Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek.- pressez sur le bouton ci-dessous pour laisser un message dans mon livre d'or
28-08-2010
3 dagen Parijs
3 Dagen in Parijs
Categorie:PARIJS
03-05-2010
koninklijke serres van Laken
Koninklijke serres van Laken
26-02-2010
France gall
Ella ella
Categorie:Chansons françaises
France gall
France gall
Categorie:Chansons françaises
Une belle histoire
michel fugain
Categorie:Chansons françaises
Tu es foutu
In-grid
Categorie:Chansons françaises
je suis venu te dire
Serge Gainsbourg
Categorie:Chansons françaises
Je t'aime... moi non plus
Serge Gainsbourg
Categorie:Chansons françaises
Douce France
Charles Trenet
Categorie:Chansons françaises
Nationale 7
Charles Trénet
Categorie:Chansons françaises
La mer
Charles Trénet
Categorie:Chansons françaises
30-01-2010
TGV
Reportage over de TGV Deel3:
Categorie:TGV
TGV
Reportage over de TGV Deel2:
Categorie:TGV
TGV
Reportage over de TGV Deel1:
Categorie:TGV
26-01-2010
Brochure "ZORGELOOS MET VAKANTIE"
Via de website van VAB kan je een brochure downloaden (zorgeloos met vakantie). Hierin vind je alle info over jou vakantie, de actuele brandstofprijzen, de meest volledige druktekalender, alternatieve wegen naar de zon.... Je vindt deze brochure ook via deze link: http://www.vab.be/nl/uitmagazine/pdf/UitZorgeloos.web.pdf
Categorie:Verkeer en Weer
veilig met de wagen op reis
Veilig met de wagen op reis
De auto is nog steeds de koning van het vakantievervoer.
Met de eigen auto er op uit trekken heeft dan ook vele voordelen. Onze auto is zo vertrouwd dat hij een beetje aanvoelt als een huiskamer op wielen.
Hier alvast enkele tips om veilig met de wagen op vakantie te trekken.
Niet te zwaar
Op reis met de auto heeft alvast een voordeel op een vliegtuigtrip. Je kan veel meenemen, maar ook dat is relatief. Een auto mag immers niet te zwaar geladen zijn. Het laadvermogen van een gewone gezinswagen is ongeveer 500 kg. Voor een breakauto mag je er 50 of 100 kg bijtellen. De Samson onder de autos zijn de monovolume wagens. Zij kunnen 700 kg aan. Al deze gewichten zijn uiteraard passagiers inbegrepen. Neem je ook een caravan of aanhangwagen mee op reis? Dan moet je ook hun gewicht in de gaten houden, net als het maximum gewicht die de trekhaak aankan.
Hoe je de koffer inlaadt, is belangrijk
Maar er is meer dan het maximumgewicht. Ook hoe je de koffer inlaadt, is belangrijk. In geval van nood - bijvoorbeeld bij een lekke band op de snelweg - moet je snel en veilig de koffer kunnen uitladen. Daarom is het aangewezen om grote koffers mee te nemen en geen verzameling van kleine tassen. Laad de zwaarste koffer in het midden van de autokoffer. Zo respecteer je het evenwicht van de auto.
Waarom al deze aandacht voor het inladen?
Elke geroutineerde chauffeur weet waarom. De wegligging, vooral in de bochten, en de remafstand van een auto verandert wanneer die zwaar geladen is. Het zwaarste gewicht zit achteraan in de auto. En daardoor komt de voorkant wat omhoog met als gevolg minder grip op de weg. Bij regenachtig weer kan dit problemen geven in bochten of bij het remmen. Een te zwaar geladen auto raakt ook sneller verhit, vooral bij stilstaand of langzaam rijden.
Leg niks op de hoedenplank van de auto. Spullen die daar liggen worden een echte boemerang bij een ongeval. Bij een ongeval bij 50 km per uur worden ze met 40 maal hun eigen gewicht vooruit geslingerd. Daarom moet er in een breakauto ook absoluut een bagagenet zitten tussen koffer en passagierruimte.
Kortom, het is het waard om even stil te staan bij het inladen van de auto. Ook bij de start van de lange autorit moet de chauffeur daarom even de tijd nemen om te wennen aan de nieuwe situatie. Defensief rijden is de boodschap, vermijd plotse manoeuvres.
Wanneer vertrekken? De zomermaandenstaan synoniem voor verkeerschaos. Probeer daarom de ergste verkeersdrukte te vermijden door te vertrekken wanneer het minder druk is. Vooral de weekends zijn zwarte vlekken met veel files. We bekijken even wat je kan verwachten op een weekend in juli en augustus.
Vrijdag: probeer de ochtend en avondsspits te vermijden, zeker in grote steden en belangrijke verkeerknooppunten. In sommige landen is er een rijverbod in het weekend. Daardoor kan vrijdagavond heel druk zijn voor het vrachtvervoer.
Zaterdag is meestal het moeilijkste moment om te vertrekken of terug te keren. Wil je toch vertrekken op zaterdag dan is na 14 uur het meest geschikte moment. De grootste files zijn dan meestal voorbij. Bereken vooraf waar je ongeveer wanneer zal zijn, op die manier kan je toch nog proberen de files wat te vermijden.
Zondag is een goed moment om te vertrekken. Voor wie terugkeert van vakantie kan het wel wat drukker zijn.
s Nachts rijden? Mensen rijden meestal s nachts omdat het dan rustiger is op de weg en omdat ze zo een dag van hun vakantie winnen. Onderzoek toont aan dat de rijvaardigheid en alertheid s nachts een pak slechter is dan overdag. Ook de ongevalquota zouden zon driemaal hoger liggen dan overdag.
Vooral van 2 tot 6 uur in de vroege ochtend is er een sterke achteruitgang van alertheid en rijgedrag. Chauffeurs krijgen het dan moeilijk bij het aanhouden van een goede wegpositie en constante snelheid. Ook zwenken over de weg gebeurt dan meer.
Hou dan rekening met deze tips:
Probeer met twee personen te rijden, dan kunnen jullie elkaar aflossen en elkaars vermoeidheid in de gaten houden. De passagier naast de chauffeur moet wakker blijven. Wanneer de passagier vooraan slaapt, is het immers extra moeilijk zich te concentreren.
Hou de auto fris, zet de verwarming niet aan.
Rij niet wanneer je moe bent, dat is meestal tussen 2 en 4 uur s nachts.
Koffie, cola, een raam opzetten kan even een opkikker geven maar het opwekkend effect is snel weer voorbij.
Stop onmiddellijk met rijden wanneer je moeite hebt om je ogen open te houden of te fixeren en begint te knikkebollen. Kortom, wanneer je je aandacht er niet meer kan bijhouden.
Verplicht nummer
Een lange rit is een zware last, niet alleen voor de mens maar ook voor de machine. Volgens pechdiensten is vooral de heenreis een zware dobber voor de auto. De heenrit zit buitenverhouding hoog in hun statistieken. Ga dus voor u op vakantie vertrekt, nog even langs bij de garagist. Vooral voor het nakijken van de banden is dit noodzakelijk. Wanneer de bandenspanning onvoldoende is, riskeert u immers sneller een klapband.
Wegeninfo
Voor meer info over het verkeer, ook in het buitenland zijn deze sites aanraders.
Wanneer je op de snelweg rijdt ben je graag op de hoogte van de situatie op de weg. In dat geval kan je het best afstemmen op Traffic FM. Deze zender is doorgaans te beluisteren in de péage zone op 107.7 Mhz. Kwa muziek keuze is het wel een beetje saai, althans wanneer je veel luisterd naar MNM in België. Wil je de hedendaagse hits graag horen, dan kan je in heel Frankrijk afstemmen op NRJ. Deze zender is ook gericht op het meer jongere publiek, de Franse MNM kun je wel stellen. Je kan hem ook via volgende link beluisteren langs het internet. Veel luisterplezier. http://player.nrj.fr/V4/nrj/webradios/player_V2.html?webradio=nrj&version=maxi#
Categorie:Verkeer en Weer
23-01-2010
Waarom zegt men in het Frans ....
Pourquoi en France, dit-on "aller aux toilettes", alors qu'en Belgique, on dit: "je vais à la toilette" ?? Parce que dans ce beau pays qu'est la France, il faut en visiter plusieurs avant d'en trouver une propre !!
(Waarom zegt men in Frankrijk "naar de toiletten gaan", terwijl men in België zegt "ik ga naar het toilet"? Omdat in het mooie land dat Frankrijk is, men meerdere wc's moet bezoeken voordat men een schone vindt!)
Categorie:Franse moppen
Waarom houden Fransen van Belgische verhalen?
Pourquoi les Français aiment-ils tant les histoires belges ? Parce qu'elles les font rire trois fois : La première quand on les leur raconte La deuxième quand on les leur explique, et la troisième quand ils les comprennent
(Waarom houden Franse van Belgische verhalen? Omdat ze er drie keer om moeten lachen: De eerste keer als een Belg een Fransman het verhaal vertelt; De tweede keer als een Belg een Fransman het verhaal uitlegt; De derde keer als een Fransman het verhaal begrijpt!)
Categorie:Franse moppen
Een Zweedse kampioene in Frankrijk
Een Zweedse kampioene, die in Frankrijk in een restaurant kalkoen- borst wil eten, maar de taal niet verstaat, probeert het bij de bestel- ling met gebaren te redden. De ober knikt vriendelijk en brengt haar even later een groot glas melk.