Optimaliseer je website op de juiste trefwoorden om goed te scoren in
Google.
Zorg voor goede inhoudelijke teksten op je website.
Gebruik eventueel een blog om je naambekendheid te vergroten en je als
specialist te profileren.
Gebruik sociale netwerken (bvb. forums) om je op te werpen als specialist op
jouw domein.
Gebruik eventueel Google Adwords voor tijdelijke campagnes op moeilijke
trefwoorden (met de nadruk op tijdelijk). Google Adwords is een stuk duurder dan
een goede optimalisatie en je bent sterk beknot in het aantal trefwoorden als je
het betaalbaar wil houden.
2. Contactgegevens van potentiële klanten
verzamelen
Kan je iets gratis aanbieden (gratis uittesten, gratis stalen, gratis
voorstudie, ...)?
Gebruik aangepaste landingspagina's op je website.
Test verschillende paginatitels.
Laat bezoekers inschrijven op je nieuwsbrief (en er dan ook iets mee doen!).
Informatieaanvraag laten invullen op je website (en het dan ook goed en
tijdig opvolgen!).
Gebruik eventueel multimedia (bedrijfsfilmpje).
3. Opvolgen en relaties opbouwen is
belangrijk
Contacteer klanten als ze informatie of een offerte aanvragen.
Volg offertes op! Wie van jullie maakt offertes en volgt ze niet op als er
niet meteen besteld wordt?
Gebruik een nieuwsbrief, niet alleen voor jouw klanten, maar voor iedereen
wie ooit contact met jouw bedrijf heeft opgenomen en voor wie je al dan niet een
offerte gemaakt hebt. Het is een feit dat sommige mensen pas tot aankopen
overgaan nadat je ze 6 à 7 keer hebt aangeschreven. Hou je naam levendig bij die
mensen!
4. Verkopen afsluiten
Gebruik promoties op de juiste manier (beperken in de tijd, concreet aanbod
en meerwaarde voor de klant, zet klant NU aan tot actie).
Bied garanties welke twijfels bij je klanten wegnemen.
Bied een bonus aan of maak een dubbele offerte. De klant kiest dan niet
tussen kopen of niet kopen, maar welke van de twee koop ik (een techniek welke
zeer goed werkt).
Zorg dat verkopen vlot en op een commerciële manier afgehandeld worden. Ik
heb al meerdere keren in winkels gestaan waar een klant iets wou kopen en waar
hij een brochure in de hand gestopt kreeg met de melding "Bekijk het thuis eens
op uw gemak meneer".
Zorg dat je referenties / getuigenissen verzamelt. Het schept vertrouwen en
ondersteunt je verkoopsgesprek. Ook op de website levert dit een grote
meerwaarde op.
5. De levensduur van jouw klanten
maximaliseren
Wie contacteert nog regelmatig zijn bestaande klanten met acties, voordelen,
promoties?
Wie hanteert cross-selling en up-selling marketing technieken?
Wie biedt zijn klant een terugkerend service- of onderhoudscontract aan (of
een andere vorm van klantenbinding)?
Bestaande klanten zijn vaak een verwaarloosde groep potentiële klanten. Ze
hebben reeds bij jou gekocht. Ze kennen je en vertrouwen je. Het is de
gemakkelijkste groep om opnieuw iets aan te verkopen!
6. Automatiseren van jouw bedrijf
Meten, analyseren en bijsturen: van de bezoekersaantallen op je website, tot
de impact van titels en campagnes, zowel op de website als bij andere vormen van
publiciteit. Meten is weten, maar vaak werken we blind waardoor we allemaal
dingen doen zonder te weten hoe efficiënt we werken en zonder kans op het
verbeteren van ons rendement.
Probeer andere mensen of bedrijven aan te zetten om jouw producten of
diensten te promoten of te verkopen in ruil voor een gulle commissie. Laat hen
een deel van het commerciële werk doen en zorg voor hefboomwerking.
Productiviteit: krijg meer gedaan in minder tijd.
Stel een processchema van je bedrijf op en zoek naar knelpunten op het vlak
van rendement, tijd- en geldverspilling, kwaliteit. Plan kleine, betaalbare en
meetbare veranderingen per pijnpunt en voer ze door. Meet en stuur bij. Is een
punt weggewerkt of tot een aanvaardbaar niveau teruggebracht, pak dan het
volgende punt aan.
Automatiseer tijdrovende handelingen. Soms met professionele software. Maar
soms volstaat een handig Excel-tabelletje al.
Automatiseer verkopen via het internet. Heb je producten of diensten welke
zich lenen om op het internet te verkopen? Denk dan eens aan een webshop. Als je
het goed aanpakt is het soms wel echt geld verdienen terwijl je slaapt!