Opvangcentrum Helchteren ontvangt als eerste wereldwijd het ISO 9001-2008-certificaat
Het noodopvangcentrum voor asielzoekers in Helchteren zorgde zopas voor een primeur. Het controleorganisme AIB Vinçotte kende het Noodopvangcentrum voor asielzoekers immers het ISO 9001-2008-certificaat toe. Daarmee zorgt het centrum zelfs wereldwijd voor een primeur.
Rode Kruis-Vlaanderen creëerde twee jaar geleden de noodopvangplaatsen op vraag van de federale overheid naar aanleiding van de opvangcrisis die er toen heerste. Op 30 april zal het centrum in principe de deuren sluiten. Totnogtoe werden er in het centrum maar liefst 6.170 asielzoekers opgevangen.
Het opvangen van asielzoekers is voor Rode Kruis-Vlaanderen al een kernopdracht sinds 1989. Vandaag zijn er bij de organisatie 12 reguliere centra operationeel. Die vangen jaarlijks meer dan 5.000 bewoners op. Toen in oktober 2010 bleek dat de federale overheid de instroom van asielzoekers niet de baas kon, deed ze een beroep op Rode Kruis-Vlaanderen. Dat opende op de voormalige legerbasissen van Weelde en Helchteren twee noodopvangcentra. In Helchteren startten 50 nieuwe personeelsleden op 1 december 2010. Zes dagen later al arriveerde de eerste bus met asielzoekers.
Cijfers populatie Vanaf april 2011 draaide het centrum op volle capaciteit, met een bewonersaantal dat steevast rond 550 bleef. Op 26 maanden tijd verlieten 5.935 bewoners het centrum. Daarvan stroomden 4.563 door naar de reguliere centra, 1.372 vertrokken naar andere locaties. Redenen daarvoor waren: vertrek naar gesloten centra, vertrek uit eigen beweging, vrijwillige terugkeer of overlijden. De belangrijkste landen van oorsprong waren Afghanistan (14,4%), Rusland (10%), Kosovo (7,2%), Servië (7,1%), Pakistan (5,4%), Irak (5%), Albanië (4,8%), Macedonië (4,2%), Bangladesh (4,1%) en Guinee (3,9%).
Vandaag huisvest het centrum nog 237 bewoners. Die komen hoofdzakelijk uit zogenaamde veilige landen als Albanië, Kosovo en Macedonië . Binnen de bewonerspopulatie is nu 43,2% alleenstaand, 9,3% een koppel en 28,8% een familie van 3 of 4 personen. Op de bijna 26 maanden dat het noodopvangcentrum actief is, kreeg het al 6.170 asielzoekers over de vloer.
Transitcentrum Van meet af aan was de noodopvangplaats bedoeld als transitcentrum, waar bewoners maximaal 10 weken zouden verblijven. Het eerste jaar bleek dit echter moeilijk haalbaar. Structurele maatregelen in de asielprocedure en opvang wierpen vanaf 2012 hun vruchten af.
De medewerkers van het centrum werden met legio uitdagingen geconfronteerd. Voorbeelden zijn de verouderde staat van gebouwen en techniek, het laten samenleven van grote groepen bewoners en het bieden van goede opvolging aan medische en sociale dossiers. Verder was er de niet te onderschatten dagelijkse in- en uitstroom van asielzoekers, die op topdagen opliep tot meer dan 80 bewoners.
Certificaat: kwaliteit en efficiëntie Een laatste gegeven was de omvang van het centrum in Helchteren, dat met zijn circa 550 bewonerplaatsen merkelijk groter is dan de reguliere centra van Rode Kruis-Vlaanderen. De omvang en specificiteit van deze locatie vergde nauwgezette procedures, een doorgedreven methodiek en heldere afspraken.
Hilde Van Gastel (Manager Opvangcentra Asielzoekers): We creëerden een eigen kennisdatabase en een registratiesysteem om onze werking te optimaliseren. Voor Rode Kruis-Vlaanderen is een constant streven naar kwaliteitsverbetering evident, niet het minst bij opvang voor asielzoekers. De keuze om voor een ISO 9001:2008-certificaat te gaan was dus niet zo onlogisch. Het feit dat we dit als eerste opvangcentrum voor asielzoekers daadwerkelijk hebben behaald, is dat wel.
Rode Kruis-Vlaanderen wil de opgedane kennis op middellange termijn verder implementeren in de 12 reguliere centra om kwaliteit en efficiëntie verder te ontwikkelen binnen haar werking rond opvang voor asielzoekers.
|