Inhoud blog
  • laatste bericht via blog
  • Hieperdepiep hoera voor Nim en Milou!
  • Wedstrijd Kaatje
  • Thema op kousevoetjes
  • Thema pompoenpret








    Welkom op onze blog! Kom even binnengluren in ons peuter-/ eerste kleuterklasje.
    Zoeken in blog

    Eerste kleuterklas VBS Sint-katrien
    Welkom op de blog van de eerste kleuterklas!
    30-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug naar school!!
    Dag lieve ouders en kleutertjes,

    1 september komt dichter en dichter bij..... SPANNEND!!!!

    Jules en ikzelf kijken er alvast naar uit om jullie kleuter(s) van harte welkom te heten in de 1ste kleuterklas!!

    Tot maandag!

    Vele groetjes,

    Juf Anouk & Jules.




    30-08-2014 om 16:45 geschreven door eerste kklas  


    15-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schoolfeest - 60 jaar televisie

    Onze kleutertjes schuddebolden zaterdag heel goed mee op het lied van Kaatje en Kamiel. Dikke duim voor alle kapoenen!

    Het werd een superleuk schoolfeest voor jong en oud.

























    15-06-2014 om 14:53 geschreven door eerste kklas  


    16-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema vrolijk pasen 1

    Maandag had Jules een verrassing mee! Een doos vol met vrolijk versierde eitjes. Op muziek gaven we de doos door in de kring.
    Wanneer de muziek stopte, mocht een kleuter er een eitje uitnemen. Wanneer iedereen een ei had mochten we ze waarnemen en sorteren (kleine en grote eieren, eieren met stippen, bloemen, strepen,…).  

    Met de eitjes versierden we later op de dag onze paasboom.
    We deden ook een wiskundige kleefoefening waarbij we de helft van een ei bij de andere juiste helft moesten kleven. En we hebben een paasei zelf creatief mogen versieren. De resultaten hangen aan de ramen.

        
    Donderdag vertelde de juf een muzikaal verhaal (verhaal met muziekinstrumenten) over Pimpelpaas de paashaas.
    Tijdens een wiskundig spel moesten we eieren tellen.

    De grote verrassing kwam vrijdag toen we paaseitjes ontdekten in onze paasmandjes!! In de kring lag een brief dat er nog enkele paaseitjes verstopt waren in de klas. Met veel plezier gingen we op zoek. Daarna mochten we ons eitje opeten.


    Vrolijk Pasen!





































    16-04-2014 om 00:00 geschreven door eerste kklas  


    15-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer sfeerfoto's van ons thema pasen.



















    15-04-2014 om 15:40 geschreven door eerste kklas  


    29-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema pasen: lekkere eitjes

    Jules had maandag een mooie doos meegebracht. Binnenin zat er iets dat kon breken, iets dat dieren leggen en soms komt er een kuiken uit. Ra ra ra wat is het? Een ei! We hebben de verschillende eieren waargenomen en leerden van welk dier het afkomstig is.

    We mochten schilderen met eieren (van plastic) en kleefden het grote ei in de grote mand, het kleine ei in de kleine mand,...

    Tijdens een bewegingsspel mochten we eieren van plastic overbrengen met een lepel naar een mand.

    Donderdag deden we een oefening met eieren en een kip om onze plaatsbegrippen te oefenen: een ei op, onder, voor, naast het nest. We maakten een werkblad “eitjes delen” en deden een gezelschapsspel “keetje kakel".

    Vrijdag stond er een mooie paastak in onze klas. Deze gaan we maandag versieren. We hebben zelf een paastak geschilderd waarbij we met een rietje krullende takken mochten blazen.

    Tijdens godsdienst vertelde de juf het verhaal “Jezus op een ezeltje”.


    Ook deze week waren de hoeken in onze klas aangepast aan het thema. In de puzzelhoek waren er puzzels rond Pasen. Er was een winkelhoek met eieren en eierdoosjes. Op de computer deden we spelletjes rond eieren.

    Deze week werkten we ook nog verder aan ons paasmandje.

    Het lied "in de wei ligt een ei", vonden we heel grappig.


    Deze week gaan we het hebben over mooi versierde eitjes. Dinsdag 1/4/14 is het medisch onderzoek op school.

    vrijdag 4/4/14 komt de fotograaf (gelieve uw kleutertje geen groene kledij aan te doen)











    Zintuiglijk spel: waar zit het kuiken?







    Hiep, hiep hoera voor Flora. Ze werd deze week 4 jaar!!




    Telspel: moeder kip en haar eitjes



    29-03-2014 om 15:26 geschreven door eerste kklas  


    22-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema hop klein konijntje

    Maandag had Jules iemand meegebracht naar onze klas. In zijn tuin had hij een diertje gevonden. Het was een dier met lange oren en een staartje.

    EEN KONIJN!


    We mochten het diertje aaien, eten geven, zijn hokje schoonmaken en vooral veel naar kijken want dat vonden we leuk.

    We stempelden oren, pootjes en een kop en nadien werd alles samengebracht tot we een leuk konijn hadden. Dit gaan we gebruiken voor ons paasmandje.

    We deden verschillende doe-liedjes en we moesten springen zoals een konijn van het ene naar het andere holletje.    

    We leerden ook wat een konijn allemaal lust. Geen chocolade zoals Jules dacht ;-)


    Verder deze week deden we nog een wiskundig spel met wortels en een sorteerspel: wat hoort bij het konijn. Donderdag maakten we lekkere Nijntje toast en werd de dag afgesloten met een tiktakmoment over dit thema. We leerden een heel leuk versje dat ons helpt bij het tekenen van een konijn. Het gezelschapsspel hup bunny vonden we ook heel leuk.

    We leerden ook vooral dat we onze diertjes heel goed moeten verzorgen.

    Jammer dat ons konijntje vrijdag terug naar zijn baasje moest. Dag konijn, we vonden het fijn!

    We gingen huppelend als echte konijntjes naar huis.



    Tekstvak: Eerst een eitje op de grond
(teken een ovaal)
Dan een kopje o zo rond
( teken er een kopje aan)
nu een staartje klein en krom
(teken rechts een staartje aan het ovaal)
nog twee oortjes lang en smal
(teken twee oortjes aan het kopje)
zie, ’t konijntje zit er al.


    22-03-2014 om 15:52 geschreven door eerste kklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema hop klein konijntje foto's 1



    Joerie het konijn kwam onze klas een bezoekje brengen.






    We maakten zijn hokje klaar.

    Vlug nog even goeiedag zeggen


    Druk bezig een konijn aan het stempelen voor ons paasmandje.







    Een konijnenhok aan het bouwen voor de knuffelkonijnen.

    Het gezelschapsspel hop bunny hop vonden we superleuk. Wie valt er eerst in de konijnenpijp?












    22-03-2014 om 15:51 geschreven door eerste kklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thema hop klein konijntje foto's 2

    Lekkere nijntjestoast maken.


































    Emma vond het héééééééééééél lekker.

    22-03-2014 om 15:51 geschreven door eerste kklas  


    14-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daar is de lente

    Wie 'lente' zegt, denkt aan de natuur die langzaam terug tot leven komt. Het wordt ook een beetje warmer… Op die manier doen kleuters tijdens de lente heel wat indrukken op.
    Daarom ging het deze week over lentebloemen.

    Maandag had Jules een bloem geplukt. Het was een madeliefje. Jules vertelde ons dat er nog heel wat andere bloemen in onze schooltuin stonden dus gingen we op lentewandeling in de schooltuin.
    We zagen vooral sneeuwklokjes, paasbloemen, madeliefjes en takken met knoppen.
    We maakten een lentetafel waar we de bloemen goed konden waarnemen.
    Elke morgen keken we of er in onze lentetafel al iets was veranderd.
    Daarna maakten we een collage waarbij we heel wat technieken gebruikten.
    Lucht stempelen met proppen papier, Jules inkleuren, bloemen tekenen.

    We zongen ook heel wat liedjes over de lentebloemen en deden een lentedans.

    Ook begonnen we al een heel klein beetje aan ons cadeautje voor moederdag. Jaja we zijn er vlug bij

    Donderdag mochten we zelf zaaien. We zaaiden een zonnebloemzaadje en afrikaantjes. Hopelijk zien we volgende week al resultaat.

    De foto's van onze avonturen vind je hieronder.


    Volgende week krijgen we bezoek van een lief, klein, schattig, zacht diertje. Rarara wat zou het zijn??


    14-03-2014 om 19:35 geschreven door eerste kklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daar is de lente 1


    Op ontdekking in onze schooltuin.

























    14-03-2014 om 19:34 geschreven door eerste kklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daar is de lente 2



    Hier zochten we onze vriendjes met dezelfde bloem.






    Bloemen sorteren.


    Mooie bloemetjes tekenen met krijt.

    We kleurden tuinman Jules om nadien op ons werkje te kleven.

    De lucht stempelden we blauw met een prop papier.


    Daarna mochten we er mooie bloemetjes op tekenen. Wat konden de kindjes dit al goed.






    Dimmele dimmele dont, een zaadje in de grond.














    14-03-2014 om 17:33 geschreven door eerste kklas  


    28-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema de kleuren van carnaval

    maskers op, pruiken op je kop, doebiedoebiedal! We vieren carnaval!

    Maandag had de juf een koffer vol gekke maskers mee. We hebben de maskers mogen opzetten, sorteren, 2 dezelfde bij elkaar leggen,…   We versierden een masker door 2 helften te schilderen, vouwen, wrijven en opendoen. Nadien mochten we dit versieren met glitters of confetti. De mooie maskertjes werden aan het raam gehangen.
    Dinsdagmorgen kwam clowntje Tiereliet langs in de klas. (juf Wendy was verkleed als clown). Hij was zijn hoed kwijt. Tijdens een muzikaal mimespel zocht hij naar de juiste hoed (heksenhoed, piratenhoed,…) uiteindelijk vond hij de juiste.
    We deden een kringspel waarbij enkele kleuters een masker opzetten en de andere kleuters moesten raden wie erachter zat.
    De juf vertelde het verhaal: “het masker” over een kleuter dat geen masker wil opzetten.
    Woensdag mochten we verkleed naar school komen. Het werd een supertof carnavalfeest. We dansten in de zaal en deden allerlei spelletjes met ballonnen, serpentines,.... 
    De foto's hiervan kan je bekijken op de algemene blog van onze school.

    Donderdag leerden we serpentines, toeters en confetti kennen. 
    De juf speelde ook een tiktakmoment over carnaval en dat vonden we heel fijn.
    Natuurlijk keken we al een hele week uit naar vrijdag want dan gingen we naar de binnenspeeltuin "jabbedoe".
    In de namiddag keken we naar de prins en prinses carnaval verkiezing. (optredens van de leerlingen uit het lager onderwijs.) Het werd een leuke dag!!


    28-02-2014 om 00:00 geschreven door eerste kklas  


    27-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.carnaval













    Hoe doe ik dit pakje aan??




    Een masker versieren.


    Elke dag mochten we een ballon prikken. Zo telden we af naar ons carnavalfeestje.




















    27-02-2014 om 21:06 geschreven door eerste kklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval 2











    We vierden ook de verjaardag van Vic. Hiep hiep hoera!!




























    27-02-2014 om 21:05 geschreven door eerste kklas  


    22-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: hoedje af, hoedje op

    Deze week deden we heel wat leuke activiteiten rond het thema hoeden.
    We begonnen met een verhaal over Jules viert carnaval. (Jules was verkleed als nar)
    Vervolgens mochten we zelf kiezen welke hoed we gingen maken. Er zitten prinsessen, piraten, clowntjes en natuurlijk ook narren tussen.

    Hier de activiteiten die we deze week deden:

    Spelen met een lied: wie heeft het hoedje op?  

        Tekendictee: vul het clowntje aan.
    Associatiespel: welk attribuut past bij welke hoed?
    Waarneming gekke hoeden
    Boekaanbieding: hoedje af!
    Aanleren versje: ik heb een hoedje
    Werkblad verbanden leggen: rarara, welke hoed?
    Spelen met een lied: kleurenhoedjes
    Kleuroefening: feesthoed
    Godsdienstig verhaal: raad eens wie ik ben
    Muzikaal mimespel: clown verliest zijn hoed!
    Prentvertellen: wie verkleedt zich
    Waarneming verkleedkoffer
    Taalactiviteit: wat past er niet bij
    Dansen op het lied: 1, 2, 3, 4 hoedje van papier

    Thema van volgende week: doebie doebiedal, we vieren carnaval


    Woensdag 26.2.14 mogen onze kleutertjes verkleed naar school komen en maken we er een gezellig carnavalfeestje van.
    vrijdag 28.2.14 gaan we in de voormiddag naar de binnenspeeltuin Jabbedoe.

    Versje:

    Ik heb een hoedje op mijn kop.
    Hoedje af en hoedje op.
    Hoedje en een gekke snoet.
    Ik weet hoe je feesten moet!

    lied:

    (tekstvariatie op het lied 1,2,3,4 hoedje van papier)

    1,2,3,4 hoedje op, hoedje op
    1,2,3,4 hoedje op mijn kop
    maar het hoedje past niet goed
    'k zet het op een andere snoet
    1,2,3,4 't hoedje staat nu goed.











    Schrijfdans: we mochten schilderen op vlugge en trage muziek. Nadien maakten we er een afdruk van.






    Een feesthoedje kleuren.




    Wat zit er allemaal in de verkleedkoffer. Een prinses, een stoere ridder, een indiaan,...






    22-02-2014 om 16:12 geschreven door eerste kklas  


    15-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema: Jules wil muziek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze week had Jules een koffer vol muziekinstrumenten meegebracht. We leerden de verschillende muziekinstrumenten (tamboerijn, triangel, handtrom, xylofoon, blokfluit, houtblok,…) kennen en leerden hoe we er op de juiste manier muziek mee konden maken. We hebben zelf een muziekinstrument geknutseld met kosteloos materiaal.


    We luisterden naar het verhaal: Jules wil muziek en mochten zingen en praten in de microfoon. Onze computerhoek werd een luisterhoekje waarbij we met de hoofdtelefoon konden luisteren naar een verhaal.

    We deden deze week verschillende muziekspelletjes: speel na wat de juf toont, geluidendobbelsteen (het instrument dat bovenaan op de dobbelsteen afgebeeld staat mocht 1 kleuter nemen en er iets moois op spelen), reactiespel met muziekinstrumenten,…We maakten kennis met de Montessori geluidenbusjes (schudbusjes waar verschillende materialen inzitten: rijst, parels, knopen,… Van elk busje zijn er 2. De kleuters moesten 2 dezelfde bij elkaar zoeken door te luisteren en hetzelfde geluid te herkennen). De juf vertelde een muzikaal verhaal over Robbie konijn. Tellen leerden we a.d.h.v een spel met de trommel. De kleuters konden zich voldoende uitleven en verder experimenteren met de muziekinstrumenten in onze muziekhoek. We hadden ook nog een memoryspel en een lottospel over muziekinstrumenten. 

    Woensdag keken we naar een poppenspel over professor Pillemans. De kinderen genoten met volle teugen.

    Vrijdag hadden we het n.a.v Valentijn over lief zijn voor elkaar. We luisterden naar het verhaal van beertje anders en kleurden een leuke valentijnsticker in die we op het einde van de dag aan iemand mochten geven die we heel lief vinden. Tijdens schrijfdans mochten we ook schilderen op vlugge en trage muziek.

    15-02-2014 om 10:04 geschreven door eerste kklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Jules wil muziek 2

    's Morgens mochten we elkaar goedemorgen wensen door de microfoon. Nadien deden we een beetje karaoke ;-)










    Rollen met de dobbelsteen en nadien muziek maken op het instrument.









    De stoel, fles, emmer,...is mijn trom van je rom bom bom.








    Aandachtig aan het luisteren naar verhaaltjes met de hoofdtelefoon op.




    Hier speelden we samen met juf Jolien een lottospel over muziekinstrumenten.



    Op de xylofoon mochten we stroken kleven van lang naar kort.


    15-02-2014 om 10:02 geschreven door eerste kklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poppenspel: professor Pillemans

    Woensdag konden de kleutertjes meegenieten van een poppenspel professor Pillemans.




































    15-02-2014 om 09:57 geschreven door eerste kklas  


    07-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema zintuigen

    Onze zintuigen werden deze week volop geprikkeld. Dinsdag hadden we het over "ik hoor je wel, ik zie je wel". De juf speelde eerst een muzikaal mimespel waarbij alle zintuigen aan bod kwamen.

    Daarna moesten we onze oortjes goed spitsen want we hoorden allerlei geluiden in de klas. Waar komen die vandaan? We gingen op zoek en brachten alle geluiden naar de kring. Nadien deden we een geluidenspel: welk dier hoor je?


    Woensdag mochten van alles proeven. Lekkere dingen maar ook dingen die we niet lekker vonden. Alles werd gesorteerd bij een blije Jules of boze Jules.

    Nadien deden we een proefspelletje "wat zit er in mijn mondje?" met daarbij een kleuroefening.


    Snuffel snuffel…donderdag gebruikten we ons reukzintuig. We hebben verschillende geurtjes waargenomen: lekkere geurtjes, vieze geurtjes. We deden een reukspel waarbij we 2 dezelfde geurtjes moesten zoeken. We deden een dramaspel waarbij we via onze mimiek duidelijk maakten of we iets lekker of vies vonden.


    We maakten ook een voeltrein.

    Er was ook nog een ontdektafel rond kijken waar allerlei brillen, verrekijkers, doorkijkpotjes, viewmasters lagen. Hiermee konden we experimenteren en nieuwe dingen ontdekken.


     

    Thema van volgende week: Jules wil muziek

    Indien er ouders een muziekinstrument bespelen en graag met ons enkele kinderliedjes komt zingen en begeleiden op een instrument. Dan zijn jullie van harte welkom in ons klasje. Gelieve mij hiervan op de hoogte te brengen zodat we een dag kunnen afspreken.




    07-02-2014 om 17:25 geschreven door eerste kklas  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema zintuigen 2






    Een smaakspelletje waarbij we moesten raden wat we aan het proeven waren en nadien inkleuren.






    De geurtjes herkennen en bij dezelfde geur zetten.

    Onze kleutertjes hebben heel goeie neusjes want ze herkenden de geuren één voor één.










    Het geurpotje met de chocolade was plotseling helemaal leeg.

    Rarara... wie zou het opgegeten hebben? ;-)




    Hier maakten we een voeltrein met ribbelkarton, zilverpapier, watte en zand






    Experimenteren met de kijk-, voel-, geurtafel


    Vrijdag vierden we de verjaardag van Joran en Ianto.

    We mochten lekker smullen van hun zelfgemaakte cake.










    07-02-2014 om 17:23 geschreven door eerste kklas  




    Foto

    Maandag = fruitdag ( geen koek !!!)
    Elk kind brengt op die dag een stuk fruit mee (een appel, banaan… of een handvol druiven of nootjes liefst geen sinaasappel (plakhandjes).
    Het fruit het liefst geschild in een potje meegeven. Denk eraan geen overrijp fruit mee te geven. Uw kleuter kan hier enkel mee knoeien.


    Foto

    Turnen met juf Hilde en juf Vicky gaat door op:
    donderdagvoormiddag en vrijdagvoormiddag.
    Gelieve uw kleuter gemakkelijke sportkledij aan te doen en sportschoentjes.
    Het is niet nodig om turnpantoffels te kopen.
    En Jules doet natuurlijk ook mee!!

    Foto

    Archief per jaar
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • -0001

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs