Het is gisteren laat geworden om de blog te schrijven en de foto's te
bewerken zodat ze kunnen gepost worden.Wim is als een blok in slaap gevallen net nadat hij zijn matras geraakt
had.Het finale glaasje wijn van een
overheerlijke fles die we van Ann, de mama van Luna, hebben meegekregen zal
daar zeker toe bijgedragen hebben.Topwijntje, alleen heb ik hem de halve stad moeten doorslepen vanaf de
stelplaats van onze moto's tot aan de hospederia, maar het is de inspanning
waard geweest.We staan rustig op rond
9u en gaan ontbijten in de sobere ontbijtzaal van het groot seminarie.Iedereen spreekt hier een stuk stiller dan
normaal in een ontbijtzaal en de serene sfeer is daar niet vreemd aan.Om onze roeping verder te testen gaan we
recht op de kathedraal af als eerste bestemming van vandaag.Hier is het trouwens allemaal om te doen, je
stapt naar Compostela om in de kathedraal te eindigen, liefst met een omhelzing
van de Heilige Jacobus.Zo is de naam
van de stad trouwens ontstaan, het graf van de heilige Jacobus (San Iago in het
Spaans), een van de apostelen, zou hier op de berg gevonden zijn rond het jaar
813.Eerst stond er een bescheiden
kapelletje, maar later kwamen er grotere kerken die vervolgens door de
Noormannen en de Moren zijn vernield, totdat de Paus in 1095 Santiago uitriep
tot bisschopsstad en een kathedraal werd gebouwd.Later werd pas de barokke gevel aan de kathedraal
toegevoegd,net als andere beuken die
oorspronkelijk niet aanwezig waren.Het
beeld dat je als pelgrim krijgt na een wekenlange tocht vol ontberingen is in
eerste instantie een sobere middenbeuk, wat halfweg gebroken wordt door een
monumentaal orgel dat rijkelijk versierd is en daarachter een gigantisch altaar
met een gouden dak, gedragen door engelen.Als we de kathedraal betreden begint er net een lithurgische viering en
de toeristen worden vriendelijk verzocht het pand te verlaten, waarna de gidsen
en hun gevolg kortelings daarna buitenschuifelen.Als echte pelgrims nemen we plaats naast onze collega's en gaan
voor de volle misviering.Ik heb altijd
mijn bedenkingen als moslims de Koran moeten van buiten citeren in het
Arabisch, een taal die slechts weinige moslims meester zijn, maar hier begint
de viering als een gezongen mis in het Latijn, een taal die slechts weinige
pelgrims meester zijn.Slechts naar het
einde van de viering volgt er een stuk in het Spaans, zodat de inheemse
pelgrims op zijn minst een aria kunnen meezingen.Na de mis staat er een wachtrij van een halve kilometer om de
Heilige Jacobus te gaan knuffelen, dus laten we dat plan even voor wat het is
en trekken de we oude stad in die bezaaid ligt met Conventen en bijhorende
kerken.De meeste kloosters zijn deels
omgebouwd tot luxehotels, een trapje hoger op de ladder dan ons groot
seminarie, met valet parking incluis.Als we moe geslenterd zijn, stappen we een bar in voor een espresso, wat
hier slechts iets meer dan een euro moet kosten.Het kwik is tegen de middag aan flink de hoogte in gegaan, zodat
een vestimentaire aanpassing zich opdringt.De korte broek en sandalen worden van stal gehaald en we gaan op zoek
naar een leuke tapas bar.In de straat
met de meeste restaurants staat er zowat op elke gevel toeristenval geschreven,
dus zoeken we heil in de wat rustiger steegjes in de buurt.Eentje trekt mijn aandacht wegens vol met
lokale Spanjaarden (te herkennen aan gebrek aan wandelstok met een schelp
eraan) en na een korte omzwerving besluiten we toch voor het buikgevoel te gaan
en bemachtigen we een van de schaarse tafeltjes in de Gato Negro ofte zwarte
kat.We hebben trouwens tot de middag
nodig gehad totdat onze frank gevallen is dat de schelp die symbool staat voor
Compostela en waarvan zowat elke pelgrim er een exemplaar bij zich draagt,
Sint-Jacobsschelpen zijn.Een briefje
valt nu eenmaal niet zo snel, wat de link is tussen Sint-Jacobus en de schelp
die naar hem genoemd is zijn we nog niet uit, maar als iemand het weet, laat
het ons weten.Eens gezeten in de
Zwarte Kat bestellen we drie schoteltjes die keurig in volgorde komen eens het
vorige genuttigd is.Enkele cervesas
erbij en we blenden helemaal in met de lokale bevolking.We eten schrapelingen van varkensvlees,
gegrilde pepertjes met grof zout bedekt en inktvis die gegrild werd met kruiden
en in de olijfolie geserveerd.Ik heb
nog zelden inktvis gegeten die zo mals en smakelijk was en de pepertjes zijn
top, helemaal niet pikant en de binnenkant sappig, zodat ze in hun totaliteit
naar binnen kunnen gewerkt worden.Aan
een naburig tafeltje blijven de schaaltjes maar komen, maar we zitten beiden
nokvol en een kleine siësta biedt zich aan.Een paar uurtjes later zijn de batterijen terug opgeladen en we zijn
niet de enigen die op dit idee zijn gekomen, want de straten liggen er verlaten
bij.Een tweede wandeling brengt ons na
een flink parcours in een vinotheek, een concept die ons totaal vreemd is.Het is een soort wijnwinkel waar je flessen
wijn kan kopen, maar sommige wijnen kan je ook per glas consumeren.De glazen zijn groot van omvang en heerlijk
om wijn in te degusteren, de inhoud blijft beperkt tot 11cl.Hierdoor kan je meerdere wijnen proeven aan
een democratische prijs tussen de 2 en 2,5 euro per glas.Je krijgt er een hapje van het huis bovenop
en als je meerdere glazen wil proeven, kan je van de uitgebreide kaart tapa's
bestellen, want ook in die afdeling laten ze geen steken vallen.Vooraan in de winkel staat een frigo toog
met alle denkbare charcuterie die een Bourgondiër zich kan wensen.Enkele tapa's later beslissen we richting
hospederia te gaan, want daar staat nog een lekkere fles wijn te wachten en
morgen willen we vroeg vertrekken naar Porto, zodat we daar vroeg genoeg
aankomen om de stad te bezoeken en ...... een glaasje port te proeven.
De wekker loopt af om 8u30
want we kunnen slechts aan het ontbijt vanaf 9u.We kunnen de nachtrust best gebruiken, want we hebben tot in het
holst van de nacht als kleine kinderen naar onze video-opnames zitten kijken en
hebben daarna nog onze GPS route aangepast van via-punten naar waypoints.Een ingewikkeld gedoe, vooral omdat we met
verschillende kaartversies werken.De
vriendelijke en volslanke dame van het hotel knipoogt naar mij als we aan het
ontbijt aanschuiven, ze zegt in het Engels dat wij beiden wel voor zo'n ontbijt
geschapen zijn en daarbij bedoelt ze niet Wim en ik, want er staat een ontbijt
klaar dat zelfs de Chileense mijnwerkers niet hadden kunnen verorberen nadat ze
weken vastzaten in hun mijn.Het plan
is vlug gesmeed, we proppen ons Hans en Grietje gewijs vol met eten , gaan nog
even plassen en rijden daarna tot onze benzinetank leeg is.Reeds kort na de start rijden we richting
Nationaal Park Picos de Europa met fijne stuurweggetjes en prachtige
vergezichten tot gevolg.Het landschap
is een mix van Franse Pyreneëen en Italiaanse Dolomieten.Vooral de picos zijn grijze rotsmassa's die
aan de formaties van de Dolomieten doen denken.Ons doel van vandaag is Santiago de Compostela en dichter bij God
kunnen we niet komen, althans niet in Spanje.Mijn vrouw gaat vandaag naar Oostakker Lourdes met haar werk, dus het
kan niet anders of er is een Goddelijke interventie mee gemoeid.Twee bedevaartsoorden op een dag samen
bezoeken vraagt om een gunst van zijne Hoogheid en zo geschiede dat we
vertrekken met een staalblauwe hemel met temperaturen tot 32°C.Een natte broek en het begin van
doorzitwonden zijn daar een nefast gevolg van.Tijdens onze rit kruisen we geregeld de Camino de Santiago, althans een
van de caminos die die richting uit gaat.Wat me opvalt is dat de meeste pelgrims bejaarde mensen zijn met heel
weinig bagage, een typische houten wandelstok, een lichte dagrugzak en een
flesje water volstaan blijkbaar.Ik
vermoed dat ook hier een soort van toerisme is ontstaan waar de bagage apart
vervoerd wordt naar de volgende bestemming.Wij vervoeren al onze bagage zelf en dat voel je als je de motor
constant overgooid van de ene bocht naar de andere.We hebben een traject van 570km te doen en tot nu toe is er geen
recht stuk van meer dan 200m gepasseerd.Dit traject staat met stip bovenaan de leukste motorweg die ik ooit al
heb gereden, nadeel is wel dat het voor geen meter vooruit gaat.Om 12u hebben we meer dan twee uur gereden
en we hebben nog niet eens 100km afgelegd, aan dit tempo is het 2u 's nachts
als we in Santiago aankomen.De 200km
grens wordt omstreeks 14u overschreden, dus we zitten nog steeds op schema om
in het holst van de nacht op onze bestemming te geraken.Gelukkig komen er vlakkere en snellere
stukken aan, waarbij we onze banden tot aan de rand kunnen gebruiken(half centimetertje over), waardoor we onze
gemiddelde snelheid gevoelig kunnen opdrijven, tegen 17u hebben we al een flink
stuk van onze achterstand opgehaald en naderen we de grens van 400km.Santiago de Compostela werkt als een magneet
in de wijde omgeving, alle logistieke transport gaat naar of van de stad, alle
openbaar vervoer gaat dezelfde richting uit, meer en meer pelgrims komen samen
op de laatste kilometers van de caminos.Er wordt gebouwd aan een nieuwe autosnelweg die nog meer bezoekers naar
Santiago moet brengen, de charters stijgen op van de nabijgelegen
luchthaven.Ik vrees een beetje dat ik
ontgoocheld ga zijn en in een economisch circus van souvenirwinkels en
ijskarretjes ga terecht komen.Gaat er
nog iets overblijven van de ziel van het pelgrimage van weleer ?Het laatste stuk naar Santiago krijgen we
zelfs in autostradeformaat aangeboden en dat is maar goed ook, we zitten bijna
8 uur onafgebroken op de motorfiets, hebben nauwelijks gestopt, zij het kort om
een foto te nemen of te tanken, hebben niets gegeten sinds het copieuze ontbijt
en de batterijen zijn leeg, mijn rug laat het afweten en het zweet staat in
mijn botten.Onze gps'en zijn het
nogmaals oneens en sturen ons alle kanten uit eens we de grenzen van de stad
bereiken, we doen een paar toeren rond de binnenstad tot we moeten besluiten
dat alles verkeersvrij is en we dus te voet op zoek moeten naar onze
hospederia.Het kost wat moeite, maar
na een paar lokale interventies met een waterval aan Spaanse woorden (er
bestaat volgens mij geen vertaling voor 'traag' in het Spaans) slagen we er
toch in om onze hospederia te vinden.We zijn er al twee keer gepasseerd, een keer zelfs op 100m met de motor
en een tweede keer te voet, maar we hadden nooit gedacht om in dit majestieuze
gebouw te slapen.Het blijkt het groot
seminarie te zijn die deels ingericht is als hospideria om de vele pelgrims
te huisvesten.Waarschijnlijk komen
hier al honderden jaren pelgrims over de vloer, want op een paar prestigieuze
ingrepen in het gebouw, straalt het toch vooral soberheid en vroomheid
uit.De kamers lijken op kluizen van
een klooster en zijn zeer netjes, doch sober aangekleed met moderne materialen.We gaan na het douchen eerst uit eten, want
Wim staat te knikken op zijn benen.Na
wat zoekwerk vinden we een authentiek plekje waar pelgrims komen overnachten en
waar ze ook aan een welgekomen hap kunnen geraken.De uitbater staat achter zijn toog pintjes te tappen, maar stapt
daarna naar zijn keuken die ook in het café gevestigd is en begint dan
maaltijden te bereiden voor de gasten.Sobere gerechten, doch zeer lekker en aan belachelijk democratische
prijzen.Ik ben gelukkig, het
kapitalisme heeft hier zeker schade aangericht, maar de ziel van de echte
pelgrims bestaat hier nog.Naast ons
zit een oudere man aan de tafel die op 23 dagen van Madrid naar hier is
gestapt, zo'n 600km en versleten ziet hij er niet uit.Hij geniet van een glaasje Albarino en
morgen stapt hij op het vliegtuig naar huis.Wij gelukkig niet, morgen gaan we de kathedraal bezoeken waar alles om
te doen is, we zien hem trouwens vanuit ons kamervenster, maar de deuren zijn
reeds gesloten.Morgen gaan we eens de
toerist uithangen met korte broek en sandalen en 's middags tapa's en
pintxos.We hebben het verdiend na dit
zwijn van een rit, al zeg ik het zelf.
De eigenaar van het pand had ons gisteren al gewaarschuwd, vóór 8u30 kan
hij niets beloven ivm ontbijt, daarna zal het vermoedelijk geen probleem
zijn.Als we de ontbijtzaal
binnenwandelen is er al een kan koffie doorgelopen en staat de konfituur in
alle mogelijke kleurtjes op tafel.We
zijn misschien in Baskenland, maar toch nog steeds in Frankrijk, dus aan
stokbrood met jam ontsnap je hier niet.Ik ren nog even naar boven, want ik had dit zien aankomen, ik heb een
doosje La Vache Qui Rit van thuis meegenomen, kenners weten waarom.We drinken onze koffie in grote soepbollen,
echte pelgrims waardig.Tijdens het
opzadelen van onze fietsen horen we gezang uit de kerk komen die vlakbij
ligt.Gisteren was ze nochtans enkel
bewoond door twee zwaluwen die er zenuwachtig in heen en weer fladderden.Leuk aan dit kerkje is dat er balkons zijn,
een beetje in de stijl van de fuifzaal van de Vooruit, maar dan in het mini.We rijden opnieuw langs de Romeinse brug
waarvan Saint Etienne de Gaiborry gekend is, maar nu slaan we het smalle
bergpadje in die ons op de top van de pas aan de grens met Spanje brengt.Een eenzame moedige fietser heeft de 7 km
lange beklimming net achter de rug als we boven komen.Een groot bord met Navarra erop heet ons
welkom en op slag transformeert het wegdek in smetteloos glad asfalt dat als
een tapijt door de bergen gerold is.Aan stuurplezier geen gebrek dus en we laten het niet na om wat opnames
te maken, we hebben immers tijd vandaag, we hebben 'slechts' 360 km te rijden.
Eens we de bergen uit zijn volgt nog een stuk A8 dat eigenlijk al even
leuk is, op de Spaanse autostrades rijdt je je band niet plat in het midden,
maar leg je de motorfiets steeds van de ene kant over naar de andere in een
eindeloze reeks bochten.Kort na de
middag komen we in de buurt van onze tussenstop van vandaag : Guernica.Bekend van het schilderij van Picasso dat
hij gemaakt heeft ter nagedachtenis van de slachtpartij die Franco hier liet
aanrichten omdat Guernica de
verzetshaard van de Basken vertegenwoordigde.Sommige geschiedschrijvers gaan zelfs zo ver dat ze zeggen dat het voor
Franco slechts een wapentest was, de bombardementen werden uitgevoerd door de
luftwaffe en de Italianen testten hun machinegeweren uit van de jachtvliegers
die ongewapende burgers neermaaiden die naar de markt van Guernica waren
afgezakt.Dat de Basken hun strijdlust
niet verloren zijn, bewijzen de vele richtingwijzers die we onderweg
tegenkwamen.De Spaanse benamingen zijn
met verf uitgewist en de Baskische namen zijn blijven staan.Gernika staat er dus op de borden geschreven
en op de kathedraal staat Gernika is not Spain.Het laatste woord is hierover dus zeker nog niet gevallen.Politie is ook alom aanwezig in de straten,
ze dragen allemaal een rode baret en een fluo pakje die ze een beetje doet
lijken op de Zwitserse wacht in het Vaticaan.Het museum is helaas om 14u gesloten dus zit een bezoek er niet meer in,
we gaan wel langs de kathedraal en de muur met het replica van Picasso's
schilderij.Na Gernika gaan we terug de
A8 op en weldra volgt de eerste tankbeurt van vandaag.Als ik de slang uit de pomp neem komt er een
luide computerstem uit de machine die iets zeer vlot in het Spaans uitkraamt en
waarvan ik dus geen jota heb begrepen.Ik begin rustig te tanken en een donkere engel in Shell outfit komt me
opnieuw iets uitleggen, waarvan ik al evenveel begrijp als van de machine.Blijkbaar doen we iets verkeerd, maar we
gaan het vandaag niet te weten komen, donkere engels spreken enkel Spaans en de
enige universele taal die ze nog spreken is Visa.We snorren nog wat verder langs de A8, waar alle camera's netjes
aangekondigd worden met een bord en de camera's ook nog eens in het fluo geel
gespoten zijn.Hier kan
staatssecretaris Etienne Schouppe nog iets van leren, die camera's staan hier
voor de veiligheid, Etienne.
Aangekomen bij onze slaapplaats vinden we een kasteel aandoende woning
uit 1620 met een supervriendelijke dame achter de balie die erg haar best doet
om Engels te spreken.Ze stelt zelfs
voor om mijn koffers naar boven te dragen, maar dat is zelfs voor mij een brug
te ver.Als dit beeld zou uitlekken,
dan zouden mijn vrienden dit tot het eind van mijn dagen tegen mij gebruiken,
ik zie de posters al hangen, nee bedankt, ik draag ze zelf wel naar boven.
22-05-2011 om 19:55
geschreven door Kris en Wim
Tags:Gernika Guernica
21-05-2011
Zaterdag 21 mei 2011
Omdat de ganse familie, mezelf niet ingerekend, met eigen ogen wil zien
dat Kevin Idool 2011 wordt, is het laat als iedereen onder de wol gaat, heel
laat.Twee en een half uur later loopt
de klokradio af en ik hoef niet eens wakker te worden.Ik heb liggen draaien en dommelen, maar echt
slapen kwam er niet aan te pas.Ik stap
in mijn uitrusting en maak me één kop koffie, kwestie van de blaas mijn goede wil
te tonen.Mijn motorfiets staat
afgeladen klaar, dus als Wim verschijnt rond 3u20 duurt het slechts tien
minuten vooraleer we de baan op gaan.Geen verkeer tot aan de grens, dus we schieten goed op.Tegen 6u30 bereiken we Parijs, mijn madam
(dame van de gps) stuurt mij op de kleine peripherique, iets wat je
beslist niet tijdens de week moet proberen.Zo passeren we port d'Italie en even later zitten we al op de A10
richting Bordeaux.We hebben net vóór
Parijs getankt en de lichten van Wim zijn motorfiets wat aangepast.Wim heeft een xenon lamp geïnstalleerd en ze
staat wat hoog afgesteld, zodat het als je ervoor rijdt, lijkt op een
experiment met kernfusie.Ik durf hem
niet te vragen om zijn grootlicht even aan te zetten over de radio, want anders
gaat de ganse autostrade volgens mij op de rem omdat ze denken dat er geflitst wordt.We houden ons keurig aan de
snelheidsbeperkingen, althans naar Belgische normen toch en dat doen de Fransen
ook.Niet toevallig een gevolg van het
invoeren van een rijbewijs met strafpunten, vermoed ik.We kregen een tip om vanaf Poitiers de N10 te
nemen richting Bordeaux, dat scheelt een stuk in afstand en in péage, wegens
gratis.We slaan een afslag of twee te
vroeg af en zien zo een stukje Poitiers dat niet gepland was.Niettemin een welgekomen afwisseling na
600km rechtdoor gereden te hebben.We
hebben tot dan welgeteld 2 bochten gehad die als zodanig kunnen aangerekend
worden en één daarvan hadden we een beetje foutief ingeschat, met als gevolg
dat we er onsals eersteklas sukkels
door moesten wringen.Ja, wie verwacht
er een bocht van 90° op de peripherique?
Van Bordeaux is het nog een boogscheut van zo'n 200km naar Bayonne en
daar verlaten we eindelijk de autostrade na 1050 troosteloze kilometers.Er volgt een leuk stuurweggetje en we
belanden in Saint Etienne de Baigorry omstreeks 16u.Daar moeten we op zoek naar quartier Urdos.We worden door een eerste dorpeling de
bergflank opgestuurd, wat leuke plaatjes en een bangelijke rit oplevert.Niet veel later moeten we opnieuw de weg
vragen, anders komen we gegarandeerd op een bergweide terecht.Het zijn twee bejaarde Basken en ze hebben
een sappig Frans accent, terwijl ze tegen elkaar iets onbegrijpelijks
brabbelen.Eentje probeert zijn
aftandse bestelwagen te ruilen tegen mijn motorfiets, maar als ik beleefd
weiger stuurt hij ons toch de goede richting uit.Een groepje van een tiental huizen staat midden op een bergflank
geposteerd, alsof een schilder ze er heeft neergekwast.Het eeuwenoude huis Jauregia waar we
vannacht verblijven ademt de ziel uit van pelgrims die op weg zijn naar Compostela,
enkele relikwieën aan de muur herinneren daar ook aan.Waarschijnlijk passeren er nog steeds
pelgrims op weg naar het Mekka van de Christenen, maar vandaag zijn we hier
alleen.Eigenlijk zijn wij ook
pelgrims, want binnen twee dagen voert onze route ons ook naar Santiago de
Compostela.Alleen zijn wij moderne
pelgrims, uitgerust met 110 paardenkrachten en satellietnavigatie, digitale
camera's en een blog op het internet.Een mens moet mee met zijn tijd nietwaar, ook Mekka kan niet achterblijven.
Als het kriebelt..... moet je dringend vertrekken met de motorfiets.
D-day minus één.
Hectisch zoals altijd, onderbroeken bij elkaar sprokkelen, ladertjes van alle elektronische spulletjes bij mekaar zoeken (je vraagt je af waarom er in godsnaam geen standaard bestaat voor die prullen), nog een paar facturen versturen. De laatste dag is de dag waarop blijkt dat je toch niet helemaal voorbereid bent en soms de meest evidente zaken niet kunt vinden, zoals de papieren van mijn motorfiets. Vorig jaar ben ik zonder naar de Noordkaap en terug gereden, dit jaar ben ik zeker dat ik ze heb, alleen moet ik ze nog vinden. Straks nog even de vliegen van het scherm van de motorfiets spuiten, benzinetank volgieten en dan alles in de koffers zien te proppen. Ik moet nog uitdokteren waar ik een waterzak kan monteren op de motor, aangezien we nu naar het Zuiden rijden en er temperaturen van boven de dertig graden in het verschiet zijn, zal het nodig zijn om regelmatig te drinken. Ik heb wat research gedaan naar rijden in warme temperaturen en het blijkt dat rijden in T-shirt vanaf een luchttemperatuur van 28°C de uitdroging versnelt, dus toch maar het pak aanhouden en drinken als een koe water. We vertrekken de volgende nacht (nacht van vrijdag op zaterdag) en het zal moeilijk worden om de slaap aan te vatten, in gedachten zit je dan al op de motorfiets en dagdroom je van gitzwart asfalt met lekkere kuipbochten en glooiende hellingen waar je dan lekker plat door de bocht kan sjezen. Ik heb er mezelf al op betrapt dat ik dan ook werkelijk lig mee te draaien in mijn bed, afwijkingen komen in rare vormen, zo blijkt. Ik en Wim hebben min of meer afgesproken om rond 3u te vertrekken, zodat we de koelte nog wat in ons voordeel kunnen gebruiken, daarna wordt het gassen op de autoroute naar het Zuiden, péage na péage, tankbeurt na tankbeurt een stuk verder naar onze eerste bestemming : Saint Etienne de Baigorry. Als het al half zo leuk is als het klinkt ben ik al lang tevreden. Het moet een dorpje zijn die hoog in de Pyreneëen ligt, zodat we na 1050km autostrade nog 50km bochtenwerk krijgen vooraleer we onze eerste stop bereiken. Als het meezit, kan ik morgen een foto posten van Saint Etienne de Baigorry, geef nu toe, het bekt best lekker.
Ziezo, we zijn een paar uur verder en ik heb er een middagdut opzitten, een luxe die ik mij in een jaar niet meer heb gepermitteerd, maar misschien wel een ideetje voor onderweg. Een siësta onder een boom bij het geluid van hyperkinetische krekels en een koel briesje die doet vergeten dat het snikheet is als je vanonder de boom durft vandaan te komen. De benzinetank is ondertussen tot de nok gevuld en ik heb mijn fietsje een kattenwasje gegeven. Ik excuseer mij nu al ten opzichte van alle collega motorrijders die beweren dat je motor wassen een intiem gebeuren is die een band schept tussen mens en machine. Aan hen die beweren dat je een motor met de spons moet wassen, dat je manueel over de sensuele vrouwelijke vormen van je fiets moet wrijven om het daarna nog eens over te doen met het zeemvel en mogelijks een speciaal vezeldoekje om de laatste strepen weg te nemen. Begrijp mij niet verkeerd, ik hou van motorfietsen en van hun vrouwelijke vormen, maar ik hou ook van hogedrukreinigers, vooral die die deze hele behandeling in 10 minuten afhaspelen. Afspuiten, inzepen, borstel erover en netjes terug afspuiten. Vandaag krijgt ze nog een speciale nabehandeling met het vezeldoekje, volledig manueel nog wel, want ik wil best een band smeden voor de komende twee weken. Voor de heren die dit heiligschennis vinden, mijn fiets is steeds beschikbaar voor een sponsbeurt.
Nu alles beginnen inladen en aftellen naar het verlossende startuur.
Voor het tweede jaar op rij steunt verzekeringen Donners uit Wetteren onze actie, waarvoor dank.
Jan Broeckaertlaan, 50 9230 Wetteren
Tel. 09/369.01.43 kantoor.donners@portima.be
20-05-2011 om 09:34
geschreven door Kris en Wim
Tags:donners
10-05-2011
Info stopplaatsen
Hierbij eens een overzichtje van onze stopplaatsen:
- Saint-Etienne-De-Baïgorry (F)
- Treceno (E)
- Santiago De Compostela (E)
- Porto (P)
- Sintra (P)
- Tarifa (E)
- Granada (E)
- Segura de la Sierra (E)
- Madrid (E)
- Andorra (AND)
- Saint Vaury (F)
In Santiago De Compostela, Granada en Madrid zijn we telkens een extra dag.
Indien jullie tips hebben over bezienswaardigheden of plaatsjes die op onze route liggen en het bezoeken waard zijn, mag je dit altijd in een reactie melden op de blog.
10-05-2011 om 20:42
geschreven door Kris en Wim
08-05-2011
GPC BVBA sponsort onze actie !!
GPC BVBA wenst opnieuw zijn steun te betuigen aan het zomerkamp van Luna en de semi-internisten.
Vaya Con Dios
08-05-2011 om 19:53
geschreven door Kris en Wim
De start is in zicht !!
Nog slechts een tweetal werkweken scheiden ons van de start van ons tweede motoravontuur ten voordele van DVC Heilig Hart te Deinze. We zullen al de sponsors van onze vorige editie terug contacteren en hopen dat ze terug hun steentje willen bijdragen. Ook nieuwe sponsors zijn meer dan welkom, elke cent maakt een verschil voor een centrum dat zorgvuldig met hun middelen omspringt.
Wenst u te sponsoren, dan kunt u storten op het rekening nr van
DVC Heilig Hart Fundraising: BE29 8901 2429 9164 (BIC VDSPBE 91) met de vermelding Motards Portugal. Voor giften vanaf 40 euro ontvangt u in het voorjaar 2012 een fiscaal attest vanuit het DVC Heilig Hart.
Ook kleinere giften zijn uiteraard van harte welkom.
Bedrijven die graag hun logo zien verschijnen op onze blog kunnen dit doen door 50 euro te sponsoren aan onze actie via de hierboven beschreven methode.
Sponsors die er 100 euro voor over hebben, mogen hun logo naar ons opsturen en dan zullen wij het fotograferen op het meest Zuidelijke en meest Westelijke punt van het Europese vasteland. Wel vragen we een op de motor hanteerbaar formaat mee te geven.
Het spreekt voor zich dat Wim en ik volledig zelf instaan voor onze eigen kosten gedurende de reis, elke cent die gestort wordt, gaat rechtstreeks naar het centrum.
Alvast bedankt voor de steun en lees onze blog vanaf 21 mei, we proberen zoveel als mogelijk dagelijks een berichtje te posten.
Groeten,
Kris en Wim.
08-05-2011 om 19:45
geschreven door Kris en Wim
Tags:Start in zicht
01-05-2011
Route van de rondrit Portugal-Spanje
Dit is de voorlopige rit. De stopplaatsen liggen allemaal vast, maar de verbindingsritten zullen nog licht wijzigen om enkele bezienswaardigheden te kunnen zien en mooie stuurweggetjes te rijden.
Er zijn in totaal 15 etappes gaande van 240km tot 1100 km per dag.
(klik op het plan om dit in een apart venster te openen)
10/05/2010: laatste wijzigingen - er zijn een aantal alternatieve ritten gemaakt voor sommige dagen zonder de bestemmingen te wijzigen. We zullen tijdens de reis beslissen welke route we gaan rijden afhankelijk van het weer en onze eigen conditie. (klik op de link onderaan)
Actie komt een beetje traag op gang wegens 'ongelukje'
Op zondag 20 maart ging ik samen met mijn vriend Wim even een stukje enduro rijden met een groep ervaren rijders. Onmiddellijk was duidelijk dat er een enorm verschil was in niveau tussen ons en de groep wheelies trekkende noppenfanaten. Niettemin konden we er op ons eigen tempo van genieten en pikten hier en daar iets op. Het tij keerde echter halfweg toen twee rijders net voor mij in aanraking kwamen, waardoor de ene rijder voor mij ten val kwam en het ganse pad versperde. Ik heb waarschijnlijk geremd, want bij het volgende beeld lig ik al op de stenen te stuiteren tot ik een flink eind verder tot stilstand kom op mijn buik. Het lijkt allemaal mee te vallen op het eerste zicht en rij de tocht nog verder uit, maar 's avonds kan ik niet meer op mijn rechtervoet steunen. De foto's op spoed tonen geen breuken, maar de plaastervellen gaan toch het water in en nu zit ik hier letterlijk met een 'blok' aan mijn been. Geen paniek, we rijden zeker dit jaar naar Tarifa, al moet ik een beugel monteren om mijn been in te leggen, alleen zullen de voorbereidingen wat langer op zich laten wachten. Ik houd jullie op de hoogte.
Kris.
25-03-2011 om 10:08
geschreven door Kris en Wim
Tags:Ongelukje
27-02-2011
Welkom op onze blog
Voor sommigen onder u zal het geen verrassing meer zijn, we gaan terug de boer op met onze motorfietsen. Na onze tocht naar het barre Noorden langs fjorden en rendieren van vorig jaar kregen we zoveel positieve reacties dat ons volgend plan al vlug gesmeed was. De Noordkaap staat aangevinkt, dus opnieuw op zoek naar landmarks die tot de verbeelding spreken. Na wat onderzoek op wikipedia kwamen we er al snel achter dat het meest Westelijke en meest Zuidelijke punt van het Europese vasteland geografisch niet eens zover van elkaar gescheiden zijn. Een simpel plan werkt altijd, we rijden naar Cabo da Roca in Portugal (een godvergeten rots met een vuurtoren erop) en snorren verder naar Punta Tarifa (een godvergeten eiland met jawel, een vuurtoren erop), waarna we onze fietsen draaien en terug huiswaarts rijden. De rit zal wat korter zijn die van vorig jaar naar de Noordkaap, maar er liggen een heleboel interessante bestemmingen op onze route, wat de reis nog zo boeiend zal maken.
Het doel heiligt de middelen en het is niet de bedoeling om enkel een onvergetelijke trip met de motor te maken, we willen opnieuw geld inzamelen voor het zomerkamp van het semi-internaat van DVC Heilig Hart te Bachte Maria Leerne. Vorig jaar reden we in totaal meer dan drieduizend euro bij elkaar en dat was een onverwacht resultaat. Dit jaar gaan we ons uiterste best doen om dat bedrag te evenaren, al zijn we met minder ook gelukkig, elke cent is welkom voor het DVC Heilig Hart.
Ons vertrek is voorzien op 21 mei 2011 en we hebben 2 weken ingepland om de 6000km te overbruggen. Plaatsen die al aangestipt staan op de kaart zijn Guernica, Santiago de Compostella, Porto, Granada, Madrid en Andorra.
Net als bij de vorige editie zijn we op zoek naar bedrijven die hun logo willen zien wapperen aan de uitkanten van het Europese continent. Voor bedragen vanaf 100 euro nemen we uw logo mee naar het Zuiden en bezorgen u na afloop uw persoonlijke foto. Kleinere bedragen zijn uiteraard ook meer dan welkom. De bijdragen gaan integraal naar het DVC Heilig Hart omhet zomerkamp voor de semi-interne kinderen te organiseren. Wim en ik staan volledig zelf in voor onze eigen kosten gedurende de reis.
Namens onszelf en alle bewoners en begeleiders van het semi-internaat, alvast hartelijk dank bij voorbaat.
Cabo da Roca (Portugal)
Punta Tarifa (Spanje) aan de straat van Gibraltar
27-02-2011 om 00:00
geschreven door Kris en Wim
Tags:Met de motor naar Cabo da Roca en Punta Tarifa