Koekerdekoek
Sorry voor deze combinatie. Het is eerder iets dat kabouter Koek zou
zeggen. Normaal had ik gewoon “koekoek” geschreven, maar ja,
normaal wordt de mens ook een slim wezen geacht...
Maandag (5 februari) was een rustdag. Een echte topdag, want ik ben
met mijn broeders naar de sneeuw getrokken. Nee, we hebben niet het
vliegtuig naar Oostenrijk of de trein naar Zwitserland genomen of de
auto naar Spitsbergen. Integendeel, theoretisch gezien zouden we op 2
uren en 11 minuten van Antwerpen-Berchem in Eupen moeten aankomen. De
mooie Hoge Venen.
Maar de NMBS besliste daar anders over. Door een vertraging van 13
minuten met onze trein naar Brussel-Noord, misten we daar onze
aansluiting naar Eupen. We zouden 56 minuten moeten wachten, dus
maakte ik de snelle beslissing om de trein alvast tot in
Luik-Guillemins te nemen alwaar er misschien een trein meer naar
Eupen was.
Snelle beslissingen zijn zelden goed. Die trein reed immers over
Namen en deed heel wat meer stations aan. Gevolg: we hadden de
volgende trein ook al gemist. Maar goed, we hebben wel een uur warm
gezeten.
In Luik-Guillemins duurde het ook nog zo'n driekwartier tot de
volgende, dus besloten we maar om een korte wandeling door Luik te
maken.
Of het aan de plaats van dat station lag of niet, maar veel moois
hebben we niet gezien. Vooral een lelijk park en een niet al te
imposant congresgebouw. Afijn, te vergeten dus.
Na 4 uur komen we eindelijk aan te Eupen, waar er niet in de bomen
maar wel op de grond een pak sneeuw ligt.
Na een stevige wandeling met goede babbels en veel pijn aan mijn
bevroren voeten nemen we de trein terug.
Die komt met vertraging aan natuurlijk, maar dat is niet zo erg: want
naar Antwerpen-Centraal zijn er vanuit Brussel-Noord meer treinen dan
naar Eupen.
Ik had wel wat bekijks: want door mijn kletsnatte schoenen en de
bevroren status van mijn poezelige voetjes had ik er niets beter op
gevonden dan de terugreis met de trein op blote voeten te maken. Dat
vonden mensen toch ietwat raar. Het werd nog vreemder als je beseft
dat mijn voeten donkerblauw zagen: niet van de koude, wel van de
zolen van de onaangepaste schoenen die ik had aangetrokken voor de
wandeling.
Eén voordeel hadden mijn koude voeten wel: ik heb de zes bleinen
niet eens gevoeld.
Kortom, een topdag. Gewoon omdat het een dag met mijn broers was.
Om 17u zat ik nog op de trein toen het werk mij ineens belde met de
vraag of ik de dag daarop wilde bijwerken. Ik zei van wel, maar dan
wel in de dag of een vroege. Om 5u55 moest ik dan dinsdag beginnen.
Dat was dus: thuiskomen met mijn broers, eten en in bed kruipen.
GROTE fout! Je moet altijd je wekker zetten, Stijn!
Om 6u45 wordt de schrijver van deze saga wakker, met kleine oogjes en
met de vraag: “Hè? Hoe laat is het? Hier klopt iets niet...”
Inderdaad, er klopte iets niet. Je bent je wekker vergeten te zetten,
uil.
Alleszins, een uur te laat op het werk. Dat is natuurlijk nooit leuk,
al was het mijn eerste keer.
Bij deze verontschuldig ik mij voor de reizigers van lijn 22 die
tussen 6u10 en 7u van de Groenplaats naar het UZA (en alle haltes
daartussen) moesten, en zij die te wachten stonden tussen 7u en 7u24
tussen het UZA en de Olympiade.
Ik voelde me die dag ook vies want ik had mezelf niet eens kunnen
douchen. Ik zat ook op 20 minuten al op een bus nadat ik wakker was.
Mensen weten dikwijls niet wat oorzaken zijn van een bus die niet
komt of als er iets gebeurt onderweg. Dat is meestal nadelig, want ik
weet dat ook niet. Maar dan krijg je wel (niet zelden boze) vragen
over: “Waar is de vorige bus? Ik sta hier al 40 minuten te
wachten!” (zie verder) De stress wordt dan vrij reëel.
Maar die dag was het net een voordeel: de mensen wisten niet dat mijn
dag slecht en fout begonnen was, dus deden mijn reizigers niet
moeilijk. Al vrij snel ebde mijn stress dus weg en kreeg ik een dag
zonder verdere noemenswaardige incidenten. Al blijf ik me tot op
heden schuldig voelen voor die mensen die gestraft zijn omdat ik zo
idioot was om mijn wekker vergeten te zetten.
Er komt een zogenaamd meldingsverslag van, met een mogelijke sanctie.
Alhoewel, omdat het de eerste keer was voor mij is de kans vrij
klein.
Afijn, we moeten verder.
De dag daarop moest ik dan om 15u25 beginnen. En zelfs nu nog,
terwijl ik dit schrijf, heb ik de neiging om 15u45 te schrijven! Net
zoals ik toen verkeerdelijk dacht. Ik kom vanuit Leuven met de trein.
Aan het station merk ik pas dat er iets niet klopte: verdorie, ik
moet om 15u25 beginnen! De trein die me nog op tijd in
Antwerpen-Centraal kan brengen, rijdt net voor mijn neus voorbij.
Ik kon dus wel vrij snel de dispatch in kennis stellen van mijn
vertraging, die uiteindelijk 7 minuten bedroeg. Op 2 minuten van het
station naar de Rooseveltplaats gelopen... Om volledig bezweet en
hijgend me in de bus (vol met mensen...) te smijten. Mijn collega
maande me aan rustig te worden, maar ik voelde me schuldig en wilde
geen tijd verliezen. Met 9 minuten vertraging vertrek ik met mijn
buslijn 1 uiteindelijk richting Noorderplaats. Geen grote problemen
veroorzaakt, maar goed.
Op mijn tweede stuk reed ik op lijn 13. Een lijn met overdag weinig
tijd, maar 's avonds een zee van tijd. Aan je eindhalte in Hoboken
Polderstad had ik op een gegeven moment 40 minuten “pauze”. Wat
doe je dan?
Juist, je bent alleen. Je zit in een bus. Dus luister je muziek en
kan je goed meezingen zonder dat iemand het hoort. Ik heb me daar
goed geamuseerd! En die 40 minuten, die vlogen voorbij!
Voor de rest ook weer een dag zonder problemen. Alhoewel lijn 13 mijn
kneusjeslijn is, heb ik er deze keer niet op geknoeid. Nochtans stond
op de plek waar ik een geparkeerde auto eens heb meegepakt (in de
Berkenrodelei, zie wat berichten eerder) wééral een auto geparkeerd
die het parkeerverbod daar flagrant negeerde. Ik weet niet dat ik
daar hard moet opletten. Maar stiekem hoopte ik toch dat een collega
die auto een zetje zou geven. Want door daar te parkeren wordt onze
bocht alleen maar scherpen, krapper en dus moeilijker. Stommerik.
De dag daarop, woensdag, zat ik reserve van 14u tot 22u30. De
dispatch had mij al opgebeld met de vraag of ik er mee in zat om 17
minuten over te werken. Ik zei dat het goed is. Wij mogen onze
overuren opschrijven en die worden per schijven van een kwartier
(naar boven afgerond, dus in mijn geval 30 minuten) aan 150%
uitbetaald. Of je mag ze 'parkeren' om uren op te pakken, wanneer
nodig, of zelfs een dag extra als je er genoeg verzamelt.
Alleszins, ik moest drie stukken rijden. Twee stukken op lijn 22 en
een stuk op lijn 23.
Ik kan me niet herinneren dat ik een meer stressvolle dag heb
meegemaakt op mijn werk. Allemaal dankzij mijn tweede stuk op lijn
22.
Ik sta te wachten aan de Groenplaats, met een alsmaar meer groeiende
groep mensen. Mijn collega komt – door omstandigheden waar hij
niets aan kan doen – een kwartier te laat aan. Dat wil dus zeggen
dat er al een halfuur geen bus is geweest. Ik voel de bui al hangen.
Wij lossen af en ik rijd naar voren om de tram door te laten en de
mensen te laten opstappen. Ik doe mijn deuren open en mijn collega
wil afstappen, maar de mensen beginnen natuurlijk al te drummen om op
mijn bus te geraken. Zo sterk dat twee blinden zelfs opzijgeduwd
worden en mijn collega niet kan afstappen.
Dus hij maakt zich kwaad. Daarop volgt er een ruzie, waardoor niemand
uiteindelijk op de bus geraakt. Ondertussen tikte de klok...
Met 20 minuten vertraging en een volle bus vertrek ik dan ten langen
leste richting UZA. Vandaaruit moest ik de bus binnenrijden en naar
het Centraal Station gaan om lijn 23 af te lossen.
Maar dat is vooruit lopen. Want ik ben 20 minuten te laat. Doordat
het spits is én mijn bus stampvol zit, wordt dat bijna een halfuur.
Dus iedereen die opstapt reageert niet of kwaad, en ik ben ook al op
van de stress dus heb ook niet zo veel zin meer om de mensen hun
vragen te beantworoden. Het was wat te veel.
De enige die mijn leed een beetje verzachtte was een zeer
vriendelijke vrouw die zonder te klagen met mij een babbeltje begon
te slaan. Bedankt daarvoor, trouwens. Want zonder haar had het nog
wat erger geweest.
Toen zij afstapte was de grootste drukte al wel weg en werd het wat
rustiger.
Uiteindelijk kom ik 25 minuten te laat aan in het UZA. Net daarvoor
was er nog een jonge vrouw komen vragen “waar ergens is de Bist
meneer?” en dan moest ik met spijt zeggen “Sorry, juffrouw, dat
was drie haltes geleden.” Ik legde haar dan vriendelijk uit wat ze
moest doen. Ze mocht blijven zitten want ik zou toch direct aan het
UZA doorrijden en dus op een klein kwartier op de Bist zijn. Dat vond
ze goed.
Omdat ik haar al volledig zoals ik normaal zou doen had behandeld,
wist ik dat de storm bij mij gaan liggen was. Maar ik had er echt
geen zin meer in en wilde naar huis. Maar wanneer ik de bus weggezet
had, moest ik nog naar het Centraal Station om 4 uur lang lijn 23
(mijn op één na minst favoriete lijn) doen.
Dat was echt aftellen. Halfuurtje naar de Noorderplaats. Halfuurtje
naar Centraal station. En dat 3 keer. Dan nog een halfuurtje naar de
Noorderplaats en dan binnenrijden.
De dag leek maar niet te eindigen. Ik had natuurlijk spijt van die 17
minuten overuren, maar ik troostte me met de gedachte dat ik op mijn
laatste ritje nog wel heel wat mensen op hun bestemming had gebracht.
Ook hier weten zij natuurlijk niet dat ik een extraatje heb gedaan
voor hen, maar dat moet ook niet. Het geeft me hoe dan ook een iets
beter gevoel dan dat ik de rest van de dag had.
Het was thuiskomen en in bed kruipen, want de volgende dag begon om
9u. En ik had er sinds lang eens écht geen zin in.
Zo'n stormachtige drie dagen zijn zeldzaam en hoop ik niet meer snel
mee te maken. Vooral de eerste twee niet, waar het mijn eigen domme
schuld is. Errare humanum est, maar toch maakt het mij onzeker. En
dat hoeft niet: want ik ben al voldoende onzeker over mezelf.
Vrijdag dan een lange dag (ruwweg van 9u tot 17u15) op lijn 17. Zoals
hierboven al geschreven had ik écht geen zin om te gaan werken.
Maar eigenlijk ging die dag bijzonder goed en harmonieus vooruit.
Geen incidenten, geen problemen. De mensen waren vriendelijk
(gemiddeld vriendelijk, zoals de meeste dagen). En dus was mijn dag
geslaagd.
Omdat ik vandaag (zaterdag 9 februari) ook pas om 9u15 moest beginnen
(om om 14u38 te eindigen, joepie!) had ik gisteren ook een mooie
avond. Gamen en na lang ook nog eens wat schrijven, het deed me goed.
En met deze dag in het vooruitzicht kan ik goed aan mijn twee vrije
dagen beginnen om te recupereren.
Als er tenminste niets misloopt op de 4 uur dat ik moet rijden (het
eerste uur zit ik reserve) op lijn 762. De havenlijn, weet u nog.
Daar heb je dikwijls leuke en heel vriendelijke mensen.
Alleszins, mijn twee vrije dagen hebben nu al een aantal
lichtpuntjes: vanavond gamen met mijn Duitstalige vrienden (ook al
een week niet meer gedaan, is bijna een record), zondag mama en oma
en opa zien, en maandag na bijna twee maanden nog eens mijn beste
maat zien. Ik kijk er alvast naar uit!
À la prochaine!
Stijn (dat rijmt blijkbaar)
|