Het actiecomité 'Het Gaat Om-U' uit Lillo bracht de voorbije week een persiflage uit op het gemeentelijk informatieblad 'In&Om'. In dit blad geeft het actiecomité een aantal nieuwe wetenswaardigheden over de omleidingsweg. Het actiecomité verwijt hierbij de voorstanders van de omleidingsweg deze informatie bewust niet te communiceren.
Wij geven u graag mee over welke nieuwe informatie het gaat:
1. In het oorspronkelijke Milieueffectenrapport (M.E.R.) staat vermeld dat een zeer beperkt aantal huizen matige geluidsoverlast zal hebben door de aanleg van het viaduct in Lillo. De Administratie Wegen en Verkeer nodigde op verzoek van de inwoners van Lillo recent een geluidsspecialiste uit. Deze deskundige verklaarde letterlijk dat de geluidsstudies in het M.E.R. van een zwak niveau waren en dat de volledige wijk Lillo een verviervoudiging van de geluidslast te verwerken zal krijgen en dit zelfs mét geluidsmuren.
2. In datzelfde M.E.R. staat ook dat het doorsneden natuurgebied weinig waardevol is. Opvallend is echter wel dat dezelfde onderzoekers nu (na de feiten) opeens tot de vaststelling komen dat van de 96 beschermde dier- en vogelsoorten er liefst 34 voorkomen in deze speciale beschermde zone.
3. Ook het eerste echte visuele beeld van een mogelijk viaduct in Lillo is opgesteld. De tekening toont een betonnen gedrocht van 600 m lang en bijna 40 m breed !Ter vergelijking: het viaduct in Vilvoorde is maar 35 m breed. Van het schelpvormig kunstwerk waarmee de voorstanders van de omleidingsweg anderhalf jaar geleden uitpakten, schiet helemaal niets meer over. Het actiecomité vraagt zich dan ook af waarom de burgemeester nu geen maquette laat bouwen van het viaduct over Lillo en de Standaard, zoals het thans voorligt op de administratie Wegen en Verkeer? De bewoners van Lillo en de Standaard hebben volgens het actiecomité recht op een waarheidsgetrouwe weergave van deze kunstwerken, zodat ze kunnen zien wat voor een lelijk schandaal letterlijk en figuurlijk boven hun hoofd zal komen te hangen.
Om de overheid te overtuigen dat de omleidingsweg een grote vergissing is, zal het actiecomité elke informatie die ook maar enigszins van belang kan zijn in dit dossier, dagelijks via mail door te zenden naar alle verantwoordelijke politici, pers en andere partijen in dit dossier. Er werd ook een nieuw emailadres aangemaakt waarop eenieder terecht kan met vragen, opmerkingen en suggesties: standpunt@om-u.be.
Milieustakingsvordering. Het actiecomité geeft in haar uitgave ook meer informatie over de milieustakingsvordering die werd ingediend. Op 28 augustus werd door de tegenstanders van de omleidingsweg deze milieustakingsvordering ingeleid bij de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg te Brussel.
Wat is een milieustakingsvordering? Europa heeft indertijd een aantal richtlijnen opgesteld ter bescherming van de natuur. Deze richtlijnen heeft de Vlaamse overheid omgezet in wetten. Wanneer men nu van mening is dat de Vlaamse overheid door de aanleg van bijvoorbeeld een weg onherstelbare schade dreigt aan te richten aan een beschermd natuurgebied (en zo haar eigen wetten overtreedt), dan kan men naar de rechter stappen. De rechter kan ten gronde oordelen en kan desgevallend beslissen dat de uitvoering van werken, of het voorzetten van administratieve procedures zoals onteigeningen, aanbestedingen
stopgezet wordt. Meer dan 10 maanden lang verzamelde onder meer het actiecomité argumenten, lieten ze studies uitvoeren, organiseerden ze tellingen naar bedreigde diersoorten
Er werden zelfs luchtfotos gemaakt en ontelbare keren zakte een delegatie af naar Brussel waar ze met gespecialiseerde advocaten dossier en strategie bespraken.
Eind augustus was het dossier met zijn 2.000 bladzijden tekst, fotos, plannen,
klaar. De overheid werd in een 72 bladzijden tellende dagvaarding uitgenodigd om zich voor de rechtbank te verdedigen. De indieners moeten wel nog wat geduld hebben. Het vonnis wordt pas verwacht einde mei 2010, maar de indieners hebben er alle vertrouwen in dat de rechter de stevig onderbouwde stellingen zal overnemen en het omleidingsdossier zal stopzetten.
Europa
Begin 2009 werden onder meer door de milieukoepel maar ook door Groen! en N-VA vragen gesteld bij de Europese Commissie over mogelijke inbreuken door de Vlaamse overheid gepleegd tegen Europese regels. Eind juli kwam een bericht van de Europese Commissaris waarin deze om meer uitleg vroeg. Om geen risico te lopen, werd aan de advocaten gevraagd de argumentatie mee uit te schrijven. Het resultaat is een nieuwe aanvraag tot onderzoek, ditmaal gestaafd met twee bijlagen bestaande uit een 40-tal bladzijden wetenschappelijk onderbouwde argumenten. Het is nu aan de Europese commissarissen om deze argumenten te onderzoeken en de Vlaamse overheid hierover te interpelleren.
Nog een lange weg af te leggen... De aanleg van een omleidingsweg lijkt dan toch niet zo snel en gemakkelijk te zijn zoals een resem politici in eerste instantie dachten. Men vergeet volgens het actiecomité immers dat omvormingen heel wat jaren zullen duren:
er moet een Milieueffectenrapport opgemaakt worden er moet een Ruimtelijk uitvoeringsplan gemaakt men moet de terreinen uitrusten met infrastructuur (wegen, elektriciteit..) en tot slot moeten de bedrijven hun nieuwe gebouwen nog oprichten.
Het actiecomité herhaalt dat wanneer dee politici het lef zouden hebben gehad om de beslissing uit te voeren van 5 jaar geleden met name de aanleg van de tunnel, dan was nu alle leed al lang vergeten en had Houthalen-Helchteren een mooie, snelle en natuurvriendelijke doortocht
Het actiecomité vreest dat heel wat bewoners van Houthalen-Helchteren nu nog lang in onwetendheid zullen verkeren, met dank aan de huidige meerderheid die het Noord-Zuiddossier eens snel zou gaan oplossen
|