Onze thuis in Zwijnaarde waar al de kinderen opgegroeid zijn .
Naam: Schilderij van de woning van de kunstenaar en zijn gezin, de aanvankelijke toestand van de woning + het atelier, zie de dubbele houten poort. Materie: olie op doek Genaamtekend :Walter Birnie
Datum: begin jaren 50 Afmetingen: Hoogte 50 cm, Breedte 40 cm, Extra info: De schilder was een student uit de Beeldhouwklas KASK. Gent,waar B. SERVAES titularis was in de avondlessen.
Prof. Dr. Corneille Jean François Heymans ook bekend als Corneel Heymans Gent 28 maart 1892 - Knokke 28 juli 1968
Prof. Dr. C. Heymans verwierf de Nobelprijs in 1938 voor de Fysiologie of Geneeskunde.Het borstbeeld van Prof. Dr Corneel Heymans staat opgesteld in de Académie royale de médecine de Belgique (ARMB), Paleis der Academiën, Hertogsstraat 1, 1000 Brussel, zie : Bijlage
Bert Servaes, heeft dit portret geboetseerd en gekapt in de witte marmer.
Extra info: Dit is een atelier-beeld dat gediend heeft om gekapt te worden in natuursteen. Interessant werk omdat hierop nog het métier zichtbaar is zie inzet foto van het beeld in gips : De te gebruiken punteerpasser, en de aanzetpunten op het model om dat steeds vanuit eenzelfde referentie over te brengen op de te kappen natuursteen.
Naam:Tekening van een rustende oude man (nonkel), idem van een oude dame (tante), met nota slaapwel tante
Materie:Tekenpapier, tekenpotlood.
Ge-naamtekend: Getekend door Judith Callant, maar dragen geen naamtekening op de bladen.
Datum:Beide gedateerd, december 1933.
Afmetingen:In één witte lijst van H.: 67 B: 59 cm, die tekeningen achter glad-wit passe-partout. Beide tekeningen in dit ene paneel opgenomen.
Extra info:Ons Ma woonde als meisje niet meer thuis in Oost-Eeklo maar wel te Gent bij tante en nonkel, in de buurt van de St. Macharius-parochie. Vóór haar huwelijk was ze Onderwijzeres in Gent. (eerder, haar eerste school in Wervik ). Ze volgde op de Academie te Gent de tekenklassen, en leerde dààr onze Pa kennen.
Het Heilige Ritabeeld dat in Kontich staat, het is het originele en unieke beeld in de witte marmer. (zie bijgevoegde foto) De opdracht om dat beeld te maken is gekomen van de paters Augustijnen, via pater Servus, de doopvader van de zes kinderen van Bert Servaes en Judith Callant, hij heeft de opdracht doorgegeven om het beeld van de Heilige Rita te maken voor in Kontich waar de verering van de Heilige Rita nog steeds zeer actueel is. De oorspronkelijke plaasteren (gips) uitvoering (= afgegoten van het geboetseerde beeld in klei = gemodelleerd door de beeldhouwer) staat in de abdijkerk van de Augustijnen in Gent, dat is de originele en unieke gips waarop de beeldhouwer zich gebaseerd heeft om zowel het witmarmeren beeld voor Kontich als dat in balegemse-zandsteen voor parochiekerk van Zwijnaarde te kappen.Er zijn dus drie uitvoeringen van dat beeld, een in de gips, een in de witte marmer en een in de balegemse-zandsteen.
Foto afkomstig van Glasplaten toen de beelden pas in klei geboetseerd waren.
Deze fotos zijn genomen door Bert Servaes toen deze
beelden pas geboetseerd waren door hem. Hij vond de kleur van de klei een
unieke warme weergave van zijn geboetseerde beelden.
Een beeld in klei kan in deze materie niet
bewaard worden want klei moet vochtig gehouden worden anders barst het.