Spelen met de leuke puzzel die we kregen van Oskar.
Wie hoort er allemaal in de kerststal?
Wat was dat nu...onder onze kerstboom lagen allemaal pakjes. Het waren natuurlijk fopcadeautjes. Wij mochten er vanalles mee doen. We keken wie een groot cadeau had en wie een kleintje. Wie had er een rode strik en wie inpakpapier met sterretjes?
Daarna mochten we zelf cadeautjes inpakken. En terug uitpakken natuurlijk ;-)
We deden ook een kleefdictee. Kleef 3 kerstballen in de kerstboom...
Het kerstverhaal werd meermaals nagespeeld in ons klasje!
Op vrijdagvoormiddag bezochten we kerststal in de kerk. En nu de echte vroeg een kleutertje na ons bezoek
Eindelijk was het zover! De Sint kwam op bezoek op onze school. Vol verwachting stonden we hem op te wachten. In de zaal trakteerden we de Sint met een leuk dansje en liedje. De kindjes zijn allemaal superbraaf geweest dit jaar dus had de Sint ook iets leuks bij voor ons. We kregen een nieuwe werkbank en een doos smartmax.
De zak met lekkere snoep was voor thuis.
In de namiddag deden we nog schrijfdans over de speelgoedtrein. (schrijfdans in water en zeep)
Thema Sinterklaas en zwarte Piet zijn onderweg deel 2
Groot was onze verbazing wanneer we donderdag binnen kwamen in de klas. Er stonden vuile roethandjes op de grond. Van wie zou dat zijn?? Onze klomp was leeg en er lagen wat koekjes en een brief van de Sint bij. We moesten in de klas op zoek naar een zak want daar zat iets lekkers in voor ons. Vol enthousiasme gingen we op zoek.
Toen we de zak gevonden hadden, gaven we hem rond in de kring op het lied "de zak van Sinterklaas". Wanneer de muziek stopte mocht de kleuter die hem het laatst vasthad er iets uitnemen.
Wat zat er allemaal in: chocolade, mandarijntjes, marsepein, pepernoten. En wij smullen maar....
De kleuters moesten met doppen aanduiden wat er wel/niet in de zak mag.
Vrijdag maakten we speculaaskoekjes. Samen maakten we het deeg.
Thema Sinterklaas en zwarte Piet zijn onderweg. + voorleesweek
Groot nieuws want Sinterklaas en zijn zwarte Pieten zijn terug in ons land.
Wij bereiden ons alvast voor op de komst in ons klasje op 6 december.
We maakten alvast een leuke bootkroon of pietenmuts.
Hier mochten we stempelen met proppen papier.
We mochten het paard van Sinterklaas uitprikken. Hier maken we een strooibakje van voor onze koekjes.
Vroeger had Sinterklaas geen paard en ook geen zwarte piet. Hij had enkel een kar en een ladder.
Maar hoe komt het dan dat de Sint nu wel een paard heeft? Dit kwamen we te weten via een schimmenspel
De oudste kleuters mochten een zwarte piet schilderen en de peuters een sinterklaas.
We speelden natuurlijk zelf voor Zwarte Piet en Sinterklaas. In de speelgoedzak zat speelgoed verstopt in verschillende kleuren.
Wij moesten de weg volgen in dezelfde kleur en zo de pakjes in de schoorsteen gooien.
Sint Lander keek in zijn boek of onze namen er in staan. ;-)
De oudste kleuters tekenden een zwarte piet met krijt.
Deze week was het ook voorleesweek. Elke dag kwam er iemand voorlezen. Bedankt aan alle mama's, papa's en oma's om eventjes tijd door te brengen in onze klas. De kindjes hebben er volop van genoten.
Zo klonk het de afgelopen week in onze klas tijdens het thema boeken. Vele kapoentjes brachten hun lievelingsboek mee naar de klas en elke dag werd er voorgelezen uit één van de spannende boekjes.
We maakten zelf een voelboekje.
Een boek om in te tekenen.
Met bolletjesplastic mochten we afdrukken maken. Hier maakten we een bladwijzer van.
De kleuters hadden hun lievelingsboek meegebracht en mochten dit aan elkaar voorstellen.
We maakten een voelboekje met allerlei materiaal: pluimen, zand, ribbelkarton,...
Associatiespel: wat hoort waar bij? Soeplepel bij het kookboek, kleurpotlood bij het kleurboek...
Deze week werkten we rond het thema kabouters en paddenstoelen. Maandag mochten we eerst 6 nieuwe kaboutertjes verwelkomen in onze klas.
Nadat ze rustig de klas hadden verkend, maakten ze kennis met Jules onze klaspop. Ze mochten ook een uiltje en symbool kiezen voor aan onze aanwezigheidskalender. En wat deden ze het goed deze eerste week!
Welkom Victor, Jayden, Bent, Mathieu, Ariane en Manon!
We zijn nu met 18 in de klas. (9 peuters en 9 kleuters)
We keken en luisterden ook naar het poppenkastverhaal met kabouter puntmuts en de slak en de eekhoorn.
We dansten op het lied "op een grote paddenstoel". Deden ook nog een kabouterspel en vrijdag was het tijd voor schrijfdans waar de kriebelden en krabbelden op het lied "kriebelbladeren".
Stippen zetten op de paddenstoel met boetseerklei.
De kleurenkabouters willen enkel spelen met het speelgoed van hun eigen kleur.
Wij mochten de voorwerpen sorteren bij de juiste kabouter.
Deze week was het nog steeds herfst in de klas. Maar deze keer hadden we het ook de nootjes. We leerden verschillende noten kennen en sorteren.
Na de vakantie mogen we 6 nieuwe peuters verwelkomen: Victor, Jayden, Mathieu, Bent, Ariane, Manon. We werken dan rond het thema kabouters en paddenstoelen.
Auw... wat prikt die bolster van de kastanje.
Welke noot hoort bij welk jasje?
Schilderen met kastanjes
In onze herfstsnoezeltafel mochten de kls. allerlei voorwerpen zoeken (denneappels, paddenstoelen, noten,takken,...)
Meedoen op ons versje herfstensoep.
Dit is juf Vera. Onze 2de kinderverzorgster dat elke laatste woensdag van de maand ons komt helpen met spelen en verzorgen van onze allerkleinsten.
Nadat we naar een poppenspel keken over de egel, mochten de peuters een egel versieren door met een vork te stempelen.
De kindjes van de 1ste kleuterklas gingen aan het knippen en kleefden zo stekels op hun egel.
We deden ook een spelletje op de computer. Een herfstmemory! Wat gaat dit al goed!
We kregen voor de verjaardag van Wolfgang een heel leuk gezelschapsspel. Daarmee gingen we in de namiddag direct aan de slag.
Op ons krabbelhuisje mochten we de blaadjes kleuren of zelf blaadjes aan de boom tekenen.
We leerden een liedje over blaadjes op de grond. Wij blaasden een stukje krantenpapier weg.
We gingen op ontdekking in het bos tijdens onze herfstwandeling. We kwamen bomen met dikke wortels tegen. Maar ook holle bomen en verschillende diertjes: pissebedden, slakken. De blaadjesregen vonden we het allerleukst.
Vrijdag was het feest. Hieperdepiep hoera voor Thibault! We dansten en zongen en aten lekkere cakejes.
Zoals jullie al konden zien is ons jaarthema "wij bouwen aan een steengoed schooljaar". Er wordt volop verder gewerkt aan het nieuwe klasje. We zagen de metsers al aan het werk en heel wat vrachtwagens en kranen voorbij rijden. Daarom werkten we rond het thema bouwen.
We begonnen met het verhaal van de 3 biggetjes. We gingen in de tuin op zoek naar takjes voor ons huisjes van hout. Wat we verder deden de komende weken kan je zien aan de vele foto's! De bouwhoek was een toppertje. Onze allerkleinsten kregen er maar niet genoeg van.
Thema van volgende week: herfst in het toverbos. Herfstvruchten en noten zijn zeker welkom.
Juf Ingrid en ik speelden het verhaal van de 3 biggetjes na in een poppenspel.
We konden het verhaal nog eens naspelen met de vingerpopjes.
Juf Kathleen onze kinderverzorgster (op maandag en dinsdagnamiddag) kwam ons helpen met het huisje van stro.
Tijdens schrijfdans maakten we met ronden een biggetje.
De mama en papa van Roan gaven ons heel wat gevelstenen waarmee we volop konden bouwen in de bouwhoek.
In de steentjestafel konden we met de kranen en betonmolen aan het werk.
Onze zelfgemaakte spiegel versierden we met kleeffiguren. We maakten een patroon van figuren.
In de namiddag was het tijd om te relaxen. De juf zette relaxatiemuziek op en we masseerden elkaars handen en voeten. We reden ook met een autootje over elkaars rug en buik.
Deze week gingen we op stap in onze eigen boomgaard. We plukten appels en peren. Maar wat hangen die hoog. Hoe kunnen we er nu bij? Gelukkig hadden onze kapoenen het idee om een ladder te halen.
Van wat hebben we het meest?
We schilderden en tekenden een appelboom.
Kleurenspel: de boomgaard
Bedankt lieve mama's en papa's voor al het lekkere fruit. Er was meer dan voldoende!
Deze week gingen we op verkenning op straat. We leerden enkele verkeersregels en op woensdag kwam de politie op bezoek. We mochten zelfs op een echte politiemoto zitten. Ook de sirene deed het
Als cadeautje kregen we een fluojasje en sleutelhanger. Dankjewel aan de politiemannen!
Jules kreeg van ons ook een fluojasje van verf.
Tijdens schrijfdans reden we rond met ons kronkelautootje. Ook in de klas mochten we met echte fietsen en een step rondrijden.
Thema van volgende week: fruit in alle kleuren (vergeten jullie niet om 2 soorten fruit aan uw kleuter mee te geven?)
Tot volgende week xxx
Hoe kom ik naar school? Zet een blok bij de juiste tekening. De meeste kindjes komen met de auto naar school. Deze toren was het hoogst.
Deze week maakten we kennis met de brandweer. We leerden wanneer een brandweer hulp biedt. Hoe hij eruit ziet? We mochten zelf brandjes blussen tijdens bewegingsopvoeding. Maar ook in de klas konden we adhv een telspel en onze spuitbussen het vuur blussen. We keken natuurlijk uit naar donderdag. Dan mochten we naar een echte brandweerkazerne. Het werd een supertoffe week dus daarom werken we nog 3 daagjes verder rond dit thema. De kindjes brachten heel wat materiaal mee naar de klas en dat maakte het nog leuker. Waarvoor dank. Zo konden we ons volledig inleven in het beroep van brandweerman.
Dinsdag was Julie jarig. Ze trakteerde ons met een lekker ijsje en aardbeien. Ons klasje kreeg een duplo bouwdoos van een brandweerkazerne. Dat vonden we supertof en konden we deze week goed gebruiken. We zijn dan maar direct aan de slag gegaan met bouwen.
We werkten vorige week en deze week rond het thema de boerderij. Jules was naar de boerderij geweest bij zijn oom Guust. Hij bracht vanalles mee: melk, een ei, een bolletje wol,...maar wie geeft er melk? Van wie krijgen we eitjes,...
We leerden ook dat de dieren een staart hebben a.d.h.v het lied "van hier naar daar".
We bouwden een tractor van dozen en bij schrijfdans reden we met de tractor op de grond en over ons blad. Zo leerden we zonder te weten de liggende acht schrijven ;-)
Maar we keken vooral uit naar onze uitstap op vrijdag 5 mei. We gingen met z'n allen naar hoeve 't Alkeveld.
We bedanken hiervoor het oudercomité want onze schoolreis werd door hen gesponsord. Hartelijk dank!!
Nadat we het werkje in de kring met concreet materiaal hebben gespeeld en met de prentjes, mogen de kleuters dit nu eens alleen proberen. En wat ging dit goed!!
Waar horen de visjes thuis? Matrix volgens kleur en richting.
Deze week waren we volop in de paassfeer. We deden heel wat leuke spelletjes met paaseieren: Spelen met een lied t is weer Pasen Sorteerspel met magneeteieren een ei versieren door scheerschuim en verf te mengen en er nadien een afdruk van te maken Spelen met een lied: rode stippen.
En nog zoveel meer...
De grote verrassing kwam vrijdag toen we 3 paaseieren ontdekten in onze paasmandjes!! In onze klas waren er nog meer eitjes verstopt! We zijn ze allemaal gaan zoeken en hebben ze naar onze kring gebracht. Nadien hebben we ervoor gezorgd dat elk kindje van de klas evenveel eitjes had.
In de klas waren vrolijk versierde eitjes verstopt. We gingen op zoek en versierden er onze paastak mee.
Een paasei schilderen op plexiglas en er daarna een afdruk van nemen.
Nog meer feest in de klas want Lieze mocht 4 kaarsjes uitblazen. We werden getrakteerd met een lekkere frozen cake en genoten ondertussen van het mooie weer!
Eitjes overbrengen met een lepel en sorteren in het juiste mandje
De paashaas was al eens een kijkje komen nemen naar onze mandjes. Hij vond ze zo leuk dat hij er alvast 3 chocolade eieren had in verstopt. Smullen maar...
Paaseieren tekenen en versieren op ons krabbelhuisje.
Omdat het bijna Pasen is, leerden we deze week dat er overal rond ons leven is en dat er ook veel kleine diertjes geboren worden in de lente.
Dinsdag gingen we op bezoek bij Lieze thuis. Daar maakten we kennis met de familie Geit, familie kip, meneer Konijn en 2 heel lieve schattige kuikentjes.
Wie lente
zegt, denkt aan de natuur die langzaam terug tot leven komt.
Het wordt
ook een beetje warmer Op die manier doen kleuters tijdens de lente heel wat
indrukken op.
Daarom ging
het deze week over lentebloemen.
Op maandag
gingen we een kijkje nemen in onze schooltuin.
We zagen
vooral sneeuwklokjes, paasbloemen, madeliefjes en takken met knoppen.
In de klas
maakten we een lentetafel waar we de bloemen goed konden waarnemen.
Elke morgen
keken we of er in onze lentetafel al iets veranderd was.
Kijken
jullie mee wat we deze week nog allemaal gedaan hebben?
Veel
kijkplezier!
Bloemetjes maken met de clicks.
Op de lichttafel konden we ook bloemetjes maken.
Mmmm, dat bloemetje ruikt lekker!!
Schrijfdans: Bloemen tekenen met een nat wattenschijfje.
Vooraleer ons winkeltje werd ingericht, speelden we het winkelspel in de kring. Alle kleuters kregen een centje en mochten een bloemetje bij de bloemist kopen.
Zoals jullie reeds hoorden heeft juf Manju beslist om niet meer als kinderverzorgster te werken.
Wij zullen haar heel hard missen. De goeie zorg voor onze allerkleinsten, troostende woordjes als er een kleutertje verdriet had of pijn, haar creativiteit en inzet. Dankjewel!!!!
Juf Manju kwam nog eens langs in alle klassen en trakteerde de kleuters op iets lekkers.
Er werd deze week heel gek gedaan in ons klasje en dit naar aanleiding van het thema: carnaval.
We mochten ons verkleden in een clown, piraat, prinses,...
In de confettitafel kregen we de kans om heel wat te experimenteren met confetti.
We maakten van onze foto een gekke clown. De juf speelde ook een tiktakmoment over carnaval en dat vonden we heel fijn.
Volgende week komt juf Jana naar ons klasje en daar leren we verder over hoeden. Voor 1 keer zal ons klasje terug opgesplitst worden. De jongste kls. zullen in de peuterklas bij juf Benedict over clowntjes leren. Het wordt beslist een leuke week.
Telspel met carnavalmateriaal: toeters, confetti, serpentines
Deze week had Jules een koffer vol muziekinstrumenten meegebracht. We leerden de verschillende muziekinstrumenten (tamboerijn, triangel, handtrom, xylofoon, blokfluit, houtblok, ) kennen en leerden hoe we er op de juiste manier muziek mee konden maken. We hebben zelf een muziekinstrument geknutseld met kosteloos materiaal.
We luisterden naar het verhaal: Jules wil muziek en mochten zingen en praten in de microfoon. Onze computerhoek werd een luisterhoekje waarbij we met de hoofdtelefoon konden luisteren naar een verhaal.
We deden deze week verschillende muziekspelletjes: speel na wat de juf toont, geluidendobbelsteen (het instrument dat bovenaan op de dobbelsteen afgebeeld staat mocht 1 kleuter nemen en er iets moois op spelen), reactiespel met muziekinstrumenten, De juf vertelde een muzikaal verhaal over Robbie konijn. Tellen leerden we a.d.h.v een spel met de trommel. De kleuters konden zich voldoende uitleven en verder experimenteren met de muziekinstrumenten in onze muziekhoek. We hadden ook nog een memoryspel en een lottospel over muziekinstrumenten.
Voorstelling Wat is er aan de hand in viesvuilland
Sorteren en bewust omgaan met afval kunnen we niet vroeg genoeg leren. Daarom kwam er iemand van Fost Plus langs met een animatie op maat van de allerkleinsten kleuters tussen 2,5 en 5 jaar. Tijdens de workshop maakten kleuters kennis met de verschillende soorten afval en hoe ze gesorteerd moeten worden. Ze worden zich bewust van de problemen die te veel afval veroorzaken en zoeken samen naar oplossingen. Dit deden ze a.d.h.v een verhaal.
De animatie draait rond het verhaal van Viesvuilland, ooit een mooi en proper land, totdat de mensen lui werden en hun afval zomaar op de grond begonnen te gooien. Het rondzwervende vuil maakte de bomen en dieren van Viesvuilland uiteindelijk zo boos, dat ze de koning vroegen om er iets aan te doen. De koning besloot om zijn prinsen en prinsessen uit te sturen om naar een oplossing te zoeken. Zo komen ze terecht in de kleuterschool van de kinderen...
Wat had Jules deze week meegebracht?? Het was iets koud en wit...ja hoor, nog wat sneeuw uit zijn tuin. De juf gaf ons een stukje sneeuw in de handen. Wat raar...na een tijdje was het verdwenen. Hoe komt dat toch?
Ons eerste weekje na de kerstvakantie zit er terug al op!
Deze week hebben we gewerkt rond het thema licht en donker. Het was FANTASTISCH!!
Experimenteren met lichtjes, een donker hoekje in de klas, slapen, elkaar masseren, het gezellig maken, experimenteren met blacklights en fluostiften, ...
Maandag = fruitdag ( geen koek !!!) Elk kind brengt op die dag een stuk fruit mee (een appel, banaan… of een handvol druiven of nootjes liefst geen sinaasappel (plakhandjes). Het fruit het liefst geschild in een potje meegeven. Denk eraan geen overrijp fruit mee te geven. Uw kleuter kan hier enkel mee knoeien.
Turnen met juf Hilde en juf Vicky gaat door op: donderdagvoormiddag en vrijdagvoormiddag. Gelieve uw kleuter gemakkelijke sportkledij aan te doen en sportschoentjes. Het is niet nodig om turnpantoffels te kopen. En Jules doet natuurlijk ook mee!!