Inhoud blog
  • The adventures of the Bèta Group -- The Movie..
  • Cursus
  • We leefden nog lang en gelukkig ...
  • De avonturen van Tom&Tinne..
  • Laddercompetitie: the challenge..
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Bèta, Gogo gogo
    Vakconcept2012
    17-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glinsterende ogen..

    Les 4: Vervolg op vorige lessen.

    Ook deze les zou wederom gaan over de verschillende aspecten die we reeds bekeken hebben. Meneer Mennes haalde ook vandaag zijn shining eyes boven. Het realiseren van lesdoelen moet in een sfeer van welbevinden en betrokkenheid gebeuren. Dit werd nog iets verder uitgediept. 

    Zo werd er veel aandacht beschonken aan feedback. Feedback moet je durven geven en kunnen aanvaarden. Probeer bij feedback duidelijk te zijn. Wat is niet goed? Waarom is het niet goed en hoe kan je het de volgende keer beter doen. Feedback kan natuurlijk ook positief zijn. Zeg dan ook waarom en wat er goed was. Probeer altijd vanuit het positieve te gaan en te zeggen hoe het beter kan dan te zeggen, dat en dat was slecht. Durf ook feedback te vragen als je je niet zeker voelt bij een uitvoering. Zeg dat als leerkracht ook tegen je leerlingen. 

    Ook moet je als leerkracht zorgen voor een vast systeem in de meeste lessen. Dit is duidelijk voor jou, maar ook voor je leerlingen. Probeer dit ook in je instructies naar hen te doen. Bijvoorbeeld door altijd eerst de naam van het spel uit te leggen, gevolgd door de ploegverdeling en daarna de speluitleg, enzovoort. Dit gaat natuurlijk niet bij alle lessen, maar bij de meeste kan je opteren voor jou vast systeem. Voeg ook een vorm van luchtigheid in je lessen. Vele leerlingen vinden de lessen Lo de leukste van de week, laat zijn dan ook leuk verlopen. Een lach en een zwans kan wonderen doen. 

    17-04-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Investeren in een uurwerk kan handig zijn..

    Les 3: Het uitdiepen van de fasen: Planning / Uitvoeren/ ontwikkelen

    Vandaag de volgende sessie Vakconcept. Wederom een prachtig bordschema van Meneer Mennes waar we ons weer een ganse les mee zoet zouden gaan houden. Maar voor de les kon starten mochten enkele onder ons hun pomp skills al eens bovenhalen. De laatkomers werden vooraan in de klas op de grond gezet. Zij werden aan het pompen gezet. 

    Nadat er over en weer werd gelachen kon de les officieel van start gaan. Voor een groot deel ging het over hetzelfde als vorige week. Alleen nu nog verder en dieper in detail met praktijkgerichte voorbeelden.  Zo werd er vermeld dat het realiseren van lesdoelen altijd in een sfeer van welbevinden en betrokkenheid moet gebeuren. De afkortingen MC en GVL werden verder ontleed. Zo staat MC voor motorische competentie en GVL voor gezonde en veilige levensstijl. Men onderscheidt 3 percepties bij MC. Lichaamsperceptie, tijdperceptie en ruimteperceptie. GVL  gaat over gezondheid, maar ook bijvoorbeeld dat je voor bepaalde oefeningen of opdrachten goed moet opwarmen en/of stretchen. KLUS is ook een afkorting hierbij. Het staat voor kracht, lenigheid, uithouding en snelheid. 

    Er werd ook besproken dat je doelgericht moet werken. Je bewegingsdoelen moeten opgesteld zijn aan de hand van je eindtermen. Als afsluitertje werd er door het animatie team een spel gespeeld buiten op het grasveld. Klasgenoten moesten een leraar of medestudent nadoen. De andere moesten zo snel mogelijk raden wie er uitgebeeld werd. 

    Bijlagen:
    Jesse en Rob pompen.MP4 (8 MB)   

    16-04-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De machtig alwetende leider..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Les2: Planning / uitvoering / evaluatie(ontwikkeling)

    In de tweede les van Vakconcept begon de theorie. Er stond wederom een prachtig bordschema van Meneer Mennes, de machtig alwetende leider, op het groene bord vooraan in de klas. Dit is zowat één van zijn handelsmerken. We begrepen er nog niet al te veel van. Van enkele woorden of afkortingen wisten we wel wat ze betekenden, maar wat ze op dat bord daar deden, hadden we geen flauw benul van. Maar alles zou duidelijk worden. Meneer Mennes begon zijn kennis en zijn visie met ons te delen. De woorden vielen op zijn plaats in de juiste context. Zo kwamen we in contact met de kapstok van het lesgeven. Deze kapstok zou je in de meeste lessen moeten kunnen toepassen. 

    Hierbij zagen we de trechtermethode: Globaal situatie – OLG – oef – OLG – Globaal situatie. Ook werd er verteld dat het bereiken van de lesdoelen SMART en expliciet moest zijn. Er werd duidelijk vermeld dat de stagebegeleiders dit goed in het oog gingen houden op de stage die we moeten gaan geven. De opbouw van de les moet vanuit de leerlijnen gebeuren in functie van de doelen. Ook werden de termen MC / GVL uitgelegd.

    Omdat Meneer Mennes al jaren in het vak staat gaf hij ons ook wat tips. Deze tips kunnen gebruikt worden zowel voor als tijdens de les die je moet geven. Zo gaf hij bijvoorbeeld aan dat je de les die je de volgende dag gaat geven thuis al eens moest visualiseren. Hierbij zou je eventuele problemen nog kunnen oplossen vooraf.

    Leerlingen die merken dat de leerkracht die voor hen staat schrik heeft, die leerkracht is eraan voor de moeite. Toon dat je weet waarover je praat en meen het. Meneer Mennes verwoorde het zo: op zijn Italiaans praten. Het persoonlijk optreden is dus een zeer belangrijke schakel in het al dan niet slagen van je les. Enthousiasme is een zeer, maar zeer belangrijk codewoord. Laat zien dat jij er zin in hebt, ook al geef je het onderwerp zelf niet zo graag en weet je dat de meeste leerlingen dit ook liever niet doen. Met de nodige portie enthousiasme en leuke opdrachten/oefeningen kan deze les een bijzonder leuke les worden. Zowel voor leerkracht als voor de leerlingen. 

    Tijdens de pauze van les 2 kwam het funteam voor de eerste keer in actie. Zij namen ons mee naar de agora en daar deden we een soort van stoelendans op de aanwezige kussens (zie bijlage). Dit liep niet helemaal vlekkeloos, maar het was een leuk tussendoortje. 

    Als afsluiting van de les werden de rollen nogmaals besproken. Bij elke rol kwam er een extra opdracht bij. Ook werden de onderwerpen verdeeld voor de taak van de 5 lesvoorbereidingen. 

    Bijlagen:
    DSCF1870.JPG (1.8 MB)   

    15-04-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er was eens..

    Les 1: Het duiden van de lessen Vakconcept

    Vol verwachtingen en met een boekentas vol goede hoop trokken we naar de eerste verdieping op onze campus.Daar zou Hans Mennes ons opwachten. Binnengekomen en het bordschema bekeken sprak hij tot ons. Hij duidde een aantal belangrijke zaken die in de loop van het tweede semester moesten gebeuren of duidelijker werden. Zo werden de rollen verdeeld. De bedoeling van de rollen is dat iedereen per 2, 3 of 4 een opdracht kreeg.

    Dit zijn de rollen:  Algemene coördinatie, quiz sessie 8, organisatie PA semester 2, filmen: elke sessie + film op blog, blog met bespreking van elke sessie + extra filmpjes, welbevinden (bvb samen Oxfam ontbijt), cursusdienst (aanvullende info + foto’s) + verwerkvragen, uitwerken en geven van sessie 6 en uitwerken en geven van sessie 7. De algemene coördinatie werd door Yannick Sels en Dimitri Bertels opgenomen. Zij moesten dus beslissen wie de andere functies kreeg.

    Hier ontstond al meteen een enorm tumult, omdat sommige groepjes dezelfde rol wilden. Dit was uiteraard niet mogelijk. Na verloop van tijd kwamen er dan toch enige compromissen. Zo kon iedereen vrij tevreden naar huis, al was nog niet alles zeer duidelijk. Ook werden de andere taken in les 1 besproken. Zo werd de taak toegelicht die je op je examen bij moet hebben. De 5 lesvoorbereidingen die elkaar opvolgen.

    15-04-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie, Wat en waarom!?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Geachte lezers,

    Wij, Josse Michielsen en  Pieter Somers zijn verantwoordelijk voor de blog van Vakconcept 1 in de Groep van Hans Mennes. Dit houdt in dat wij een korte samenvatting of een leuk overzicht van de lessen proberen te geven. Dit eventueel met beeldmateriaal. Wij hopen dan ook dat u met enig plezier onze blog zal lezen. 

    Van onzen tweegen aanschouw en geniet! 


    Bèta, Gogo gogo

    (Foto's en video --> Zie bijlage)

    Bijlagen:
    IMG_1076.MOV (479.4 KB)   
    Josse en Pieter 2.jpg (73.5 KB)   
    Logo VC1.jpg (18.4 KB)   

    15-04-2012 om 00:00 geschreven door Josse & Pieter  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)


    Archief per week
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs