Sven Nys is op vrijdag te gast tijdens Velofollies. De veldritkampioen komt er om 17 uur signeren op standnummer 6131 (Sven Nys Cycling) in hal 6 van Kortrijk Xpo. Om 20 uur is er dan een heuse modeshow op het centrale podium in hal 1 waar de Sven Nys-kledingcollectie wordt voorgesteld. Een sneak peek van deze nieuwe kledijlijn vind je hier. Verdere info via www.velofollies.be of via de gratis beursbrochure die bij de nieuwste editie van Grinta! zit.
14-01-2012
Rollen? Saai?
Rollen? Saai? Vind je een oefensessie op rollen te saai? Cyclo Sprint en Energy Lab geven enkele tips om je indoortraining uitdagender te maken. Het volume van een rollentraining bedraagt maximaal 1u30.
Indien je graag langer wil trainen, splits dan je training op. Bijvoorbeeld: 's morgens 30 minuten nuchter fietsen + 's avonds krachttraining (op vaste rollen).
Bouw je trainingen op, zowel in het aantal blokken als in de duur van de blokken
Breng voldoende variatie in de trainingen: om het monotone ritme van de rollen te doorbreken, kan je variëren in zowel trapfrequentie of hartslag als de duur van de blokken
Zorg ervoor dat de ruimte waar je fietst aangenaam is. De omgeving mag namelijk niet te warm zijn en moet geventileerd kunnen worden. Zorg - indien mogelijk - ook voor muziek of een televisie.
Drink voldoende. Bij het fietsen op rollen zweet je gevoelig meer dan tijdens een wegrit. Probeer daarom 750 ml vocht (water of sportdrank) te drinken per uur.
Op de rollen kan je behalve kracht, souplesse en uithoudingsvermogen ook je traptechniek trainen. Dit zijn de zogenaamde eenbenige oefeningen om het duwen en trekken van het pedaal te oefenen.
Plaats een spiegel voor of naast je zodat je je positie eens kan bestuderen. Op deze manier kan je onder andere nagaan of je bekken niet te veel beweegt, of je voldoende kniestrekking hebt, ...
Voor wie niet graag op rollen fietst, is spinning een welgekomen variant. Let er hierbij wel op dat je niet te intensief fietst (dus steeds onder 85 % van je maximale hartslag).
(Bron:cycling.be)
13-01-2012
Vlaanderens Mooisten en de Waalse Parels
Golazo Cycling biedt u volgend jaar opnieuw een brede waaier aan klassieke parcours, prachtige regio's, flinke kuitenbijters en wondermooie Ardense hellingen.
Vlaanderens Mooisten en de Waalse Parels
Zaterdag 17 maart: Ename Classic (Zottegem)
Zaterdag 24 maart: Omloop Van Vlaanderen (Gent)
Zaterdag 31 maart: Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen (Brugge / Oudenaarde)
Zaterdag aanstaande, 5/11, is er rit langs de Schelde en de Dender. De rit vertrekt op Massemen Dorp via de Schelde naar Dendermonde zo naar Aalst langs de Dender en zo terug naar Massemen. Alles samen zo'n70 à 75 km.
Voor zij die met ons nog eens de beentjes willen losgooien:
Verzamelen op Massemen Dorp, tss 9u45 en 10u. Vertrek stipt om 10u, dus wees op tijd. Indien deelname, gelieve iets te laten weten aan Freddy of Steven.
Sportieve groeten en tot zaterdag. Steven
Schelde-Dender-rit
Beste fietsers,
Zaterdag aanstaande, 5/11, is er rit langs de Schelde en de Dender. De rit vertrekt op Massemen Dorp via de Schelde naar Dendermonde zo naar Aalst langs de Dender en zo terug naar Massemen. Alles samen zo'n70 à 75 km.
Voor zij die met ons nog eens de beentjes willen losgooien:
Verzamelen op Massemen Dorp, tss 9u45 en 10u. Vertrek stipt om 10u, dus wees op tijd. Indien deelname, gelieve iets te laten weten aan Freddy of Steven.
Ik heb een uitnodiging van du festival luxembourgeois de cyclisme féminin op zak voor 27 ,28 et 29 April 2012; Te Luxembourg.
Natuurlijk zullen we daar ook een fietstocht doen in deze mooie streek
Wie gaat ermee, mail mij dan gerust
27-10-2011
Ritje naar Oudenaarde
Het was een lekker weertje om te fietsen,hebben een ritje gedaan met Benny en Lotfi, De sfeer was weer super en daar is het om te doen, Hier onder wat sfeer foto's
24-10-2011
Trainingsschema
Trainingsschema Ventourist/Ventousiast
Kriebelt het ook bij u om te gaan fietsen? Maak hier kennis met een basis trainingsschema dat u moet klaarstomen voor een actieve levensstijl met als ultieme apotheose de beklimming van de Mont Ventoux.
Twee opmerkingen:
Een individueel trainingsschema op maat is een utopie. Bijv. een rokende man van middelbare leeftijd die aan overgewicht en astma lijdt, behoeft logischerwijs een ander trainingspatroon als een prille twintiger die de intentie koestert om de Mont Ventoux drie keer na elkaar te bestormen. een gespecialiseerde sportarts kan op basis van geslacht, leeftijd, leefgewoontes, trainingsmogelijkheden, ambities en blessures uit aan overgewicht verleden een programma op maat uitschrijven.
Sporta houdt rekening met een voorbereidingsperiode van circa 7 maanden.
Trainingstypes
De verschillende trainingstypes:
De hersteltraining (>= 65%)
De rustige duurtraining (65-75%)
De matige duurtraining (75-85%)
De stevige duurtraining (85-90%)
De extensieve intervaltraining (90-95%)
De intensieve intervaltraining (>= 95%)
Een beginnend fietser legt eerst gedurende twee of drie maanden (afhankelijk van de basisconditie) het accent op de rustige en matige duurtraining, waarbij de afstand van de oefenritten stelselmatig wordt verlengd. In een latere fase kunnen intensievere trainingen en zelfs intervaltrainingen worden ingelast, met tussendoor een hersteltraining.
Hersteltraining Zoals de term laat vermoeden, dient deze training om het lichaam te laten recupereren van de voorafgaande inspanningen. Vandaar dat het tempo van deze fietstrip zo laag ligt dat de hartslag niet meer dan 65% van de maximale capaciteit bedraagt. Ook de duur van de inspanning is beperkt, hooguit dertig tot negentig minuten. Desondanks is deze hersteltraining van groot belang. Het lichaam heeft een recuperatieperiode nodig om de verbruikte energievoorraad weer aan te vullen. Bovendien worden ondertussen de afvalstoffen in de spieren afgevoerd en eventuele schade aan de spiervezels hersteld. Het is in deze periode dat de basis van het uiteindelijke trainingseffect wordt gelegd! De hersteltraining geniet de voorkeur van wetenschappers boven het passief rusten en kan te allen tijde worden uitgevoerd.
De duurtrainingen Zonder een goed uithoudingsvermogen zal een fietser niet in staat zijn om langdurige inspanningen vol te houden. Aangezien tijdens deze duurtrainingen de intensiteit onder de anaerobe drempel ligt, wordt voor de energie die nodig is om de inspanning te leveren zuurstof aangewend. Deze zuurstof is op zijn beurt nodig voor de verbranding van de vetten en suikers in het lichaam. Deze twee energiereserves kennen een verschillend verbrandingsproces. Er is namelijk meer zuurstof nodig om dezelfde energie te puren uit de verbranding van vetten dan uit verbranding van suikers. Bij een inspanning met een hoge intensiteit zal het lichaam ook eerst de suikervoorraad aanspreken vooraleer een beroep te doen op de vetreserve. Aangezien de beklimming van de Mont Ventoux intens is, zal bij een doorsnee-Ventourist in grote mate een suikerverbranding plaatsvinden. Maar de suikervoorraad is niet onbeperkt. Na zon anderhalf uur geraken de lichaamsreserves opgebruikt bij de niet-getrainde sporter en verschijnt de beruchte man met de hamer. Het komt er voor de Ventourist dus op aan om gedurende het grootste gedeelte van de beklimming zijn energie uit de suikerverbranding te halen. Daardoor dienen de duurtrainingen (dat is trouwens ook de reden dat tijdens de inspanning de suikervoorraad regelmatig met energierijke dranken of voeding moet worden aangevuld.) Deze duurtrainingen zijn van langere duur en worden in babbeltempo en op souplesse afgehaspeld. In de loop van de voorbereidingsperiode stijgt het fietstempo zonder dat de hartfrequentie de anaerobe drempel evenwel overstijgt.
De intervaltrainingen In een latere fase wordt de trainingsbelasting verhoogd door het fietstempo gedurende een poos (van dertig seconden tot vijf minuten) herhaaldelijk te versnellen met tussendoor ene korte recuperatietijd. Tijdens deze trainingsbelasting wordt de anaerobe drempel overschreden. Deze vorm van inspanning is voor de beklimming van de Mont Ventoux minder belangrijk.
De herfst staat nog maar net voor de deur maar vele wielertoeristen dromen nu al van onze prachtige tourtochten op hun carbonnen ros.
Golazo Cycling biedt u volgend jaar opnieuw een brede waaier aan klassieke parcours, prachtige regio's, flinke kuitenbijters en wondermooie Ardense hellingen.
Vlaanderens Mooisten en de Waalse Parels
Zaterdag 17 maart: Ename Classic (Zottegem)
Zaterdag 24 maart: Omloop Van Vlaanderen (Gent)
Zaterdag 31 maart: Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen (Brugge / Oudenaarde)
Maar vul nu eerst en vooral je fietsagenda in voor 2012.
Fiets regelmatig naar onze kalender en nieuwsberichten op cycling.be!
Het Golazo Cycling Team wenst u een zachte winter en een goede voorbereiding op onze klassiekers
19-10-2011
De Mont Ventoux.
Beste wieler liefhebbers,
Graag willen wij nog eens een oproep doen aan de mensen van Solutia die toch interesse hebben om mee te gaan naar de Mont Ventoux.
Aangezien we bij de vorige oproep geen volle autobus hadden, zouden we deze keer met individuele autos naar de bestemming rijden.
De planning is als volgt:
Vertrek op donderdag 10/05/2012 ( smorgens )
Terug op zondag 13/05/2012 ( savonds )
Maw. drie overnachting, zo hebben we twee dagen de kans om de Kale Berg te beklimmen.
Kostprijs van het verblijf voor drie nachten met ontbijt zal tussen 150 à 200 euro bedragen, afhankelijk van het hotel waar we gaan logeren.
Voor de mensen die interesse hebben gelieve ons dat vóór 1/11/2011 mede te delen zodat we de kamers bij tijd kunnen reserveren, kamers zijn op basis van 2 personen.
De bevestiging gebeurt door een storting van 100 euro op een later vermelde rekening.
Met zijn allen in de Solutia kleuren op de top!
Sportieve Groeten
Het bestuur.
18-10-2011
Bezoek aan het Centrum Ronde van Vlaanderen
Na een Bezoek aan het Centrum Ronde van Vlaanderen heb je altijd mooie foto's he
17-10-2011
Marathon St. Louis
Het Solutia Cycling Team wenst de marathon lopers een fantastisch verblijf en mogen ze een schitterende prestatie neerzetten in St. Louis.
Het Cycling Team.
15-10-2011
Kalender Okt
Aangezien het weer niet te best zal zijn dinsdag zullen we een bezoek brengen aan Het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde. Wie gaat er mee? Freddy
Borgsysteem tegen overlast wielertoeristen id Vlaamse Ardennen
Borgsysteem tegen overlast wielertoeristen id Vlaamse Ardennen
Oost-Vlaams gouverneur André Denys werkt aan een overlastreglement voor organisatoren van fietstochten die door de Vlaamse Ardennen trekken. Zij zullen onder meer een waarborg moeten betalen voor ze toestemming krijgen om door die gemeenten en steden te rijden. "Ik begrijp dat iedereen met de fiets door de Vlaamse Ardennen wil, maar soms wordt het wat te veel. We moeten zelfs fietstochten kunnen verbieden", verdedigt Herman De Croo het reglement.
Na de AVS Peter Van Petegem Classic in april trokken een aantal burgemeesters uit de Vlaamse Ardennen aan de alarmbel. Zij waren de overlast die wielertoeristen die zaterdag veroorzaakten grondig beu. "Er moet een systeem komen, waarbij elke grote organisator een borg moet betalen om toegang te krijgen tot ons grondgebied. Wie de regels aan zijn laars lapt, zal betalen én is niet langer welkom", maakte de Brakelse burgemeester Herman De Croo zich toen sterk.
Gouverneur André Denys, zelf een fervent wielertoerist, begreep het protest van de burgemeesters en ging aan de slag. Van sportmarketingteam Golazo, dat zelf onder meer de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen én de Van Petegem Classic organiseert, kreeg Denys een kopie van het overlastreglement dat de provincie Luik hanteert. Een organisatie met 500 deelnemers betaalt daar 3.000 euro waarborg. Naargelang het aantal deelnemers kan dat oplopen tot 10.000 euro, voor bijvoorbeeld een organisatie als de Ronde. Cijfers voor onze streek wilde de provincie gisteren nog niet geven, die worden mogelijk deze namiddag vrijgegeven tijdens de provincieraad. Denys zal daar zijn plannen toelichten.
"Die plannen kunnen de doodsteek zijn voor kleine wielerverenigingen", meent provincieraadslid Jo De Loor (sp.a) uit Herzele, zelf ook een fervent fietser. "Zij organiseren vaak jaarlijks een paar fietstochten, waar zo'n 1.000 deelnemers op afkomen. Die hebben geen 3.000 euro in kas. De meeste organisatoren verbeteren elk jaar hun organisatie door overleg met de gemeenten en steden die aangedaan worden. We moeten die mensen aanmoedigen, eerder dan hen zo'n reglement voor te schotelen."
Daar is burgemeester Herman De Croo (Open Vld) van Brakel het niet mee eens.
"Een doortocht van een wielerfietstocht kost onze gemeente telkens weer een pak geld. Om nog maar te zwijgen over de klachten die we nadien telkens weer van onze inwoners mogen horen. Een aantal wielertoeristen lapt namelijk elke regel gewoon aan zijn laars: ze gooien hun afval in de bermen, doen aan wildplassen en overtreden alle verkeersregels. Onze regio wordt daar meermaals per week mee geconfronteerd en ik begrijp dat het voor sommige mensen genoeg is geweest. Ook ik heb dit gevoel. Daarom is een duidelijke regelgeving waarbij de organisatoren ook een waarborg storten, een noodzaak geworden", geeft De Croo toe.