Laat de inhoud de motor zijn van uw website. Inhoud is het meest belangrijke element. Als de inhoud van uw website niet zichtbaar is kan deze NOOIT een goede positie in Google behalen. Dat is de waarheid en niets dan de waarheid! Goed doordachte, autoritaire en unieke inhoud dat de juiste trefwoorden op een strategische manier gebruikt zijn een must om hoog te scoren in Google. Sluit nooit of te nimmer een compromis betreffende de kwaliteit van de inhoud van uw website.
Een moeilijke taak, maar eentje welke ook de moeite loont is het opbouwen van een netwerk van kwalitatieve links naar jouw website. Niet zomaar een "klik hier"-link naar de hoofdpagina, maar een kwalitatieve link met trefwoorden in de ankertekst, en een verwijzing naar de juiste pagina. Wissel alleen links uit met websites welke jou iets substantieels bieden. Is dat niet het geval, of krijg je geen kwalitatieve link terug, hap dan niet in het aas!
Lig je wakker van uw Pagerank bij Google? Niet nodig! De vorige tip over links verhoogt weliswaar uw Pagerank maar dit is maar een klein stukje in de optimalisatiestrategie voor uw website. De algoritmes welke Google gebruikt voor het bepalen van de rangorde zijn zeer complex. Geloof me wanneer ik zeg dat een website met een lage Pagerank betere resultaten kan halen dan een pagina met een hoge ranking. Pagerank is een mooie indicatie van de populariteit van een website, maar het is zeker niet de hoofdfactor om veel bezoekers naar jouw website te krijgen.
Blijf actueel en wijzig de inhoud regelmatig. Ja, wanneer je hoger wil klimmen op de ladder van de zoekresultaten moet uw website actueel blijven en bruikbare inhoud bevatten. Regelmatig de inhoud aanpassen is de beste manier om de aandacht te trekken van de Google zoekrobot. Ik heb het hier over minstens één wijziging per week. Onze SEO Website Engine zorgt hier automatisch voor, dus wanneer u bij ons een website laat bouwen is dit alvast een zorg minder.
Richt uw inspanningen op belangrijke zoekzinnen in plaats van op een enkel trefwoord. De zoekzinnen welke mensen gebruiken en welke in de inhoud van jouw website verwerkt zitten zullen het makkelijker maken voor jou om met een relevante webpagina te scoren. Al die verschillende trefzinnen samen leveren uiteindelijk een even groot aantal bezoekers op dan dat ene, moeilijk te bereiken trefwoord en je bereikt er tenslotte een breder publiek mee. En ook dat ene trefwoord zal, als je er later wat meer in detail op kan gaan werken, hoger gaan scoren.
Lokaal optimaliseren is ook een belangrijke tip en welke niet zo moeilijk is als het lijkt. Wanneer je inhoud voor een webpagina ontwikkelt, zorg er dan voor dat je steeds "lokalisering" in gedachten houdt. Dit helpt je om meestal zelfs op de eerste plaats in Google te staan voor zoekopdrachten zoals "oosterse tapijten Ninove". Google toont sinds kort voor een aantal trefwoorden zelfs spontaan een kaartje met tien zoekresultaten bij jou in de buurt. Zorg er dus voor om ook daarop aanwezig te zijn. De kers op de taart is dat je ook meer lokale klanten aantrekt. Ik raad aan om op elke pagina het adres van jouw onderneming als zichtbare tekst op te nemen in de webpagina en, waar mogelijk, toch ook steden of gemeenten in de gewenste regio mee in de teksten op te nemen. Je trekt er gegarandeerd potentiële klanten mee aan welke je anders nooit zou gehad hebben.
Alle knoppen, menu's en andere links moeten tekstlinks zijn. Vermits de spiders van de zoekmachines andere vormen van links niet goed volgen zijn zichtbare tekstlinks onontbeerlijk vanuit het standpunt van optimalisatie voor de zoekmachines. Google moet immers ook alle onderliggende pagina's vlot kunnen terugvinden. De hoofdpagina alleen is echt niet genoeg!
Hou altijd SEO (Search Engine Optimization) in het achterhoofd wanneer je aan je website werkt. Belangrijker nog: uw websitebouwer moet een expert zijn in SEO-technieken. Probeer een relatief eenvoudige website te bouwen dat geen gebruik maakt van Flash. Minder grafische elementen verhogen uw kansen om bovenaan bij de natuurlijke zoekresultaten van Google te geraken. Dit komt omdat de zoekmachines uitkijken naar de tekst en de contextuele inhoud. Met afbeeldingen en Flash kunnen ze dat niet.
Gebruik trefwoorden in de URL's en de paginatitel en zorg dat je meta tags in orde zijn. Dit zorgt voor betere zoekresultaten. Google kijkt al ruim vijf jaar niet meer naar de meta tag keywords, maar andere zoekmachines doen dat wel. Gebruik in deze elementen geen spamming.
En tenslotte: lees en herlees alle teksten, titels, inhoud. En doe het dan nog eens. Zorg dat alle links correct werken voor je de website online zet. Zorg dat bezoekers kwalitatieve informatie op jouw website vinden. Bezoekers krijgen is niet gemakkelijk en is een tijdrovend proces. Zorg er dus voor dat bezoekers vinden wat ze zoeken wanneer ze uw website bezoeken!
Mijn mening is dat een goede, rendabele website een steeds evoluerende en verbeterde website is. Werk dus hard en pluk er op termijn de vruchten van!