Welkom jij! Net zoals zovelen ons al hebben voorgedaan, zorgen ook wij graag voor lyrische teksten en sprekende beelden, zodat alle curieuze-neuzen en gelijkgestemde zielen op de hoogte blijven van het reilen en zeilen van ons stroavontuur. EXPEDITIE STRO-FUN-ALOM, BE READY, 'CUZ HERE WE COME :D
De knoop is doorgehakt! Na lang wikken en wegen hebben we toch maar besloten om een VC en een EPB-verslaggever aan te stellen. Die laatste is sowieso verplicht: met serieuze boetes tot gevolg als die er niet of te laat aan te pas komt. De eerste, dat is een andere zaak. Niemand kan ons schijnbaar met zekerheid zeggen hoe de wetgeving omtrent veiligheidscoördinatoren er nu precies uitziet. Volgens de ene is het absoluut verplicht - zeer duidelijk te lezen op elke website van mensen die dit beroep uitoefenen. Volgens anderen komt het zo nauw niet. Zeker niet als je zelf bouwt. Om het zekere voor het onzekere te nemen, bellen we dus met de staat: 1700 ... een rechtstreekse lijn met de Vlaamse Overheid die gratis met raad en daad bijstaan. Nu gaan we het weten! Of toch niet? De vriendelijke mevrouw aan de andere kant van de lijn, weet me te vertellen dat met de info die zij voor haar heeft liggen een VC NIET verplicht is, wanneer het een eensgezinswoning betreft (helemaal niet als we zelf bouwen). Maar 100% zeker is ze niet, aangezien dit blijkbaar een Federale Bevoegdheid betreft, i.p.v. een Vlaamse, dus verwijst ze ons door naar www.werk.belgie.be (een mens moet het maar allemaal weten) Daar openen we de "Gids van A tot Z" en wat vinden we onder de "V" OMG, daar staat toch niet "Veiligheids- en gezondheisdcoördinatoren op tijdelijke of mobiele bouwplaatsen", zeker? Echt wel.
"Werven waarvoor coördinatoren moeten worden aangesteld
Wanneer tenminste twee aannemers de werken uitvoeren, zelfs al komen
deze aannemers nooit gelijktijdig op de bouwplaats, moeten coördinatoren
aangesteld worden. Als het geheel van de werken door slechts één aannemer wordt
uitgevoerd, is er dus geen verplichting om coördinatoren aan te stellen."
Dit gecombineerd met:
"Wie wordt als aannemer beschouwd?
Aannemers zijn niet alleen de personen
die traditioneel in de bouw als aannemer beschouwd worden, maar
eveneens om het even welke werkgever of zelfstandige die tijdens de
uitvoering van het bouwwerk werkzaamheden uitvoert. Zo worden de
nutsbedrijven, die op een bepaald ogenblik water-, gas-, of
elektriciteitsleidingen plaatsen, meegerekend als aannemers.
De zelfbouwer daarentegen wordt niet als aannemer beschouwd."
Wat weten we nu meer? Dat eigenlijk IEDEREEN officieel verplicht is om een VC aan te stellen, tenzij je alles, maar dan ook ALLES helemaal alleen doet èn dat je de chance hebt dat er slechts 1 bedrijf de nutsvoorzieningen komt aansluiten.
→ bij ons sluit Infrax: de elektriciteit, het aardgas en de riolering aan en VWM het water ... en hopla: dat zijn dus al 2 aannemers die niet op hetzelfde moment op de werf aanwezig zullen zijn en elkaar dus ook nooit in de weg lopen.
Verder staat er een hele brochure op de site van FOD waarin deze specifieke Welzijnswet verder wordt toegelicht: http://www.werk.belgie.be/WorkArea/showcontent.aspx?id=24442
Wat leren we hier uit:
dat we (of beter gezegd - onze VC :D )15 dagen voordat met de werken starten aan de "bevoegde buitendienst van de Algemene Directie Toezicht op het Werk" moeten laten weten dat onze "tijdelijke bouwplaats" wordt opgestart;
we behoren tot de groep "Gevaarlijke Werken" :s , want: er is valgevaar op meer dan 5 meter (ons dak komt nèt iets hoger ^^ );
dat het veiligheids- en gezondheidsplan, het coördinatieboek en het PID ten alle tijde op de werf aanwezig moeten zijn, in de vereenvoudigde versie weliswaar, aangezien we een woning bouwen van < 500m²;
de dienst Toezicht op het Werk → Technische Inspectie mogelijk controleert of er een VC is aangesteld en alles volgens plan verloopt (de kans op controle bij een eensgezinswoning is eerder klein, toch in ons geval bestaand doordat er 148 Sleutel-Op-de-Deur-Woningen in onze buurt worden opgetrokken)
dat bij een woning < 500m² de architect eigenlijk belast is met de functie van VC, ook al staat in zijn contract dat dat niet zo is. Dat hij dus zelf iemand moet aanduiden in overleg met de bouwheer als hij afziet van deze job en dat hij en niet de bouwheer alle verantwoordelijkheid draagt als er toch iets moest mislopen terwijl dat niet gebeurd is.
dat boetes ongewoon hoge sommen kunnen aannemen.
Zo zie je maar hoe eenvoudig Vadertje Staat jobs creëert die nergens op slaan :( en waar wij toch flink wat voor moeten betalen: lang leve het lobbyen en byebye lieve centjes, 't was fijn om jullie bij ons te hebben. We wensen jullie veel plezier en hopen dat jullie erg gauw met héél veel vriendjes naar ons terugkeren ^^
Ondertussen hebben we de daad bij het woord gevoerd en 2 mensen aangesteld die of VC of EPB-verslaggever zijn.
Man man man ... bij een bouw komt toch heel wat kijken, hoor! Zelfs voordat we nog maar 1 hoopje zand kunnen verplaatsen. Wat hebben we zoal nodig ...
STRO!!!! Duhuh! tarwe, rogge of triticale (= kruising tussen tarwe en rogge) o.w.v. hun stevige, lange halmen die moeilijk breken in tegenstelling tot die van gerst. Gerst breekt te gemakkelijk waardoor de isolatiewaarde van dat stro aanzienlijk daalt. droge, vastgeperste balen van 40 cm x 36 cm x 80 cm (b x h x l) met een vochtigheidsgraad van 10 à 15% of minder (vochtigheidsmeter)
HOUT Rode Noorse Den of Oregon met een FSC of PEFC-label (→ hout afkomstig uit gebieden waar men aan duurzaam bosbeheer doet)
sonderingsrapport (om te bepalen welk soort fundering we best gebruiken, afhankelijk van de ondergrond: sokkels, sleuven of een plaat)
goedgekeurde bouwaanvraag (die 35 dagen op de bouwgrond moet uithangen, voordat de werken mogen beginnen)
brandverzekering voor een nieuwbouwwoning (die ook alle helpers verzekert: better safe than sorry)
veiligheidscoördinator (vanaf de bouwplannen totdat 't huis af is) → verplicht vanaf 't moment dat er 2 verschillende aannemers aan de bouw van ons huis werken, ongeacht of dat op 't zelfde moment is, of met een aantal weken ertussen. OPGELET: als je een grondwerker laat komen en infrax om de nutsvoorzieningen te laten aansluiten, zit je officieel gezien al aan 2 aannemers ... beetje belachelijk! * PID = postinterventiedossier (wordt samengesteld door de VC) bevat verscheidene documenten die men nodig heeft bij eventuele latere werken aan een gebouw.
Al de gebruikers - eigenaars, huurders, of, bij eventuele
verbouwingen, architecten of aannemers - moeten op een eenvoudige
manier
kunnen achterhalen welke bv. de structuren van het gebouw zijn, hoe de
structuur werd opgebouwd en welke materialen er in een gebouw zitten. Daarom worden alle technische gegevens met betrekking tot een gebouw verzameld in een dossier. Dit dossier moet gedurende de ganse levensduur bij het gebouw
blijven en zal worden aangevuld met de nieuwe gegevens indien er zich
wijzigingen aan het gebouw voordoen. Het PID moet bij een eventuele verkoop dan ook overgedragen worden aan
de notaris, die het op zijn beurt overdraagt aan de nieuwe eigenaars.
Men kan het PID vergelijken met het gelijkvormigheidsattest en het
onderhoudsboekje van een auto. Alle aannemers en leveranciers hebben de plicht om op verzoek alle benodigde documenten te bezorgen. INHOUD: * de aanbevelingen of adviezen die door de veiligheidscoördinator zijn gemaakt in de ontwerp- en uitvoeringsfase. * alle soorten vergunningen: verkavelingsvergunning, milieuvergunning, bodemattest, bouwvergunning, kapvergunning . * lastenboek * stabiliteitsstudie * allerlei installatieplannen van elektriciteit, verwarming, sanitair, klimaatregeling * technische fiches van de gebruikte materialen (verkrijgbaar bij de leveranciers van deze materialen). * keuringen van elektriciteit, leidingwater, CV * documentatie, garanties en gebruiksaanwijzigingen van technische
apparatuur (verwarmingsketels, boilers, pompen, kleppen, ventielen,
keukentoestellen ) * plannen AS BUILT. = architecturale plannen van de werkelijke toestand van de woning na de constructie van het gebouw (incl. alle wijzigingen, verbeteringen noties ... t.o.v. het originele plan → schetsen + notities die op oorspronkelijke plan) De
invoering van het as-built attest kadert in het nieuwe decreet
Ruimtelijke Ordening. Wie moet een as-built attest aanvragen? Iedereen die een
stedenbouwkundige vergunning aanvraagt of die een gebouw opricht waarbij de tussenkomst van
een architect nodig is. De
aanvraag moet gebeuren binnen 90 dagen na de ingebruikname van het
onroerend goed. Ook wie zijn woning verkoopt vanaf 1 juni 2012 zal het as-built attest
moeten kunnen voorleggen. Het attest moet dan bij het compromis en de
authentieke verkoopsakte worden gevoegd. Hoofdrol voor de architect Het as-built attest van een nieuwbouw kan enkel opgemaakt en afgeleverd
worden door erkende architecten die erkend (ingeschreven bij de Orde van
Architecten). Wat kost het attest? Om willekeur in de prijszetting te vermijden, zijn de
tarieven voor de aflevering van het attest in het decreet bepaald. - Eengezinswoning: 250 euro - Meergezinswoning: 1 000 euro - Een niet-woongelegenheid: 2 000 euro (De vermelde tarieven zijn inclusief BTW) Goedkeuring van het attest Het College van Burgemeester
en schepenen. valideert het attest zodat het rechtsgeldig is. Het college heeft 60 dagen om te beslissen of het attest goedgekeurd wordt. (Bron: NAV; Dimitry Descamps juni 2009) * de veiligheidscoördinator maakt een fotoreportage van het
verloop van de werken. * Proces verbaal van overdracht van deze documenten (bewijs dat opdrachtgever de documenten ontvangen heef) * EPB-verslag * risico's en instructies m.b.t. aanpassingen, verbouwingen, afbraak (bron: notaris.be + arve.be)
EPB-verslaggever (vanaf 8 dagen voordat de werken starten)
landmeter (voor de afpaling van onze bouwgrond m.b.v. hoekpalen → bij ons normaal voorzien door de verkavelaar)
aansluitingen op het netwerk van nutsvoorzieningen (water, riolering, elektriciteit (nodig vr de bouwkraan die het houtskelet plaatst), gas) De verwerking van deze aanvraag tot de effectieve aansluiting duurt gemiddeld 4 à 6 weken Infrax vraagt hiervoor een definitieve straatnaam en busnummer: in ons geval een uitdaging aangezien we die pas in mei 2011 krijgen en we al in april 2011 gebruik wensen te maken van de nutsvoorzieningen (o.a. voor het plaatsen van het houtskelet)
gekeurde werfkast
herashekken of iets anders om de bouwgrond mee af te grenzen
grondwerker met kennis van zaken (best 3 weken voordat de werken aanvangen vastleggen)
houtskeletbouwer
winkel waar we een speciale korting krijgen voor het vele materiaal (dat we tijdens de bouwwerken nodig hebben) kunnen halen
Met andere woorden opzoeken, surfen, navragen, lezen, lezen, lezen, vinden, offertes aanvragen, kiezen en beslissen (niet zo goed voor de nachtrust ^^)
Ons bouwaanvraagdossier dat we eind december binnenbrachten bij de gemeente Beringen, is al goedgekeurd! Yippiekajeej! Tijd om onze plannen te delen en de goedkeuring te afficheren op onze bouwgrond.
Eind augustus 2010 Nu we een stukje "thuis"land gekozen hebben, kan onze zoektocht naar een financiële instelling beginnen: een heel avontuur! Van het Hypotheekhuis (Genk) langs de Immotheker (Hasselt) naar de Hypotheekwinkel (Geel) en terug. Allemaal stellen ze ons gerust dat dit project financieel gezien een haalbare kaart is en allemaal kwamen ze op de proppen met interessante tips. Hun voorstellen kunnen echter niet tippen aan onze persoonlijke bezoekjes aan verschillende banken. Dat zijn er best een hele hoop! Natuurlijk voor het goede doel, want lenen op 30 jaar doen we uiteraard niet elke dag en dan kunnen we maar beter het best mogelijke voorstel van dit moment te pakken krijgen. We zorgen ervoor dat we tijdelijk op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van het bankwezen: door informatie op te zoeken over de OLO's, de rentevoeten van de OLO's dagelijks bij te houden en de banken te contacteren wanneer die weer net gezakt zijn. Zo geven we alvast de indruk dat we kennis van zaken hebben en daardoor krijgen we standaard zeer goede voorstellen. hypotheekwinkel.be en rodv.be zijn twee sites die we met regelmaat van de klok bezoeken. Kaarsjes met intenties doen ook goed hun werk.
Eind september werpt onze korte, maar krachtige inzet zijn vruchten af: we tekenen een vaste rentevoet om U tegen te zeggen en krijgen een SSV op maat. De bediendes en directeur van de KBC hebben het onderste uit de kan gehaald en dat op een immer vriendelijke en menselijke wijze. Op naar december 2010 ... dan tekenen we voor de hypotheek en de grond bij de notarissen.
Zoals velen ons al hebben voorgedaan zijn ook wij beland bij Peter Vos en zijn vrouw Lies - de drijvende krachten achter architectengroep B.archi. Onze ontmoetingen worden steevast gekenmerkt door de combinatie van serieuze gesprekken en luchtige hilariteiten. Wij zijn de zoveelste bouwers met een uitdagend budget die toch een eigen nestje wensen- gelukkig voor ons is dat Peters specialiteit. We zijn benieuwd ...
Na een teleurstellende huizenjacht van 3 jaren,
besloten we om toch maar eens de "bouwgrond te koop"-zoekertjes wat
nader te bekijken. Binnen de maand viel ons oog op een bouwperceel in
een nieuwe verkaveling. Het had niet direct het speelbos of het
uitgestrekte natuurgebied grenzend aan onze tuin zoals we gehoopt
hadden, toch is het een mooie en vooral betaalbare compromis.
Ons
stukje moederland ligt in een doodlopende straat waarop binnenkort
hopelijk heel wat spelende kindjes zich kunnen uitleven. Van ons
gedroomde grote bos schiet slechts een peulschil over, toch zijn we
dankbaar: op deze manier grenst onze tuin niet aan de tuin van onze
achterburen, waardoor het typische woonwijkgevoel plaats maakt voor een
oase van rust. 100 of 200 meter verder ligt het kanaal waar onze
kindjes langs de ene kant kunnen kanovaren en langs de andere kant
kunnen waterskiën moesten ze er zin in krijgen. Ook de jeugdbeweging en
de sporthal bevinden zich max. 3 straten verder en we liggen vrij dicht
bij 't centrum van Beringen. De enige factor die ons deed twijfelen
waren de vele hoogspanningskabels in de buurt. Daarom lieten we een
professioneel onderzoek uitvoeren naar de elektrische en magnetische
velden in de hele verkaveling. De uitslag stelde ons gerust: waarden
waren te verwaarlozen.
Het ziet ernaar uit dat we onze droom
dan toch kunnen realiseren: het eigenhandig bouwen van onze
eco-vriendelijke, warme thuis. Leuk detail: wij zijn het enige koppel
in de hele verkaveling die zelf bouwen, al de rest gebruikt een soort
van sleutel-op-de-deur-formule. Dat betekent dat wat er ook gebeurt: in
deze woonwijk zetten we ongetwijfeld het meest unieke huis!