Even geen muziek,
behalve bij het filmpje!
  • Terug naar hoofdpagina
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    klimopje
    www.bloggen.be/klimopj
    Acquisitie bij de favorieten
    wordt niet op prijs gesteld!
    Mijn favorieten
  • Fam. De Jong
  • Schipper Ron
  • Vereniging Maritiem Gezinskontakt
  • Jos Telleman
  • vul PBNC in en je weet waar de kapitein zit!
  • foto's van schepen gespot: KOOPVAARDIJ
  • Gerd Renshof, kunstschilder
  • Nieuws over de scheepvaart
  • De droom van iedere vrouw
  • Kei leuke schoenen!
    Voeg een berichtje toe!
  • FSF
  • Parabens
  • Kevin Durant and garage than three points, 10 shots, garage throw to lose a goal!
  • You Are What You Write In The College Application Essay Forbes
  • JR, defensive Kevin Durant appear superfluous action KD feet apart from sprained my ankle

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Laat vooral een berichtje achter!.......

     

    Inhoud blog
  • Verlof alweer ten einde
  • Job met een gebroken been
  • Reclame voor het prachtige beroep
  • Geest verrijking, geest verruiming
  • Emancipatie
    Foto
    Een interessant adres?
    Foto
    Verhalen van een zeemansvrouw
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
    20-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is ie er, of is ie er niet?
    Als je het beroep van zeeman kiest, dan weet je vantevoren, dat er situaties zullen komen waarbij je aanwezig zou willen zijn, maar het niet kan.
    Daar valt best mee te leven, mits het niet je eigen bruiloft is.
    Er was dan wel de oplossing om met de handschoen te trouwen, maar of het ministerie van justitie daarvoor toestemming zou geven, is maar de vraag. Eén van de voorwaarden daarvoor is namelijk, dat de persoon niet kan reizen en ook in de toekomst niet. In ieder geval zou deze zeemansvrouw het niet geaccepteerd hebben. (In België mag 'met de handschoen trouwen' overigens helemaal niet.)
    Een minder goed te plannen gebeurtenis, is de geboorte van kinderen. Het kan hierbij maar zo voorkomen, dat de zeeman de geboorte mist. Gelukkig is dat bij ons niet voorgekomen. Bas heeft wel begrafenissen, bruiloften en minder belangrijke feestjes gemist, maar dat kan niet anders als je al zo lang vaart. Niet alles is te regelen. 

    Niet alleen zeemannen lopen de geboorte van hun kinderen mis: president Sarkozy heeft gisteren een dochter gekregen terwijl hij bij Bondskanselier Angela Merkel was!
    Hmmm, mannen zijn toch maar vreemde wezens. Merkel t.o. Bruni?? Ik denk, dat ik het wel zou weten....

    20-10-2011 om 07:55 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    19-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.liedje
    Als m’n schip z’n weg vervolgt
    Zeilend snel en sterk
    Dan denk ik zo vaak aan haar op open zee
    En ik droom over een eiland heel ver hier vandaan
    En op een dag neem ik haar met me mee

    Deze tekst hoorde ik vandaag in een liedje op de radio.
    Nou, zeilend is Bas dan wel niet, maar in ieder geval is het duo vandaag in alle vroegte vertrokken en nu op open zee. En ooit..... ga ik mee.

    19-10-2011 om 09:22 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    18-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.goed zeemanschap
    Regelgeving in de zeevaart is zeer strikt en internationaal. Het zou immers heel vervelend zijn, als een Engels schip bijvoorbeeld, aan de bakboordse kant wil gaan varen op een gescheiden stelsel. (Een spookvaarder!)
    Zeevaartkunde is daarom een belangrijk vak in de opleiding.
    Er is echter een 'open' term in de regels: goed zeemanschap.
    Eigenlijk wordt hiermee bedoeld, dat men zijn eigen gezonde en flexibele verstand moet gebruiken in afwijkende situaties om schade te voorkomen en zelfs indien nodig van de regels af moet wijken! Men spreekt dan van Goed Zeemanschap. Zo is bijvoorbeeld een botsing op open zee altijd schuld van de beide kapiteins op de schepen. Onder het mom van: Gaat rechts voor? En zie je het fout gaan? Wijk dan uit voordat het te laat is!
    Als landrot, want dat is een zeemansvrouw natuurlijk, stel ik onze voorschrijvende wetgeving om ook zo'n 'open' term in te voeren!

    18-10-2011 om 08:41 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    17-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 maand
    We hebben de eerste maand van deze reis er alweer opzitten.
    Ik las kort geleden een waar gedicht, waarschijnlijk op het lijf van een zeemansvrouw geschreven:

    De tijd vliegt

    Alle dagen vliegen voorbij,
    wat gaat die tijd toch snel.
    De uren vliegen om,
    één dag lijkt wel een kinderspel.

    Ik wil altijd nog zoveel doen,
    maar kom elke dag weer tijd tekort.
    Van de ochtend naar de avond,
    zo’n dag is wel een héél snel transport.

    Op het ene moment kom ik net uit bed
    en het volgende mag ik er weer in.
    Tussendoor heb ik dan wel wat gedaan,
    maar vaak niet genoeg naar mijn zin.

    Niniki
    140408


    17-10-2011 om 08:56 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    16-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondagochtend
    Bij ons geldt de regel: op zondagochtend wordt er samen ontbeten, met croissants en koffie/thee. Altijd gezellig. De tijd wordt op zaterdagavond afgesproken, zodat we tekens wat rekening kunnen houden met de specifieke omstandigheden.
    Onze dochter (17 jaar) is dol op honkbal (dat heeft ze duidelijk van haar vader). Gisteren besloot ze de finale van het wereldkampioenschap Cuba-Nederland te gaan kijken, die in Panama gehouden werd. We hadden daarom, als grote uitzondering, geen tijd afgesproken.
    Dat is maar goed ook, want de wedstrijd is vanwege hevige regenval met 4 uur vertraging begonnen!
    De wedstrijd was wel heel spannend en de uitslag is geweldig: 2-1 voor Nederland! Is het wachten toch nog ergens goed voor geweest.
    Voorlopig zal ze echt niet beneden verschijnen...

    16-10-2011 om 10:36 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    15-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaartje
    De brievenbus verrastte me met een kaartje uit Singapore, dat Bas een dikke twee weken geleden op de bus heeft gegooid!



    Dan denk ik weer terug aan de begintijd van het varen, waarin contact alleen via brieven ging, die elkaar dan weer kruisten en elke brief er minstens 2 weken over deed om hier te komen (als Bas tenminste in een haven was geweest). Brrr, daar zou ik niet graag weer naar terug willen, want als er gewoon gevaren wordt (in economisch neutrale tijden), komt Bas maar 1 à 2 keer per 3 maanden in een haven.

    Op Mauritius zijn de papieren van de aankomende klus inmiddels getekend en gaat de reis naar het Noorden van China beginnen! Joepie!

    15-10-2011 om 10:16 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    14-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bulkcarrier
    Een bulkcarrier is een schip dat meestal droge gestorte lading (zgn. 'bulk') vervoert. Schepen van dit type worden gekenmerkt door grote ruimen, die met waterdichte luiken afgesloten kunnen worden. Tijdens het laden en lossen rijden in deze ruimen kleine bulldozers om de lading te verdelen, dan kun je je wel voorstellen hoe groot ze zijn.
    De London is naar Mauritius gevaren om een bulkcarrier te assisteren naar de Noordkust van China. Deze imposante dame is maar liefst 292 meter lang en 50 meter breed.
    De planning is nog niet helemaal rond, maar de kapitein had Bas en de stuurman alvast uitgenodigd op zijn schip:



    Dan is de London maar een klein bootje, maar wel heel elegant:

    14-10-2011 om 08:26 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    13-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw Zeeland

    Als schepen stranden....

    13-10-2011 om 08:55 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    12-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aankomst in Mauritius
    Vandaag komt de London aan bij het eiland Mauritius. De reis over de Indische Oceaan was een vrolijke: véél geslinger. Dan komt er zoveel water op het achterdek, dat je je daar niet mag begeven. Het sleepgerei wordt daarom nu snel klaargelegd, er wordt gebunkerd via een bunkerbootje (want er is geen kade beschikbaar) en de stores komen ook aan boord.
    Als alles goed gaat met de instabiele lading van de sleep, dan gaat de reis naar het Noorden van China. Als Bas slim is, heeft hij voor de eerste helft van deze route steentjes achtergelaten. Net als Hans en Grietje.

    12-10-2011 om 09:30 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    11-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scheepsbibliotheek
    >
    (met dank aan de kapitein voor de foto!)
    Marijke, een collega zeemansvrouw en vaste lezeres van dit blog, gaf me een tip voor dit onderwerp: de scheepsbibliotheek.
    Het is natuurlijk heerlijk om boeken aan boord te hebben.
    De bibliotheek van Rotterdam heeft speciaal voor de varenden onder ons een afdeling scheepvaart. Deze afdeling stelt kisten samen, die vervolgens op 7 plaatsen in Nederland en 12 plaatsen wereldwijd gewisseld kunnen worden. Iedere kist bevat 40 boeken en op aanvraag kan er een cursus (bijvoorbeeld een vreemde taal) aan toegevoegd worden.
    De uitleentermijn is onbeperkt en zovaak men wil, kan er gewisseld worden. Schepen kunnen ook onderling de boekenkist ruilen.
    Het is een prachtig concept en kost ongeveer € 80,- per jaar.
    Bij de schepen van Svitzer Ocean Towage wordt er geen gebruik meer van gemaakt. Ze komen te weinig in de wisselhavens en het resultaat was, dat boekenkisten meer dan 2 jaar aan boord stonden. Iedereen had dan de boeken die ze wilden lezen allang uit.
    Kantoor heeft in overleg het abonnement afgeschaft en nu koopt de bemanning in havens leesvoer en neemt iedereen van thuis boeken mee die aan boord kunnen blijven. Inmiddels is de bieb aan boord van een prijzenswaardige omvang.

    11-10-2011 om 19:38 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    09-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'n Lesje 'socket gieten'
    In een ver verleden ( ), toen de schepen nog wel eens in Nederland kwamen, heb ik op de brug kunnen genieten van één van de grote klussen aan boord: socket gieten.
    Het is een nieuw oog aan de sleepdraad maken. Bas heeft hiervoor een cursus gevolgd, zodat hij gecertificeerde ogen mag maken.
    Met de onderstaande foto's is het vast wel een duidelijk verhaal:

    09-10-2011 om 12:54 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    08-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alphonse letzer
    Deze sleper, gebouwd in 1977 is bezig aan haar laatste reis. Op 11 oktober a.s. komt ze voor het laatst aan in Antwerpen en zal daarna gesloopt worden.
    Bas heeft in het verleden op dit slepertje een reis gemaakt.

    08-10-2011 om 13:21 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.correspondentie
    Enkele citaten uit onze correspondentie geven aan hoe het in 2006 met dit bootje gesteld was:

    Van Vigo naar Goteborg

    14 augustus 2006

    Dit bootje is een zeer groot verschil met die Smitwijs schepen en dan druk ik me nog zachtjes uit . Dit is eigenlijk een kop-kont bootje
    Met heel veel gebruiksaanwijzingen maar goed, we komen er wel.

    16 augustus 2006

    Windkracht 4 tot 5. Nou valt dat op zich nog wel mee
    maar voor dit bootje is het al heel wat en slingert zij gezellig heen en weer. Ik heb er echter geen last van hoor.
    Behalve wachtlopen gebeurt er eigenlijk niet zo veel, heel veel dingen zijn stuk maar niet door ons te repareren (bootje gaat na deze reis in dok),

    20 augustus 2006

    Verder gaat deze boot NIET naar Zeebrugge of Antwerpen maar naar Gdansk. Hij heeft namelijk een volgend sleepje en dat is ..........
    jawel de s.s. Rotterdam van de HAL !!!! Die moet versleept worden van Gdansk naar Wilhelmshaven en daarna gaat deze boot los
    door naar Antwerpen. Maar waarschijnlijk kom ik naar HUIS en ben ik op tijd voor het feest!

     

    Antwoord van mij: Wat een opmerkelijk nieuws weer!!! Als ik jou was, ging ik mooi die sleepreis doen en konden mijn vrouw en schoonouders mooi het feestje zelf vieren!!! Je weet hoe dol ik op die boot ben!!!! Maar je vrouwtje is natuurlijk erg blij, dat jij je vrouw niet bent…. snap je het nog wel? (-:



    23 augustus 2006

    Kantoor heeft namelijk het verzoek dat de brug officieren tot en met vrijdagmiddag
    aan boord blijven. Er zijn zoveel dingen verlopen en moeten de wal op dat ze willen dat wij vrijdag het zaakje op gang gaan brengen.



    08-10-2011 om 13:21 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    07-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ja! Hij doet het weer.

    Op http://sailwx.info/shiptrack/ was de positie van de London vandaag weer zichtbaar. In de Indonesische regio wordt er niet doorgegeven waar men zich bevindt vanwege mogelijke piraterij.
    Altijd leuk om hem weer te spotten, als is het maar als een rood puntje.

    07-10-2011 om 10:17 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Creditcardfaude en de ING

    In de brievenbus zit meestal niet veel soeps. Zijn het geen rekeningen, dan is het reclame. Tenminste, meestal dan.
    Bij ons zat er een brief van de ING-bank in, met de melding, dat Dhr. van Vegchel onmiddellijk contact met het kantoor op moest nemen, omdat men vermoedde, dat er met zijn creditcard gefraudeerd zou kunnen zijn. Keurig een telefoonnummer erbij en nadat ik de brief min of meer op echtheid gecontroleerd heb, klim ik in de telefoon, .
    Vraagt die mevrouw naar het betaalrekeningsnummer. Nog steeds op mijn quivive wilde ik eerst weten wat ze allemaal van mij wilde weten, voordat ik op welke vraag dan ook zou antwoorden. Aangezien ze geen pincodes o.i.d. wilde weten, had ik ook geen argwaan meer.
    In de loop van dit gesprek, moest ik noemen, dat de creditcard van mijn echtgenoot was en dat hij voorlopig niet thuis zou zijn.
    Ging die mevrouw helemaal in de steigers! "Ze mocht dit gesprek helemaal niet met mij doen en Bas moest zelf bellen."
    Daar werd ik boos over, want dat moet natuurlijk weer via de sateliet. Ik had net verteld, dat hij op een schip zat en pas half december thuis werd verwacht en dat ik een notariële volmacht heb, waarin staat dat ik alle financiële zaken mag regelen. "Niets mee te maken", was haar antwoord en dat ze 'mijn geagiteerdheid onterecht vond'. Toen ik daarop pareerde, dat het ook niet háár geld betrof, maar dat van ons, bond ze een beetje in. Bas mocht ook een collect call doen.
    Meteen heb ik toen een e-mail gestuurd naar Bas met het verzoek om gelijk de ING te bellen.
    Wat bleek: er was inderdaad geprobeerd om via internet wat te bestellen, maar de gegevens klopten niet. De bank had het daarom niet goedgekeurd. Nu is de creditcard geblokkeerd.
    Het 'grappige' is, dat ik dus niet mag bellen op zo'n bericht van de bank, maar dat alle aanschaf wèl van ONZE rekening wordt afgeschreven.

    07-10-2011 om 08:49 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    06-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.afscheid
    Als je van huis gaat, sta je niet altijd stil bij het feit, dat afscheid van  personen die je lief zijn, voor altijd kan zijn.
    Een zeeman is zich daar iets meer van bewust, maar je denkt dan eerder aan mensen die ziek zijn, dan aan fitte mensen, of ze nu oud of jong zijn.
    Gisteren ontvingen wij het bericht, dat een goede vriend plotseling overleden is.
    Bas zit op de Indische Oceaan en kan met geen mogelijkheid bij de begrafenis zijn. Voor hem is het zwaar, zo aan boord, zonder een arm om elkaar heen te kunnen slaan. Gelukkig hebben wij samen, vlak voor het vertrek nog een fijne dag gehad bij Wim en zijn vrouw.
    Wim Riem, kunstschilder, humorvolle, liefdevolle en trotse rots in de branding, jouw 'verwegvriend' en ik gaan je missen! Rust zacht.

    06-10-2011 om 07:37 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    04-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.koplampen doen het niet
    Kijk, dat gebeurt natuurlijk als Bas op zee zit: twéé koplampen kapot. Eén van de auto (die maak ik morgen als het weer licht is) en één van de fiets van onze dochter. Het fiets-achterlicht deed het ook niet, maar daar heb ik vanmorgen de batterijen van vervangen, zodat dat wel werkte. Van de fietskoplamp moest dat ook. Na herhaaldelijk proberen, heb ik de hulp ingeroepen van mijn, altijd hulpvaardige buurman. Hij kon na wat wrikwerk de lamp wel uit elkaar krijgen en toen was het klusje snel gepiept. 
    Wat raar dat ze die dingen zo maken, dat je er zowat niet bij kunt als de energie op is....
    Opmerkelijk ook, dat je voor het vervangen van een autokoplamp niet veel meer nodig hebt dan een nieuwe lamp en een zakdoek. Dáár hebben ze wat beter over nagedacht (bij een Peugeot tenminste) .

    04-10-2011 om 22:48 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vernieuwende aanpak door piraten
    Piraterij kent op dit moment een fenomeen waarover ik nog niet eerder heb gelezen: ervaring leerde, dat aanvallen op schepen afgebroken werden als bekend werd, dat er bewapende beveiliging aan boord was. Nu is het al een paar keer voorgekomen, dat piraten gewoon doorgaan met hun aanval en waarschuwingsschoten negeren. Het resultaat is, dat de beveiliging zich vervolgens ook terug moet trekken in een beveiligde hut (ze mogen niet gericht schieten) en piraten 'gewoon' verder kunnen gaan met hun aanval. 
    Zorgwekkend.
    Bas komt het grootste stuk van deze reis niet in piratengebied.

    04-10-2011 om 08:34 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    03-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.scheepvaartmuseum
    Wie het nieuws in de gaten heeft gehouden, had dit al kunnen voorspellen: een artikeltje over de heropening van het scheepvaartmuseum in Amsterdam.
    Het museum is in 2007 gesloten, vanwege een grote verbouwing. Afgelopen zaterdag heeft Koningin Beatrix het museum weer geopend. Dat het niet altijd gemakkelijk is om van boord af te komen, werd kleurrijk gedemonstreerd: de gangway (loopplank) schoot omhoog toen zij haar gewicht erop zette. Daarbij verloor ze net als Assepoester een schoen. Gelukkig stonden er sterke mannen naast haar zodat ze zich niet bezeerde.
    Dit museum komt natuurlijk weer op het lijstje-van-verlangen te staan!

    03-10-2011 om 10:37 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)
    02-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedoopt
    Als je voor het eerst over de evenaar gaat, word je door Neptunus ontgroend en gedoopt. Aangezien Singapore op 1* Noorderbreedte ligt, ben je al gauw bij de evenaar. Vandaar, dat vandaag de ontgroening was van de leerlingen: allerlei klusjes hebben ze moeten doen op bevel van de god. Beiden hebben het certificaat eerlijk verdiend en kunnen zich nu een echte zeevrouw en zeeman noemen!


    Dat men zich aan boord vermaakt heeft, hoef ik niet te noemen.  Vanavond wordt dat natuurlijk gevierd met een barbecue.

    02-10-2011 om 14:26 geschreven door zeemansvrouw  


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs