Hier ben ik met wat meer nieuws en foto's van de afgelopen week :)
Een vogeltje versieren met wattenstaafjes. Deze vogeltjes zal je volgende week zien hangen op de vensters van ons berghok:)
In deze gekleurde enveloppen zaten telkens 5 symbooltjes. De kinderen namen een gekleurd kaartje uit de voelzak. Ze moesten de enveloppe nemen met het juiste kleurtje en daar een symbooltje uitnemen. Dit werd het symbool dan van jullie kind.
Iedere dag wordt er een kabouter klus uit ons doosje genomen (doosje met symbooltjes). Dit is het helpertje van de juf. Hij/zij mag Jules wakker maken, pyjama uitdoen en kleertjes aandoen, een boodschapje doen voor de juf, ...
Voelzak met gekleurde kaartjes.
Jules leert schilderen. Wat was het grappig!! Jules deed allerlei dingen die niet mochten!! Op de tafel schilderen, penselen in het verkeerde kleurtje verf steken waardoor de kleurtjes gemengd worden, op de juf haar broek schilderen, penselen laten vallen, ...
De kleuters corrigeerden hem en vertelde hoe het wel moest!
Het zit er weeral eens op... De eerste dag in de 1ste kleuterklas!
Wat hebben we allemaal gedaan?
We hebben kennis gemaakt met Jules de klaspop. Toen alle kindjes in de klas zaten, werd er op de deur geklopt. Het was Jules die een beetje te laat was!! Hij kon bijna niet stappen omdat zijn boekentas zooo zwaar was!! De kleuters dachten dat er een hele hoop stenen in zijn rugzakje zaten, maar het was een fototoestel dat hij van zijn mama en papa meegekregen had om foto's te trekken van alle kindjes in de klas.
Dus zijn we maar onmiddellijk met onze fotoshoot begonnen!
Nadien hebben we wat gespeeld in de verschillende hoekjes van de klas! Wat was dat leuk!!
Van al dat spelen kregen we natuurlijk honger en dorst, dus hebben we een drankje en een stukje fruit gedronken/gegeten. Omdat we nu al een beetje groter zijn, mogen we eten en drinken in onze kring! Wow, dat is leuk!
Na de speeltijd hebben we geschilderd en geluisterd naar een verhaaltje van Jules. (Jules gaat terug naar school.)
Vandaag was het niet alleen een leuke dag, maar ook een sportieve dag, want we hebben geturnd met juf Hilde !
Dan nog eventjes in de klas geverfd en gespeeld en het was alweer tijd om buiten te spelen!
Héhé, wat een drukke dag was dat!
Als verrassing had Jules voor ons nog een mooie sticker mee!
Tot morgen allemaal, want dan staat onze klasdeur open voor mama en papa! (19u00 in de grote zaal)
Maandag had Jules een verrassing mee! Een doos vol met vrolijk versierde eitjes. Op muziek gaven we de doos door in de kring. Wanneer de muziek stopte, mocht een kleuter er een eitje uitnemen. Wanneer iedereen een ei had mochten we ze waarnemen en sorteren (kleine en grote eieren, eieren met stippen, bloemen, strepen, ).
Met de eitjes versierden we later op de dag onze paasboom. We deden ook een wiskundige kleefoefening waarbij we de helft van een ei bij de andere juiste helft moesten kleven. En we hebben een paasei zelf creatief mogen versieren. De resultaten hangen aan de ramen.
Donderdag vertelde de juf een muzikaal verhaal (verhaal met muziekinstrumenten) over Pimpelpaas de paashaas. Tijdens een wiskundig spel moesten we eieren tellen.
De grote verrassing kwam vrijdag toen we paaseitjes ontdekten in onze paasmandjes!! In de kring lag een brief dat er nog enkele paaseitjes verstopt waren in de klas. Met veel plezier gingen we op zoek. Daarna mochten we ons eitje opeten.
Jules had
maandag een mooie doos meegebracht. Binnenin zat er iets dat kon breken, iets
dat dieren leggen en soms komt er een kuiken uit. Ra ra ra wat is het? Een ei!
We hebben de verschillende eieren waargenomen en leerden van welk dier het
afkomstig is.
We mochten schilderen met eieren (van plastic) en kleefden het grote ei in de grote mand, het kleine ei in de kleine mand,...
Tijdens
een bewegingsspel mochten we eieren van plastic overbrengen met een lepel naar een mand.
Donderdag
deden we een oefening met eieren en een kip om onze plaatsbegrippen te oefenen: een ei op, onder,
voor, naast het nest. We maakten een werkblad eitjes delen en deden een
gezelschapsspel keetje kakel".
Vrijdag
stond er een mooie paastak in onze klas. Deze gaan we maandag versieren. We hebben zelf een paastak geschilderd waarbij we met een rietje krullende takken mochten blazen.
Tijdens
godsdienst vertelde de juf het verhaal Jezus op een ezeltje.
Ook deze
week waren de hoeken in onze klas aangepast aan het thema. In de puzzelhoek
waren er puzzels rond Pasen. Er was een winkelhoek met eieren en eierdoosjes.
Op de computer deden we spelletjes rond eieren.
Deze week
werkten we ook nog verder aan ons paasmandje.
Het lied "in de wei ligt een ei", vonden we heel grappig.
Deze week gaan we het hebben over mooi versierde eitjes. Dinsdag 1/4/14 is het medisch onderzoek op school.
vrijdag 4/4/14 komt de fotograaf (gelieve uw kleutertje geen groene kledij aan te doen)
Zintuiglijk spel: waar zit het kuiken?
Hiep, hiep hoera voor Flora. Ze werd deze week 4 jaar!!
Maandag had Jules iemand
meegebracht naar onze klas. In zijn tuin had hij een diertje gevonden. Het was
een dier met lange oren en een staartje.
EEN KONIJN!
We mochten het diertje aaien, eten
geven, zijn hokje schoonmaken en vooral veel naar kijken want dat vonden we
leuk.
We stempelden oren, pootjes en een kop
en nadien werd alles samengebracht tot we een leuk konijn hadden. Dit gaan we
gebruiken voor ons paasmandje.
We deden verschillende doe-liedjes
en we moesten springen zoals een konijn van het ene naar het andere
holletje.
We leerden ook wat een konijn
allemaal lust. Geen chocolade zoals Jules dacht ;-)
Verder deze week deden we nog een
wiskundig spel met wortels en een sorteerspel: wat hoort bij het konijn. Donderdag
maakten we lekkere Nijntje toast en werd de dag afgesloten met een tiktakmoment over dit thema. We leerden een heel
leuk versje dat ons helpt bij het tekenen van een konijn. Het gezelschapsspel
hup bunny vonden we ook heel leuk.
We leerden ook vooral dat we onze diertjes heel goed moeten verzorgen.
Jammer dat ons konijntje vrijdag terug naar zijn
baasje moest. Dag konijn, we vonden het fijn!
We gingen huppelend als echte konijntjes naar huis.
Wie 'lente' zegt, denkt aan de natuur die langzaam terug tot leven komt. Het wordt ook een beetje warmer Op die manier doen kleuters tijdens de lente heel wat indrukken op. Daarom ging het deze week over lentebloemen.
Maandag had Jules een bloem geplukt. Het was een madeliefje. Jules vertelde ons dat er nog heel wat andere bloemen in onze schooltuin stonden dus gingen we op lentewandeling in de schooltuin. We zagen vooral sneeuwklokjes, paasbloemen, madeliefjes en takken met knoppen. We maakten een lentetafel waar we de bloemen goed konden waarnemen. Elke morgen keken we of er in onze lentetafel al iets was veranderd. Daarna maakten we een collage waarbij we heel wat technieken gebruikten. Lucht stempelen met proppen papier, Jules inkleuren, bloemen tekenen.
We zongen ook heel wat liedjes over de lentebloemen en deden een lentedans.
Ook begonnen we al een heel klein beetje aan ons cadeautje voor moederdag. Jaja we zijn er vlug bij
Donderdag mochten we zelf zaaien. We zaaiden een zonnebloemzaadje en afrikaantjes. Hopelijk zien we volgende week al resultaat.
De foto's van onze avonturen vind je hieronder.
Volgende week krijgen we bezoek van een lief, klein, schattig, zacht diertje. Rarara wat zou het zijn??
maskers op, pruiken op je kop, doebiedoebiedal! We vieren carnaval!
Maandag had de juf een koffer vol gekke maskers mee. We hebben de maskers mogen opzetten, sorteren, 2 dezelfde bij elkaar leggen, We versierden een masker door 2 helften te schilderen, vouwen, wrijven en opendoen. Nadien mochten we dit versieren met glitters of confetti. De mooie maskertjes werden aan het raam gehangen. Dinsdagmorgen kwam clowntje Tiereliet langs in de klas. (juf Wendy was verkleed als clown). Hij was zijn hoed kwijt. Tijdens een muzikaal mimespel zocht hij naar de juiste hoed (heksenhoed, piratenhoed, ) uiteindelijk vond hij de juiste. We deden een kringspel waarbij enkele kleuters een masker opzetten en de andere kleuters moesten raden wie erachter zat. De juf vertelde het verhaal: het masker over een kleuter dat geen masker wil opzetten. Woensdag mochten we verkleed naar school komen. Het werd een supertof carnavalfeest. We dansten in de zaal en deden allerlei spelletjes met ballonnen, serpentines,.... De foto's hiervan kan je bekijken op de algemene blog van onze school.
Donderdag leerden we serpentines, toeters en confetti kennen. De juf speelde ook een tiktakmoment over carnaval en dat vonden we heel fijn. Natuurlijk keken we al een hele week uit naar vrijdag want dan gingen we naar de binnenspeeltuin "jabbedoe". In de namiddag keken we naar de prins en prinses carnaval verkiezing. (optredens van de leerlingen uit het lager onderwijs.) Het werd een leuke dag!!
Deze week deden we heel wat leuke activiteiten rond het thema hoeden. We begonnen met een verhaal over Jules viert carnaval. (Jules was verkleed als nar) Vervolgens mochten we zelf kiezen welke hoed we gingen maken. Er zitten prinsessen, piraten, clowntjes en natuurlijk ook narren tussen.
Hier de activiteiten die we deze week deden:
Spelen met een lied: wie heeft het hoedje op?
Tekendictee: vul het clowntje aan. Associatiespel: welk attribuut past bij welke hoed? Waarneming gekke hoeden Boekaanbieding: hoedje af! Aanleren versje: ik heb een hoedje Werkblad verbanden leggen: rarara, welke hoed? Spelen met een lied: kleurenhoedjes Kleuroefening: feesthoed Godsdienstig verhaal: raad eens wie ik ben Muzikaal mimespel: clown verliest zijn hoed! Prentvertellen: wie verkleedt zich Waarneming verkleedkoffer Taalactiviteit: wat past er niet bij Dansen op het lied: 1, 2, 3, 4 hoedje van papier
Thema van volgende week: doebie doebiedal, we vieren carnaval
Woensdag 26.2.14 mogen onze kleutertjes verkleed naar school komen en maken we er een gezellig carnavalfeestje van. vrijdag 28.2.14 gaan we in de voormiddag naar de binnenspeeltuin Jabbedoe.
Versje:
Ik heb een hoedje op mijn kop. Hoedje af en hoedje op. Hoedje en een gekke snoet. Ik weet hoe je feesten moet!
lied:
(tekstvariatie op het lied 1,2,3,4 hoedje van papier)
1,2,3,4 hoedje op, hoedje op 1,2,3,4 hoedje op mijn kop maar het hoedje past niet goed 'k zet het op een andere snoet 1,2,3,4 't hoedje staat nu goed.
Schrijfdans: we mochten schilderen op vlugge en trage muziek. Nadien maakten we er een afdruk van.
Een feesthoedje kleuren.
Wat zit er allemaal in de verkleedkoffer. Een prinses, een stoere ridder, een indiaan,...
Maandag = fruitdag ( geen koek !!!) Elk kind brengt op die dag een stuk fruit mee (een appel, banaan… of een handvol druiven of nootjes liefst geen sinaasappel (plakhandjes). Het fruit het liefst geschild in een potje meegeven. Denk eraan geen overrijp fruit mee te geven. Uw kleuter kan hier enkel mee knoeien.
Turnen met juf Hilde en juf Vicky gaat door op: donderdagvoormiddag en vrijdagvoormiddag. Gelieve uw kleuter gemakkelijke sportkledij aan te doen en sportschoentjes. Het is niet nodig om turnpantoffels te kopen. En Jules doet natuurlijk ook mee!!