Iris Luypaers op de Koningin Elisabethwedstrijd 2008
Als je het concert Fanfare Ontmoet Stem meemaakte, dan kan het niet anders dan dat je fan bent geworden van de sopraanzangeres Iris Luypaers. Na het opboksen tegen de fanfare van Sluis, heeft ze haar stem nog maar net de nodige rust kunnen gunnen, of ze is al bezig met de voorbereiding voor de eerste ronde van de Koningin Elisabethwedstrijd. De selectierondes van deze wedstrijd heeft ze al met glans doorstaan.
De eerste ronde vindt al plaats op 8, 9 en 10 mei. Iris komt aan de beurt in de namiddagsessie - vanaf 15 uur - op zaterdag 10 mei. Op het einde van de avondsessie van 10 mei worden de 24 halve finalisten (waaronder ongetwijfeld Iris Luypaers) bekend gemaakt. Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Spijtig dat deze wedstrijd met een gigantische internationale uitstraling zo weinig weerklank vindt in onze kranten en op radio en tv, maar op www.bloggen.sluis vind je alles over de deelname van Iris.
Iris, al het publiek, al de medewerkers, al de muzikanten (en ook de slagwerkers) van het concert "Fanfare Ontmoet Stem" duimen voor je.
10 redenen om muziek te maken bij een muziekvereniging
Op het discussieforum van de website www.hafabra.be werd de volgende vraag gesteld:
Geef 10 redenen om muziek te maken bij een muziekvereniging.
Volgende antwoorden werden reeds gegeven:
ontplooiing
muziek maken
sociale contacten
ontspanning
gezellige inspanning
samen iets tot stand brengen
Cultureel bezig zijn
Leuke dirigent! ;-)
gezellige bar!!
Ik wil de volgende hier nog graag aan toevoegen:
De kik van een geslaagd concert
Er zijn vast en zeker nog 100 goede redenen. Klik net onder dit artikel op >> Reageer() en geef je eigen goede reden om bij de fanfare/harmonie/brassband mee te spelen.
Samen met het de verzamelde koren De Schalmei, Cantago en het Milokoor brengt de fanfare De Sint-Jozefsgilde van Mol-Sluis op het concert Fanfare Ontmoet Stem op zaterdag 3 mei het alombekende Slavenkoor van de Italiaanse componist Guiseppe Verdi.
Verdi schreef in de eerste helft van de negentiende eeuw Nabucco, een opera in 4 bedrijven gebaseerd op het bijbelverhaal van de ballingschap van de joden in Babylonië. Het werd voor het eerst opgevoerd in de vermaarde Scala van Milaan op 9 maart 1842.
Wanneer de joden in de tweede scène van het derde bedrijf dwangarbeid moeten verrichten aan de oevers van de Eufraat zingen zij hun klaaglied en roepen zij God aan voor hulp. Dit klaaglied met de Italiaanse titel "Va Pensiero" is in het Nederlands vooral bekend als het Slavenkoor.
Hieronder nog even de tekst in de twee talen:
Va', pensiero, sull'ali dorate;
va', ti posa sui clivi, sui colli,
ove olezzano tepide e molli
l'aure dolci del suolo natal!
Del Giordano le rive saluta,
di Sïonne le torri atterrate...
Oh mia patria sì bella e perduta!
Oh membranza sì cara e fatal!
Arpa d'ôr dei fatidici vati,
perché muta dal salice pendi?
Le memorie nel petto raccendi,
ci favella del tempo che fu!
O simìle di Sòlima ai fati
traggi un suono di crudo lamento,
o t'ispiri il Signore un concento
che ne infonda al patire virtù!
Vlucht, gedachte, op gouden vleugels,
strijk neer op glooiingen en heuvels
waar de zoete luchten van onze
geboortegrond zacht en mild geurt!
Begroet de oevers van de rivier de Jordaan
en Sions gevallen torens.
O mijn land, zo liefelijk en verloren!
O herinnering zo zoet maar triest!
Waarom hangt de Gouden harp
van wijze profeten zo stil aan de wilgen?
Koester de herinnering in onze harten,
vertel ons over het verleden!
Herinnerd aan Jeruzalems lot
speel voor ons een treurlied
of laat anders 's Heren geest
ons sterken 't lijden te doorstaan!
Nog een stukje film van Va' Pensiero, uitgevoerd in het Metropolitan Opera House en gedirigeerd door James Levine in 2001.
Als je wil kan je er bij zijn op het concert Fanfare Ontmoet Stem op zaterdag 3 mei. Lees mijn andere artikels om nog kaarten te bestellen.
Eén van de werken op het concert "Fanfare ontmoet stem" is in het fanfarerepertoire redelijk onbekend. Ik heb het dan over het werk "Let The Bright Seraphim" van de Duits-Engelse barokcomponist Georg Friedrich Händel. "Let The Bright Seraphim" is een aria uit het Samson-oratorium dat Händel schreef in 1743, één jaar na zijn veel bekendere "Messiah".
Het is duidelijk dat Händel wel een zeer groot componist is, een tekstdichter was hij wel minder. De aria die een goede 5 minuten duurt, heeft maar liefst vier (4) lijnen tekst:
Let the bright Seraphim in burning row,
Their loud uplifted Angel-trumpets blow:
Let the Cherubic host, in tuneful choirs,
Touch their immortal harps with golden wires.
... en die tekst is dan nog niet eens van zijn eigen hand maar van Newburg Hamilton die zich dan nog door de dichter Milton heeft laten inspireren. Mocht je nog wat meer willen weten over Händel, de tijd waarin hij leefde en zijn muziek, dan kan ik de Belgisch-Italiaans-Franse film Farinelli uit 1994 aanraden met de Nederlandse acteur Jeroen Krabbe in de rol van Händel. Wil je de film bekijken en vooral beluisteren, geef me dan een seintje. Ik wil best het exemplaar uit mijn DVD-theek uitlenen. In bijgaand Youtube-filmpje kan je de versie van Let The Bright Seraphim bekijken van Renee Fleming.
Niet alle versies van Händels Let The Bright Seraphim zijn even geslaagd of even ernstig te nemen. Van die laatste categorie kan je hieronder een prachtig filmpje vinden. Wel je geluid zeker opzetten. Die zanger moet zich zeker aanmelden voor de volgende Idool of X-factor selecties. De Koningin Elisabeth Wedstrijd kan hij wel vergeten.
Iedereen heeft de officiële webstek van de fanfare (http://www.fanfaremolsluis.net/index.html) ondertussen al wel bezocht en genoten van de prachtige foto's die er op staan. Vind je samen met mij dat er méér foto's op de website moeten komen, antwoord dan samen met mij "Ja" op de rondvraag die je hiernaast in de linkermarge kan terugvinden.
Soms loont het wel eens de moeite om de huis-aan-huis reclameblaadjes eens door te nemen. Zo viel mijn oog vorige week op het magazine Ronduit. Ons concert "Fanfare Ontmoet Stem" kreeg er maar liefst een halve bladzijde, inclusief foto. Wie het exemplaar niet meer terugvindt, kan er hier de online-versie van nalezen.
Bloed, zweet en tranen, maar ook eindeloos genieten. Dat zijn de emoties die je ondergaat bij het spelen van de composities van onze dirigent Kevin Houben. In 2005 publiceerde Kevin Houben het magistrale werk Codon, met een moeilijkheidsgraad waar Sluis op dit moment nog niet klaar voor is. Hieronder twee stukken uit Codon, uitgevoerd door het fanfarekorps Psalm 150 uit Dinxperlo. In verband met auteursrechten wordt u vriendelijk verzocht om elke keer dat u één van de filmpjes bekijkt 2 cent over te maken op de rekening van de componist 789-5187136-78.
Dat slagwerkers een raar volkje zijn, dat is voor echte muzikanten natuurlijk geen nieuws. Ik wil dat toch nog graag illustreren met dit filmpje van een "succesvol" Koreaans popgroepje. Geniet van de muziek en vooral van de beelden.
Ik liet me vertellen dat er nog enkele plaatsen beschikbaar zijn voor het unieke concert Fanfare Onmoet Stem van 3 mei in Zaal Vito. Heb je nog geen kaarten, wacht dan zeker niet langer. Op is op.
Verdraaid, vanavond kwam er een fotograaf naar de repetitie. EN IK HAD MIJN HAAR NOG NIET LATEN DOEN. We waren allemaal per mail gewaarschuwd dat hij zou komen, maar toch vergeten. Nu word ik weer voor het nageslacht bewaard met mijn haren helemaal in de war. Eigen schuld, ...
Niet de fotograaf zorgde ervoor dat het een speciale repetitie was, vooral het kinderkoor deed dat. Vanavond hadden we een eerste repetitie samen met het kinderkoor (de notenleerklassen van de muziekschool) om ons voor te bereiden op het concert Fanfare Ontmoet Stem. Ik heb bij mijn artikel van 2 maart al melding gemaakt van de nuttige kennismaking van en de samenwerking tussen de notenleerklassen en de muziekvereniging. Ook bij deze repetitie en dit concert ben ik er van overtuigd dat we door dit initiatief weer jonge muzikanten kunnen motiveren om bij de fanfare te komen.
Hoewel deze blog in eerste instantie bedoeld is voor de muzikanten van Mol-Sluis, blijken we toch ook muzikanten van andere muziekverenigingen aan te trekken. Eén van die muzikanten stuurde me volgend verhaal:
De repetitie was al een eindje gevorderd wanneer onze dirigent geïrriteerd het oefenen onderbrak. Er waren al geruime tijd verhitte gesprekken en boze blikken tussen de paukenist en de Es-bassist, maar nu liep het blijkbaar de spuigaten uit.
- "Wat is er ginder nu aan de hand? Jullie storen al meer dan een half uur voortdurend de repetitie. Zijn er problemen ... los ze dan op zodat we zo snel mogelijk verder kunnen repeteren !" - "Maar chef," antwoordde de paukenist, "de bassist heeft daarstraks één van mijn pauken ont-stemd en hij wil maar niet zeggen welke."
Breng de pasgeborene zeker een bezoek en nodig ook alle bekenden en je vrienden uit om deze jonge telg een bezoekje te brengen. Vergeet zeker ook niet de website van de fanfare tussen je favorieten te zetten.
Ik vernam zo net dat de officiële website van de Koninklijke Fanfare Sint-Jozefsgilde uit Mol Sluis één dezer dagen het levenslicht zal zien. Ik kijk samen met u uit naar deze nieuwe website. Vanzelfsprekend zal de nieuwe website geen concurrentie zijn voor deze weblog, maar een aanvulling.
Ik hou je van deze "bevalling" op de hoogte. Het geboortekaartje zal je zeker via deze website aangeboden worden.
Als het langer dan één week geleden is dat je deze weblog bezocht, dan moet je ook eens in het archief gaan kijken. Op deze blog blijven de artikels maar 7 dagen op de startpagina staan. Wil je oudere artikels lezen, dan moet je het archief in de rechterkolom van deze blog aanklikken. Of je kan ook direct op deze link klikken.
Een beroemd metalgitarist en een bluesgitarist hangen samen aan den toog. De bluesgitarist vertelt over hoe hij met slechts 3 akkoorden al heel zijn leven blues speelt. Metalgitarist: "Whoaaa, kunt ge mij die andere twee ook eens 'ne keer leren?"
Wat is de definitie van een kleine secunde? Twee solotrompettisten die dezelfde melodie spelen!
Hoe noem je twee trompetten die unisono spelen? Contrapunt!
Hoe heet iemand die altijd bij muzikanten rondhangt? Een drummer!
Hoe kun je een gitarist laten stoppen met spelen? Zet hem bladmuziek voor!
Soms moeten we ook wel eens buiten Sluis durven kijken. Niemand zal het me dan ook kwalijk nemen dat ik naar een concert ging bij de buren van de Harmonie Sinte Barbaragilde van Balen. Waarom vermeld ik dit hier specifiek ? De harmonie Sinte Barbara nam een zeer mooi initiatief om jonge muzikanten te werven. Hiervoor nodigden zij de klassen van de basisscholen uit de streek uit op een speciaal op kinderen gericht concert "Muziekkriebels". Voor de jonge genodigden werden tafels voorbehouden zodat zij een vrij zicht kregen op alle muzikanten en hun muziekinstrumenten. De notenleerklassen van de muziekschool van Wezel werden ook uitgenodigd. Die klassen konden ook zelf een aantal prettige en fleurige liedjes brengen op het concert. Na het concert mochten alle geïnteresseerden de verschillende instrumenten - van hobo tot slagwerk - uitproberen. Dit laatste was een gigantisch succes. Kinderen die nog gratis in Bobbejaanlaan binnen mogen, stonden in rijen aan te schuiven om op de bastuba te spelen. Er werd om ter hardst gefiept op klarinet en hobo. Bij de pauken wou men wel eens weten hoe hard je daar wel op kon meppen vooraleer het vel zou breken. (Het brak niet.) Deze "Muziekkriebels" zorgen wel voor een drievoudige kruisbestuiving. Kinderen uit de notenleerklassen kunnen kennismaken met de muziekinstrumenten. Dit beïnvloedt mogelijk hun instrumentkeuze wanneer ze naar het tweede jaar gaan. Diegenen die reeds hun instrument kozen, worden warm gemaakt om mee te doen in de jeugdharmonie, samen met leeftijdsgenoten en kinderen en volwassenen die op een gelijkaardig niveau zitten. En de kinderen van de basisschool? Zij ervaren dat in groep musiceren een prettige ervaring is voor zowel jong als oud. De stap die deze kinderen zullen zetten naar muziekschool en -vereniging is weeral een stap kleiner.
Een mooi fotoverslag van deze Muziekkriebels kan je vinden op de webstek van de Sinte Barbaragilde
Van iets recentere datum dan "1812" is de muziek uit de film "The Chronicles of Narnia". Deze film heeft niet alleen een Oscar op zijn naam voor de beste make-up in 2006, ook de filmmuziek heeft heel wat nominaties gekregen:
een nominatie voor de Golden Globes in 2006 voor de beste filmmuziek
een nominatie voor Golden Globes in 2006 voor het beste originele lied "Wunderkind" gebracht door Alanis Morisette
een nominatie voor World Soundtrack Awards in 2006 voor beste voor film gecomponeerde lied "Can't take it in" gebracht door Imogem Heap
een nominatie voor Grammy Awards in 2007 voor beste voor film gecomponeerde lied "Can't take it in" gebracht door Imogem Heap
een nominatie voor Grammy Awards in 2007 voor beste filmmuziek
Met een dergelijke lijst van nominaties is het duidelijk dat de componist Harry Gregson-Williams niet aan zijn proefstuk toe is. Hij schreef ook de muziek van - en nu beperk ik mij tot de meeste bekende films - de Shrek(1,2en 3), Sindbad, Bridget Jones (2), Smilla's Sense of Snow, Antz en Chicken Run. Het is duidelijk, we zullen zeker nog meer horen van Harry Gregson-Williams.
Mijn dochter die sinds kort bugelles volgt, stelde me de vogende vraag over de trigger:
-"Waarom heeft de bugel zo'n hendel aan het derde ventiel?"
-"Dat is omdat een aantal noten die met dat derde ventiel genomen zijn, niet helemaal juist zijn. Met die hendel kan je die valse noten dan wat aanpassen zodat ze juist klinken."
-"En waarom heeft een trompet dan geen hendels bij alle drie ventielen?"