Inhoud blog
  • Movie of the working prototype
  • In productie
  • Testing the bike
  • Stringen van de bike
  • Wegwerken van foutjes
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Solution - stringbike
    Project constructief ontwerpen. Door Tinne, Birger en Maxim. Schakels Industrieel Ontwerpen
    07-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste maquette van het tennisraket
    Ons eerste proefmaquette is op schaal 1/4.
    We nemen de vorm over van een tennisraket.
    Voor het frame nemen een PS strook van 2cm breedte. Hierop boren we op regelmatige afstand van drie centimeter een gaatje waardoor de strengen zullen komen. We plooien de strook tot een cirkel op een plank met spijkers. Die spijkers nemen de ruwe vorm aan van de raket.
    Door deze spijkers zal tijdens het opspannen van de strengen de strook niet vervormen.

    Na het vlechten en opspannen van de strengen mag het kader van de spijkers afgehaald worden.

    Na een paar druktesten blijkt onze maquette geslaagd. De PS-strook is niet stijf dus bij drukbelasting buigt deze al snel door.
    De strengen behouden de vorm redelijk goed in bedwang. Als we een belasting in de lengterichting van de strengen uitvoeren wordt de kracht mooi langs de PS-strook overgebracht naar de zijkanten en dan naar de grond. 







    07-12-2011 om 16:43 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.consult, les 2
    3 eerste ideeën werden voorgesteld

    -knik in streng brengen door, onder spanning, een verticale tweede streng naar het scharnierpunt te brengen. (hierdoor zal de trilling grotendeels tegen gehouden worden) de hoofdstreng bestaat nu uit twee korte delen, deze korte delen zullen minder lang natrillen dan een lange streng. Deze uitvoering voor elke hoofdstreng in de fiets. Volgens Rino is dit een realistische oplossing. Zie foto 1

    -de hoofdstreng ontdubbelen en in het midden verbinden met elkaar door middel van een vierkant blokje. In de bocht wordt een van de twee strengen harder opgespannen. De trillingen worden hier via het blokje overgebracht naar de tweede parallelstreng. Dit blokje zorgt er nu ook voor (zoals bij het eerste idee) dat de strengen uit twee delen bestaat, hier zullen de strengen dus minder lang natrillen. Dit zal via test uitmaken of het werkt. Zie foto 2

    -tennisraketframe waarbij de strengen alle krachten in de kader opvangen. Verticale strengen voorkomen dat de kader inklapt door de spanning van de horizontale strengen op de kader. Het handvat is gesplitst en maakt plaats voor het achterwiel. Volgens Rino is dit een realistische oplossing. Een opmerking was wel dat bij dwarskrachten (in de bocht, centrifugaalkrachten) op de kader, deze zou knikken. => Als we een tennisraket dwars doorsnijden zal je zien dat deze een platte snede heeft, traagheidsmoment is groter in dwarse richting dan in langse. Zie foto 3








    07-10-2011 om 20:36 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    05-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Deze video's van autodesk leren de trek-en drukkrachten op een fiets beter te verstaan. In deze filmpjes wordt ook uitgelegd hoe je constructies lichter kunt maken aan de hand van uitholling van het materiaal die je gebruikt, rekening houdend met de krachten die op je ontwerp zullen komen. Tensegrity is ook een manier om een constructie lichter te maken en is terug te vinden in een fiets --> de spaken en de banden van een fiets steunen op het tensegrity principe.

    Introduction to lightweighting
    Reinforcing strategies for lightweighting
    Lines of force and stressconcentrations
    Tensegrity

    05-10-2011 om 19:47 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tensegrity principe - de spanfiets van Frans de la Haye
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Tensegrity is een combinatie van de woorden tension en structural integrity.Tensegrity structuren zijn opgebouwd uit buizen en staalkabels. De buizen vangen hierbij de drukkrachten op en de kabels vangen de trekkrachten op. Frans de la Haye heeft reeds een fiets bedacht die steunt op het tensegrity principe. De fiets werd echter nooit gecommercialiseerd omdat de kabels de zijdelingse krachten op de fiets niet zo goed konden opvangen.

    05-10-2011 om 19:29 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    02-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tennisraket / Fiets
    Naast bruggen, snaarinstrumenten etc heeft een tennisraket ook een frame met kabels.
    Het tennisframe kan niet enkel opgespannen worden met de horizontale of verticale strengen.
    Beiden zorgen voor een stijve structuur, zoals de spaken van een wiel.
    De trillingen in de strengen worden gedemd door de andere kruisende strengen.
    Het handvat van de raket wordt in twee gesplitst en maakt ruimte voor het achterwiel.
    Een eerste probleem is, de fietskader (tennisraket) zit in de weg van het voorwiel.

    In bijlage 2 foto's ter illustratie.
    Gr
    Maxim




    02-10-2011 om 12:29 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)


    Archief per week
  • 18/06-24/06 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs