezien deze man héél veel foto's van schepen maakt (en nog druk is met allerlei andere zaken), kon hij het natuurlijk niet laten om dit prachtige schip even op de lichtgevoelige plaat te zetten:
Bijna iedere bedrijfstak heeft wel een beschermheilige. Die van de zeevarenden is St. Nicolaas. Elke havenstad heeft wel een Nicolaaskerk waar gebeden wordt voor het behoud van de zeemannen/zeevrouwen. Dit is gekomen doordat hij een opgetuigd zeilschip in nood op de Middellandse zee van de ondergang gered zou hebben. De legende zegt dat hij uit niets zou zijn gekomen en de zeilen hoog in de masten zou hebben gestreken.
Het beschermengeltje, waar ik gisteren een lijstje om heen heb gemaakt, is speciaal voor een vriendin, die hem vandaag en morgen goed kan gebruiken:
Als Bas gaat reizen, bestaat altijd het gevaar, dat zijn koffer 'kwijt' raakt. Bijna altijd is dat tijdelijk, maar af en toe komt het ding nooit meer boven water. Dat brengt veel gedoe met zich mee, maar ook veel leed, want voor een 3 maandenreis heeft hij ook persoonlijke en dierbare spullen bij zich. De verzekering vergoedt wel de waarde van de koffer met inhoud, maar je spullen krijg je er niet mee terug. Kom je zonder spullen aan boord, dan lenen de mannen van elkaar de noodzakelijke spullen en gaan ze, als het lukt zo snel mogelijk in een haven spullen kopen.
In een andere bedrijfstak zijn er ook zorgen, las ik vandaag in de volkskrant: De Nederlandse schaatsequipe is tijdens de verplaatsing van de Russische stad Tsjeljabinsk naar de Kazachstaanse hoofdstad Astana een vrachtwagen vol spullen kwijtgeraakt. Omdat de twee chartervliegtuigen niet alle bagage konden vervoeren, werd een truck ingezet die onder meer fietsen, schaatspakken en reclamedoeken vervoerde. De vrachtauto had gistermiddag moeten aankomen, maar is spoorloos.
De chauffeur zou hebben gezegd dat hij vanwege slechte weersomstandigheden niet verder kan rijden, maar het wordt zeer in twijfel getrokken of die informatie klopt. Schaatsers en coaches vrezen dat de spullen zijn gestolen.
Dat wordt wel koud: in je blootje schaatsen en een onderbroek lenen als niemand er één heeft, lukt ook niet!
Een maand geleden, kreeg ik van de belastingdienst een oproep om inkomstenbelasting te doen. Zulke berichten verwacht ik in april of zo, maar goed, de deadline stond voor 1 december. Nou zal de zeeman dan nog niet thuis zijn en hij verzorgt altijd de belastingaangifte, dus vroeg ik onmiddellijk uitstel aan. Letterlijk tot 'eind januari'. Kreeg ik gisteren(!) een brief terug, dat er uitstel verleend is tot 1 januari! Gelukkig voor ons komt Bas dus vóór de Kerst thuis en niet op de 28ste, zoals eerdere berichten deden vermoeden. Hij mag nu wel meteen aan de slag bij thuiskomst. Rare mensen, die van de belasting!
Singapore is een hele schone stad. Hartstikke fijn, natuurlijk, maar daarvoor zijn wel extra regels in het leven geroepen:
Zo worden er hoge boetes uitgedeeld voor sommige overtredingen. Het overtreden van het rookverbod $1000,- Een peuk of afval
op straat gooien $ 500,- Fietsen onder een voetgangerstunneltje en zelfs het eten of
drinken in een metro $ 500,- Voor wildplassen ga je de cel in. Kauwgom mag je wel in privébezit hebben maar niet kopen of verkopen.
Heb je gebrande cd's of pornoblaadjes in bezit, dan riskeer je hoge boetes. Op het
in bezit hebben van alle soorten drugs staat in Singapore de doodstraf. En op het langer dan 90 dagen overschrijden van het verblijfsvisum, staat
stokslagen.
Als je een middenstander nodig hebt, is internet een handig hulpmiddel. Je typt gewoon in wat je nodig hebt, gecombineerd met de plaatsnaam en er rolt over het algemeen wel een aantal aanbevelingen uit. Moeilijker wordt het, als eigennamen ook beroepen zijn en raak je helemaal in de war als je een stuurman krijgt, met zeebanket in de aanbieding:
Of als je een bakker zoekt in Urk, want dan krijg je een visser!
Bij onze dochter op school heet de leraar scheikunde "Kapitein". Verwarring alom!
De Zuid Chinese Zee is een omstreden zee, zoals ik al schreef, maar de Gele zee (juist ten Noorden ervan) is ook niet vrij van strijd wie er de baas is. Er wordt veel illegaal gevist door Chinezen, wat een doorn in het oog is van Zuid Korea. In het krantje van Piet Sinke (http://www.maasmondmaritime.com ) stond vandaag een heel opmerkelijke foto:
Chinese vissersboten zitten hier met touwen aan elkaar gebonden en ze worden door de Zuid Koreanen begeleid en gefotografeerd. En dan vraag ik me weer af: hoe gaan die nou een haven in?