Welkom jij! Net zoals zovelen ons al hebben voorgedaan, zorgen ook wij graag voor lyrische teksten en sprekende beelden, zodat alle curieuze-neuzen en gelijkgestemde zielen op de hoogte blijven van het reilen en zeilen van ons stroavontuur. EXPEDITIE STRO-FUN-ALOM, BE READY, 'CUZ HERE WE COME :D
Man man man ... bij een bouw komt toch heel wat kijken, hoor! Zelfs voordat we nog maar 1 hoopje zand kunnen verplaatsen. Wat hebben we zoal nodig ...
STRO!!!! Duhuh! tarwe, rogge of triticale (= kruising tussen tarwe en rogge) o.w.v. hun stevige, lange halmen die moeilijk breken in tegenstelling tot die van gerst. Gerst breekt te gemakkelijk waardoor de isolatiewaarde van dat stro aanzienlijk daalt. droge, vastgeperste balen van 40 cm x 36 cm x 80 cm (b x h x l) met een vochtigheidsgraad van 10 à 15% of minder (vochtigheidsmeter)
HOUT Rode Noorse Den of Oregon met een FSC of PEFC-label (→ hout afkomstig uit gebieden waar men aan duurzaam bosbeheer doet)
sonderingsrapport (om te bepalen welk soort fundering we best gebruiken, afhankelijk van de ondergrond: sokkels, sleuven of een plaat)
goedgekeurde bouwaanvraag (die 35 dagen op de bouwgrond moet uithangen, voordat de werken mogen beginnen)
brandverzekering voor een nieuwbouwwoning (die ook alle helpers verzekert: better safe than sorry)
veiligheidscoördinator (vanaf de bouwplannen totdat 't huis af is) → verplicht vanaf 't moment dat er 2 verschillende aannemers aan de bouw van ons huis werken, ongeacht of dat op 't zelfde moment is, of met een aantal weken ertussen. OPGELET: als je een grondwerker laat komen en infrax om de nutsvoorzieningen te laten aansluiten, zit je officieel gezien al aan 2 aannemers ... beetje belachelijk! * PID = postinterventiedossier (wordt samengesteld door de VC) bevat verscheidene documenten die men nodig heeft bij eventuele latere werken aan een gebouw.
Al de gebruikers - eigenaars, huurders, of, bij eventuele
verbouwingen, architecten of aannemers - moeten op een eenvoudige
manier
kunnen achterhalen welke bv. de structuren van het gebouw zijn, hoe de
structuur werd opgebouwd en welke materialen er in een gebouw zitten. Daarom worden alle technische gegevens met betrekking tot een gebouw verzameld in een dossier. Dit dossier moet gedurende de ganse levensduur bij het gebouw
blijven en zal worden aangevuld met de nieuwe gegevens indien er zich
wijzigingen aan het gebouw voordoen. Het PID moet bij een eventuele verkoop dan ook overgedragen worden aan
de notaris, die het op zijn beurt overdraagt aan de nieuwe eigenaars.
Men kan het PID vergelijken met het gelijkvormigheidsattest en het
onderhoudsboekje van een auto. Alle aannemers en leveranciers hebben de plicht om op verzoek alle benodigde documenten te bezorgen. INHOUD: * de aanbevelingen of adviezen die door de veiligheidscoördinator zijn gemaakt in de ontwerp- en uitvoeringsfase. * alle soorten vergunningen: verkavelingsvergunning, milieuvergunning, bodemattest, bouwvergunning, kapvergunning . * lastenboek * stabiliteitsstudie * allerlei installatieplannen van elektriciteit, verwarming, sanitair, klimaatregeling * technische fiches van de gebruikte materialen (verkrijgbaar bij de leveranciers van deze materialen). * keuringen van elektriciteit, leidingwater, CV * documentatie, garanties en gebruiksaanwijzigingen van technische
apparatuur (verwarmingsketels, boilers, pompen, kleppen, ventielen,
keukentoestellen ) * plannen AS BUILT. = architecturale plannen van de werkelijke toestand van de woning na de constructie van het gebouw (incl. alle wijzigingen, verbeteringen noties ... t.o.v. het originele plan → schetsen + notities die op oorspronkelijke plan) De
invoering van het as-built attest kadert in het nieuwe decreet
Ruimtelijke Ordening. Wie moet een as-built attest aanvragen? Iedereen die een
stedenbouwkundige vergunning aanvraagt of die een gebouw opricht waarbij de tussenkomst van
een architect nodig is. De
aanvraag moet gebeuren binnen 90 dagen na de ingebruikname van het
onroerend goed. Ook wie zijn woning verkoopt vanaf 1 juni 2012 zal het as-built attest
moeten kunnen voorleggen. Het attest moet dan bij het compromis en de
authentieke verkoopsakte worden gevoegd. Hoofdrol voor de architect Het as-built attest van een nieuwbouw kan enkel opgemaakt en afgeleverd
worden door erkende architecten die erkend (ingeschreven bij de Orde van
Architecten). Wat kost het attest? Om willekeur in de prijszetting te vermijden, zijn de
tarieven voor de aflevering van het attest in het decreet bepaald. - Eengezinswoning: 250 euro - Meergezinswoning: 1 000 euro - Een niet-woongelegenheid: 2 000 euro (De vermelde tarieven zijn inclusief BTW) Goedkeuring van het attest Het College van Burgemeester
en schepenen. valideert het attest zodat het rechtsgeldig is. Het college heeft 60 dagen om te beslissen of het attest goedgekeurd wordt. (Bron: NAV; Dimitry Descamps juni 2009) * de veiligheidscoördinator maakt een fotoreportage van het
verloop van de werken. * Proces verbaal van overdracht van deze documenten (bewijs dat opdrachtgever de documenten ontvangen heef) * EPB-verslag * risico's en instructies m.b.t. aanpassingen, verbouwingen, afbraak (bron: notaris.be + arve.be)
EPB-verslaggever (vanaf 8 dagen voordat de werken starten)
landmeter (voor de afpaling van onze bouwgrond m.b.v. hoekpalen → bij ons normaal voorzien door de verkavelaar)
aansluitingen op het netwerk van nutsvoorzieningen (water, riolering, elektriciteit (nodig vr de bouwkraan die het houtskelet plaatst), gas) De verwerking van deze aanvraag tot de effectieve aansluiting duurt gemiddeld 4 à 6 weken Infrax vraagt hiervoor een definitieve straatnaam en busnummer: in ons geval een uitdaging aangezien we die pas in mei 2011 krijgen en we al in april 2011 gebruik wensen te maken van de nutsvoorzieningen (o.a. voor het plaatsen van het houtskelet)
gekeurde werfkast
herashekken of iets anders om de bouwgrond mee af te grenzen
grondwerker met kennis van zaken (best 3 weken voordat de werken aanvangen vastleggen)
houtskeletbouwer
winkel waar we een speciale korting krijgen voor het vele materiaal (dat we tijdens de bouwwerken nodig hebben) kunnen halen
Met andere woorden opzoeken, surfen, navragen, lezen, lezen, lezen, vinden, offertes aanvragen, kiezen en beslissen (niet zo goed voor de nachtrust ^^)