Het actiecomité 'Het gaat Om-U!' organiseerde gisteren in Lillo een informatievergadering over de omleidingsweg die minister Crevits koos als oplossing voor het Noord-Zuid probleem. Veel volk daagde op voor dit op voorhand aangekondigde 'open-debat'. Aan tafel zaten ondermeer burgemeester Yzermans, Vlaams Parlementslid Jan Peumans (NVA) en Gijs Moors (Wegen en Verkeer Limburg). Opvallend om vast te stellen was dat Dhr. Moors drie grote redenen aanhaalde die ervoor gezorgd hebben dat de minister voor de omleidingsweg koos: - de omleidingsweg is sneller te realiseren - uit een kosten-baten analyse blijkt dat bij deze weg de economische en maatschappelijke winst hoger ligt - bij dit scenario zijn er minder onteigeningen nodig.
Het spreekt voor zich dat deze drie argumenten door een heleboel aanwezigen tegengesproken werden. Zo repliceerde Marcel Lijnen (Om-U) dat voorbeelden uit het buitenland (vb Madrid) duidelijk aantonen dat wat men hier zegt over de aanlegtijd voor tunnels door het centrum, niet klopt! De periode van 8 jaar werken die steevast wordt gehanteerd, is fout, zo'n tunnelverhaal kan volgens Lijnen binnen de 4 jaar gerealiseerd worden. Hij haalt die info ook uit gesprekken met technici. Bewoners van De Standaard vrezen dan weer (terecht?) dat er meer onteigeningen nodig zullen zijn dan nu voorzien is. De Standaard bekeek het tracé en geeft aan dat de ruimte tussen het voorziene tracé achter hun wijk en de woningen dusdanig klein is dat ook hier in de toekomst nog (veel) meer woningen zullen moeten worden onteigend. Sommigen suggereren zelfs dat men dat nu al weet, maar dat er bewust over gezwegen wordt.
Het heeft er dus alle schijn van dat de aangehaalde argumenten perfect kunnen weerlegd worden, een gegeven dat de voedingsbodem als zou dit scenario vooral de industriegebieden van Heusden-Zolder ten goede komen, alleen maar versterkt.
Uit de zaalreplieken noteerden we ook dat Gust Feyen (Limburgse Milieukoepel) terecht aanhaalt dat de omleidingsweg de buitengebieden opnieuw extra versnippert. Feyen maakt zich sterk dat Europa dit niet zal aanvaarden en vindt bovendien dat de Vlaamse Overheid met dit plan een compleet fout signaal geeft en in gaat tegen zijn eigen visie. Burgemeester Yzermans tenslotte, wordt er zich stilaan meer en meer bewust van dat heel deze problematiek enorm zwaar zal doorwegen in onze gemeente de komende jaren. Hij beloofde alvast alles te zullen doen om de hinder voor De Standaard en voor Lillo te beperken'... een schamele troost, maar volgens Yzermans lag de keuze niet bij het gemeentebestuur, wel bij de Vlaamse Overheid..
Belangrijke informatie die gisteren op tafel kwam, en die door diverse partijen rond de tafel bevestigd wordt, is wel dat de huidige Grote Baan ook in de toekomst, mét de omleidingsweg nog een erg drukke 'doorgangsweg' zal zijn. Men spreekt nu van 40.000 doorritten dagelijks, met de omleidingsweg zouden dit er toch ook nog 20.000 zijn. De illusie dat de Grote Baan met de omleidingsweg een zuiver lokale weg zou worden, die eventueel herleid kan worden naar een tweebaansweg met veel groen, werd hiermee duidelijk weggeveegd.
Een mens vraagt zich af waar men mee bezig is, toch?
|