Een MER is een milieueffectrapport. De meeste grote infrastructuurwerken, zoals de heraanleg van de Grote Baan, vereisen standaard een MER-studie.
Wat is het verschil tussen een plan-MER en een project-MER?
Een plan-MER is ruimer dan een project-MER. Het plan-MER is ingevoerd om de lacunes op vlak van ruimere omgeving en effecten in te vullen.
In een plan-MER worden verschillende trajecten/alternatieven tegenover elkaar afgewogen. In een project-MER kijkt men naar de effecten die een concreet project heeft op milieu, mens en landschap. In tegenstelling tot een plan-MER spreekt men in een project-MER slechts over 1 tracé of 1 bepaalde keuze waarvoor men gaat (kleine afwijkende alternatieven kunnen wel binnen een project-MER). Er worden geen verschillende grote tracés of alternatieven tegenover elkaar afgewogen.
Bron: www.hildecrevits.be
De slag om de Noord-Zuidverbinding
N-VA-parlementslid Jan Peumans, het actiecomité 'Het gaat OM-U' en de Limburgse Milieukoepel stappen gezamenlijk naar het Europees Hof om de beslissing van Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) ongedaan te maken en een doortocht te bepleiten. De minister baseerde haar beslissing voor de omleidingsweg op een kosten-batenanalyse (de duur van de werken, het aantal onteigeningen ). De effectieve impact op mens, natuur en landschap blijkt echter enkel na een studie die volgt op een plan-MER.
Peumans pleit nu voor zon studie voor zowel de omleidingsweg als de doortocht. Om geen tijd te verliezen indien Europa alsnog anders zou beslissen. Gijs Moors, directeur van Wegen en Verkeer, communiceerde dat er enkel een milieueffectenrapport zou volgen voor de omleidingsweg. Een beslissing die naar alle waarschijnlijkheid genomen werd nadat minister Crevits haar oor al bij Europa te luisteren heeft gelegd
Een slagveld voor de mens?
Ondanks alle daadkracht die de minister tentoonstelt tijdens en na de keuze voor de omleidingsweg, blijft het toch een niet onbelangrijke nuance te weten wat de effectieve impact is van het project op de mens en zijn omgeving. De MER-studie geeft daar een sluitend antwoord op. Ik wil de goede nachtrust van de minister niet verstoren maar geef toch volgende bedenking mee: als de schade voor mens en natuur nadien toch groter blijkt dan gedacht, is er geen weg meer terug
22-10-2008 om 23:21
geschreven door phaedra
|