Cim golf 17 - Vlaanderen
Marktaandeel
01. Radio 2 30,23% (29,91%)
02. Q-music 18,10% (16,03%)
03. Donna 12,47% (14,34%)
04. Studio Brussel 9,78% (9,95%)
05. Radio 1 8,20% (9,87%)
06. 4fm 5,87% (6,18%)
07. Nostalgie 1,87% (0,70%)
08. Klara 1,61% (2,03%)
09. Topradio 0,92% (0,65%)
10. Be One 0,84% (0,54%)
11. Radio Contact 0,83% (0,53%)
Dagbereik (luisteraars)
01. Radio 2 1.320.680 (1.343.280)
02. Q-music 975.810 (921.670)
03. Donna 733.330 (838.280)
04. Radio 1 638.920 (699.020)
05. Studio Brussel 523.920 (639.640)
06. 4fm 346.540 (350.880)
07. Klara 124.960 (143.730)
08. Nostalgie 109.050 (41.130)
09. Topradio 71.200 (59.420)
10. Radio Contact 54.800 (50.370)
11. Be One 47.740 (39.920)
Wallonië
Marktaandeel
01. Bel RTL 17,98% (19,52%)
02. Radio Contact 17,16% (15,11%)
03. VivaCité 14,41% (12,25%)
04. Nostalgie 10,13% (9,78%)
05. La Première 8,96% (6,64%)
06. Classic 21 6,85% (4,98%)
07. NRJ 4,94% (5,04%)
08. Pure Fm 2,90% (2,21%)
09. Fun Radio 2,38% (2,85%)
10. Musiq 3 1,65% (1,88%)
11. Sud Radio 1,04% (1,08%)
Reactie Q:
Met een marktaandeel van 18,1 procent en een gemiddeld dagbereik van meer dan 975.000 luisteraars is Q-Music nog steeds de tweede grootste radiozender in Vlaanderen. Voorts versterkt de commerciële zender zijn positie als marktleider bij de jonge doelgroepen. Dat blijkt uit de recente luistercijfers (golf 17) van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).
De zender van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) zag bij de vorige meting (golf 16) zijn marktaandeel dalen tot 16,03 pct. De stijging bij golf 17, de meting tijdens de maanden september tot december 2008, is bijzonder positief, zegt Peter Bossaert, algemeen directeur van de Q-Group.
De commerciële zender staat nog steeds sterk bij de jonge doelgroepen: een marktaandeel van 28,5 pct bij de 18- tot 44-jarigen, en 28,3 pct bij de 18-34-jarigen. "Uit een ander onderzoek blijkt trouwens dat Q-Music zijn markleiderschap sinds januari nog heeft versterkt. Met de vele veranderingen in het Vlaamse radiolandschap verheugt ons dat", aldus Bossaert.
De andere zender van de VMMa, 4fm, bleef nagenoeg status quo: 5,9 pct marktaandeel tegenover 6,2 pct bij de vorige meting. "We zijn blij dat 4fm standhoudt in deze dynamische markt." De zender is volgens Bossaert klaar om op 1 april omgedoopt te worden tot JOE fm.
Volgens programmadirecteur Erwin Deckers was deze meting erg belangrijk voor Q-Music. "In september gingen we van start met onze nieuwe ochtendshow 'Ornelis en Rogiers', de opvolger van 'Deckers en Ornelis'. 'Ornelis en Rogiers' is op korte tijd uitgegroeid tot een referentie in de ochtend en dat is een indrukwekkende prestatie."
|