Maandag en dinsdag stroomde het Sportpaleis in Antwerpen vol voor het Monster Ball-concert van Lady Gaga. Dat de zangeres allerlei fans aantrekt, werd al meteen duidelijk bij het binnenkomen in de concertzaal. Pubers die er even blitz willen uitzien, twintigers en derdigers die een spectalulaire show verwachten en ook veel gay boys en zelfs travestieten die vinden dat Gaga hen vertegenwoordigt. De show startte met Dance in de Dark waarbij het publiek enkel het silhouet van de zangeres te zien kreeg op een wit doek. Naar het einde van het lied stapte de vamp eindelijk in de spotlights en riep iedereen op om vrij te zijn en niet bij de pakken te blijven zitten. Gaga vertelt met deze tour in een musicalversie namelijk haar eigen levensverhaal van verlegen meisje tot een fiere volwassen vrouw die haar zin doet en er zich niets meer van aantrekt als mensen haar een freak noemen. De verschillende levensfasen werden tijdens het concert van elkaar onderscheiden doordat het witte doek regelmatig terug naar beneden ging, lang maar door de videobeelden net niet te lang om vervelend te worden. In die tijd veranderde het decor en kon Gaga één van haar vele pakjes, het één al specialer dan het andere, aandoen. Het donkere, mistroostige decor met reclamepanelen en een gecrashte auto dat het beeld van haar jeugd met een dronken vader moest weergeven, werd al snel vervangen door een gestrand metrostel wanneer Just dance uit de speakers knalde. Het publiek swingde de pannen voor het eerst van het dak. De zangeres wou duidelijk een feestje vieren met al haar vrienden en het publiek, ook al waren het allemaal maar kleine monstertjes. Samen met haar beste vriend Posh, een bijna 2 meter grote travestiet op 15 cm hoge hakken wou ze naar het Monster Ball gaan. De weg naar deze fuif vanuit de metro zou echter lang en moeilijk worden. Onderweg kwamen Gaga en Posh meer en meer vrienden tegen. Toevallig waren die vrienden een aantal mannelijke dansers met elk een mooi wasbordje en een paar spierballen waardoor de gay boys en pubers in het publiek uit de bol gingen op Boys Boys Boys. De tocht door een donker bos gaf een griezelig beeld maar bovenaan een boom zat de zangeres in een piepkleine bikini aan een piano. Dit was het moment waarop het oudere publiek gewacht had. Iedereen hoopte op een akoestische versie van Poker Face, de hit waarmee Gaga op Rock Werchter en in verschillende TV-shows al had aangetoond dat ze ook een goede stem heeft. Met een soulstem hief ze echter Brown Eyes en speechless, een lied dat ze schreef voor haar vader, aan en het publiek kreeg meteen kippenvel. Wat een stem en een pianospel! Dat Gaga met deze songs een donkere fase in haar leven aangaf zag je niet alleen aan het bloederige vampierendecor maar ook aan de zoveelste kledingwissel van de zangeres. Ze steeg de lucht in op een rond podium midden in de zaal in een wondermooie witte jurk met engelenvleugels waarin ze bijna niet kon bewegen. Op het einde van de griezelige tocht kwam de hele bende eindelijk aan bij het Monsterfeest waar ze eerst het grote monster nog moesten verslaan. Lady Gaga stond er echter alleen voor want al haar vrienden waren uit schrik weggevlucht. Maar met haar vuurspuwende bh en slip en de hulp van alle fotografende fans won ze eindelijk toch de strijd. Plots bevond ze zich een een Alice in Wonderland-decor en had ze een kort kleedje van bladeren aan. Vanaf dan werden de hits aan elkaar geregen. Met Alejandro kwam de gedachte aan La Isla Bonita van Madonna opzetten. Met Poker Face, Paparazzi, Telephone en Bad Romance barstte het feestje tot in de nok van het Sportpaleis los. Het publiek danste en zong uit volle borst mee. Het optreden van Lady Gaga op Rock Werchter voorspelde reeds dat een nieuwe Madonna geboren was. Het optreden in Antwerpen met de prachtige decors en kledij en een Gaga met een toonvaste, mooie stem en stevige dancemoves bevestigde dit vermoeden alleen maar. Als ze haar financiën en levensstijl onder controle kan houden dan wordt deze dame iemand waar onze kleinklinderen nog over zullen spreken.
|