Inhoud blog
  • Fotoateljee An De Wilde sponsort de fotokaartjes
  • Zaterdag 4 juni 2011
  • Vrijdag 3 juni 2011
  • Donderdag 2 juni 2011
  • Woensdag 1 juni 2011
  • Dinsdag 31 mei 2011
  • Maandag 30 mei 2011
  • zondag 29 mei 2011
  • Zaterdag 28 mei 2011
  • Vrijdag 27 mei 2011
    Naar Cabo da Roca en Punta Tarifa met de motor
    ten voordele van DVC Heilig Hart
    21-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 21 mei 2011
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Omdat de ganse familie, mezelf niet ingerekend, met eigen ogen wil zien dat Kevin Idool 2011 wordt, is het laat als iedereen onder de wol gaat, heel laat.  Twee en een half uur later loopt de klokradio af en ik hoef niet eens wakker te worden.  Ik heb liggen draaien en dommelen, maar echt slapen kwam er niet aan te pas.  Ik stap in mijn uitrusting en maak me één kop koffie, kwestie van de blaas mijn goede wil te tonen.  Mijn motorfiets staat afgeladen klaar, dus als Wim verschijnt rond 3u20 duurt het slechts tien minuten vooraleer we de baan op gaan.  Geen verkeer tot aan de grens, dus we schieten goed op.  Tegen 6u30 bereiken we Parijs, mijn madam (dame van de gps) stuurt mij op de kleine peripherique, iets wat je beslist niet tijdens de week moet proberen.   Zo passeren we port d'Italie en even later zitten we al op de A10 richting Bordeaux.  We hebben net vóór Parijs getankt en de lichten van Wim zijn motorfiets wat aangepast.  Wim heeft een xenon lamp geïnstalleerd en ze staat wat hoog afgesteld, zodat het als je ervoor rijdt, lijkt op een experiment met kernfusie.  Ik durf hem niet te vragen om zijn grootlicht even aan te zetten over de radio, want anders gaat de ganse autostrade volgens mij op de rem omdat ze denken dat er geflitst wordt.  We houden ons keurig aan de snelheidsbeperkingen, althans naar Belgische normen toch en dat doen de Fransen ook.  Niet toevallig een gevolg van het invoeren van een rijbewijs met strafpunten, vermoed ik.  We kregen een tip om vanaf Poitiers de N10 te nemen richting Bordeaux, dat scheelt een stuk in afstand en in péage, wegens gratis.  We slaan een afslag of twee te vroeg af en zien zo een stukje Poitiers dat niet gepland was.  Niettemin een welgekomen afwisseling na 600km rechtdoor gereden te hebben.  We hebben tot dan welgeteld 2 bochten gehad die als zodanig kunnen aangerekend worden en één daarvan hadden we een beetje foutief ingeschat, met als gevolg dat we er ons  als eersteklas sukkels door moesten wringen.  Ja, wie verwacht er een bocht van 90° op de peripherique?

    Van Bordeaux is het nog een boogscheut van zo'n 200km naar Bayonne en daar verlaten we eindelijk de autostrade na 1050 troosteloze kilometers.  Er volgt een leuk stuurweggetje en we belanden in Saint Etienne de Baigorry omstreeks 16u.  Daar moeten we op zoek naar quartier Urdos.  We worden door een eerste dorpeling de bergflank opgestuurd, wat leuke plaatjes en een bangelijke rit oplevert.  Niet veel later moeten we opnieuw de weg vragen, anders komen we gegarandeerd op een bergweide terecht.  Het zijn twee bejaarde Basken en ze hebben een sappig Frans accent, terwijl ze tegen elkaar iets onbegrijpelijks brabbelen.  Eentje probeert zijn aftandse bestelwagen te ruilen tegen mijn motorfiets, maar als ik beleefd weiger stuurt hij ons toch de goede richting uit.  Een groepje van een tiental huizen staat midden op een bergflank geposteerd, alsof een schilder ze er heeft neergekwast.  Het eeuwenoude huis Jauregia waar we vannacht verblijven ademt de ziel uit van pelgrims die op weg zijn naar Compostela, enkele relikwieën aan de muur herinneren daar ook aan.  Waarschijnlijk passeren er nog steeds pelgrims op weg naar het Mekka van de Christenen, maar vandaag zijn we hier alleen.  Eigenlijk zijn wij ook pelgrims, want binnen twee dagen voert onze route ons ook naar Santiago de Compostela.  Alleen zijn wij moderne pelgrims, uitgerust met 110 paardenkrachten en satellietnavigatie, digitale camera's en een blog op het internet.  Een mens moet mee met zijn tijd nietwaar, ook Mekka kan niet achterblijven.

    Bijlagen:
    luna200511.jpg (593.5 KB)   
    quartier_urdos210511.jpg (807.6 KB)   
    traphal210511.jpg (435.6 KB)   

    21-05-2011 om 20:20 geschreven door Kris en Wim  


    Tags:Saint Etienne de Gaiborry
    20-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als het kriebelt..... moet je dringend vertrekken met de motorfiets.
    D-day minus één.

    Hectisch zoals altijd, onderbroeken bij elkaar sprokkelen, ladertjes van alle elektronische spulletjes bij mekaar zoeken (je vraagt je af waarom er in godsnaam geen standaard bestaat voor die prullen), nog een paar facturen versturen.  De laatste dag is de dag waarop blijkt dat je toch niet helemaal voorbereid bent en soms de meest evidente zaken niet kunt vinden, zoals de papieren van mijn motorfiets.  Vorig jaar ben ik zonder naar de Noordkaap en terug gereden, dit jaar ben ik zeker dat ik ze heb, alleen moet ik ze nog vinden. 
    Straks nog even de vliegen van het scherm van de motorfiets spuiten, benzinetank volgieten en dan alles in de koffers zien te proppen.  Ik moet nog uitdokteren waar ik een waterzak kan monteren op de motor, aangezien we nu naar het Zuiden rijden en er temperaturen van boven de dertig graden in het verschiet zijn, zal het nodig zijn om regelmatig te drinken.  Ik heb wat research gedaan naar rijden in warme temperaturen en het blijkt dat rijden in T-shirt vanaf een luchttemperatuur van 28°C de uitdroging versnelt, dus toch maar het pak aanhouden en drinken als een koe water.
    We vertrekken de volgende nacht (nacht van vrijdag op zaterdag) en het zal moeilijk worden om de slaap aan te vatten, in gedachten zit je dan al op de motorfiets en dagdroom je van gitzwart asfalt met lekkere kuipbochten en glooiende hellingen waar je dan lekker plat door de bocht kan sjezen.  Ik heb er mezelf al op betrapt dat ik dan ook werkelijk lig mee te draaien in mijn bed, afwijkingen komen in rare vormen, zo blijkt.  Ik en Wim hebben min of meer afgesproken om rond 3u te vertrekken, zodat we de koelte nog wat in ons voordeel kunnen gebruiken, daarna wordt het gassen op de autoroute naar het Zuiden, péage na péage, tankbeurt na tankbeurt een stuk verder naar onze eerste bestemming : Saint Etienne de Baigorry.  Als het al half zo leuk is als het klinkt ben ik al lang tevreden.  Het moet een dorpje zijn die hoog in de Pyreneëen ligt, zodat we na 1050km autostrade nog 50km bochtenwerk krijgen vooraleer we onze eerste stop bereiken.  Als het meezit, kan ik morgen een foto posten van Saint Etienne de Baigorry, geef nu toe, het bekt best lekker.

    Ziezo, we zijn een paar uur verder en ik heb er een middagdut opzitten, een luxe die ik mij in een jaar niet meer heb gepermitteerd, maar misschien wel een ideetje voor onderweg.  Een siësta onder een boom bij het geluid van hyperkinetische krekels en een koel briesje die doet vergeten dat het snikheet is als je vanonder de boom durft vandaan te komen.
    De benzinetank is ondertussen tot de nok gevuld en ik heb mijn fietsje een kattenwasje gegeven.   Ik excuseer mij nu al ten opzichte van alle collega motorrijders die beweren dat je motor wassen een intiem gebeuren is die een band schept tussen mens en machine.  Aan hen die beweren dat je een motor met de spons moet wassen, dat je manueel over de sensuele vrouwelijke vormen van je fiets moet wrijven om het daarna nog eens over te doen met het zeemvel en mogelijks een speciaal vezeldoekje om de laatste strepen weg te nemen.  Begrijp mij niet verkeerd, ik hou van motorfietsen en van hun vrouwelijke vormen, maar ik hou ook van hogedrukreinigers, vooral die die deze hele behandeling in 10 minuten afhaspelen.  Afspuiten, inzepen, borstel erover en netjes terug afspuiten.  Vandaag krijgt ze nog een speciale nabehandeling met het vezeldoekje, volledig manueel nog wel, want ik wil best een band smeden voor de komende twee weken.  Voor de heren die dit heiligschennis vinden, mijn fiets is steeds beschikbaar voor een sponsbeurt.

    Nu alles beginnen inladen en aftellen naar het verlossende startuur.

    20-05-2011 om 16:24 geschreven door Kris en Wim  


    Tags:Saint Etienne de Baigorry
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Immo Fratti steunt onze actie !!!
    Het vastgoedkantoor Immo Fratti ZUIDLAAN 321  9230 WETTEREN steunt onze actie

    Tel.: 09 / 369.49.56.Fax.: 09/366.42.32.
    e-mail: immofratti@telenet.be

    20-05-2011 om 09:36 geschreven door Kris en Wim  


    Tags:Immo Fratti
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verzekeringen Donners steunen onze actie !!
    Voor het tweede jaar op rij steunt verzekeringen Donners uit Wetteren onze actie, waarvoor dank.

    Jan Broeckaertlaan, 50
    9230 Wetteren

    Tel. 09/369.01.43
    kantoor.donners@portima.be

    20-05-2011 om 09:34 geschreven door Kris en Wim  


    Tags:donners
    10-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info stopplaatsen
    Hierbij eens een overzichtje van onze stopplaatsen:
    - Saint-Etienne-De-Baïgorry (F)
    - Treceno (E)
    - Santiago De Compostela (E)
    - Porto (P)
    - Sintra (P)
    - Tarifa (E)
    - Granada (E)
    - Segura de la Sierra (E)
    - Madrid (E)
    - Andorra (AND)
    - Saint Vaury (F)

    In Santiago De Compostela, Granada en Madrid zijn we telkens een extra dag.
    Indien jullie tips hebben over bezienswaardigheden of plaatsjes die op onze route liggen en het bezoeken waard zijn, mag je dit altijd in een reactie melden op de blog.  

    10-05-2011 om 20:42 geschreven door Kris en Wim  


    08-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GPC BVBA sponsort onze actie !!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen GPC BVBA wenst opnieuw zijn steun te betuigen aan het zomerkamp van Luna en de semi-internisten.

    Vaya Con Dios

    08-05-2011 om 19:53 geschreven door Kris en Wim  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De start is in zicht !!
    Nog slechts een tweetal werkweken scheiden ons van de start van ons tweede motoravontuur ten voordele van DVC Heilig Hart te Deinze.  We zullen al de sponsors van onze vorige editie terug contacteren en hopen dat ze terug hun steentje willen bijdragen.  Ook nieuwe sponsors zijn meer dan welkom, elke cent maakt een verschil voor een centrum dat zorgvuldig met hun middelen omspringt.

    Wenst u te sponsoren, dan kunt u storten op het rekening nr van

     

    DVC Heilig Hart – Fundraising: BE29 8901 2429 9164 (BIC VDSPBE 91) met de vermelding ‘Motards Portugal’.
    Voor giften vanaf 40 euro ontvangt u in het voorjaar 2012 een fiscaal attest vanuit het DVC Heilig Hart.


    Ook kleinere giften zijn uiteraard van harte welkom.

    Bedrijven die graag hun logo zien verschijnen op onze blog kunnen dit doen door 50 euro te sponsoren aan onze actie via de hierboven beschreven methode.

    Sponsors die er 100 euro voor over hebben, mogen hun logo naar ons opsturen en dan zullen wij het fotograferen op het meest Zuidelijke en meest Westelijke punt van het Europese vasteland.  Wel vragen we een op de motor hanteerbaar formaat mee te geven.

    Het spreekt voor zich dat Wim en ik volledig zelf instaan voor onze eigen kosten gedurende de reis, elke cent die gestort wordt, gaat rechtstreeks naar het centrum.

    Alvast bedankt voor de steun en lees onze blog vanaf 21 mei, we proberen zoveel als mogelijk dagelijks een berichtje te posten.

    Groeten,

    Kris en Wim.

    08-05-2011 om 19:45 geschreven door Kris en Wim  


    Tags:Start in zicht
    01-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Route van de rondrit Portugal-Spanje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit is de voorlopige rit. De stopplaatsen liggen allemaal vast, maar de verbindingsritten zullen nog licht
    wijzigen om enkele bezienswaardigheden te kunnen zien en mooie stuurweggetjes te rijden.

    Er zijn in totaal 15 etappes gaande van 240km tot 1100 km per dag.

    (klik op het plan om dit in een apart venster te openen)

    10/05/2010: laatste wijzigingen - er zijn een aantal alternatieve ritten gemaakt voor sommige dagen zonder de bestemmingen te wijzigen. We zullen tijdens de reis beslissen welke route we gaan rijden afhankelijk van het weer en onze eigen conditie. (klik op de link onderaan)

    Bijlagen:
    Plan rondrit zuiden.JPG (152.8 KB)   

    01-05-2011 om 00:00 geschreven door Kris en Wim  


    25-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Actie komt een beetje traag op gang wegens 'ongelukje'
    Op zondag 20 maart ging ik samen met mijn vriend Wim even een stukje enduro rijden met een groep ervaren rijders.  Onmiddellijk was duidelijk dat er een enorm verschil was in niveau tussen ons en de groep wheelies trekkende noppenfanaten.  Niettemin konden we er op ons eigen tempo van genieten en pikten hier en daar iets op.  Het tij keerde echter halfweg toen twee rijders net voor mij in aanraking kwamen, waardoor de ene rijder voor mij ten val kwam en het ganse pad versperde.  Ik heb waarschijnlijk geremd, want bij het volgende beeld lig ik al op de stenen te stuiteren tot ik een flink eind verder tot stilstand kom op mijn buik.  Het lijkt allemaal mee te vallen op het eerste zicht en rij de tocht nog verder uit, maar 's avonds kan ik niet meer op mijn rechtervoet steunen.  De foto's op spoed tonen geen breuken, maar de plaastervellen gaan toch het water in en nu zit ik hier letterlijk met een 'blok' aan mijn been. 
    Geen paniek, we rijden zeker dit jaar naar Tarifa, al moet ik een beugel monteren om mijn been in te leggen, alleen zullen de voorbereidingen wat langer op zich laten wachten.  Ik houd jullie op de hoogte.

    Kris.

    25-03-2011 om 10:08 geschreven door Kris en Wim  


    Tags:Ongelukje
    27-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom op onze blog
    Voor sommigen onder u zal het geen verrassing meer zijn, we gaan terug de boer op met onze motorfietsen.  Na onze tocht naar het barre Noorden langs fjorden en rendieren van vorig jaar kregen we zoveel positieve reacties dat ons volgend plan al vlug gesmeed was.  De Noordkaap staat aangevinkt, dus opnieuw op zoek naar landmarks die tot de verbeelding spreken.  Na wat onderzoek op wikipedia kwamen we er al snel achter dat het meest Westelijke en meest Zuidelijke punt van het Europese vasteland geografisch niet eens zover van elkaar gescheiden zijn.  Een simpel plan werkt altijd, we rijden naar Cabo da Roca in Portugal (een godvergeten rots met een vuurtoren erop) en snorren verder naar Punta Tarifa (een godvergeten eiland met jawel, een vuurtoren erop), waarna we onze fietsen draaien en terug huiswaarts rijden.  De rit zal wat korter zijn die van vorig jaar naar de Noordkaap, maar er liggen een heleboel interessante bestemmingen op onze route, wat de reis nog zo boeiend zal maken.

    Het doel heiligt de middelen en het is niet de bedoeling om enkel een onvergetelijke trip met de motor te maken, we willen opnieuw geld inzamelen voor het zomerkamp van het semi-internaat van DVC Heilig Hart te Bachte Maria Leerne.  Vorig jaar reden we in totaal meer dan drieduizend euro bij elkaar en dat was een onverwacht resultaat.  Dit jaar gaan we ons uiterste best doen om dat bedrag te evenaren, al zijn we met minder ook gelukkig, elke cent is welkom voor het DVC Heilig Hart.

    Ons vertrek is voorzien op 21 mei 2011 en we hebben 2 weken ingepland om de 6000km te overbruggen.  Plaatsen die al aangestipt staan op de kaart zijn Guernica, Santiago de Compostella, Porto, Granada, Madrid en  Andorra.

    Net als bij de vorige editie zijn we op zoek naar bedrijven die hun logo willen zien wapperen aan de uitkanten van het Europese continent.  Voor bedragen vanaf 100 euro nemen we uw logo mee naar het Zuiden en bezorgen u na afloop uw persoonlijke foto.  Kleinere bedragen zijn uiteraard ook meer dan welkom.  De bijdragen gaan integraal naar het DVC Heilig Hart om  het zomerkamp voor de semi-interne kinderen te organiseren. Wim en ik staan volledig zelf in voor onze eigen kosten gedurende de reis.

     

    Namens onszelf en alle bewoners en begeleiders van het semi-internaat, alvast hartelijk dank bij voorbaat.


      Cabo da Roca (Portugal)

     Punta Tarifa (Spanje) aan de straat van Gibraltar

    27-02-2011 om 00:00 geschreven door Kris en Wim  


    Tags:Met de motor naar Cabo da Roca en Punta Tarifa

    Archief
  • Alle berichten

    E-mail ons

    Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in ons gastenboek



    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs