Mijn dochter die sinds kort bugelles volgt, stelde me de vogende vraag over de trigger:
-"Waarom heeft de bugel zo'n hendel aan het derde ventiel?"
-"Dat is omdat een aantal noten die met dat derde ventiel genomen zijn, niet helemaal juist zijn. Met die hendel kan je die valse noten dan wat aanpassen zodat ze juist klinken."
-"En waarom heeft een trompet dan geen hendels bij alle drie ventielen?"
Eén van de topwerken die gepland zijn voor het concert FANFARE ontmoet STEM is de Ouverture 1812 van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. Hij schreef het werk 62 jaar nà de overwinning op het leger van Napoleon dat een poging deed om Rusland in te nemen. Deze strijd en overwinning weet hij treffend in muziek om te zetten. In het begin van het werk laat hij ons nog het heldhaftige Franse volkslied - de Marseillaise - horen. Wanneer duidelijk wordt dat Napoleon moet afdruipen laat hij het statige toenmalige Russische volkslied klinken: "God, behoed de tsaar!"
Hoewel P.I. Tsjaikovski pas 28 jaar na het overwinningsjaar geboren is, weet hij de toehoorders met een zeer mooi muzikaal schilderij terug te voeren naar het woelige jaar 1812. Ons concert grijpt plaats minder dan tweehonderd jaar na de feiten. Onze fanfare zal er in slagen om ook die juiste sfeer te creëren. Misschien helpen deze twee schilderijen: De intocht van Napoleon in het verwoeste en verlaten Moskou (geschilderd door een onbekende tijdgenoot in 1820) en het schilderij "In 1812" van Illarion Prianishnikov.
Hou je van deze muziek, en hou je van geschiedenis, dan raad ik je aan om zeker Wellington's Victory van Beethoven te beluisteren. Ook Beethoven inspireert zich in een andere veldslag en nederlaag van Napoleon: Waterlo. Daar waar Tsjaikovski kanonnen bij zijn ouverture 1812 betrekt, gaat Beethoven nog een stap verder door het orkest effectief in twee delen te splitsen. De twee orkestdelen bestoken elkaar met nationale volksliederen, spotliederen en ... musketvuur. En Wellington wint natuurlijk.