De Seychellen zitter er al op. We zijn were vertrokken op piratenjacht.
De dag van aankomst was er al een aangename verassing in het water, namelijk een zeeschildpad. Mooi en sierlijk om naar te kijken. Eerste dag waren Dieter en ik van wacht en we hadden ons voorgenomen om onze rustperiode een beetje sportief in te kleden.
Wil dus zeggen dat we tijdens de rustperiode bijna heel het eiland afgeslecht hebben met de fiets. Het eerste wat ons is opgevallen, is dat de Seychellen een beetje overroepen zijn. Akkoord als de zon schijnt ziet het misschien de perfecte vakantiebestemming uit, totdat je in de hoekjes en kantjes gaat kijken. Er zijn schonere plaatsen in de wereld en dikwijls niet zo veraf.
Dag één hebben we eens een verkennend fietstochtje gemaakt, we hebben de luchthaven gezien en al een paar mooie strandjes Er zijn er op Mahé alleen al 68 !
Dag twee zijn we naar het noorden gereden en het was de bedoeling om via een wandeling tussenin naar de andere kant van het eiland te wandelen om zodoende terug te kunnen fietsen. Zoals Dieter het stelt "met a komde altijd iet speciaal tegen". Dus ja, op een gegeven moment was de baan op en stonden we voor een wandelpad. Dieter vroeg wat ik wilde doen en ik stelde voor om door te wandelen (met de fietsen uiteraard). Man man man, Het wandelpaadje bleek een door de bergen te lopen en was op sommige stukken redelijk gevaarlijk. Ondertussen kwamen we toeristen tegen, met gids, die ons (of onze fietsen) raar bekeken (de melding suicide mompelend).2u30 later stonden we op Anse Major (een strandje waar regelmatig zeeschildpadden aan land komen). Je had de gezichten van de toeristen moeten zien, die waren goud waard. Wij daarentegen waren ondertussen kattelam en we vroegen aan een inwoner van het eiland de rest van de weg. Deze vertelde ons dat we nog maar in de helft zaten...slik... Het verdere pad was zeker niet geschikt voor wandelaars met fietsen. Alternatief was dus 2u30 terugkeren. Op dat ogenblik zagen we een bootje aanmeren op het strand. We zijn direct gaan vragen of ze ons niet konden afzetten, daar waar we aan onze klim begonnen waren. Gelukkig was dit geen probleem.Hebben dan een andere afslag genomen (ongeveer 5km tot aan het schip, maar met nog ne serieuze kuitenbijter).Moe maar voldaan hebben we eerst een verfrissing genomen, ne lekkere douche. Daarna pizza gaan eten en naar een fillemke gekeken aan boord en vroeg ons bed in want we hadden nog een dag.
Dag drie zijn we naar het zuiden gereden. Schitterende stranden tegengekomen (zijn zelfs een paar keer gaan zwemmen). 's Middags lekker gegeten (gerookte zeilvis en daarna gegrilde vis). Daarna de tocht verdergezet tot we terug een stop maakte aan een strandje. En toen we daar wilden vertrekken had Dieter weer alle geluk, want mijne voorband stond plat. Natuurlijk niets om te repareren en op 30km van het schip. Na enkele telefoontjes hebben we dan uiteindelijk een voertuig kunnen versieren welke ons is komen ophalen. Aan boord terug ne ferme douche genomen en daarna zijn we terug van de lokale keuken gaan proeven (echt lekker).
Hebben een sportieve rustperiode ingelast en we zijn weer opgeladen voor de volgende patrouille.
Toen we vandaag vertrokken werd ik zelfs uitgezwaaid door een walvis. Echt mooi om naar te kijken. Bijgevoegd natuurlijk weer enkele fotookes
Tot de volgende update
Greetz aan wife and kids (en natuurlijk een knuffel en zoen voor m'n vrouwtje)
't Begint in te korten. Nog een goede 46 dagen te gaan (allez varen). Enkele dagen terug de vermeende vissers/mensensmokkelaars/piraten/sukkelaars terug afgezet voor de Somalische kust om daarna terug te varen naar ons operatiegebied. Die mannen waarschijnlijk wreed content, wij ietske minder... Fotooke van de skiff (en motor) zijn hierbij gevoegd. Gisteren waren er weer 2 aanvallen op koopvaardijschepen in de Golf van Aden. Na een boarding door het Turkse Fregat Gediz werden een AK-47, een geweer en een RPG in beslag genomen. Bij het tweede incident hebben onze Duitse collega's weer een puike prestatie neergezet. Resultaat : 3 RPG granaten, 2 AK-47 met4 laders, een pistool en 3 staven explosieven. Heel het boeltje werd uiteraard in beslag genomen. Het besluit van deze 2 incidenten luidt dat het amateurkes waren omdat de "echte" meestal hun wapens overboord gooien alvorens er een boarding uitgevoerd wordt. Ook omdat ze niet direct over snelle boten beschikten. Naar het schijnt zou er nog een schip gekaapt zijn. Dit zou het totaal brengen op 9 schepen. Verder nog eens een fotooke van Stef, vliegende vissen (misschien iets minder zichtbaar op de kleine foto's), en van enkele zonsondergangen. Oh ja, ook weer een foto van een vogelke dat blijkbaar aan een beetje rust toe was.
Tot de volgende update
Greetz aan wife and kids (en natuurlijk een knuffel en zoen voor m'n vrouwtje) Enne een gelukkige verjaardag voor m'n oudste zoon Domien die er morgen 21 wordt. Vier ze en niet te zat hé ;-)
Ps : Uitzicht aangepast op vraag van enkele lezers Tim
Hier zijn we weer eens met een kleine update... Gisteren werden we gevraagd om een controle uit te voeren op een lokatie waar eerder een schip aangevallen werd. In de buurt werd een skiff (polyester bootje met buitenboordmotor) aangetroffen met aan boord 4 personen welke beweerden vissers te zijn. Aan boord werden natuurlijk geen wapens aangetroffen (eerder melde onze flopper dat er "dingen" overboord werden gegooid). Van vismateriaal was er uiteindelijk ook niet veel te vinden. Enkel een houten plank met daarop nylondraad zonder haken. Ik concludeer hieruit dat de Somalische vissers de vissen wurgen, of zoals m'n collega Michael het stelde maken ze lasso's van nylondraad om vliegende vissen mee te vangen. Ge zou het bijna beginnen te geloven. En wat nog straffer is, is het feit dat deze "duh" vissers op 450 zeemijl van het vasteland aan het dobberen waren. Dat is meer dan 800 kilometer. Ze hadden naar alle waarschijnlijkheid zelfs hun eigen motor onklaar gemaakt. Straffe gasten die Somalische "vissers". Na ondervraging werden er vingerafdrukken genomen en doorgestuurd naar 't parket in België. De 4 personen werden ondergebracht in de detentiecel en hun skiff werd aan boord gehesen waar de techniekers zich direct ontfermden over de defecte motor (is ondertussen hersteld). Nadien kwam het bericht dat er niet genoeg bewijzen aanwezig waren om de vissers te betichten van "piraterij" en viel onze actie onder de noemer "SOLAS" (Safety Of Lives At Sea of was het Somalies Lost At Sea...). Dus hebben we weer 4 mensen van een gewisse dood gered. Terwijl we bezig waren met het redden van deze mensen, kwam het bericht binnen dat 2 andere schepen aangevallen werden door 2 verschillende groepen van piraten. Er werden schoten gelost en met een RPG gezwaaid. Bijna hadden de piraten hun ladder aan het schip vastgemaakt maar de kapitein dacht daar anders over. Door sneller te varen en wat woester te manoeuvreren kon het schip de kapers van zich afschudden. 4 uur later op 270 mijl van voorgaande incident werd een ander schip aangevallen door een andere groep piraten. Ook hier werden er schoten gelost door de piraten waarbij de brug en de brugvleugel van het koopvaardijschip schade opliep. Dus het was best weer even spannend. Anders niets speciaal te melden. Af en toe krijgen we hier een fikse regenbui op ons dak, maar dat zal in ons Belgenland waarschijnlijk niet anders zijn.
Tot de volgende update
Greetz aan wife and kids (en natuurlijk een knuffel en zoen voor m'n vrouwtje)
Vandaag 30 oktober en een rustige dag. In de voormiddag een oefening gedraaid welke een aanval simuleerde en de daarbij geleden averij aan het schip. Was eigenlijk om te kijken hoe alert de bemanning is. Over de middag m'n uurke sport gedaan, daarna even een frisse neus halen (28°C...) en terwijl weer enkele dolfijnen gespot. 's Avonds, net voor zonsondergang kunnen ze me altijd vinden op m'n favoriete plekje aan boord (één van de midscheeps bolders) om te genieten van de laatste zonnestralen of zeebries van de dag. Die avond heeft Dieter een bingo avond georganiseerd. Ik heb niet meegedaan daar ik van 20u tot 24u wacht loop. Ben wel even over en weer gelopen om enkele beelden vast te leggen.
31 oktober. Halloween. Vanmorgen in de spiegel gekeken en alsnog verschoten, hahi 's Morgens terug een oefening gedaan om de boordschutters te trainen. Buitendekken dus verboden (toch gedurende de oefening) 's Middags ben ik dan maar naar mijne coiffeur gegaan (zie bijgevoegde foto)
01 november. Vanaf nu kunnen we zeggen dat we volgende maand thuis zijn. Woehoe... Vandaag schietoefeningen voor onze flopper. Een palet met vlag erop wordt te water gelaten en de boordschutter van de helicopter moet deze dan proberen te raken. 's Avonds was het de bedoeling om een open-air cinema te houden maar de weergoden hebben anders beslist en een paar bakken water uitgekieperd.
Tot hier de update
Greetz aan wife and kids (en natuurlijk een knuffel en zoen voor m'n vrouwtje)
Wist momenteel niet goed wat te schrijven, daar we momenteel aan het opstomen zijn naar een operatiegebied welk 2 keer zo groot is als Belgïe. Hopelijk kunnen we daar enkele piraten tegenhouden en/of afschrikken. Het stuk dat we nu afvaren is immens groot en ik denk eigenlijk dat wij daar het enige schip zijn. Niks te zien in de buurt en verder waarschijnlijk ook niet.... Ondertussen gebeurt er in de hogerop gelegen gebieden wel een pak. Op 22 oktober is een Engels jacht gekaapt met daarop 2 opvarenden. Momenteel is het jacht leeg teruggevonden en zijn de opvarenden waarschijnlijk in handen van de piraten. Deze morgen is er een ander schip gekaapt in het gebied waar naar we op weg zijn. Volgens onze dagelijkse krant is dit de 6de kaping in de maand oktober. Dat we maar gauw op operatiezone zijn en d'r e pak kunnen klissen. Ondertussen hebben onze noorderburen op de HNLMS Everstsen nog steeds bezoek aan boord. Zij varen al een tijdje met 46 gasten aan boord. Deze mensen, welke door mensensmokkelaars aan hun lot waren overgelaten. (boot lag in panne en de smokkelaars zijn gewoon overgestapt in een andere boot en hebben hun passagiers zonder eten en drinken achtergelaten !!!). Meer en meer begint het piratenwerk op georganiseerde misdaad te lijken. We houden jullie uiteraard op de hoogte. Ondertussen wordt de bemanning van de Louise-Marie dagelijks getraind, schietoefeningen, brandoefeningen, noodprocedures, e.d en worden we nog altijd verwend door het keukenpersoneel voor wat betreft de dagelijkse kost. Toch begin ik al eens een gekookt "tikkeneike" te missen en een verse croissant. Mocht het een troost zijn voor jullie, vandaag en gisteren hebben we enkele regenvlagen mogen trotseren. Akkoord, de temperatuur ligt wel een beetje hoger, maar nat is nat. Vandaag geen fotookes, maar zal dat tegen de volgende keer wel goedmaken. Nog vele groetjes aan m'n vrouwke en de kids. Tot de volgende
Hier zijn we nog een keer met een kleine update. Eergisteren doorgestoomd naar de Canarias (Spaans fregat) en gisterenmorgen zijn ze begonnen met het overhevelen van de voedingswaren voor onze Spaanse vrienden. Eventjes waren we de A931 (waar de A staat voor auxillary...). Eerst werd alles per helicopter overgebracht, daarna werd er een rhib van beide schepen ingezet voor de rest. Al bij al toch een dag kwijt aan bevoorrading. Maar uiteindelijk kunnen "el collegos" nu misschien een normale maaltijd achter de kiezen slaan, daar ze toch al 28 dagen onafgebroken op zee zijn (en er waarschijnlijk nog enkele zullen volgen).
Ondertussen nog eens een fotooke van Orm en mezelf plaatsen, aangevuld met pics van de Spaanse flopper (en schip) en enkele mooie zonsondergangen. (zo kan iedereen meegenieten). Ondertussen zijn we terug "en route" én terug op "piratenjacht".
Vandaag weer enkele scholen vliegende vissen gezien. Prachtig en het verbaast me nog steeds hoe lang die vissen in de lucht kunnen blijven. Gisteren werd er op deze vissen gejaagd door "jan van genten" (meeuw soort).
Het gaat jullie goed zou ik zo zeggen.
Greetz (en natuurlijk een knuffel en zoen voor m'n vrouwtje)
We zijn er nog eens. Gisteren vertrokken vanuit Mombasa. De dag van aankomst hoog bezoek gehad. Minister van Landsverdediging, de stafchef en anderen (135 man) en een meute persmensen. Het schip had een rondleiding georganiseerd met op bepaalde plaatsen een presentatie welke handelde over de operatie. Verschillende personen (waaronder ikke) hadden als taak een groep rond te leiden, anderen stonden in voor het begeleiden van de pers. Ondertussen moest er nog ingescheept worden (met een beperkte ploeg). Met andere woorden, een drukke dag.'s Avonds een stapke gezet. De dag nadien een wandeling gemaakt in de stad. Mombasa is een drukke stad, waar ook weer veel armoede is. De buitenwijken zijn te vergelijken met deze in Djibouti. Een kadooke gekocht voor m'n vrouw en daarna met 3 man een toek-toek (driewieler) genomen richting schip. Was best grappig. Al een geluk dat de chauffeur niet teveel gas gaf of we waren weg op de achterste wielen. De 20ste van wacht (moet ook gebeuren). Dag erna afgaande wacht, regendag, dus ook maar aan boord gebleven. Ben juist eens naar de winkeltjes in de buurt van het schip gaan kijken. Daar een deel houtsnijwerk, schalen gekocht, kortom, enkele mensen content gesteld. Ondertussen kwamen er nog enkele vrachtwagens af met goederen (eten en drinken) voor onze vrienden op het Spaanse fregat Canarias. Ergens deze week is het de bedoeling dat we deze goederen in hun buurt brengen, zodat ze per flopper overgebracht kunnen worden. Andere mensen zijn ondertussen op excursie geweest en uiteraard mooie fotootjes getrokken. Ondertussen gehoord dat de piraten weer sterk bezig waren. Waren vorige week op weg naar een Duits fregat. Hun euro is dan uiteindelijk gevallen dat het een militair schip was. Te laat natuurlijk en pech voor de piraatjes. Gisterenmorgen kregen we het bericht dat er nog een koopvaardijschip aangevallen werd en dat we zo snel als mogelijk moesten uitrukken in een poging de piraten te onderscheppen. Het koopvaardijschip heeft ze gelukkig kunnen afschudden.
Voilà, jullie zijn weer een heel klein beetje op de hoogte. Hierbij ook een paar foto's van de gemaakte t-shirts (op vraag van m'n kids). Het logootje van voor is iets anders maar ik vind het nog "kip".
Hasta la vista (of ist windows7)
Greetz (en natuurlijk een knuffel voor m'n vrouwtje)
Hier zijn ze dan eindelijk. De dolfijntjes waarover ik al zo lang gesproken heb. En het ergste van al is dat het niet mijn foto's zijn. Zijn van de fotograaf van televox. Er staat zelfs een walvis op (allez zijne rug terwijl hij aan het ontluchten is). Dagelijks passeren deze wel enkele malen. 't Zal wel eens een keer lukken als ik mijne camera mee heb. Vandaag een mindere dag. Regenbuien dus. Zo weten we terug hoe dat eruit ziet hahi. Anders niks speciaals te melden.
Bedankt voor het lezen van de blog en tot de volgende
Greetz en zoenies voor m'n schatje
Btw Zitten in de helft van de operatie dus kunnen jullie al beginnen met aftellen.
Eergisteren keukendag. Om 07u30 begonnen we met het uithalen van de groenten (sla,tomaten,komkommer en champions voor de saus). Terwijl Karen en Dieter de champions aan het kuisen waren hebben Jeroen en ik de sla, tomaten en komkommers gespoeld en gesneden. Ondertussen gingen we voor anker voor Djibouti (recuperatie van onze flopper en flopperploeg). Geprofiteerd om mijn t-shirts af te halen. Heb dus even mijn keukenactiviteiten moeten staken om met de rhib naar de wal te gaan. T-shirts aan boord gebracht en vlug terug naar de keuken gegaan om m'n collega's bij te staan. Karen stond in voor het bakken van de steak (had btw ook de championsaus gemaakt), Jeroen stond aan de frietpot en Dieter zorgde ervoor dat de steak-friet aan de man gebracht werd. Ik ben dan maar begonnen met de afwas van het keukenmateriaal. Vele mensen hebben ons bedankt voor het lekkere eten. Hebben gevraagd of ze de vaste keukenploeg ook elke dag bedanken.... Vandaag geen fotookes. Het was de bedoeling om foto's van de interim keukenploeg op de blog te plaatsen, maar heb deze nog niet in m'n handen gehad waarvoor excuses. Vandaag hebben enkele collega's een walvis gezien, maar denk niet dat er iemand een fototoestel bij de hand had. Onze opdracht is uiteindelijk niet het observeren van de dieren in onze omtrek ('t is natuurlijk wel mooi meegenomen.....).
Anders niets speciaal te melden
Bedankt voor het lezen van de blog en tot de volgende. Zal dan proberen om de foto's van Hell's Kitchen online te plaatsen.
Greetz (dikke zoen voor m'n vrouwke en groetjes aan de kids & cats)
Hallo beste lezerkes (en natuurlijk m'n vrouwke en kids)
Gisteren ons eerste wapen in beslag genomen. 't Waren vissers....Ja ja, met een machinepistool om op vliegende vissen te jagen. Maak dat de kat wijs. Nu, ze hebben het zo aan ons verkocht, en om het tegendeel te bewijzen moet je volgens mij toch heel recht in je schoenen staan. We hebben "under schieter" afgepakt en ze verder laten varen. 1-0 voor de populatie vliegende vissen.
Vandaag bewogen dag. Begonnen met het begeleiden van het broerke van de Mighty Servant, de Black Pearl (of was het Marlin). Deze had een mecanodoos mee 't is te zeggen een paar reserveonderdelen voor één of ander boorplatform. Daarna een RAS (ge weet wel Replenishment At Sea) gedaan met een Amerikaans bevoorradingsschip Amelia Earhart, een schip gebouwd in 2008. (zie bijgevoegde foto's) Morgen een zware dag. Dieter en ik en een paar anderen hebben besloten om eens in de keuken te helpen om het keukenpersoneel eens een dagje rust te geven ('t is wel onder begeleiding want het blijft een grootkeuken....). We beginnen met kreeft (levend), slakken (levend) en een rauw eitje... 't Is ni waar hoor. 't Zal morgen biefstuk zijn met frietjes en een salade. Dus vanaf 07u30 beginnen we eraan. Waarschijnlijk staan we ook in voor de soep en voor het avond eten. Hopelijk smijten ze ons nadien niet van boord. Zal wel fotookes op de blog zetten van onze prestatie. Hierbij enkele foto's van de voorbije dagen.
Bedankt voor het lezen van de blog en tot de volgende
Greetz aan de lezers, m'n kids, m'n familie, stiefzoon en vele knuffels en zoenies voor m'n vrouwke en katjes Tim
Hier zijn we terug, twee dagen na vertrek te Djibouti. Het blijft nog altijd lekker warm buiten met af en toe een fris windje. Had t-shirts laten drukken en deze zijn eindelijk toegekomen te Djibouti. Weliswaar met een drukfoutje, maar dat maakt de t-shirt uniek in zijn soort. Het borstlogo, een silhouette van het schip en daaronder de benaming F931 LOUISE-MARIE is iets anders uitgevallen. De cijfers 931 staan nu in het Arabisch. 't Is eens iets anders. Heb wel 2 euro van de prijs per t-shirt kunnen afpingelen (of hij mocht ze opnieuw laten maken). Al bij al, verdienen ze er waarschijnlijk nog genoeg aan. Nu, het blijft een mooi souvenir van de operatie. Deze week nog zone goeie gebeurd. De piraten gingen 's nachts een schip enteren, maar hadden in het donker niet gezien dat het een bevoorradingsschip was van de Franse Marine. Resultaat is dus dat er weer enkele piraten minder zijn die de waters onveilig kunnen maken. Ben vandaag mijn griep-prik gaan halen. Doe dit niet graag maar blijkbaar is dit verplicht in operaties en ik ben de laatste om dit tegen te spreken. Af en toe komen we nog steeds mensensmokkelaars tegen. (blijkbaar verdient dit nog steeds goed en blijkbaar zijn er nog steeds sukkelaars die hun leven willen riskeren om de oversteek te wagen). Anders niets speciaals te melden. Hierbi nog enkele foto's gemaakt door de boord duikers te Djibouti. Doet me een beetje aan de tekenfilm "Nemo" denken. 't Is zo eens iets anders. Allez 't amuseleut en een dikke knuffel aan m'n vrouwke
Hier zijn we nog een keer. En het was al een tijdje geleden waarvoor mijn excuses. Gisteren binnengelopen te Djibouti. De dag ervoor was er eentje om te onthouden. We zijn weer effectief achter piraten gevaren nadat onze flopper deze laatste hadden doen stoppen. Zoals gewoonlijk niets aan boord gevonden. Meestal worden wapens en ladder(s) , welke gebruikt worden om schepen te enteren, overboord gegooid. Met als natuurlijk gevolg dat niemand aangehouden kan worden. Een beetje later zagen we 3 skiffs een verschillende richting uitvaren, dus weer de helikopter er achter. Een beetje later kwam dan de melding door van de helikopter dat het vissers waren. Nu liggen we binnen te Djibouti en genieten van onze rust. Met rust wordt hier verstaan, inscheping van frisdrank, dry stores. Met de hele bemanning een ketting gemaakt en alles ingescheept. Een paar uur later kon je me uitwringen. En ik mocht al van geluk spreken dat ik niet buiten stond ! Nadien een lekker doucheke genomen en genoten van de rust aan boord. Vandaag ben ik van wacht (Dieter ook trouwens). Berichten ontvangen/versturen, Dieter staat mee in voor de Force Protection (dus beveiliging van schip en inhoud). Op een gegeven moment moest het schip 10 meter vooruit, omdat er een groot schip achter ons moest aanleggen. De wacht werd aan de valreep geroepen en de taken werden verdeeld. Ik mocht mee aan wal om de trossente verleggen naar andere bolders, Dieter mocht aantreden op het voordek. Werken met een omgevingstemperatuur van +/- 40 graden is en blijft niet leuk dus enkele uurtjes later kon je me weer uitwringen. Dat was het zo'n beetje voor Djibouti. Bijgevoegd nog enkele fotootjes De groentjes aan iedereen en een dikke zoen voor m'n vrouwke