Ik ben Hilda
Ik ben een vrouw en woon in kempen () en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 29/08/1949 en ben nu dus 75 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Bloemen, reizen.
2 kinderen Inge , Erwin
4 kleinkinderen Louis en Fleur Amelie en Leonie
Over mijzelf
Ik ben Gaston, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Stonne.
Ik ben een man en woon in kempen () en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 26/11/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: MH reizen .
Gehuwd met Hilda in 1970 .
Twee kinderen Inge en Erwin
Vier kleinkinderen Louis en Fleur Amelie en Leonie
De Gazet van Afrika
Woensdag 24 febr 2010
Vandaag zeer vroeg opgestaan , om 6 uur . Wij zijn direct vertrokken naar Dakar .
Voor de auto hebben we een Pasavant , dat is het doorlaat bewijs van de auto .
Bij het binnenkomen aan de grens mag men met de auto 10 dagen in het land blijven ? Je kan het twee maal verlengen met 15 dagen . Daarvoor moet je wel naar een douane post , en nu zijn we er voor naar Dakar gegaan .
Dus daarom vroeg vertrokken , maar eenmaal in Refuske aangekomen begonnen de problemen , file ,aanschuiven tussen duizenden vuile rookafgevende busjes . Soms zag je niets van de alles verstikkende rook . Het is alsof ze proberen om de meeste rook te uit te blazen , het was enkel te doen met een verfrissend sigaretje in mijn mond .
Wat je hier allemaal ziet rondrijden , je kan het niet geloven . Er zijn 4 soorten voertuigen .
Nieuwe dikke 4X4 voertuigen , dan wrakken van autos , dan de taxi brousse en tot slot de zeer oude vrachtwagens .
De dikke 4x4 , daar rijden diegene mee die ergens aan de staat een djopke hebben .
De wrakken van autos dat zijn peugootjes of renaultjes . Deze zijn allemaal minstens 20 jaar oud ? en ze komen tweedehands van europa . Eenmaal als ze zo een autoke hebben nemen ze een hamer , ze slaan er minstens een voorlicht mee kapot , indien mogelijk slaan ze de 2 achterlichten kapot en ze wringen er de bumpers af . Ze zetten er 4 versleten banden op , dan rijden ze een aantal keren lichtjes of fors mee tegen elkaar en de auto is klaar om in het verkeer te brengen .
Dan heb je te taxi brousse , dat zijn de oude mercedes busjes van het type 608 .
Op het dak is er een grote porte bagage opgelast . Daar word alles opgeladen wat er maar op kan .
Zakken en pakken van alle afmetingen , geiten en schapen , bromfietsen en alles wat je maar op het dak kan . Binnen hebben ze er banken in gezet , daar kan dan als alles opeen geperst is 40 man in .
Aan de achterdeur hangen er nog 3 of 4 te zwaaien . Dus volgens mij hebben ze een goedkeuring voor 1+ 40 ,maar soms zitten er zeker 50a60 personen in .
Mijn eerste MH was ook van dat type ,maar ik had toen maar een goedkeuring van 1+5 . Ik weet niet waar het verschil zit ?
De vrachtwagens das nog wat anders , 80% van deze zijn van Het merk Berliet en ik denk dat ze minstens 40 oud moeten zijn om hier te mogen bollen . Ze zijn torenhoog geladen en als er een kleine helling is kruipen ze tegen 15 per uur over de weg . Ze blazen de hele baan vol met van die vette stinkende rook . Ze kruipen over de weg als een krab . Indien ze onderweg in panne vallen herstellen ze het terplaatse ,maar dat kan wel 1 of 2 weken duren eer dat alles hersteld is . Intussen tijd blijven ze staan waar dat ze stil gevallen zijn .
Tussen al deze voertuigen hebben we dan over de laatste 30km 3 uur gedaan .
Bij het gebouw van de douane aangekomen vonden we direct geen parkeerplaats . Nadat we elvendertig keer gevraagd hadden waar het juist was , kwamen we toch op het juiste bureeltje .
De stempels werden uit de safe gehaald en het papiertje kreeg weer een stempeltje bij , dus we mogen nog 15 dagen langer hier blijven met onze MH .
Gr stonne , hilda en de max
18-02-2010
Bonzoer Sava ? Wiewie sava
De Gazet van Afrika 13/02
Bonzoer sava , wiewie sa va bjein
Wakker geworden in een afrikaans dorpje , donderdag namiddag zijn we hier aangekomen .
Het is een dorpje niet zo ver van Keur Mousa , hier is een klooster van franse paters .
in het dorpje wonen veel katholieken maar er zijn ook moslims .
Toen we in St Louis vertrokken werden we al rap tegengehouden door de politie . Ik moest direct mijn rijbewijs afgeven . Volgens hem had ik te hard gereden , bij het stoppen mijn pinker niet gebruikt en we hadden geen gordels aan . Dat laatste was waar , we hebben geen gordels .
Allee de gordel over mijn schouder da was dan geen probleem , maar ik moest volgens hem dan wel een heupgordel hebben en hij wees dan altijd naar mijn heupen . Ik lachte wat met hem en toonde mijn broeksriem en zegde tegen hem dat hij dat niet zag door mijn buikje (?) . Maar dat was niet wat hij bedoelde en ik moest betalen . Maar het woord betalen verstond ik niet en ik stapte terug in de MH . Zij stond daar dan naar mij te staren en ik moest terug buitenkomen . Alles te samen zou het op ongeveer 40 komen . Indien ik niet betaalde kreeg ik mijn rijbewijs niet terug . Wat hij niet wist is dat ik hem een copi gegeven had , en ik stond dus nogal redelijk sterk .
Ik stapte terug in en starte de MH en parkeerde hem goed naast de baan . Ik liet onze max buiten een plasje maken en opende de ramen . We zouden dan hier maar eten . Hilda zwaaide met het brood zodat hij zag wat onze bedoelingen waren . Hij kwam terug naar mij , en hij zegde met licht verheven stem dat als we betaalde dat ik dan mijn rijbewijs terug kreeg . Maar ik maakte hem duidelijk dat ik niet zou betalen en dat we zonder rijbewijs niet konden en mochten rijden en dat we dan maar hier bleven tot hij mijn rijbewijs terug gaf .
Nadat wij rustig gegeten hadden ging ik nog eens buiten en hij kwam terug met een hogere naar mij .
Ik denk dat het een hogere was want ik moest omhoog zien naar hem .
Op de zijkant van de MH is er een stikker van AFRIK ASISSISTANCE en hij vroeg wat dat was .
Ik vertel hem dat wij aan hulp deden voor Afrika en wij waren nu op zoek naar wat ze ter plaatse nodig hadden . Eigenlijk is het zo iets als Eropassistance , een depangae bedrijf in Tunessië, maar dat kon hij toch niet weten .
Hij had mijn rijbewijs in handen en maakte mij duidelijk dat ze het voor een keer door de vingers zouden zien , hij overhandigde het rb terug aan mij en we konden verder .
Ze hielden zelfs het andere verkeer tegen zodat we veilig terug op de baan konden komen .
Hier staan we nu in een rustig dorpje naast de baan , hier woont Antoine en die kennen we van vroeger toen we het klooster eens bezocht hebben . Het hele dorp komt hier savonds voorbij en ze groeten allemaal met Bonzoer , sava bjein . Ik antwoord dan wie wie sava bjein . De kinderen roepen Toubab toubab , dat is witte in hun taal en dan antwoord ik Boujnoul , dat is dan weer zwarte in hun taal . En dan lopen ze al lachend weg . Mijn rechterhand is al aan het verslijten want ik moet iedereen een hand geven .
We zitten hier goed , we hebben ananas en pompelmoezen gekregen , daar maakt hilda dan een vers fruitsapje van . Gisteren heeft Jul Ka hier een tijdje bij mij gezeten en ik moest met hem eens mee naar hem thuis rijden . Thuis heeft hij vele kippen ,geiten en een grote hof vol fruitbomen . Allee een volledige rondleiding gekregen en terug naar de MH met een volle zak pompelmoezen , dus weeral fruitsap .
Hij vroeg mij zijn naam niet te vergeten en ik vertelde hem dat ik daar een trucje voor had . Mijn vader zijn naam is Jules en voor zijn achternaam zou ik dan aan kaka denken , hij viel toen bijna op de grond van het lachen .
Vandaag gaan al de buurvrouwen hier naar een huwelijk in Theis ,dat is een stad hier wat verder .
Gisteren zijn ze bij elkaar gekomen om de reis te bespreken , het is ongeveer 20km ver , maar voor hun is dat al een hele reis . Als er een buurvrouw bij kwam werd er op de deur geroffeld en begonnen ze te dansen .
Toen ik ieder keer meedanste werden ze bijna gek van plezier , ik liet daar mijn beste danspasjes zien met erbij nog een stukje buikdansen .
02-02-2010
Afrika 2010
zondag 31 januari 2010
Gisteren gestopt aan laatste tankstation in Maroc +- 85km voor de grens Maroc / Mauretanië .
Vanmorgen was ik om 6 uur dat is 5 uur plaatselijk wakker , koffie gedronken en vertrokken naar de grens . Het was nog donker maar er was geen verkeer .
Er stonden al 32 wagens voor ons , 3 februari is er in Senegal een feest en daardoor was het druk verkeer . Om 9 uur ging de grens open maar door al die drukte was het al rap 12 uur eer we de grens van Marokko over waren .
Bij het begin van de piste stond Ahmed ons al op te wachten , op de piste zijn we er verschillende voorbij gestoken en we kwamen aan op de grenspost van Mauretanië .
Daar was het weeral aanschuiven , chaos eerste klas . De controle in de MH was nogal vluchtig en danweeral verder wat aanschuiven .
Om 16 uur was alles voorbij en waren we in Mauretanië .
Om recht naar Mouakchot te rijden was het telaat en dan zijn we naar Nouadhibou gereden en we staan nu op camping Baie de Lévrier .
Nu 22,30 zijn we juist terug , we zijn bij Ahmed gaan eten , cous cous met schaap .
Hier hebben we geen internet verbinding , ik zal het wat later versturen , dus ge gaat het wat later ontvangen .
Aan ded grens van Maroc was het echt chaos en terwijl Hilda stond aanteschuiven om de passen te laten stempelen wrong ik mijn MHeke overal tussendoor om toch maar zo veel mogelijk te kunnen voorsteken .Wat dan ook nog lukte .
Morgen rijden we verder naar Nouakschott , daardat er nu extra veel controle is zal de rit wat langer duren , het is ongeveer 500km maar we vertrekken op tijd en zullen dat ook op tijd ginder zijn .
Gisteren vertrokken richting Nouakchott , Heel veel controle onderweg ,maar altijd vriendelijk . Overal een copy afgeven van de reispassen met alles er op en je kan verder . Ze telf dan naar de volgende post dat we op komst zijn . Dus het is redelijk veilig voor ons geweest !! we hebben ons nergens onveilig gevoeld .
Onderweg nog een zandstorm gehad , in het begin dacht ik dat we steil bergop reden , zo fel was de wind . Na een tijdje zijn we dan toch moten stoppen . De wind kwam van de linkerkant en soms dachten we wat we zouden omvallen . Dat heeft toch zo een half uurtje geduurd en naast de MH lag toen al zeker 20cm zand op de weg . Toen we verder reden zagen we de asfalt niet meer .
Dan toch veilig maar met veel vertraging aangekomen in Nchott .
Vandaag hebben we al naar de amba van Mali geweest voor de visum aanvraag en om 16 uur mogen we het gaan halen .
Morgen gaan we dan verder naar Senegal , weer langs ROSSO . De piste langs de dijk naar Diama is voor de ogenblik zeer slecht . Twee weken geleden is er een vrachtwagen van Dragoman gekanteld en ze hebben hem los en recht gekregen met twee grote grote vrachtwagens met kraan . Dus dat gaan we niet doen ,we gaan terug langs ROSSO .
20-12-2009
Allemaal voor de afrikaantjes
Wat we allemaal meenemen voor de afrikaantjes :
Voetballen , kleding,speelgoed , lekkers , fietsherstelset , fietsen
Een groot deel krijgen we van vrienden om ginder weg te geven .
18-12-2009
Albanië 2009 oktober
Albanië Oktober 2009
04-01-2009
waterput in Burkina-Faso . 19 sept 2008 zijn we vertrokken met onze MH om de waterput te gaan bezoeken Het dorp is ongeveer 8450km ver van Zandhoven .Hiervoor zijn we 3 maanden weggeweest . De totale afstand heen en terug was 17.323km .
Waterput in Burkina-Fas
15-08-2008
TOUR DU FASO 2006
TOUR DU FASO 2006
EGYPTE 2008
Egypte 2008
17-05-2008
Kairo Egypte , aan de piramiden
02-04-2008
Tijdzone
Tijdzone
28-02-2008
Thuis in Egypte
01-11-2007
November 60 jaar jong
Hoi
In november word ik 60
0m dat te vieren ,gaan we in een dorpke in Burkina-Faso een waterput laten boren
http://www.vriendenvanburkinafaso.be/default.aspx
31-10-2007
Reis 2007 2008 EGYPTE
Onze reis naar Egypte kun je volgen op ons blog
www.bloggen.be/stonneegypte20072008
Waar het mogelijk is ,zullenwe een verslag zetten op dit blog over ons ritje langs de Middelandse zee
04-03-2007
Landen bezocht met de motor home ; Kenya is een uitzondering