Inhoud blog
  • Handleiding fototoestel.
  • Klantentrouw – merkentrouw
  • Klantgerichtheid, klantvriendelijkheid.
  • Bijwerkingen
  • Hygiëne
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Laatste commentaren
    steedsbeter
    Kritische ervaringen over kwaliteit.
    13-05-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kwaliteit in de communicatie met de burger, door overheden en diensten. (2)

    Ik ontving dan toch een antwoord van de burgemeester op mijn brief van 25-04-2018 in verband met de kwaliteit van de communicatie van overheden met de burger. Ik heb hem in een wederwoord daarvoor bedankt. Niet zonder evenwel nog bijkomende kritische bedenkingen te formuleren. Ik nam ook akte van zijn uitleg over het hoe en waarom van bepaalde situaties die hij als verklaring formuleerde. Zo onder meer ook dat volgens hem “vele mensen vinden dat deze familiaire aanpak sympathieker overkomt”.

    Ik twijfel daar stellig aan en vraag mij af of dit wel juist is. Voor mij is deze uitspraak het resultaat van natte vinger werk en is het gebaseerd op indrukken die men heeft. Ik heb zelf een lange loopbaan in openbare dienst gehad en weet hoe dat gaat. Een of andere (minder goed) geïnspireerde ambtenaar of bekleder van een openbaar ambt is ooit op het idee gekomen dat de mensen aanspreken op een meer familiaire manier, sympathieker kon zijn. En vooraleer men het goed en wel beseft is het een trend en een (slechte) gewoonte. (Net zoals een baseballpet achterste voren op te zetten of een gescheurde jeansbroek dragen…) Die indruk dat het sympathieker zou zijn, is op niets gebaseerd. Geen enkele enquête of onderzoek zal dat bevestigen.

    De burgemeester schrijft mij dat hij mijn opmerkingen met zijn communicatiedienst zal bespreken. Ik ben dan zo vrij geweest hem nogmaals enkele bijkomende interessante links mee te geven met standaarden en normen voor een kwalitatief goede schriftelijke communicatie en het opstellen van brieven. De lijst is niet limitatief en verder zoeken brengt heel wat verheldering, klaarheid en duidelijkheid om het beter te doen. Het moet toch niet moeilijk zijn om deze normen te respecteren. Het verhoogt de kwaliteit van de communicatie met de burger. Belangrijk is dat in deze communicatie niemand voor het hoofd wordt gestoten. Ik en ongetwijfeld vele mensen met mij, staan erop in de beleefde formele vorm aangesproken en aangeschreven te worden. Het is eveneens een onbetwistbare blijk van respect. Dat zijn enkele van mijn kwaliteitscriteria in deze materie, samen met de technische criteria van hoe een brief moet opgesteld worden. Er kunnen nog talrijke andere argumenten aangehaald worden om het beter te doen. Ambtenaren en ook beleidsverantwoordelijken en bestuurders, hierin af en toe onderrichten, ware interessant, want opleiding en vorming staan steeds garant voor betere kwaliteit. Ik heb de burgemeester geschreven dat ik daar een punt zal blijven van maken.

    Voor wie het interesseert, vindt u hierbij de aangehaalde links.

    https://www.taaltelefoon.be/brieven-en-e-mails-structuur-en-stijl
    http://www.calliope.be/dutch/html/topic_56894631-EC18-4505-9D61-95DE6B4BC7AC_8962B3F3-04C0-4F1B-92D7-4DE57229D8AD_1.htm
    http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/46/#20 (Titulatuur bij afsluiten)


    13-05-2018 om 23:19 geschreven door Georges Noels  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Kwaliteit
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/12-30/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs