Het Heilige Ritabeeld dat in Kontich staat, het is het originele en unieke beeld in de witte marmer. (zie bijgevoegde foto) De opdracht om dat beeld te maken is gekomen van de paters Augustijnen, via pater Servus, de doopvader van de zes kinderen van Bert Servaes en Judith Callant, hij heeft de opdracht doorgegeven om het beeld van de Heilige Rita te maken voor in Kontich waar de verering van de Heilige Rita nog steeds zeer actueel is. De oorspronkelijke plaasteren (gips) uitvoering (= afgegoten van het geboetseerde beeld in klei = gemodelleerd door de beeldhouwer) staat in de abdijkerk van de Augustijnen in Gent, dat is de originele en unieke gips waarop de beeldhouwer zich gebaseerd heeft om zowel het witmarmeren beeld voor Kontich als dat in balegemse-zandsteen voor parochiekerk van Zwijnaarde te kappen.Er zijn dus drie uitvoeringen van dat beeld, een in de gips, een in de witte marmer en een in de balegemse-zandsteen.
Foto afkomstig van Glasplaten toen de beelden pas in klei geboetseerd waren.
Deze fotos zijn genomen door Bert Servaes toen deze
beelden pas geboetseerd waren door hem. Hij vond de kleur van de klei een
unieke warme weergave van zijn geboetseerde beelden.
Een beeld in klei kan in deze materie niet
bewaard worden want klei moet vochtig gehouden worden anders barst het.
Monnikskop ( bijzondere foto van het oorspronkelijk beeld in klei ! )
·
Naam
: Monnikskop
·
Materie:
Bijzondere foto van het oorspronkelijke
beeld in klei .
·
Afmetingen :
·
Extra
info: Na enige dagen- weken is dit
beeld afgegoten in gips, waardoor de
oorspronkelijke klei - uitvoering in gips niet bewaard kan blijven. Het beeld
in gips zal verder de basis dienen om dat zelfde beeld in een andere materie uit
te voeren. De monnikskop is door Bert Servaes in verschillende houtsoorten
gekapt en ook in brons gegoten in de bronsgieterij ( Vindevogel, )
Vroom
van inspiratie. Het hoofd lichtjes en ingetogen neigend, in de sjaal die het
omgeeft, het licht dat speelt op de zilveren haarlok, de vingers in elkaar
gestrengeld voor een vurig smeekgebed, dat alles werd door de kunstenaar diep
doorvoeld, doordacht en heerlijk weergegeven . (
de tekst is overgenomen uit Persstemmen over Servaes J.Crock, in de Vlaamse
Linie en Daniël Vandenbunder, in de Volksmacht)
Foto afkomstig van Glasplaten toen de beelden pas in klei geboetseerd waren.
· tekst
overgenomen uit Persstemmen over Servaes door J.Crock, in de Vlaamse Linie
en door Daniël Vandenbunder, in de Volksmacht : Bert Servaes is er in
geslaagd aan te tonen hoe een naakt figuur oprechte bewondering en zelfs
eerbied kan afdwingen. Zijn Eva na de zondeval, toont ons een driekwart tors
met een verrukkelijke lijn. Een van Evas armen hangt loom langs haar lichaam,
de andere houdt zij gevouwen boven het gebogen hoofd, vol schaduw, vol berouwvolle
verlegenheid en schuldbewustzijn