Voor wie er nog aan zou twijfelen, de omleidingsweg die men plant om de Noord-Zuidverbinding te realiseren, heeft een enorme impact op onze leefomgeving. Nu het project-MER ter kennisgave ligt in het gemeentehuis, worden een aantal verwachtingen ineens concreet. Wij geven u graag cijfers mee die tot nadenken stemmen.
256 woningen bedreigd. Niet minder dan 256 woningen liggen op minder dan 200 meter van het tracé van de omleidingsweg in Houthalen-Helchteren, Zonhoven en Heusden-Zolder. Hiervan staan 120 woningen op minder dan 100 meter van het tracé, de meeste in de Hoolvenstraat (56) in wijk De Standaard. Ook buurgemeente Zonhoven wordt getroffen. Daar zijn zo'n 37 woningen op de Houthalenseweg en Eikenenweg gelegen binnen een straal van 100 meter van de Houthalenseweg die een deel van het verkeer Houthalen-Zonhoven moet opvangen en een verbinding krijgt met de Noord-Zuid.
In Houthalen-Helchteren liggen er nog woningen vlakbij het tracé in de Kievitswijk, Lillo en de Stationsstraat. En in Heusden-Zolder staan 5 woningen in het Visserspad en een frituur in de Michel Scheperslaan dicht bij de nieuwe weg. Tussen de 100 en 200 meter van de omleiding staan er nog eens 136 woningen. Buiten de al opgesomde straten liggen er in deze strook ook nog woningen in de Ossendriesstraat en Berkenenweg in Zonhoven. Op de onteigeningslijst staan 2 woonhuizen in de Koetsstraat, 2 gebouwen in de Guldensporenlaan en 1 op de Helzoldstraat. Voorts een KMO-zone van 25 ha in Helchteren, maar het project-MER houdt zich niet bezig met herlocalisatie of onteigeningen.
De stilte verdwijnt Het MER berekent de toename van de geluidshinder in de projectzone, maar stelt als voorwaarde dat die toename vergeleken met de verwachte situatie in 2020 maximum 3 dB(A) mag bedragen. Een toename met 1 of 2 decibel wordt als juist hoorbaar en met 3 als merkbaar omschreven.Er worden op het tracé geluidsschermen van 3 tot 6 meter hoog aanbevolen, maar het is aan de aannemers om straks in alle vrijheid te bepalen hoe zij de geluidshinder willen beperken.
Korte tussentunnels In het project-MER is onderzocht dat een tunnel ter hoogte van de Stationsstraat in wijk De Standaard mogelijk is, indien de spoorbedding er verplaatst wordt. Het wordt dan een korte tunnel met vrij steile hellingen waar een snelheidsbeperking tot 70 km/u wordt aangeraden.In Helchteren, vanaf de huidige weg naar Remo tot aan de Vijfeindestraat, komen twee tunnels met een open stuk ertussen. Die tunnels moeten het natuurgebied Hoeverheide sparen. Door Lillo loopt de weg over een viaduct. Om inkijk in de woningen te verhinderen, komen er alvast geen doorzichtige geluidsschermen.
Opvallend is dat het rapport zich niet uitspreekt over de te verwachten verkeerstoename. De stijging van de verkeersemissies heeft men wel berekend. Stikstofdioxide en fijn stof zullen met 4 tot 5% toenemen in de projectzone. De hoeveelheid uitgestoten benzeen blijft zelfs constant.
117 ha natuurgebied opgeofferd In totaal zal er 117 ha natuur verdwijnen door de aanleg van de weg. De landbouw moet 106,5 hectare inleveren. De landbouw verliest 6,5 hectare op het tracé en nog eens 100 hectare om een natuurverbinding te maken tussen de militaire domeinen van Leopoldsburg en Meeuwen. Door de aanleg van de omleiding gaat 117 hectare natuurgebied permanent verloren. Het gaat dan om ecotopen in Europees habitatrichtlijngebied (26,8 ha), verboden te wijzigen vegetaties als duinen, heiden, vennen en moerrassen (26 ha), taluds (7 ha) en andere kleine landschapselementen (8 ha). Tot slot moeten er 32 ha inheemse en 24 ha exotische bossen worden gekapt.
Allemaal cijfers die fameus tot nadenken stemmen...
|