- Misschien niet, maar ik word er altijd vrolijk van
Radioreclames, ze waren en zijn een noodzakelijk kwaad. Het gros is (helaas) om heel snel te vergeten. Af en toe zijn er die voor de eeuwigheid blijven hangen. Goudhaantje, Martini, Coca Cola, Gamma
En de half commerciële boodschappen die in de jaren zestig en zeventig werden gecreëerd door de Amerikaanse National Association of Broadcasters en het Radio Advertising Bureau. Ze behoren tot mijn absolute favorieten, ik word ze nooit beu, ik kan er altijd met evenveel plezier naar luisteren.
Ik heb er enkele online gezet. De eerste in het rijtje van vier ken je omdat deze 'commercial' in Europa geïntroduceerd werd door de zeezenders. Nadien is deze boodschap veelvuldig gebruikt door zowat alle radiostations in Europa. Productreclame is het niet, wel radiospots die
radio promoten! Het was de tijd dat draagbare toestellen, de transistorradio's erg populair waren. Deze promos en jingles zijn geproduceerd door toptalenten, waaronder de creatieve geest van Stan Freburg. Gewoon onthouden
Neem een levendige metgezel waar je ook heen gaat, neem een draagbare radio mee! " En waarom denk ik steeds weer aan de Flintstones als ik deze promos hoor?
De National Association of Broadcasters is de organisatie die alle radio- en televisiestations van de USA overkoepelt. Als voornaamste vakvereniging voor omroepen behartigt de NAB de belangen van de leden bij de federale overheid en de industrie. Het RAB bedient ruim 6.000 radiostations in de VS en heeft meer dan 1.000 leden waaronder netwerken, representatieve bedrijven, verkopers en internationale organisaties. RAB leidt en participeert in educatieve, onderzoeks-, verkoop- en voorspraakprogramma's die radio als een primair reclame-medium promoten en bevorderen.
Je hoort ze als je op onderstaande link klikt.
#goudhaantje #martini #cocacola #gamma #radioreclames
|