Ik ben bezig met de isolatie binnen, ik gebruik steenwol met alufolie. Eerst ongeveer 1000 plakkertjes lijmen tegen de romp, onder loopdek en plafond. Dit is om de steenwol vast te hechten zodat de isolatie niet kanverschuiven. Wel leuk werkje maar af en toe ook wel eens pijnlijk als ik een voet verkeerd zet en achterover val.Hoort erbij een paar blauwe plekken.
Nu alles meten en de msteenwol op maat knippen. Gelukkig heb ik geen last van jeuk, met handschoenen kan ik niet werken, deze zijn altijd te groot en blijven overal klem te zitten. Kunnen ze nu eigenlijk geen werkhandschoenen voor vrouwen verkopen ??? De romp is geisoleerd, het plafond is voor later wanneer de vloer erin staat, werkt wat makkelijker.
Bounty past op de boot, niemand mag met schoenen naar boven.
Henk is intussen bezig met het stuurwerk. He t gaat natuurlijk weer niet vanzelf. Om de console te bevestigen zijn er 4 bouten en moeren nodig en 1 moer wil niet meer voor of achteruit. Hoe is het toch mogelijk!! Onder de kuip het kwadrant passen met de schijven.
15 februari 2005, ik ga proberen te vertellen wat de laatste 6 maanden gedaan is. Nu dat Umiak in de lak staat kunnen we verder met de patrijspoorten en vluchtluiken erin plaatsen. Geen makkie, ong. 2 uur per poort. Moet eerst passen, afplakken (poort en romp), kitten, bouten en moeren aandraaien,
poten constant onder de kit, en dan kit afstrijken met water en Dreft en schoonmaken.
Vuldoppen geplaatst, motorbediening, walstroomsteker, ventilatiekokers in de kuip voor de motor, boegschroef geplaatst, teakhouten handgrepen,afvoer wc,douche,keuken, ontluchtingnippels, etc. Alles ook afgekit, met overal afstandsringetjes tussen de kit, zodat er wel kit blijft zitten met het aandraaien. Het is de bedoeling dat het waterdicht is.
Het lijkt allemaal simpel als je het vertelt, maar we hebben er wel heel veel uren ingstoken, het is niet zo simpel. Moet zeggen dat we ook veel plezier hebben, je ziet wat je doet op het eind van de dag en is heel leuk samen te werken.
De naam staat er op, nu blijkt dat het verplicht is om de thuishaven op te zetten. Deze letters moet ik dan nog gaan bestellen. Vind het jammer, ik vind dit zo ook mooi.
Henk is al heel lang weer bezig met het stuurwerk. Niet zonder problemen natuurlijk, wanneer hij het eindelijk begrepen had hoe het in zijn werk gaat met kwadrant en schijven en ketting en kabels krijgt hij een paniekaanval: stuurwiel naar stuurboord en roer gaat naar bakboord!!! Wat is dat!!!
We hebben naar de leverancier gebeld, zal maar geen naam noemen, om een oplossing te vinden.
Nou ja dan laat je de kabels toch mekaar kruisen, wat een onzin zegt Henk, en over een paar jaar zijn de kabels versleten door de wrijving en geen stuurwerk meer!!!!! Ze hebben erdus geen verstand van die verkopers. Hebben 2 extra schijven gekocht en Henk heeft alles aangepast. Nu Umiak in de lak staat kan er dus ook niet meer gelast worden en dan is het gaten boren en met bouten en moeren plaatjes vastzetten voor de schijven etc.... Iets te technisch voor mij, zal later Henk wel eens vragen dit uit te leggen.
Morgen gaan we naar de beurs in Gent. Ineke heeft een bedrijf van bekleding van kussens, gordijnen en deze heet Reri. Wanneer we zover zijn willen ze ons sponseren voor de bekleding.
We hebben de waterlijn met een laser getekend. Dat systeem werkt prima nu het schip waterpas ligt.
De lijn wel voor en achter een beetje omhoog getrokken anders lijkt het zo recht, en dat is niet mooi. En het wordt ook nog door Bounty in het oog gehouden.
We hebben wel heel veel moeten schuren. Bij het spuiten is het onderwaterschip niet afgeplakt, dus veel te ver gespoten. Het is heel harde verf en niet makkelijk af te schuren en het is ook zonde van het geld en de verspilling van de verf. Eindelijk met veel moeite er toch afgekregen.
Nu moet het onderwaterschip weer in de HB van De Ijssel. Dit is een 2-componenten aanhechtlaag voor de Antifouling. 2 lagen en dat ziet er dus nu zo uit als op de foto.
Henk heeft afgelopen week een RVS dagdieseltank gemaakt van 120 liter. Je tankt deze vol van de grote tanks en kan er makkelijk een week op varen en stoken.