Foto afkomstig van Glasplaten toen de beelden pas in klei geboetseerd waren.
Deze fotos zijn genomen door Bert Servaes toen deze
beelden pas geboetseerd waren door hem. Hij vond de kleur van de klei een
unieke warme weergave van zijn geboetseerde beelden.
Een beeld in klei kan in deze materie niet
bewaard worden want klei moet vochtig gehouden worden anders barst het.
Monnikskop ( bijzondere foto van het oorspronkelijk beeld in klei ! )
·
Naam
: Monnikskop
·
Materie:
Bijzondere foto van het oorspronkelijke
beeld in klei .
·
Afmetingen :
·
Extra
info: Na enige dagen- weken is dit
beeld afgegoten in gips, waardoor de
oorspronkelijke klei - uitvoering in gips niet bewaard kan blijven. Het beeld
in gips zal verder de basis dienen om dat zelfde beeld in een andere materie uit
te voeren. De monnikskop is door Bert Servaes in verschillende houtsoorten
gekapt en ook in brons gegoten in de bronsgieterij ( Vindevogel, )
Vroom
van inspiratie. Het hoofd lichtjes en ingetogen neigend, in de sjaal die het
omgeeft, het licht dat speelt op de zilveren haarlok, de vingers in elkaar
gestrengeld voor een vurig smeekgebed, dat alles werd door de kunstenaar diep
doorvoeld, doordacht en heerlijk weergegeven . (
de tekst is overgenomen uit Persstemmen over Servaes J.Crock, in de Vlaamse
Linie en Daniël Vandenbunder, in de Volksmacht)
Foto afkomstig van Glasplaten toen de beelden pas in klei geboetseerd waren.
· tekst
overgenomen uit Persstemmen over Servaes door J.Crock, in de Vlaamse Linie
en door Daniël Vandenbunder, in de Volksmacht : Bert Servaes is er in
geslaagd aan te tonen hoe een naakt figuur oprechte bewondering en zelfs
eerbied kan afdwingen. Zijn Eva na de zondeval, toont ons een driekwart tors
met een verrukkelijke lijn. Een van Evas armen hangt loom langs haar lichaam,
de andere houdt zij gevouwen boven het gebogen hoofd, vol schaduw, vol berouwvolle
verlegenheid en schuldbewustzijn