- Triest eind voor nooit gestart zeezenderproject
Nog een reeksje fotos om het weekend goed te beginnen. Weekend? Voor de meesten van jullie? Ik heb geen idee. Hier ga ik zeven dagen op rij stug door anders raken de archieven nooit opgekuist. Maar het gaat niet over mij, wel over wat je ziet op de deze fotos; de sloop van de Magda Maria, het zendschip van het onfortuinlijke Radio Paradijs. Eén van de kortste zeezenderprojecten ooit. Bijgevolg kan dit ook een kort stukje worden.
We noteren de zomermaanden van 1981. Een jaar eerder was de MV Mi Amigo gezonken, tijd voor een nieuw zendschip dachten o.a. Danny Vuylsteke, Ben Bode, Fred Bolland en A.J. Beirens. Geldschieters werden gezocht en gevonden in de Lage Landen. Een Duits kustvaarder, de Hoheweg, werd aangekocht en in Cuxhaven (Duitsland) en in Dublin (Ierland) uitgerust als zendschip.
Eind juli 1981 gooide de MV Magda Maria het anker uit voor voor de Zuid-Hollandse kust en werd er gestart met proefuitzendingen op de middengolf. Later wilde men ook een FM-zender in gebruik nemen, bedoeld voor Radio Europa, dat een easy listening service zou verzorgen. Daarnaast was er ook een plekje voorzien voor Radio Paradijs dat zich de Nederlandse markt zou richten en zou ook Radio Monique er haar thuisbasis krijgen, met programmas die een eerder Vlaams karakter zouden krijgen. Maar zover kwam het allemaal niet.
Eind juli volgden enkele testuitzendingen. Eentje daarvan was de heruitzending van een opname van de Ierse
landpiraat Radio Nova. Op 29 juli publiceerde De Telegraaf een artikel over de nieuwe zeezender waarbij een foto werd afgedrukt van een satellietschotel aan boord. Achteraf zou blijken dat het enkel een grote kabelhaspel betrof die op het dek was achtergebleven.
De Nederlandse overheid vond het allemaal te ver gaan en gaf opdracht om op te treden. Op 1 augustus 1981, om 05:30 uur begon een operatie. De MV Magda Maria kreeg bezoek. Er bleek geen kapitein aan boord te zijn en de naam van het schip kwam niet overeen met de scheepspapieren. Officieel heette het schip Lieve, onderweg van Ierland had men de naam nog gewijzigd in Magda Maria.
Meer argumenten had de Nederlandse officier van Justitie niet nodig om bevel te geven het schip binnen te slepen, waarvoor de marine werd ingeschakeld. Al bij al een piratendaad van de Nederlandse overheid, vonden de eigenaren van het zendchip. De in Panama ingeschreven rederij eiste het schip terug, met een schadevergoeding er bovenop. Er volgde een jarenlange juridische strijd die de staat uiteindelijk verloor.
De rechter besliste op 26 mei 1986 dat de Magda Maria aan de rechtmatige eigenaren moest worden teruggegeven. Vier maanden later, na een eveneens gewonnen hoger beroep, werden ook de zendapparatuur en de generatoren teruggegeven. Het schip werd door de eigenaren verkocht en versleept naar Zeebrugge waar het in 1987 helemaal werd gesloopt.
Fotocredits: Ben Bode








|