Wij, Josse Michielsen en Pieter Somers zijn verantwoordelijk voor de
blog van Vakconcept 1 in de Groep van Hans Mennes. Dit houdt in dat wij een
korte samenvatting of een leuk overzicht van de lessen proberen te geven. Dit
eventueel met beeldmateriaal. Wij hopen dan ook dat u met enig plezier onze
blog zal lezen.
Vol
verwachtingen en met een boekentas vol goede hoop trokken we naar de eerste
verdieping op onze campus.Daar zou
Hans Mennes ons opwachten. Binnengekomen en het bordschema bekeken sprak hij
tot ons. Hij duidde een aantal belangrijke zaken die in de loop van het tweede
semester moesten gebeuren of duidelijker werden. Zo werden de rollen verdeeld.
De bedoeling van de rollen is dat iedereen per 2, 3 of 4 een opdracht kreeg.
Dit zijn de
rollen: Algemene coördinatie, quiz
sessie 8, organisatie PA semester 2, filmen: elke sessie + film op blog, blog
met bespreking van elke sessie + extra filmpjes, welbevinden (bvb samen Oxfam
ontbijt), cursusdienst (aanvullende info + fotos) + verwerkvragen, uitwerken
en geven van sessie 6 en uitwerken en geven van sessie 7. De algemene
coördinatie werd door Yannick Sels en Dimitri Bertels opgenomen. Zij moesten
dus beslissen wie de andere functies kreeg.
Hier
ontstond al meteen een enorm tumult, omdat sommige groepjes dezelfde rol
wilden. Dit was uiteraard niet mogelijk. Na verloop van tijd kwamen er dan toch
enige compromissen. Zo kon iedereen vrij tevreden naar huis, al was nog niet
alles zeer duidelijk. Ook werden de andere taken in les 1 besproken. Zo werd de
taak toegelicht die je op je examen bij moet hebben. De 5 lesvoorbereidingen
die elkaar opvolgen.
In de tweede les van Vakconcept begon de theorie. Er stond
wederom een prachtig bordschema van Meneer Mennes, de machtig alwetende leider, op het groene bord vooraan in
de klas. Dit is zowat één van zijn handelsmerken. We begrepen er nog niet al te
veel van. Van enkele woorden of afkortingen wisten we wel wat ze betekenden,
maar wat ze op dat bord daar deden, hadden we geen flauw benul van. Maar alles
zou duidelijk worden. Meneer Mennes begon zijn kennis en zijn visie met ons te
delen. De woorden vielen op zijn plaats in de juiste context. Zo kwamen we in
contact met de kapstok van het lesgeven. Deze kapstok zou je in de meeste
lessen moeten kunnen toepassen.
Hierbij zagen we de trechtermethode: Globaal
situatie OLG oef OLG Globaal situatie. Ook werd er verteld dat het
bereiken van de lesdoelen SMART en expliciet moest zijn. Er werd duidelijk
vermeld dat de stagebegeleiders dit goed in het oog gingen houden op de stage
die we moeten gaan geven. De opbouw van de les moet vanuit de leerlijnen
gebeuren in functie van de doelen. Ook werden de termen MC / GVL uitgelegd.
Omdat Meneer Mennes al jaren in het vak staat gaf hij ons ook wat tips. Deze
tips kunnen gebruikt worden zowel voor als tijdens de les die je moet geven. Zo
gaf hij bijvoorbeeld aan dat je de les die je de volgende dag gaat geven thuis
al eens moest visualiseren. Hierbij zou je eventuele problemen nog kunnen
oplossen vooraf.
Leerlingen die merken dat de leerkracht die voor hen staat
schrik heeft, die leerkracht is eraan voor de moeite. Toon dat je weet waarover
je praat en meen het. Meneer Mennes verwoorde het zo: op zijn Italiaans praten.
Het persoonlijk optreden is dus een zeer belangrijke schakel in het al dan niet
slagen van je les. Enthousiasme is een zeer, maar zeer belangrijk codewoord.
Laat zien dat jij er zin in hebt, ook al geef je het onderwerp zelf niet zo
graag en weet je dat de meeste leerlingen dit ook liever niet doen. Met de
nodige portie enthousiasme en leuke opdrachten/oefeningen kan deze les een
bijzonder leuke les worden. Zowel voor leerkracht als voor de leerlingen.
Tijdens
de pauze van les 2 kwam het funteam voor de eerste keer in actie. Zij namen ons
mee naar de agora en daar deden we een soort van stoelendans op de aanwezige
kussens (zie bijlage). Dit liep niet helemaal vlekkeloos, maar het was een leuk
tussendoortje.
Als afsluiting van de les werden de rollen nogmaals besproken.
Bij elke rol kwam er een extra opdracht bij. Ook werden de onderwerpen verdeeld
voor de taak van de 5 lesvoorbereidingen.