RADIONIEUWS
Inhoud blog
  • Nieuwe Vlaamse luistercijfers (B)
  • Start veiling frequenties (NL)
  • Nieuwe luistercijfers (NL)
  • Nieuwe luistercijfers (B)
  • 'De Ochtend' van Radio 1 komt op tv (B)
    Zoeken in blog

    06-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Explosieve stijging luisteren naar radio via internet (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Uit het onderzoek van Radio Basisondervraging 2008 uitgevoerd door Intomart GfK blijkt dat steeds meer Nederlanders naar radio via internet luisteren. 31,7 procent van de Nederlandse bevolking luisterde vorig jaar wel eens online radio, in 2007 was dit 27,9 procent.

    RAB-directeur George Bohlander: “De Radio Basisondervraging met een steekproef van ruim 22.000 respondenten geeft de laatste jaren een duidelijke ontwikkeling aan, dankzij het radio luisteren via internet groeit radio uit tot een multimedia platform. Radio en internet profiteren van elkaar en vormen samen een sterke combinatie en zijn de ‘ogen’ en ‘oren’ van steeds meer reclamecampagnes. RAB zal dit jaar een grootschalig onderzoek publiceren naar het luisteren van radio via verschillende platformen, waarbij vooral het internet luisteren nader onderzocht zal worden."



    06-03-2009, 00:21 geschreven door radionieuws
    05-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe luistercijfers (B)

    Cim golf 17 - Vlaanderen

     

    Marktaandeel

     

    01. Radio 2 – 30,23% (29,91%)

    02. Q-music – 18,10% (16,03%)

    03. Donna – 12,47% (14,34%)

    04. Studio Brussel – 9,78% (9,95%)

    05. Radio 1 – 8,20% (9,87%)

    06. 4fm – 5,87% (6,18%)

    07. Nostalgie – 1,87% (0,70%)

    08. Klara – 1,61% (2,03%)

     

    09. Topradio – 0,92% (0,65%)

    10. Be One – 0,84% (0,54%)

    11. Radio Contact – 0,83% (0,53%)

     

    Dagbereik (luisteraars)

     

    01. Radio 2 – 1.320.680 (1.343.280)

    02. Q-music – 975.810 (921.670)

    03. Donna – 733.330 (838.280)

    04. Radio 1 – 638.920 (699.020)

    05. Studio Brussel – 523.920 (639.640)

    06. 4fm – 346.540 (350.880)

    07. Klara – 124.960 (143.730)

    08. Nostalgie – 109.050 (41.130)

     

    09. Topradio – 71.200 (59.420)

    10. Radio Contact – 54.800 (50.370)

    11. Be One – 47.740 (39.920)

    Wallonië

     

    Marktaandeel

     

    01. Bel RTL – 17,98% (19,52%)

    02. Radio Contact – 17,16% (15,11%)

    03. VivaCité – 14,41% (12,25%)

    04. Nostalgie – 10,13% (9,78%)

    05. La Première – 8,96% (6,64%)

    06. Classic 21 – 6,85% (4,98%)

    07. NRJ – 4,94% (5,04%)

    08. Pure Fm – 2,90% (2,21%)

    09. Fun Radio – 2,38% (2,85%)

    10. Musiq 3 – 1,65% (1,88%)

    11. Sud Radio – 1,04% (1,08%)

    Reactie Q:

     

    Met een marktaandeel van 18,1 procent en een gemiddeld dagbereik van meer dan 975.000 luisteraars is Q-Music nog steeds de tweede grootste radiozender in Vlaanderen. Voorts versterkt de commerciële zender zijn positie als marktleider bij de jonge doelgroepen. Dat blijkt uit de recente luistercijfers (golf 17) van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

     

    De zender van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) zag bij de vorige meting (golf 16) zijn marktaandeel dalen tot 16,03 pct. De stijging bij golf 17, de meting tijdens de maanden september tot december 2008, is bijzonder positief, zegt Peter Bossaert, algemeen directeur van de Q-Group.

     

    De commerciële zender staat nog steeds sterk bij de jonge doelgroepen: een marktaandeel van 28,5 pct bij de 18- tot 44-jarigen, en 28,3 pct bij de 18-34-jarigen. "Uit een ander onderzoek blijkt trouwens dat Q-Music zijn markleiderschap sinds januari nog heeft versterkt. Met de vele veranderingen in het Vlaamse radiolandschap verheugt ons dat", aldus Bossaert.

     

    De andere zender van de VMMa, 4fm, bleef nagenoeg status quo: 5,9 pct marktaandeel tegenover 6,2 pct bij de vorige meting. "We zijn blij dat 4fm standhoudt in deze dynamische markt." De zender is volgens Bossaert klaar om op 1 april omgedoopt te worden tot JOE fm.

     

    Volgens programmadirecteur Erwin Deckers was deze meting erg belangrijk voor Q-Music. "In september gingen we van start met onze nieuwe ochtendshow 'Ornelis en Rogiers', de opvolger van 'Deckers en Ornelis'. 'Ornelis en Rogiers' is op korte tijd uitgegroeid tot een referentie in de ochtend en dat is een indrukwekkende prestatie."



    05-03-2009, 17:20 geschreven door radionieuws
    04-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herbert Bruynseels en Tess Goossens naar JOE fm (B) - UPDATE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Herbert Bruynseels, momenteel presentator op de commerciële radiozender Q-Music, zal vanaf 1 april de overstap maken naar JOE fm, de opvolger van radiozender 4FM. Hij zal er het programma 'Top 40 Hitarchief' presenteren. Dat maakte de radiozender vandaag bekend.

    Een ander nieuw gezicht is Tess Goossens, momenteel tv-presentatrice bij onder meer vtm, die van maandag tot vrijdag vanaf 20 uur 'Heartbeats' zal brengen, het romantische radioprogramma dat momenteel op 4FM gepresenteerd wordt door Truus Druyts. Druyts zal het programma voortaan op zondag presenteren, maar zal ook nog op weekdagen te horen zijn in het programma. Eerder raakte al bekend dat Raf Van Brussel en Alexandra Potvin het ochtendblok zullen presenteren.

    Herbert Bruynseels zal iedere werkdag te horen zijn in 'Top 40 Hitarchief' van 12 tot 13 uur. Bruynseels zal tijdens het programma telkens een hitlijst uit het verleden presenteren. Op zaterdag zal het programma lopen van 12 tot 15 uur.

    Leen Demaré, die al aan de slag was bij 4FM, zal iedere werkdag het programma Lilaleen brengen van 9 tot 12 uur. Een ander vertrouwd gezicht, Bert Geenen, presenteert van maandag tot vrijdag het programma 'Geenen Zever' van 13 tot 16 uur. De Spits met Jan, gepresenteerd door Jan Bosman, zal op werkdagen van 16 tot 19 uur te horen zijn. En van 19 tot 20 uur tenslotte is er iedere weekdag het non-stop muziekprogramma 'I Love The 80's'. In het weekend is er bovendien iedere ochtend het humorprogramma 'JOE kes'.

    UPDATE

    JOE tijdens de week

     

    Raf & Alexandra

    Elke ochtend, van 6u tot 9u, wordt op JOE de weg vrijgemaakt voor Raf Van Brussel en Alexandra Potvin. Een gezellig programma, niet alleen om prettig bij uit je bed te rollen, maar ook als gids doorheen de jachtige ochtendspits. De combinatie van Alexandra's ervaring met de frisheid van ongeleid projectiel Raf Van Brussel geeft ongetwijfeld voldoende energie om vol goede moed aan de dag te beginnen.

     

    Lilaleen

    Leen Demaré is elke dag, van 9u tot 12u, het kloppend hart van de werkvloer in LILALEEN. Jouw kickstart voor een happy werkdag. Bedrijven kunnen o.m. zelf een muzikaal kwartiertje met hun favoriete hits samen stellen. En voor de rest: The Smile, The Music.

     

    Top 40 Hitarchief

    Herbert Bruynseels blikt tussen 12u en 13u terug op '40 jaar Top 40'. Elke dag tovert hij een hitlijst uit het verleden te voorschijn. Een hitlijst, zoals een echte hitlijst moet klinken, met alle toeters en bellen. Gefundenes fressen dus bij de lunch.

     

    Geenen Zever!

    Bert Geenen mag vanaf 1 april iets langer uitslapen, want hij verruilt de ochtenduren voor de namiddag. Elke dag om 13u luidt zijn slogan Geenen Zever, met andere woorden alle aandacht voor de muziek. Een actuaquiz én de rubriek 'wij willen vinyl', de muzikale keuzes van een BV en van de JOE luisteraar, kruiden het programma tot 16u.

     

    De Spits met Jan

    Jan Bosman presenteert elke dag de avondspits van 16u tot 19u. Nieuws, weer, verkeer en natuurlijk de nodige muzikale power om vlot thuis te geraken.

     

    I Love The 80's

    We moeten er geen doekjes om winden, de jaren '80 waren muzikaal het allerbeste decennium. Elke weekdag, zeven dagen op zeven, vanaf 19u brengt JOE de eighties opnieuw non-stop tot leven met een uitgekiende collectie superhits.

     

    Heartbeats

    'Romantiek op de radio', dat is intussen synoniem geworden voor Heartbeats. Vanaf 1 april een uurtje later, vanaf 20u. Van maandag tot vrijdag is Tess Goossens onze romantische hulplijn, op zondag is het de beurt aan Truus Druyts. Truus hoor je bovendien ook nog altijd tijdens de week als 'problem solver' bij romantische 'issues'!

     

    JOE in het weekend

     

    In het weekend trekt JOE 's ochtends de humorkaart met het programma JOE kes. Van 9u tot 12u het beste uit de humorgeschiedenis én een plejade aan vlotte, leuke grapjassen. Dat in combinatie met de perfecte, muzikale drive, zorgen voor het ideale ochtendgevoel in het weekend.

     

    Verder krijg je op zaterdag een extra lange editie van het Top 40 hitarchief, opnieuw met Herbert Bruynseels. Een volledige top 40 uit het verleden dus, van 12u tot 15u.

     

    Ook in het weekend krijg je van 19u tot 20u I Love The 80's en vanaf 20u Heartbeats, op zondag gepresenteerd door Truus Druyts.



    04-03-2009, 21:47 geschreven door radionieuws
    03-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MNM bereikt bijna de helft van doelgroep (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De nieuwe VRT-radiozender MNM bereikt bijna de helft van zijn kerndoelgroep. In de week van 16 februari haalde de zender 1.013.783 luisteraars tussen 18 en 44 jaar oud.

    De radiozender haalt daarmee een marktaandeel van 47,3 procent.

    De hitzender bereikte in de eerste week van zijn bestaan nog 1.058.792 luisteraars in de doelgroep van 18-tot 44-jarigen. Zes weken later waren dat er nog 1.013.783, of bijna de helft van de kerndoelgroep.

    Ook de onlineplatformen van de zender bewijzen volgens de VRT dat de zender "slaagt in zijn opzet". De website van de zender kreeg in februari elke dag gemiddeld 14.000 bezoekers.

    Op de sociale netwerksites Facebook en Netlog heeft de radiozender respectievelijk 6.500 en 9.504 "vrienden".



    03-03-2009, 21:24 geschreven door radionieuws
    02-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radio Contact Plus gestart (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Sinds middernacht (2 maart) is radio contact plus van start gegaan op de circa 40 frequenties van het vroegere contact.
    Radio contact plus richt zich tot een doelgroep tussen de 45-65 jaar.
    Op de Brusselse frequentie (102.8 FM) is voorlopig een andere versie van het programma te horen.
    In Antwerpen (100.2 FM) gaan de reguliere contact programma's nog verder, in afwachting van de start van een nieuw product.

    Meer info later.


    02-03-2009, 10:33 geschreven door radionieuws
    01-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Boat That Rocked

    Deze film moet je gezien hebben.
    Vanaf wo. 22 april ondermeer in Kinepolis.
    http://www.theboatthatrocked.co.uk/site/index.html



    01-03-2009, 15:03 geschreven door radionieuws
    27-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws uit het 'Sky Radio huis': TMF + Veronica (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op maandag 2 maart start op TMF Radio het eerste gepresenteerde programma. DJ Jules van Hest gaat dagelijks van maandag t/m vrijdag van 15.00 – 18.00 uur een live programma presenteren voor de zender. Met het eerste gepresenteerde programma speelt TMF radio in op de interactieve gebruikswensen van hun jonge luisteraars. Zij kunnen via de website invloed uitoefenen op de inhoud van het programma. Zo is er elke dag om vijf uur de ‘Top 5 @ 5’, met de meest aangevraagde hits via de website TMFradio.nl. Naast de ‘Top 5 @ 5’ zal Jules van Hest ook het laatste popnieuws gaan brengen, interviews doen met BN’ers en luisteraars van TMF Radio bellen. Het tijdstip van de show (15:00 – 18:00) sluit perfect aan op het ideale luistermoment voor de jongeren die na lessen of colleges voor het avondeten TMF Radio tijdens het huiswerk kunnen beluisteren.

     


    Zaterdag (28/02) start Radio Veronica met een nieuw online radiostation; '80's Top 880'. Op dit nieuwe online station is de populaire hitlijst 'De 80's Top 880' te horen met de populairste hits uit de jaren ’80, die is samengesteld aan de hand van stemmen van luisteraars van Radio Veronica. 'De 80’s Top 880’ wordt ieder jaar uitgezonden op Radio Veronica. De lijst bevat 80’s klassiekers als 'Don't Stand So Close To Me' van The Police, 'Jeanny' van Falco, 'Born In The USA' van Bruce Springsteen en 'Holiday' van Madonna. Dit jaar staat U2 op nummer 1 met 'With Or Without You'. Station voice van het '80's Top 880' online station is Radio Veronica-DJ Erwin Peters.



    27-02-2009, 22:10 geschreven door radionieuws
    26-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe luistercijfers (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Periode december 08 – januari 09

     

    01. Radio 2 - 12.8% (12.4%)

    02. Sky Radio - 9.9% (9.7%)

    02. Radio 538 - 9.9% (10.0%)

    04. 3FM - 7.9% (8.0%)

    05. Q-music - 6.8% (6.8%)

    06. Radio 1 - 6.6% (6.5%)

    07. Radio Veronica - 5.8% (5.7%)

    08. Radio 10 Gold - 2.7% (2.8%)

    08. 100%NL - 2.7% (2.7%)

    10. Arrow Classic Rock - 2.6% (2.5%)

    11. Radio 5 - 2.5% (2.8%)

    12. Classic FM - 2.3% (2.3%)

    13. Radio 4 - 1.9% (1.9%)

    14. Slam FM - 1.6% (1.7%)

    15. BNR nieuwsradio - 0.8% (0.7%)

    16. Arrow Jazz FM - 0.6% (0.7%)

    17. TMF radio - 0.3% (0.4%)

    18. Kink FM - 0.2% (0.2%)

    18. Radio 6 - 0.2% (0.2%)

     

    --  ORN - 12.8% (12.6%)

    --  CRN/E power - 3.5% (3.4%)

    --  Overige zenders - 5.7% (5.6%)



    26-02-2009, 09:48 geschreven door radionieuws
    25-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kinderradio BEMBEM stopt ermee (B + NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De op kinderen gerichte online radiozender Radio BEMBEM, een samenwerking tussen Q-music en Studio 100, zal vanaf 1 maart niet langer te beluisteren zijn. Dat meldt de Qgroup (met nog Q-music en 4fm).

    Radio BEMBEM werd eind 2005 opgericht als online radioproject, met de hoop om later als volwaardig radiostation via de digitale ether overal ontvangen te kunnen worden. "Drie jaar later heeft de overheid echter nog steeds geen plannen om de ether te digitaliseren. Als radiostation kan je niet overleven zo lang je enkel via de kabel of online te beluisteren bent."

    De merknaam Radio BEMBEM blijft wel behouden. Mochten er toch digitale opportuniteiten ontstaan, dan kan het radiostation makkelijk heropstarten, stelt de groep. De stopzetting, die ook geldt voor Nederland, heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid. Alle medewerkers kunnen voltijds aan de slag bij de andere zenders van Qgroup.



    25-02-2009, 23:21 geschreven door radionieuws
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Radiozenders passen muziek aan na vliegtuigcrash (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De grote muziekzenders hebben hun muziek aangepast na de vliegtuigcrash op Schiphol. Zojuist werd bekend dat daar negen mensen bij zijn omgekomen. Op Radio 3FM, Radio 2, Sky Radio, Radio Veronica, Radio 538 en FunX draaien voorlopig geen nummers die over vliegen of vliegtuigen gaan of teksten hebben die daarnaar verwijzen.

    Op 3FM zijn op dit moment ieder half uur nieuwsupdates te horen. Radio 1 en BNR Nieuwsradio hebben continu live uitgezonden.

    Oud-3FM en oud-Yorin FM dj Henk Westbroek heeft geluk gehad. Hij had in het vliegtuig van Turkisch Airlines moeten zitten, maar heeft op het laatste moment de vlucht omgeboekt. Hij houdt niet van vroeg opstaan en heeft voor 70 euro een latere vlucht genomen.



    25-02-2009, 14:08 geschreven door radionieuws
    24-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arrow-zenders collecteren bij luisteraars (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De noodlijdende zenders Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM roepen de hulp in van de luisteraars om de schulden bij de overheid in te lossen.  

    Onder het motto 'Steun de enige zender die jouw muziek draait' en 'Put your money where your ear is' roepen de zenders luisteraars op geld te storten op de bankrekening van de Arrow Media Groep.

    Beide zenders dreigen op 11 maart hun vergunningen voor de FM-uitzendingen kwijt te raken vanwege een structurele betalingsachterstand. Opgeteld staat Arrow voor 8,8 miljoen euro bij de Staat in het krijt.

    Jaarlijks moet Arrow Classic Rock 4,2 miljoen euro betalen voor het gebruik van de FM-frequenties. De licentiekosten van Arrow Jazz FM bedragen een miljoen euro per jaar. ,,Voor een FM-frequentie moet in Nederland veel geld worden betaald. Een doelgroepzender als Arrow Classic Rock verdient dit minder makkelijk terug. De kredietcrisis helpt daar niet bij'', staat te lezen op de website van Arrow Classic Rock.

    Luisteraars die meer dan 15 euro overmaken ontvangen als dank een cd van Arrow Classic Rock of Arrow Jazz FM.

    "Het idee is ingegeven door de spontane reacties uit het hele land'', zegt Arrow-directeur Ad Ossendrijver.

    "We worden overstelpt met reacties. Luisteraars willen niet dat Arrow uit de ether verdwijnt en bieden spontaan aan te helpen, ook financieel. Ik vind het hartverwarmend dat er zoveel liefde voor de zender bestaat.''

    Ossendrijver gelooft erin dat de bijdrage van de luisteraars kan leiden tot een oplossing, al is de betalingsachterstand groot.

    "Het geld draagt bij aan een oplossing, eventueel in combinatie met een financiering'', zegt Ossendrijver, die nog twee weken de tijd heeft de betalingsachterstanden weg te werken.

    Luisteraars die meer dan 15 euro overmaken, ontvangen een cd.



    24-02-2009, 17:11 geschreven door radionieuws
    22-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welcome to LA’s New Hit Music! (USA)
    CBS Radio opent in Los Angeles de frontale aanval op de hitzender '102.7 KIIS FM' van Clear Channel, en dat met '97.1 Amp Radio'.
    www.ampradio.com

    Bekijk hier de video.


    22-02-2009, 11:27 geschreven door radionieuws
    20-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Q tv-spot (B)


    20-02-2009, 11:31 geschreven door radionieuws
    19-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4FM wordt JOE FM (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Radiozender 4FM verandert op 1 april van naam en wordt JOE FM. De commerciële zender moet dynamischer worden en krijgt als baseline 'the smile, the music'. De doelgroep blijft dezelfde, met name 30- en 40-jarigen. Ook muziek blijft een heel belangrijk ingrediënt van JOE FM.

     

    De VMMa nam in mei 2007 4FM over, na Q-Music de tweede landelijke commerciële radiozender in Vlaanderen. In januari 2008 investeerde de moedergroep van onder meer Vtm fors in de radio.

     

    "Te veel grijze muis"

    De volgende, logische stap is de zender van de achter- naar de voorgrond brengen, zegt Peter Bossaert, algemeen directeur van de Q-group. "Vanaf dit jaar willen we 4FM echt activeren en zijn profiel versterken. We geloven sterk in 4FM, maar de zender was eigenlijk nog te veel een grijze muis. We moeten daar niet flauw over doen: 4FM is een goed radiostation, maar geen sterk merk."

     

    "Andere jingles"

    En dus hebben de radiomakers aan de Medialaan in Vilvoorde de voorbije maanden eens flink nagedacht over de toekomst van 4FM. Ze stelden vast dat Q-Music, onder meer met zijn talrijke acties, bruist en spettert. "De radiomakers van 4FM moesten meer op de rem staan. Daarom willen we een ander radiostation maken, met een andere naam, een ander logo en andere jingles", aldus programmadirecteur Erwin Deckers.

     

    "Iets met een hoek af"

    JOE FM moet staan voor vrolijkheid, energie, verrassing en spontaniteit. De zender moet ook een 'ondeugend' karakter hebben, "iets met een hoek af". Ten bewijze: van het groene logo is ook een hoek af. "Joe is een naam waar je niet om heen kan, iemand die je niet kunt negeren. JOE FM moet minder een grijze muis zijn en moet bij de luisteraars vooral veel binnenpretjes opwekken", zegt programmadirecteur Bert Geenen.

     

    De goede dingen van 4FM blijven behouden. "Zeker nu MNM een jonger doelpubliek wil bereiken, willen wij de 30- en 40-jarigen niet afvallen. En ook de muziek, veel muziek, blijft centraal bij JOE FM", zegt Deckers. De nadruk ligt daarbij op instant herkenbare hits.

     

    Potvin en Van Brussel

    JOE FM schiet op 1 april uit de startblokken. "En dat is geen 1 april-grap", zegt Bossaert. Aan het programmaschema wordt momenteel nog gewerkt, maar de stemmen voor het ochtendblok liggen al vast: Alexandra Potvin, bekend van onder meer TV1, Donna en Q-Music, en zanger Raf Van Brussel. "Deze twee presentatoren stralen 'personality' uit. In elk radioblok moet iemand zitten die persoonlijkheid uitstraalt", aldus Deckers.

     

    "Ook bij radio crisis"

    Volgens Bossaert is deze naamsverandering een duidelijke investering en geen besparing. "De crisis woedt zeker ook in het radiolandschap, maar we kunnen daar wel aan weerstaan."

    4FM haalt momenteel meer dan 6 procent marktaandeel. Volgens Bossaert heeft de Q-Group geen specifiek hogere marktaandelen voor ogen met JOE FM. "Het is perfect zoals het nu is, maar het marktaandeel mag altijd hoger klimmen."



    19-02-2009, 18:08 geschreven door radionieuws
    17-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alle Vlaamse radiozenders krijgen een vergunning tot 2016 (B)

    Eerstdaags wordt een nieuw mediadecreet goedgekeurd, waarin staat wat de media, van nationale kranten over lokale radio's tot bloggers, wel en niet mogen doen. De voorbije dagen voegde de meerderheid van de Commissie Media van het Vlaams Parlement nog aanpassingen aan dat decreet toe, waarvan sommige erg verregaande gevolgen kunnen hebben.

    Radio:

    Wanneer radiozenders in het verleden een uitzendvergunning kregen, dan geldde die voor negen jaar. Die van Q-music en 4fm bijvoorbeeld zouden in 2010 verlengd moeten worden. Dat zal niet nodig zijn. Alle Vlaamse radiozenders krijgen nu een vergunning tot 2016. Ondertussen wordt onderzocht hoe het frequentieplan hertekend kan worden. Voor 2016 zullen alle frequenties dan opnieuw moeten uitgereikt worden, inclusief die voor de zenders van de VRT. Een paar jaar geleden is hetzelfde gebeurd in Nederland, wat daar voor een totaal nieuw radiolandschap gezorgd heeft.

    (bron: De Morgen)



    17-02-2009, 11:12 geschreven door radionieuws
    16-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arrow moet uit de ether (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Agentschap Telecom trekt de vergunningen van Arrow Classic Rock en Arrow Jazz vanaf 11 maart 2009 in. Hiertoe is besloten vanwege een structurele betalingsachterstand. Momenteel staat Arrow een schuld van 8.891.710 miljoen euro bij de Staat. De uitzending van beide omroepen moet uiterlijk 11 maart om 00.00 uur gestaakt zijn.

    "Met de eigenaren zijn in een eerder stadium betalingsregelingen afgesproken. Hieraan is herhaaldelijk niet voldaan. Ook het voorgenomen besluit om de vergunning in te trekken heeft niet geleid tot betaling van de openstaande bedragen. Daarom ziet Agentschap Telecom zich genoodzaakt om de vergunningen in te trekken", aldus directeur-hoofdinspecteur Marita Schreur van Agentschap Telecom.

    Volgens het Agentschap Telecom heeft Arrow Classic Rock een betalingsachterstand van 6.852.500 euro en bij Arrow Jazz FM staat nog voor 2.039.120 euro aan rekeningen open bij het Agentschap Telecom.

    Volgens verantwoordelijk Staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk moeten vergunninghouders gewoon voldoen aan hun betalingsverplichtingen anders ontstaat oneerlijke concurrentie tussen vergunninghouders die wel netjes aan hun verplichtingen voldoen en zij die menen niet te kunnen betalen.

    Ad Ossendrijver, eigenaar van de Arrow Media Groep, zegt tegenover het ANP dat dit traject wat hem betreft nog niet is afgelopen. "We zijn met de overheid in gesprek over het maken van betalingsregelingen die acceptabel zijn in deze tijd van recessie. We hebben gevraagd om een verzachtend regime om Arrow in de gelegenheid te stellen dit in eigen tempo op te lossen. Ik ben dan ook zeer teleurgesteld in deze rigide maatregel. Het is jammer dat de luisteraars twee prettige zenders wordt ontnomen, terwijl er een oplossing is. De radioluisteraars dreigen de dupe te worden."



    16-02-2009, 17:02 geschreven door radionieuws
    13-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Google stopt met radioreclame (USA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De bedrijfsstrategie van zoekmachinegigant Google leek gebrand op het lanceren van zoveel mogelijk verschillende online diensten. Maar in tijden van economische krimp ziet zèlfs Google zich genoodzaakt om de focus te verleggen naar de echt winstgevende kernactiviteiten. Drie jaar geleden startte de zoekmachine met de verkoop van advertenties voor radio. Een samenwerking met honderden radiozenders en een investering van ruim één miljard euro ten spijt, Google AudioAds stopt ermee.

    Google stopt met bijna al haar activiteiten om een positie te verwerven op de radiomarkt als advertentie-intermediair. Deze beslissing van het Amerikaanse bedrijf betekent ook dat er veertig banen verdwijnen.

    Google Audio Ads blijft nog tot eind maart 2009 beschikbaar voor de adverteerders. Google wil zich met de techniek die ze voor de radioreclames in huis hebben gehaald, gaan richten op de verkoop van commercials in streaming audio.



    13-02-2009, 14:02 geschreven door radionieuws
    11-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Satellietradio-uitbater Sirius XM wil Chapter 11 aanvragen (USA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Terwijl de Amerikaanse satellietoperator Sirius XM Radio zich opmaakt om bescherming onder Chapter 11 van de Amerikaanse faillissementswetgeving aan te vragen, heeft satellietmogol Charles Ergen van EchoStar aangeboden de schulden van Sirius XM te herstructuren en honderden miljoenen dollars nieuw kapitaal aan te brengen.

    Sirius XM kampt met een schuldenberg van in totaal 3,25 miljard dollar, waarvan er eind deze maand 175 miljoen dollar dient te worden ingelost. Het bedrijf heeft advocaten ingehuurd om, mogelijk over enkele dagen, Chapter 11 aan te vragen.

    Sirius XM is in 2008 ontstaan na de aankoop door Sirius Satellite Radio van zijn concurrent XM Satellite Radio, dat in het bijzonder de satellieten Rock en Roll uitbaat ten behoeve van mobiele radio-ontvangers, bijvoorbeeld in auto's. Het bedrijf draait niet op reclame, maar op abonnementen. Sinds juli is het marktaandeel van het fusiebedrijf met meer dan 96 procent gekelderd.

    De operator kreunt ook onder dure contracten met programmamakers zoals Howard Stern, en ondervindt ook de crisis in de automobielwereld. Er dienen zich immers klanten aan wanneer zij een wagen kopen met satellietradio aan boord.

    Indien Sirius XM failliet zou gaan, wordt dat één van de grootste slachtoffers van de kredietcrisis. Met meer dan vijf miljard dollar aan activa zou het de tweede grootste Chapter 11-procedure zijn dit jaar, na Smurfit-Stone.

    Een redding kan er komen van het satelliettelevisiebedrijf EchoStar Corp van satellietmogol Charles Ergen. Ergen heeft aangeboden de schulden van Sirius XM te herstructureren en honderden miljoenen dollars te investeren in ruil voor het verwerven van controle over het bedrijf. Het zou niet zijn bedoeling zijn de bestaande aandeelhouders uit te kopen, wat nochtans vele investeerders in het bedrijf hadden verhoopt.

    Sirius XM heeft een vroegere poging tot overname door EchoStar al eens verworpen. Indien het tot een faillissement komt, zal dat wellicht niet tot een onderbreking van de diensten leiden waarvan reeds 20 miljoen Amerikanen gebruikmaken.



    11-02-2009, 23:08 geschreven door radionieuws
    09-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Simone Walraven terug als radio-dj (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Oud radio-dj bij Veronica, Countdown-presentatrice en actrice Simone Walraven maakt haar comeback op de radio. Ze gaat wekelijks een programma presenteren op KX-radio.

    Ook twee andere BN’ers gaan een programma maken op KX; die namen worden bekendgemaakt op 14 februari. Simone Walraven was in de jaren 80 één van de dj’s bij het roemruchte Hitradio Veronica. In 1987 volgde ze Adam Curry op als presentator van Countdown.

    Een jaar later stopte ze met presenteren om de wereld over te gaan reizen. Nu, 20 jaar later, pakt ze de draad weer op met een eigen show op de zender van Rob Stenders.



    09-02-2009, 23:56 geschreven door radionieuws
    05-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe MNM tv-spot (B)
    www.mnm.be



    05-02-2009, 19:25 geschreven door radionieuws
    Startpagina !
    Blog als favoriet !
    Archief per jaar
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs