Grote, kleine, verschillende soorten & kleuren alles werd uitgebreid besproken en bekeken.
We mochten zelf stempelen met onze schoenen ....
Zelfs hoge en lage torens bouwen met schoendozen vinden we heel leuk samen met juf Melissa. We leerden rijgen. Niet zo makkelijk hoor. Bij wie hoort welke schoen?
Kiekeboe wie zit er verstopt achter het gordijn?? Zelf onze schoenen aan- en uitdoen voor een stempeltje.
Verhaaltje: Jules in het bos. Een leuke luisterplaat. Stempelen met proppen papier. Juf Anouk speelt een leuk taalspelletje Op vrijdagnamiddag hebben de jongste kleuters nog een bewegingsuurtje met juf Hilde.
Mooi weer joepie, dan kunnen we buiten fietsen!!!
Een prettig weekend & tot volgende week.
Lieve groetjes
van ons allemaal.
ps: veel plezier vanavond op ons eetfestijn.
Onze kapoenen hebben er alvast heel veel zin in!!!
Maandagmorgen had Jules een stuk fruit in zijn rugzakje zitten. We mochten eerst voelen en proberen te raden wat het was. Een peer? Een banaan, Neen, het was een appel. Jules had deze gevonden in de schooltuin. Zouden er nog meer appels hangen aan de boom? We gingen op exploratietocht en ja hoor er hingen er nog enkele aan. Ook aan de perenboom hingen er veel peren. We zongen een lied "mooie appels heb ik bij" terwijl iemand met een mand vol appels rondstapte in de kring. Aan het eind van het lied mocht een kleuter er 1,2 of 3 appels uitnemen.
Dinsdag had de juf een grote fruitmand mee met verschillende soorten fruit erin. We keken naar de vorm, de kleur, de geur...van het fruit en mochten ervan proeven.
We deden een scheuroefening waarbij we een stuk fruit mochten versieren. De juf deed ook een tiktakmoment rond fruit en in de namiddag speelden we het gezelschapsspel "appeltje pluk" en "de boomgaard". Tijdens een kleurenspel moesten we afbeeldingen van fruit op de juiste kleurenkaart leggen.
Donderdag was het fruitfestijn en maakten we samen met de juf fruitpap. Iedereen vond het heel lekker. We deden ook schrijfdans. De juf zong over een appel en wij maakten rondjes in scheerschuim.
Deze week leerden we de verschillende lichaamsdelen kennen. De juf vertelde het verhaal over de mama van Jules die hem overal kriebelde. Daarna was het onze beurt. Met een pluimpje kriebelden we aan verschillende lichaamsdelen. We mochten vertellen over een grote vertelplaat van Jules. Op verschillende liedjes leerden we de lichaamsdelen nog beter kennen:
Poppenspel: Jules leert verven, maar hij doet het helemaal niet goed!! Hij verft op de tafels, wou geen schortje aandoen, ... De kleuters leren hem hoe het wel moet.
Hebben jullie onze mooie Elmer al zien hangen??
Sorteren per kleur: 'Geel, geel, ik heb geen geel, ik moet nog geel gaan zoeken hier in alle hoeken.' Kleuters gaan op zoek naar speelgoed in de kleutertjes van de verfbussen.
Ooooh, een nieuw vriendje in onze klas!! Er werd op onze klasdeur geklopt. Het was Jules die niet naar school durfde komen. Hij had een beetje verdriet omdat hij niemand kende in zijn klasje.
Maar zijn traantjes werden al snel gedroogd! Welkom Jules, je bent een vriend van ons!
Hoe ziet onze boekentas er uit? Wat zit er allemaal in?
De boekentas van Jules.
Herbert ging Jules zijn boekentas een plaatsje geven bij de andere boekentassen.
Jullie kleine spruit staat alvast te springen om terug naar school te gaan. Ook wij zitten boordevol creativiteit om het nieuwe schooljaar in te vliegen.
Van harte welkom in de 1ste kleuterklas. De klas van Jules, juf Wendy en juf Anouk.
We nodigen jullie alvast uit op onze info-avond waar jullie met ons klasje kunnen kennismaken.
Noteer alvast in jullie agenda 5 september 2016 om 19u info-vergadering.
Het 1ste
kleuterklasje zit er op. We zijn trots op onze kleine klasvriendjes die elk op
eigen wijze gegroeid zijn.
We namen afscheid van Jules en de juffen. Op naar de 2de kleuterklas.
We willen jullie
nogmaals allemaal bedanken voor de vlotte medewerking gedurende het voorbije
schooljaar!! Het was super!
Een prettige vakantie gewenst en tot volgend schooljaar!
Is het mogelijk om in september de knutseltas zeker terug mee te geven naar de 2de kleuterklas. Deze tas gaat de hele kleuterschoolcarrière mee met uw kind.
Na lang twijfelen en de weersvoorspellingen af te wachten
hebben we besloten dat onze schoolreis toch doorgaat.
We hebben gekozen voor de kinderboerderij t Alkeveld in
Velzeke en dit a.s. vrijdag 24 juni 2016 in de namiddag. De bus vertrekt om
12h45. De maaltijden gaan gewoon door op school. De kindjes die naar huis gaan,
gelieve op tijd te zijn.
Om praktische schikkingen te kunnen treffen vragen we u
onderstaand strookje te willen invullen en zo vlug mogelijk terug mee te geven
naar de klas.
Deze week stonden de mamas in de kijker want we werkten uiteraard rond het thema Moederdag.
Op maandag brachten de kindjes foto's mee van hun mama. We bekeken ze allemaal en vertelden erover. Daarna deden we een associatiespel welke mama hoort bij welke kleuter.
In de knutselhoek was het de voorbije week DRUK DRUK DRUK! Want we werkten in het geheim aan een verrassing voor mama...
Daarbij kregen we de hulp van de papa van Ebba! Hij bracht een bezoekje aan onze klas en leerde ons enkele kruiden uit de keuken kennen.
We namen een kijkje in de handtas van mama en mochten ons in de poppenhoek mooi maken zoals mama. Er waren ook ontdekdozen vol make-up waar we voluit konden mee experimenteren.
Tijdens een taalspel leerden we woordjes i.v.m. Moederdag en Jules bracht een praatplaat mee (grote prent) waarover de kleuters mochten vertellen en dingen zoeken op de prent.
We leerden ons moederdagversje en een leuk lied.
Tijdens godsdienst leerden we meer over Maria, de mama van Jezus.
Ik ben benieuwd wie het cadeautje voor mama geheim kan houden tot zondag,
want dan is het pas echt Moederdag. Misschien met een beetje hulp van de
papa's? In ieder geval hoop ik dat alle mama's blij waren met hun geschenkje
Onze doekje maakten we mooi door te toveren met ecoline.
Wat ruikt onze mama graag??? Parfum, koffie, koekjes, tandpasta? Wij mochten ruiken en het potje bij de juiste prent zetten.
Mama maakt zich mooi.
Groot bezoek van de papa van Ebba. Hij leerde ons vanalles bij over kruiden. Nadien mochten we zelf aan de slag om ons potje met kruidenzout te vullen. Nog een sticker erop en klaar is ons cadeautje.
HARTELIJK DANK hiervoor! Wij vonden het superleuk.
Deze week waren we volop in de paassfeer. We deden heel wat leuke spelletjes met paaseieren: Spelen met een lied t is weer Pasen Sorteerspel met magneeteieren een ei versieren door scheerschuim en verf te mengen en er nadien een afdruk van te maken Spelen met een lied: rode stippen.
En nog zoveel meer...
De grote verrassing kwam vrijdag toen we 3 paaseieren ontdekten in onze paasmandjes!! In de kring lag een brief dat we de rest van de paaseieren zelf moesten zoeken. Ze waren verstopt in de klas. We zijn ze eerst gaan zoeken en hebben ze naar onze kring gebracht. Nadien hebben we ervoor gezorgd dat elk kindje van de klas evenveel eitjes had.
Ook Audrey had een lekkere verrassing mee voor ons. Jammer genoeg gaat ze na de vakantie naar een ander schooltje. Wat zullen we haar missen maar we wensen haar veel geluk in haar nieuwe klasje en nieuwe huis.
De kuikentjes kwamen op bezoek in onze klas. Wat zijn het toch knuffeldiertjes
Eindelijk was het zover. Deze week kwamen onze kuikentjes uit hun ei. Wat was het spannend afwachten. Ondertussen konden we al beginnen aan ons paasmandje of wordt het dit jaar een paaszakje?
Wie 'lente' zegt, denkt aan de natuur die langzaam terug tot leven komt. Het wordt ook een beetje warmer Op die manier doen kleuters tijdens de lente heel wat indrukken op. Daarom ging het deze week over lentebloemen.
Maandag had Jules bloemetjes geplukt. Jules vertelde ons dat er nog heel wat andere bloemen in onze schooltuin stonden dus gingen we op lentewandeling in de schooltuin. We zagen vooral sneeuwklokjes, paasbloemen, madeliefjes en takken met knoppen. We maakten een lentetafel waar we de bloemen goed konden waarnemen. Elke morgen keken we of er in onze lentetafel al iets was veranderd. Daarna maakten we een collage waarbij we heel wat technieken gebruikten. Jules inkleuren, bloemen tekenen.
We zongen ook heel wat liedjes over de lentebloemen.
Thema van volgende week: tik, tik, tik, hier ben ik (kip en kuiken). Wie thuis knuffelkippen of ander materiaal rond dit thema heeft mag dit zeker een weekje naar onze klas meebrengen.
Op dinsdag is het onze beurt om de eitjes te draaien. Nog even wachten....
Toppieeeee!! Alles ziet er goed uit met onze eitjes.
Niels trakteerde met iets heel lekkers want hij had iets te vieren. Hij werd grote broer. Welkom Wout!
Deze week dompelde juf Jitske (stagiaire) ons onder in het beroep van de kapper. We hadden een kapsalon in de klas, we mochten met boetseerklei Jules haar geven. In de schuimtafels mochten we spelen met shampooflessen, schuim en water.
We deden heel wat leuke activiteiten. Het hoogtepunt was natuurlijk de komst van de kapster. Liezl was de gelukkige om de haartjes laten bij te knippen. En iedereen keek natuurlijk uit naar vrijdag "gekke haren dag".
Bedankt juf Jitske voor de fijne en leerrijke stageweek.
Thema van volgende week: lentebloemen. Misschien hebben jullie in de tuin mooie bloemetjes staan. Jullie kleuter mag dit zeker meebrengen naar de klas. Ook Jules zal dit weekend op zoek geweest zijn naar lentebloemen.
Misschien heeft jullie kleine kapoen al verteld over eieren en kuikens in de klas? Wij zijn namelijk begonnen met het uitbroeden van eitjes met een broedmachine. Onze avonturen kunnen jullie volgen op de site van onze school bij bloggen - verslagen schoolactiviteiten.
Elke dag kleuren we met de kleuters een eitje. Zo kunnen we samen aftellen naar de komst van de kuikentjes. Benieuwd hoeveel het er zullen zijn.
De broedmachine kan langs de zijkant geopend worden.
We leggen de eieren op het rooster in de schuif, de bolletjes naar boven.
Elke dag moeten we de eitjes 2 keer draaien...'s morgens eens en 's avonds nog eens.
Er werd deze week heel gek gedaan in ons klasje en dit naar aanleiding van het thema: carnaval.
Maandag had Jules een doos mee met carnavalmaskers. Op carnavalsmuziek mochten we de doos doorgeven en wanneer de muziek stopt, mochten we er een masker uitnemen. In de confettitafel kregen we de kans om heel wat te experimenteren met confetti. De juf speelde ook een tiktakmoment over carnaval en dat vonden we heel fijn.
Natuurlijk keken we al een hele week uit naar woensdag want dan mochten we onze verkleedkledij van thuis aandoen. We dansten in de zaal en deden allerlei spelletjes met ballonnen, serpentines,.... Vrijdag keken we naar de prins en prinses carnavalverkiezing. (optredens van de leerlingen uit het lager onderwijs.) Het werd een leuke dag!! Alle foto's van ons carnavalfeestje vind je op de algemene schoolwebsite.
Op maandag was Jules verkleed als clowntje! En plezier dat de kinderen hadden! Gekke Jules!!
Ook voor ons had hij allerlei gerief mee om ons te verkleden als clown.
We leerden ook over clowntje Tito. Hij was zijn neus kwijtgeraakt terwijl hij aan het jongleren was met balletjes in het circus.
Hij was zoooo verdrietig en ging op zoek naar een nieuwe neus in de neuzenwinkel.
Daar hadden ze allerlei gekke neuzen, maar die wou hij niet. Hij wou een rode, ronde neus.
Verdrietig ging hij terug naar het circus en vertelde dit tegen de circusdirecteur, maar hij moest trucjes doen in zijn circus, want alle mensen zaten op de clown te wachten. En tijdens zijn ballennummer gebeurde er iets geks!! Tito had zijn neus teruggevonden tussen de balletjes!!!
Op dit gekke liedje maakten we leuke bewegingen en deden dit allemaal na!
Deze week had Jules een koffer vol muziekinstrumenten meegebracht. We leerden de verschillende muziekinstrumenten (tamboerijn, triangel, handtrom, xylofoon, blokfluit, houtblok, ) kennen en leerden hoe we er op de juiste manier muziek mee konden maken. We hebben zelf een muziekinstrument geknutseld met kosteloos materiaal.
We luisterden naar het verhaal: Jules wil muziek en mochten zingen en praten in de microfoon. Onze computerhoek werd een luisterhoekje waarbij we met de hoofdtelefoon konden luisteren naar een verhaal.
We deden deze week verschillende muziekspelletjes: speel na wat de juf toont, geluidendobbelsteen (het instrument dat bovenaan op de dobbelsteen afgebeeld staat mocht 1 kleuter nemen en er iets moois op spelen), reactiespel met muziekinstrumenten, De juf vertelde een muzikaal verhaal over Robbie konijn. Tellen leerden we a.d.h.v een spel met de trommel. De kleuters konden zich voldoende uitleven en verder experimenteren met de muziekinstrumenten in onze muziekhoek. We hadden ook nog een memoryspel en een lottospel over muziekinstrumenten.
Thema van volgende week: Clowntje heeft een rode neus. Wie thuis leuk materiaal heeft rond clowntjes mag dit zeker meebrengen naar de klas.
K3 zoekt K2 Hier alvast 2 kandidaten die aan het oefenen zijn!
Deze week was het volop rillen in ons klasje. Of toch buiten tenminste ;-)
Sneeuw kwam er niet aan te pas maar wel winterkleren, regenweer, koude
We begonnen maandag met een poppenspel van Jules en Nellie. Jules had zijn dikke muts en sjaal aan want hij had het koud.
We gingen ook wandelen in de schooltuin en merkten dat nu alle blaadjes van de bomen zijn.
Dinsdag had Jules zijn wanten mee. We hebben allerlei handschoenen en wanten waargenomen en gesorteerd. Als wiskundig spel mochten we de paren (handschoenen) bij elkaar zoeken. De juf had ook een gezelschapsspel mee i.v.m handschoenen.
Een groepswerkje: samen Jules versieren.
Schrijfdans: een sneeuwman tekenen met krijtjes.
Wat konden al heel wat kleutertjes hun handschoenen zelf aandoen! Dikke bravo!
Ons eerste weekje van het nieuwe jaar zit er alweer op. En wat was het superfantastischgeweldig!!
Ons klasje is weer compleet. We zijn nu met 21 kleine deugnieten. Onze nieuwe (oude) vriendjes voelden zich onmiddellijk op hun gemak in ons klasje. Vooral het donker hoekje sprak hen aan.
Bedankt lieve mama's en papa's om zoveel lichtjes mee te geven naar school. Het maakte ons klasje heel gezellig en de kleuters waren niet weg te houden uit ons donker hoekje.
We knutselden een nachtlampje in elkaar. Wanneer je er een namaak theelichtje inzet, geeft het echt licht. Dit krijgen de kleutertjes volgende week mee naar huis. Eerst nog wat verder afwerken ;-)
Kijken jullie mee naar enkele sfeerbeelden?
Experimenteren met allerlei lichtjes in het donker hoekje.
Tiktakmoment rond licht en donker.
De schimmenkast. De juf toonde enkele voorwerpen achter de schimmenkast en wij moesten raden wat het was. Nadien mochten we zelf experimenteren met de schimmenkast.
Als verwerking maakt we een werkje over schaduwen.
Eerst en vooral wensen we jullie allemaal een heel gelukkig en gezond 2016!!
Zoals jullie wisten zijn we gestart met 13 kindjes in onze klas. Vanaf morgen zal ons klasje weer voltallig zijn aangezien er nieuwe peutertjes starten bij juf Vicky.
De kindjes die vorig jaar na de Paasvakantie gestart zijn, zullen terug in ons klasje aansluiten.
We werken de komende week rond het thema 'Licht en donker.' Hebben jullie thuis lichtjes (zaklamp, fietslampjes, ...) dan zijn deze zeker en vast welkom!!
Maandag = fruitdag ( geen koek !!!) Elk kind brengt op die dag een stuk fruit mee (een appel, banaan… of een handvol druiven of nootjes liefst geen sinaasappel (plakhandjes). Het fruit het liefst geschild in een potje meegeven. Denk eraan geen overrijp fruit mee te geven. Uw kleuter kan hier enkel mee knoeien.
Turnen met juf Hilde en juf Vicky gaat door op: donderdagvoormiddag en vrijdagvoormiddag. Gelieve uw kleuter gemakkelijke sportkledij aan te doen en sportschoentjes. Het is niet nodig om turnpantoffels te kopen. En Jules doet natuurlijk ook mee!!