De trein is een mooi
vervoersmiddel: hij gaat snel, zonder files en gedurende de reis kun je een
boek lezen, naar buiten of naar mensen kijken, telefoneren of kletsen.
Het enige nadeel is, dat je soms ernstige vertraging oploopt als de treinen
niet zo gaan als de bedoeling is.
Daar heeft men in Dalfsen wat op gevonden: de "Van station tot
stationloop"!
Dit is een regionale hardloopwedstrijd die aantoont, dat je in anderhalf uur de
afstand tussen Ommen en Dalfsen kunt overbruggen.
Dus als er weer massaal de trein gemist wordt: begin maar vast te rennen! Ik
zou alleen wèl de kortste weg pakken. Onze buurman heeft gisteren weer meegelopen en zijn tijd met een minuut
verbeterd!
Als een schip in een haven komt, is het voor de bemanning heerlijk om even de benen te strekken op de wal en wat inkopen te doen. Ook voor aflossing, is de aankomst in een haven essentieel. Er zijn landen, waar niet afgelost wordt, omdat het er te gevaarlijk is. Nigeria is zo'n voorbeeld. Vanuit kantoor wordt er dan besloten om pas bij de volgende havenaankomst af te lossen. Van een heel ander kaliber is het politieke gesteggel in de wereld. Zo heeft Brazilië verboden om o.a. Nederlandse zeelieden de wal op te laten gaan en om af te lossen. Zij hebben het monsterboekje geschrapt als officieel identificatiedocument, omdat de Nederlandse overheid heeft nagelaten om bepaalde verdragen te ondertekenen. Ook de zeelieden uit Duitsland, Zuid-Afrika, Kroatië en de Filippijnen zijn de pineut. En dan is Brazilië wel een heel groot land.
Ik ben dol op cijfers. Al surfend over het wereld wijde web, kwam ik zo'n terugtelklok tegen. Aangezien ik niet "Expecting my husband" kon kiezen, vond ik "Expecting a boy" wel toepasselijk:
Onze dochter is een ster in het uitrekenen hoe lang het nog duurt voordat de grote vakantie begint: 5 weken! Als Bas klaar is met deze reis, die niet snel gaat, gaat zij alweer naar de zesde! Wonderbaarlijk toch steeds, dat men tijdsvertragingen en tijdsversnellingen heeft, maar dat de optelsom altijd dezelfde uitkomst heeft: Dit is ook weer niet een voorbeeld voor de hogere wiskunde. Maar deze wel:
Eén van de meest succesvolste producten viert vandaag zijn verjaardag. Het is namelijk precies 138 jaar geleden dat het patent voor de Levi's spijkerbroek werd uitgegeven aan Levi Strauss en Jacob Davis in San Francisco. Midden in de hoogtijdagen van de Goudzoekkoorts in Amerika heeft Jacob Davis zijn handen vol aan het leveren van lapjes, omdat de goudzoekers hun kleding wilden repareren. Zo komt hij op het idee om broeken op deze plekken te verstevigen met spijkers. Dat werd een groot succes. Jacob Davis had niet het geld om zijn idee om te zetten in een patent en nam daarom contact op met de stoffenfabrikant Levi.
Bij Svitzer Ocean Towage vaart men niet met uniformvoorschriften. Er wordt wel gevraagd aan de kapitein om tijdens bezoek van officiële instanties de kleuren van het bedrijf te dragen. Buiten deze bezoekjes is de spijkerbroek een veelvuldig gezien kledingstuk. En zeg nou zelf: dat ziet er toch ook geweldig uit!
Aan boord slijt de kleding op dit moment vooral op het gat, want het is nog steeds erg rustig.
Iedereen kent het gevoel, dat alles tegelijk komt. Zo heb ik alweer een triest sterfgeval en een begrafenis. Ohoh, wat een reis tot nu toe. 4 weken zijn om; zelfs met tegenslagen gaat de tijd snel. Als ik mocht kiezen, had ik toch liever leuke dingen in het verschiet om de tijd snel te laten gaan. Helaas worden Lieverkoekjes ook hier niet gebakken en ga ik deze begrafenis weer zonder Bas. Dat is echter niet te vergelijken met het verdriet van mijn familie en mijn hart gaat naar het gezin uit.
Voor een zeeman is het niet gemakkelijk om te weten, dat je mensen niet meer tegenkomt in verloven en dat je thuis nodig bent en je er niet kunt zijn. Het enige wat hij kan doen, is aan ons denken. Gelukkig vind ik mezelf wel weer beter, dus dat is dan ook weer achter de rug.
Het zeemansvrouwenbestaan is een heerlijk leven. Behalve als je een één of ander virus onder de leden hebt, want dan gaat het gewoon door met het huishouden en kan niemand het even van je overnemen. Erg onhandig. Het wordt hier wel gereduceerd tot het noodzakelijke: boodschappen doen, koken, hondjes voeren en verder houdt het op. Bah, niks voor mij.
Om even in de cruisebusiness te blijven: een andere reus, het cruiseschip "De Opera" (van de Italiaanse eigenaar MSC), ligt al twee dagen in de Oostzee met ernstige motorstoring. Het is wel jammer als tijdens je reis, de tijd onder je vandaan vliegt, maar de zeemijlen niet. Zo komt men niet aan de geplande uitjes toe. Als ik echter de lounge en de overige ruimtes bekijk, is het nog niet zo erg om een paar dagen niets te kunnen doen.
Op de radio weet men te vermelden, dat de riolering kapot is, maar door het uitvallen van alle stroom, kan er volgens mij gewoon niet doorgetrokken worden. De druk is weggevallen. Die laatste regel is trouwens een interessante woordspeling!
Er zitten ruim 2000 mensen aan boord van wie een kwart Nederlander is.
Als je in het buitenland bent, kom je af en toe ook landgenoten tegen. Deze keer een grote, knappe broer, de Eurodam van de H(olland)A(merika)L(ijn): Bedankt voor de foto, Bas!
In een brede loopstraat, zonder obstakels, plantenbakken, terrasjes enz., voelt 'de mens' zich klein. In een kamer met een heel laag plafond, voelt dezelfde mens zich groot. Dit is in het kort, de uitleg van de menselijke maat. Waar ik vooral moeite mee heb, is het kijken naar foto's waarbij ik geen idee heb van de grootte van het geshowde object. Zo stuurde Bas (vroeger ) foto's van het schip waar hij op voer (de "Woensdrecht" van Van Ommeren) en dat vervoersmiddel leek toch helemaal niet zo groot. Er stond namelijk niemand naast om de afmeting mee te vergelijken. Als er andere dingen bij stonden, waar ik de afmeting wel van kende, werd het duiderlijker:
Ongelukken gebeuren niet alleen thuis. Gisteren heeft een werktuigkundige van de bemanning van de Rotterdam een botbreuk opgelopen toen hij aangereden werd door een scooter. Heel vervelend voor hem. Hij heeft pijn en zal een flinke tijd hiermee zoet zijn. Bovendien moet hij afgelost worden. Ook vervelend voor kantoor, want nu begint de zoektocht naar een goede vervanger. Dat valt niet mee: in de huidige WTKvijver zwemmen weinig vissen. De Rotterdam gaat vandaag nog niet terug naar de anchorage, eerst moet de aflossing geregeld zijn. En zo zijn we alweer terug bij Johan Cruijf met zijn nadeel en zijn voordeel. Een raadseltje waar de breuk zit:
In Gibraltar zijn enorm veel meeuwen. Dat zijn niet de lievelingsbeesten van Bas, want ze maken de boot erg vies. Het is zo erg, dat meeuwen ervoor kunnen zorgen, dat de reling helemaal wit ziet van de poep. Geen gezicht natuurlijk. Dat ze niet alleen in Gibraltar last hebben van vogelpoep, blijkt wel uit de volgende foto: Bas kijkt graag naar de webcam van Dalfsen. Dan kan hij namelijk zien wat voor weer het is in ons dorp. Hij heeft op 3 mei al gemeld, dat het raampje misschien meegenomen moet worden in de wasstraat, maar zo te zien worden de ramen van het gemeentehuis niet wekelijks gewassen!
Onze dochter kwam gisteren lekker vroeg thuis. Dit keer niet vanwege het uitvallen van de laatste lesuren op school, maar vanwege een stroomstoring in Zwolle. Het fijne wist ze er nog niet van, maar men vond het op school onverantwoord om de kinderen op school te houden, omdat bijvoorbeeld de branddetector niet werkt. Allerlei geruchten deden vervolgens de ronde, tot en met een brand in het nabijgelegen benzinestation. Wat bleek: bij graafwerkzaamheden was er een kabel geraakt en zaten enkele duizenden huishoudens en bedrijven zonder stroom! Wel grappig: valt de stroom uit (op een schip), heeft Bas werk en heeft die meid van ons vrij! In ieder geval zijn beiden blij!
(bedankt voor de foto, Meneer Mulder!) Vandaag las ik in de Schuttevaer, dat de Ievoli Black (de vervanger van de Waker die in september 2009 brand had in de machinekamer en gesloopt werd) gisteren aangevaren is door een vissersboot:
De sleepboot lag vijf mijl ten noordwesten van Vlieland standby en heeft assistentie bij maritieme ongevallen als hoofdtaak. Rond twee uur 's nachts werd de sleepboot aangevaren door de Duitse kotter met Nederlandse bemanning. Het kotter had kort daarvoor de haven van Oudeschild verlaten en was onderweg naar de visgronden. De SC-41 liep een gat op boven de waterlijn en schade aan het vistuig. De sleepboot raakte zwaarder beschadigd doordat de giek van het vissersvaartuig over het dek van de sleepboot gleed en daarbij allerlei zaken vernielde.
Na de aanvaring konden de schepen op eigen kracht de haven van Den Helder bereiken. De waterpolitie onderzoekt de aanvaring.
Noot van mij: dat gaat weer een hoop centjes kosten...
Wat zijn mensen toch gewoontedieren: Hebben we een tijd geen regen gehad, denk je meteen, dat je wel even boodschappen kunt gaan doen en de tuinstoelkussens en de was buiten kunt laten hangen. Het gevolg was natuurlijk een enorm waterballet, want de plaatselijke plensbui lijkt wel precies in mijn achtertuin te zijn gevallen! Bas heeft ook wateroverlast, maar voor hem pakt die goed uit: het waait namelijk ook nog zo hard, dat de anchorage van Gibraltar gesloten is. Aangezien ze nu binnen liggen in de haven, mogen ze daar blijven liggen tot vrijdag en kan hij mooi zijn benen strekken op de wal. Zo "heb ieder nadeel bij een ander een voordeel"!
Zo het weekend is achter de rug en ik mag zeggen dat het een geslaagd weekend was. Ongeveer 90 mensen hebben de tentoonstelling bij ons thuis bekeken en het was gezellig. We hebben één werkje verkocht: het schilderij van ons buurmeisje Laura voor 1,- Zij kwam namelijk ook kijken naar de schilderijen en vertelde, dat zij ook schilderde. Op mijn vraag of ze wat klaar had, zei ze, dat ze twee werkjes klaar had en daarom beloofde ik haar een plekje op de expositie. Prompt kocht iemand haar werk! We hebben heel veel leuke reacties gehad. De foto's volgen binnenkort op dit blog Bas heeft dit weekend ook niet stilgezeten. Ze hadden een joppie! De Equinox Seas had ernstige motorstoring en dreef richting de kust. De Rotterdam mocht daarom in actie komen om de kust en het schip voor erger te behoeden. Bijgevoegd een paar foto's:
Vandaag las ik op www.nu.nl dat de 3J's maandag met de boot richting Düsseldorf vertrekken. Zij gaan Nederland vertegenwoordigen bij het Songfestival. (Ik had voorheen nog nooit van de 3J's gehoord, maar dat is niet echt maatgevend, omdat ik weinig van de Nederlandse artiesten ken.) In ieder geval gaan Jan, Jaap en Jaap met "The Royal Crown", een 5 sterren cruiseschip genieten van een reisje van 24 uur. Volgens één van de leden gaan ze met de boot, omdat ze zich daar prettig op voelen, net als hun voorvaderen!
Als je aan een jongen op de lagere school vraagt wat hij later worden wil, komt er een duidelijk antwoord: 1: Brandweerman 2: Kapitein op een zeeschip 3: Werker in de dierentuin
Blijkbaar is het zo: kom je uit Volendam, dan wil je Varen! (Maar als je uit Cuijk komt, wil je ook Varen )
"Kolonie" betekent volgens mijn woordenboek: nederzetting in vreemde, meestal overzeese gebieden, die geannexeerd worden ten bate van het moederland van de kolonisten. Bijna niemand weet, dat er in Europa ook een kolonie is: Gibraltar. Deze rots is namelijk van Engeland! Daarmee voldoet de kolonie aan de definitie van 'overzee' . Spanje is het er niet mee eens, dat deze strategisch belangrijke rots aan Engeland toebehoort en protesteert regelmatig. Nu ligt Bas 1 mijl ten Oosten van de rots en daarom in de territoriale wateren van Gibraltar. Gisteren kwam de Spaanse marine pesten: de "Atalanta" oftewel P-74 kwam tussen de ten anker liggende schepen (8 stuks) doorkruisen. Ze riepen iedereen individueel op (dus ook de "Rotterdam") met de orders anker op te gaan, omdat ze illegaal in de Spaanse wateren lagen. Deed men dat niet, dan volgde een boete. Natuurlijk kwam de authoriteit van Gibraltar erbij en beval iedereen de orders van de Spaanse kruiser te negeren en te blijven liggen. Er kwamen twee patrouillebootjes van de Gibraltarse marine bij en het circus heeft een uur om elkaar heen gedraaid terwijl men luid aan het roepen was over de VHF! Alles tot vermaak van de bemanningsleden van de ten anker liggende schepen. Het brak de dag mooi! Er werd door Gibraltar nog wel gemeld, dat eventuele boetes niet betaald moeten worden en doorgestuurd moeten worden naar Gibraltar waar men het zou afhandelen.
Bemanning van de Rotterdam: bedankt voor de foto's!