No more excuses ! Come ride with us Solutia Cycling Team Gent
13-02-2012
Omloop Het Nieuwsblad: 26 februari 2012
De eerste klassieker staat voor de deur,daarom de vraag wie doet mee? Zondag 26 februari 2012 Vertrek om 9u30 aan Solutia Is een rit van 65Km en we gaan niet boven de 25 km per uur ,iedereen kan dus mee. Groetjes Freddy
Via de link hier onder kan je het parcour zien
Rij zelf de Vlaamse klassiekers! Wat is Flanders Classics? Vlaanderen is de koers en de koers is Vlaanderen. Nergens kent de koers een grotere beleving dan bij ons. Om de kwaliteit van onze wedstrijden te garanderen en onze sterke positie in het hedendaagse wielrennen nog te kunnen uitbouwen, groepeerden zes organisatoren zich in 2010 onder de naam Flanders Classics. Deze wedstrijden zijn Omloop Het Nieuwsblad, Dwars door Vlaanderen, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Scheldeprijs en Brabantse Pijl. Het project werd door renners, volgers en supporters positief onthaald! Ons aanbod Omloop Het Nieuwsblad: 26 februari 2012 Dwars door Vlaanderen: 18 maart 2012 Gent-Wevelgem: 24 maart 2012 Brabantse Pijl: 7 april 2012 Scheldeprijs: 14 april 2012 Word Flandrien: 1 juli 2012
Op zondag 25 maart 2012 organiseren we voor het 11de jaar op rij onze E3 PRIJS Vlaanderen voor wielertoeristen.
De E3 Prijs Vlaanderen wielertoeristen met stamnummer WBV 82007018, wordt
voor de tiende maal georganiseerd op zondag 25 Maart 2012.
De internationale klassieker waar ieder wielertoerist naar uitkijkt.
Het unieke parcours, met zijn mooie, rustige en landelijke wegen, zorgt ervoor dat ieder wielertoerist zijn gading vindt.
Inschrijvingen starten vanaf 0715 Hr tot 1030 Hr.
Voorinschrijvingen kunnen tot en met 16 Maart 2012, wat betalingen betreft hebben wij het volste vertrouwen in U!
Deelnemers die zich vooraf inschrijven en betalen, krijgen al het nodige thuis bezorgd zodat u niet meer hoeft aan te schuiven!
Natuurlijk kan er de dag zelf nog worden ingeschreven.
Parcours
Ter info bij de beklimming van de Oude Kwaremont worden NIET alle kasseien genomen, we gaan in het dorp naar rechts!
Dit om schade aan de fietsen te vermijden.
133 km
Deze rit leent zich uitstekend tot hen die de grote afstand, in het vroege seizoen al echt in de benen hebben.
En toch de sfeer van de klassieker willen proeven ter voorbereiding op de Ronde van Vlaanderen met de 11 hellingen.
80 km
Deze rit gaat over 5 hellingen, en is uitermate geschikt voor de wielertoeristen die niet echt de grote afstand in de benen hebben,
gezien de vroege datum op het seizoen.
60 km
Deze rit gaat over 3 hellingen, en is geschikt voor de wielertoeristen die gezien de vroege datum op het seizoen toch een kort tochtje op zondag willen
maken.
Via onze website www.velotour.be vindt u alle nodige informatie omtrent onze organisatie.
We hopen u te mogen verwelkomen op 25 maart
Met vriendelijke groeten,
Stephan Dierick
www.velotour.be
31-01-2012
Regels aangaande de wegcode
Regels aangaande de wegcode
Op de weg
Leden die deelnemen aan de clubritten dienen stipt de wegcode na te leven. Ze zullen steeds de nodige hoffelijkheid en respect vertonen ten opzichte van de andere weggebruikers.
De club en de leden volgen nauwgezet de verkeersregels voor het gebruik van de openbare weg: zie artikel 43bis verkeersreglement: fietsers in groep (http://www.wegcode.be)
Bij overtredingen van de wegcode waarbij een lid geverbaliseerd wordt, zal hij zelf instan voor de strafrechtelijke sancties (boete, ). De club draagt hierin geen verantwoordelijkheid.
In het belang van ieders veiligheid wordt het dragen van een valhelm verplicht.
De fietsen dienen, zoals voorgeschreven door de wegcode, perfect in orde te zijn.
Richtlijnen van de wegkapiteins en of bestuursleden dienen te allen tijde gevolgd te worden.
Bij ongunstige weersomstandigheden wordt er onderling beslist of er al dan niet gereden wordt. Bij betwisting beslist het bestuur.
Bij defect stopt iedereen onmiddellijk. De wegkapiteins zorgen ervoor dat het wegverkeer zo weinig mogelijk gehinderd wordt.
Afval van voeding wordt niet op de openbare weg gegooid! Indien dit wordt genegeerd, stopt de groep zodat/totdat de overtreder het weggegooide afval kan oprapen. Dan pas vertrekt de groep opnieuw!
Bij clubritten wordt als één groep gestart onderweg blijven we als één groep samen. Clubleden die van de groep wegrijden doen dit op eigen risico en buiten de verantwoordelijkheid van de club. Indien door omstandigheden te wijten aan het parcours van de rit (vb. lange klim, ) de groep uiteenvalt, dient de wegcode gevolgd te worden die dan van toepassing is en zal ernaar gestreefd worden om zodra dit mogelijk is opnieuw als één groep te fietsen.
De groep blijft steeds samen. Iedere deelnemer is ertoe gehouden zijn snelheid aan te passen aan een tempo dat iedereen kan volgen, de slagzin SAMEN UIT, SAMEN THUIS indachtig.
De snelheid wordt bepaald volgens de mogelijkheden van de groep op dat moment. Dit
betekent de snelheid waarbij iedereen kan volgen die regelmatig meefietst.
De clubuitstappen gaan door onder de leiding van de ritleider, hierin bijgestaan door de
bestuursleden en wegkapiteins.
De ritleider kent de weg en het aantal kilometers. Hij is ook verantwoordelijk voor de
Sven Nys is op vrijdag te gast tijdens Velofollies. De veldritkampioen komt er om 17 uur signeren op standnummer 6131 (Sven Nys Cycling) in hal 6 van Kortrijk Xpo. Om 20 uur is er dan een heuse modeshow op het centrale podium in hal 1 waar de Sven Nys-kledingcollectie wordt voorgesteld. Een sneak peek van deze nieuwe kledijlijn vind je hier. Verdere info via www.velofollies.be of via de gratis beursbrochure die bij de nieuwste editie van Grinta! zit.
14-01-2012
Rollen? Saai?
Rollen? Saai? Vind je een oefensessie op rollen te saai? Cyclo Sprint en Energy Lab geven enkele tips om je indoortraining uitdagender te maken. Het volume van een rollentraining bedraagt maximaal 1u30.
Indien je graag langer wil trainen, splits dan je training op. Bijvoorbeeld: 's morgens 30 minuten nuchter fietsen + 's avonds krachttraining (op vaste rollen).
Bouw je trainingen op, zowel in het aantal blokken als in de duur van de blokken
Breng voldoende variatie in de trainingen: om het monotone ritme van de rollen te doorbreken, kan je variëren in zowel trapfrequentie of hartslag als de duur van de blokken
Zorg ervoor dat de ruimte waar je fietst aangenaam is. De omgeving mag namelijk niet te warm zijn en moet geventileerd kunnen worden. Zorg - indien mogelijk - ook voor muziek of een televisie.
Drink voldoende. Bij het fietsen op rollen zweet je gevoelig meer dan tijdens een wegrit. Probeer daarom 750 ml vocht (water of sportdrank) te drinken per uur.
Op de rollen kan je behalve kracht, souplesse en uithoudingsvermogen ook je traptechniek trainen. Dit zijn de zogenaamde eenbenige oefeningen om het duwen en trekken van het pedaal te oefenen.
Plaats een spiegel voor of naast je zodat je je positie eens kan bestuderen. Op deze manier kan je onder andere nagaan of je bekken niet te veel beweegt, of je voldoende kniestrekking hebt, ...
Voor wie niet graag op rollen fietst, is spinning een welgekomen variant. Let er hierbij wel op dat je niet te intensief fietst (dus steeds onder 85 % van je maximale hartslag).
(Bron:cycling.be)
13-01-2012
Vlaanderens Mooisten en de Waalse Parels
Golazo Cycling biedt u volgend jaar opnieuw een brede waaier aan klassieke parcours, prachtige regio's, flinke kuitenbijters en wondermooie Ardense hellingen.
Vlaanderens Mooisten en de Waalse Parels
Zaterdag 17 maart: Ename Classic (Zottegem)
Zaterdag 24 maart: Omloop Van Vlaanderen (Gent)
Zaterdag 31 maart: Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen (Brugge / Oudenaarde)
Zaterdag aanstaande, 5/11, is er rit langs de Schelde en de Dender. De rit vertrekt op Massemen Dorp via de Schelde naar Dendermonde zo naar Aalst langs de Dender en zo terug naar Massemen. Alles samen zo'n70 à 75 km.
Voor zij die met ons nog eens de beentjes willen losgooien:
Verzamelen op Massemen Dorp, tss 9u45 en 10u. Vertrek stipt om 10u, dus wees op tijd. Indien deelname, gelieve iets te laten weten aan Freddy of Steven.
Sportieve groeten en tot zaterdag. Steven
Schelde-Dender-rit
Beste fietsers,
Zaterdag aanstaande, 5/11, is er rit langs de Schelde en de Dender. De rit vertrekt op Massemen Dorp via de Schelde naar Dendermonde zo naar Aalst langs de Dender en zo terug naar Massemen. Alles samen zo'n70 à 75 km.
Voor zij die met ons nog eens de beentjes willen losgooien:
Verzamelen op Massemen Dorp, tss 9u45 en 10u. Vertrek stipt om 10u, dus wees op tijd. Indien deelname, gelieve iets te laten weten aan Freddy of Steven.
Ik heb een uitnodiging van du festival luxembourgeois de cyclisme féminin op zak voor 27 ,28 et 29 April 2012; Te Luxembourg.
Natuurlijk zullen we daar ook een fietstocht doen in deze mooie streek
Wie gaat ermee, mail mij dan gerust
27-10-2011
Ritje naar Oudenaarde
Het was een lekker weertje om te fietsen,hebben een ritje gedaan met Benny en Lotfi, De sfeer was weer super en daar is het om te doen, Hier onder wat sfeer foto's
24-10-2011
Trainingsschema
Trainingsschema Ventourist/Ventousiast
Kriebelt het ook bij u om te gaan fietsen? Maak hier kennis met een basis trainingsschema dat u moet klaarstomen voor een actieve levensstijl met als ultieme apotheose de beklimming van de Mont Ventoux.
Twee opmerkingen:
Een individueel trainingsschema op maat is een utopie. Bijv. een rokende man van middelbare leeftijd die aan overgewicht en astma lijdt, behoeft logischerwijs een ander trainingspatroon als een prille twintiger die de intentie koestert om de Mont Ventoux drie keer na elkaar te bestormen. een gespecialiseerde sportarts kan op basis van geslacht, leeftijd, leefgewoontes, trainingsmogelijkheden, ambities en blessures uit aan overgewicht verleden een programma op maat uitschrijven.
Sporta houdt rekening met een voorbereidingsperiode van circa 7 maanden.
Trainingstypes
De verschillende trainingstypes:
De hersteltraining (>= 65%)
De rustige duurtraining (65-75%)
De matige duurtraining (75-85%)
De stevige duurtraining (85-90%)
De extensieve intervaltraining (90-95%)
De intensieve intervaltraining (>= 95%)
Een beginnend fietser legt eerst gedurende twee of drie maanden (afhankelijk van de basisconditie) het accent op de rustige en matige duurtraining, waarbij de afstand van de oefenritten stelselmatig wordt verlengd. In een latere fase kunnen intensievere trainingen en zelfs intervaltrainingen worden ingelast, met tussendoor een hersteltraining.
Hersteltraining Zoals de term laat vermoeden, dient deze training om het lichaam te laten recupereren van de voorafgaande inspanningen. Vandaar dat het tempo van deze fietstrip zo laag ligt dat de hartslag niet meer dan 65% van de maximale capaciteit bedraagt. Ook de duur van de inspanning is beperkt, hooguit dertig tot negentig minuten. Desondanks is deze hersteltraining van groot belang. Het lichaam heeft een recuperatieperiode nodig om de verbruikte energievoorraad weer aan te vullen. Bovendien worden ondertussen de afvalstoffen in de spieren afgevoerd en eventuele schade aan de spiervezels hersteld. Het is in deze periode dat de basis van het uiteindelijke trainingseffect wordt gelegd! De hersteltraining geniet de voorkeur van wetenschappers boven het passief rusten en kan te allen tijde worden uitgevoerd.
De duurtrainingen Zonder een goed uithoudingsvermogen zal een fietser niet in staat zijn om langdurige inspanningen vol te houden. Aangezien tijdens deze duurtrainingen de intensiteit onder de anaerobe drempel ligt, wordt voor de energie die nodig is om de inspanning te leveren zuurstof aangewend. Deze zuurstof is op zijn beurt nodig voor de verbranding van de vetten en suikers in het lichaam. Deze twee energiereserves kennen een verschillend verbrandingsproces. Er is namelijk meer zuurstof nodig om dezelfde energie te puren uit de verbranding van vetten dan uit verbranding van suikers. Bij een inspanning met een hoge intensiteit zal het lichaam ook eerst de suikervoorraad aanspreken vooraleer een beroep te doen op de vetreserve. Aangezien de beklimming van de Mont Ventoux intens is, zal bij een doorsnee-Ventourist in grote mate een suikerverbranding plaatsvinden. Maar de suikervoorraad is niet onbeperkt. Na zon anderhalf uur geraken de lichaamsreserves opgebruikt bij de niet-getrainde sporter en verschijnt de beruchte man met de hamer. Het komt er voor de Ventourist dus op aan om gedurende het grootste gedeelte van de beklimming zijn energie uit de suikerverbranding te halen. Daardoor dienen de duurtrainingen (dat is trouwens ook de reden dat tijdens de inspanning de suikervoorraad regelmatig met energierijke dranken of voeding moet worden aangevuld.) Deze duurtrainingen zijn van langere duur en worden in babbeltempo en op souplesse afgehaspeld. In de loop van de voorbereidingsperiode stijgt het fietstempo zonder dat de hartfrequentie de anaerobe drempel evenwel overstijgt.
De intervaltrainingen In een latere fase wordt de trainingsbelasting verhoogd door het fietstempo gedurende een poos (van dertig seconden tot vijf minuten) herhaaldelijk te versnellen met tussendoor ene korte recuperatietijd. Tijdens deze trainingsbelasting wordt de anaerobe drempel overschreden. Deze vorm van inspanning is voor de beklimming van de Mont Ventoux minder belangrijk.
De herfst staat nog maar net voor de deur maar vele wielertoeristen dromen nu al van onze prachtige tourtochten op hun carbonnen ros.
Golazo Cycling biedt u volgend jaar opnieuw een brede waaier aan klassieke parcours, prachtige regio's, flinke kuitenbijters en wondermooie Ardense hellingen.
Vlaanderens Mooisten en de Waalse Parels
Zaterdag 17 maart: Ename Classic (Zottegem)
Zaterdag 24 maart: Omloop Van Vlaanderen (Gent)
Zaterdag 31 maart: Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen (Brugge / Oudenaarde)
Maar vul nu eerst en vooral je fietsagenda in voor 2012.
Fiets regelmatig naar onze kalender en nieuwsberichten op cycling.be!
Het Golazo Cycling Team wenst u een zachte winter en een goede voorbereiding op onze klassiekers
19-10-2011
De Mont Ventoux.
Beste wieler liefhebbers,
Graag willen wij nog eens een oproep doen aan de mensen van Solutia die toch interesse hebben om mee te gaan naar de Mont Ventoux.
Aangezien we bij de vorige oproep geen volle autobus hadden, zouden we deze keer met individuele autos naar de bestemming rijden.
De planning is als volgt:
Vertrek op donderdag 10/05/2012 ( smorgens )
Terug op zondag 13/05/2012 ( savonds )
Maw. drie overnachting, zo hebben we twee dagen de kans om de Kale Berg te beklimmen.
Kostprijs van het verblijf voor drie nachten met ontbijt zal tussen 150 à 200 euro bedragen, afhankelijk van het hotel waar we gaan logeren.
Voor de mensen die interesse hebben gelieve ons dat vóór 1/11/2011 mede te delen zodat we de kamers bij tijd kunnen reserveren, kamers zijn op basis van 2 personen.
De bevestiging gebeurt door een storting van 100 euro op een later vermelde rekening.
Met zijn allen in de Solutia kleuren op de top!
Sportieve Groeten
Het bestuur.
18-10-2011
Bezoek aan het Centrum Ronde van Vlaanderen
Na een Bezoek aan het Centrum Ronde van Vlaanderen heb je altijd mooie foto's he
17-10-2011
Marathon St. Louis
Het Solutia Cycling Team wenst de marathon lopers een fantastisch verblijf en mogen ze een schitterende prestatie neerzetten in St. Louis.