Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek.- pressez sur le bouton ci-dessous pour laisser un message dans mon livre d'or
26-01-2010
Brochure "ZORGELOOS MET VAKANTIE"
Via de website van VAB kan je een brochure downloaden (zorgeloos met vakantie). Hierin vind je alle info over jou vakantie, de actuele brandstofprijzen, de meest volledige druktekalender, alternatieve wegen naar de zon.... Je vindt deze brochure ook via deze link: http://www.vab.be/nl/uitmagazine/pdf/UitZorgeloos.web.pdf
Categorie:Verkeer en Weer
veilig met de wagen op reis
Veilig met de wagen op reis
De auto is nog steeds de koning van het vakantievervoer.
Met de eigen auto er op uit trekken heeft dan ook vele voordelen. Onze auto is zo vertrouwd dat hij een beetje aanvoelt als een huiskamer op wielen.
Hier alvast enkele tips om veilig met de wagen op vakantie te trekken.
Niet te zwaar
Op reis met de auto heeft alvast een voordeel op een vliegtuigtrip. Je kan veel meenemen, maar ook dat is relatief. Een auto mag immers niet te zwaar geladen zijn. Het laadvermogen van een gewone gezinswagen is ongeveer 500 kg. Voor een breakauto mag je er 50 of 100 kg bijtellen. De Samson onder de autos zijn de monovolume wagens. Zij kunnen 700 kg aan. Al deze gewichten zijn uiteraard passagiers inbegrepen. Neem je ook een caravan of aanhangwagen mee op reis? Dan moet je ook hun gewicht in de gaten houden, net als het maximum gewicht die de trekhaak aankan.
Hoe je de koffer inlaadt, is belangrijk
Maar er is meer dan het maximumgewicht. Ook hoe je de koffer inlaadt, is belangrijk. In geval van nood - bijvoorbeeld bij een lekke band op de snelweg - moet je snel en veilig de koffer kunnen uitladen. Daarom is het aangewezen om grote koffers mee te nemen en geen verzameling van kleine tassen. Laad de zwaarste koffer in het midden van de autokoffer. Zo respecteer je het evenwicht van de auto.
Waarom al deze aandacht voor het inladen?
Elke geroutineerde chauffeur weet waarom. De wegligging, vooral in de bochten, en de remafstand van een auto verandert wanneer die zwaar geladen is. Het zwaarste gewicht zit achteraan in de auto. En daardoor komt de voorkant wat omhoog met als gevolg minder grip op de weg. Bij regenachtig weer kan dit problemen geven in bochten of bij het remmen. Een te zwaar geladen auto raakt ook sneller verhit, vooral bij stilstaand of langzaam rijden.
Leg niks op de hoedenplank van de auto. Spullen die daar liggen worden een echte boemerang bij een ongeval. Bij een ongeval bij 50 km per uur worden ze met 40 maal hun eigen gewicht vooruit geslingerd. Daarom moet er in een breakauto ook absoluut een bagagenet zitten tussen koffer en passagierruimte.
Kortom, het is het waard om even stil te staan bij het inladen van de auto. Ook bij de start van de lange autorit moet de chauffeur daarom even de tijd nemen om te wennen aan de nieuwe situatie. Defensief rijden is de boodschap, vermijd plotse manoeuvres.
Wanneer vertrekken? De zomermaandenstaan synoniem voor verkeerschaos. Probeer daarom de ergste verkeersdrukte te vermijden door te vertrekken wanneer het minder druk is. Vooral de weekends zijn zwarte vlekken met veel files. We bekijken even wat je kan verwachten op een weekend in juli en augustus.
Vrijdag: probeer de ochtend en avondsspits te vermijden, zeker in grote steden en belangrijke verkeerknooppunten. In sommige landen is er een rijverbod in het weekend. Daardoor kan vrijdagavond heel druk zijn voor het vrachtvervoer.
Zaterdag is meestal het moeilijkste moment om te vertrekken of terug te keren. Wil je toch vertrekken op zaterdag dan is na 14 uur het meest geschikte moment. De grootste files zijn dan meestal voorbij. Bereken vooraf waar je ongeveer wanneer zal zijn, op die manier kan je toch nog proberen de files wat te vermijden.
Zondag is een goed moment om te vertrekken. Voor wie terugkeert van vakantie kan het wel wat drukker zijn.
s Nachts rijden? Mensen rijden meestal s nachts omdat het dan rustiger is op de weg en omdat ze zo een dag van hun vakantie winnen. Onderzoek toont aan dat de rijvaardigheid en alertheid s nachts een pak slechter is dan overdag. Ook de ongevalquota zouden zon driemaal hoger liggen dan overdag.
Vooral van 2 tot 6 uur in de vroege ochtend is er een sterke achteruitgang van alertheid en rijgedrag. Chauffeurs krijgen het dan moeilijk bij het aanhouden van een goede wegpositie en constante snelheid. Ook zwenken over de weg gebeurt dan meer.
Hou dan rekening met deze tips:
Probeer met twee personen te rijden, dan kunnen jullie elkaar aflossen en elkaars vermoeidheid in de gaten houden. De passagier naast de chauffeur moet wakker blijven. Wanneer de passagier vooraan slaapt, is het immers extra moeilijk zich te concentreren.
Hou de auto fris, zet de verwarming niet aan.
Rij niet wanneer je moe bent, dat is meestal tussen 2 en 4 uur s nachts.
Koffie, cola, een raam opzetten kan even een opkikker geven maar het opwekkend effect is snel weer voorbij.
Stop onmiddellijk met rijden wanneer je moeite hebt om je ogen open te houden of te fixeren en begint te knikkebollen. Kortom, wanneer je je aandacht er niet meer kan bijhouden.
Verplicht nummer
Een lange rit is een zware last, niet alleen voor de mens maar ook voor de machine. Volgens pechdiensten is vooral de heenreis een zware dobber voor de auto. De heenrit zit buitenverhouding hoog in hun statistieken. Ga dus voor u op vakantie vertrekt, nog even langs bij de garagist. Vooral voor het nakijken van de banden is dit noodzakelijk. Wanneer de bandenspanning onvoldoende is, riskeert u immers sneller een klapband.
Wegeninfo
Voor meer info over het verkeer, ook in het buitenland zijn deze sites aanraders.
Wanneer je op de snelweg rijdt ben je graag op de hoogte van de situatie op de weg. In dat geval kan je het best afstemmen op Traffic FM. Deze zender is doorgaans te beluisteren in de péage zone op 107.7 Mhz. Kwa muziek keuze is het wel een beetje saai, althans wanneer je veel luisterd naar MNM in België. Wil je de hedendaagse hits graag horen, dan kan je in heel Frankrijk afstemmen op NRJ. Deze zender is ook gericht op het meer jongere publiek, de Franse MNM kun je wel stellen. Je kan hem ook via volgende link beluisteren langs het internet. Veel luisterplezier. http://player.nrj.fr/V4/nrj/webradios/player_V2.html?webradio=nrj&version=maxi#
Categorie:Verkeer en Weer
23-01-2010
Waarom zegt men in het Frans ....
Pourquoi en France, dit-on "aller aux toilettes", alors qu'en Belgique, on dit: "je vais à la toilette" ?? Parce que dans ce beau pays qu'est la France, il faut en visiter plusieurs avant d'en trouver une propre !!
(Waarom zegt men in Frankrijk "naar de toiletten gaan", terwijl men in België zegt "ik ga naar het toilet"? Omdat in het mooie land dat Frankrijk is, men meerdere wc's moet bezoeken voordat men een schone vindt!)
Categorie:Franse moppen
Waarom houden Fransen van Belgische verhalen?
Pourquoi les Français aiment-ils tant les histoires belges ? Parce qu'elles les font rire trois fois : La première quand on les leur raconte La deuxième quand on les leur explique, et la troisième quand ils les comprennent
(Waarom houden Franse van Belgische verhalen? Omdat ze er drie keer om moeten lachen: De eerste keer als een Belg een Fransman het verhaal vertelt; De tweede keer als een Belg een Fransman het verhaal uitlegt; De derde keer als een Fransman het verhaal begrijpt!)
Categorie:Franse moppen
Een Zweedse kampioene in Frankrijk
Een Zweedse kampioene, die in Frankrijk in een restaurant kalkoen- borst wil eten, maar de taal niet verstaat, probeert het bij de bestel- ling met gebaren te redden. De ober knikt vriendelijk en brengt haar even later een groot glas melk.
Categorie:Franse moppen
Condoom in het frans
Wat is het Franse woord voor condoom:
Etui de la piek
Categorie:Franse moppen
Franse les
Jantje komt zuchtend thuis van school. 'Bah! vandaag hebben we drie uur Franse les gehad!' 'Ach jongen,'zegt mama, 'wat moeten de kinderen in Frankrijk dan wel zeggen!'
Categorie:Franse moppen
François
Frans vroeg aan Frans of Frans in het Frans ook Frans was. "Nee", zei Frans in het Frans tegen Frans, "Frans in het Frans is François."
Categorie:Franse moppen
Franse homo
Een Franse homo komt aan een benzinepomp en steekt het tankpistool in zijn kont. Zegt de uitbater:"Ca n'est pas normal!" Waarop de Franse homo antwoord:"Non c'est super!"
Categorie:Franse moppen
11-01-2010
CANNES 2009
.
Categorie:Cannes
07-01-2010
Agde > culinaire suggestie
wie eens cullinair verwend wil worden op een bijzonder mooie locatie moet hier zeker eens geweest zijn. Het restaurant bevindt zich tussen de wijnvelden waar je kan genieten van een wijds zicht. Heel bijzonder is het als je er gaat eten bij zonsondergang..
DOMAINE DE BEAUMONT
CAVE A VIN
ROUTE DE FLORENSAC
34300 AGDE
0467211923
Categorie:Languedoc roussillon
25-12-2009
vakantie 2010
Na veel zoek- en surfwerk op het internet hebben we ons tweede verblijf in Frankrijk gevonden. We gaan eerst voor een periode van vijf nachten naar Mandelieu La Napoule. Het bevind zich naast het bekende Cannes. Voor het tweede verblijf gaan we voor een verblijf van zeven nachten naar Cavalaire sur Mer. Om de presentatie van onze volgende vakantie te bekijken, kan je de knoppen bedienen onderaan de afbeelding.
28-08-2009
Auto's in Cannes
Deze foto' zijn genomen op de boulevard de la Croisette. Indrukwekkende wagens
Categorie:Cannes
Cannes
Categorie:Cannes
Verrerie de Biot.
Biot ligt tussen Antibes en Valbonne. Het pittoreske bergstadje is bekend vanwege zijn pottenbakkersproducten en zijn glasblazerij. Verrerie de Biot is zeker een bezoekje waard als je in de buurt bent. Je kan er een kijkje nemen in het werkhuis van de glasblazerij. Je staat er van versteld hoe deze kunstenaars van wat zand als grondstof, een kunstwerk van glas kunnen maken. Naast het werkhuis is er ook een museum van glaskunstwerken alsook een glasboetiek waar je zelf de glasproducten kan kopen. Elk glaswerk is er met de hand gemaakt en is gesigneerd met BIOT.
Categorie:Biot
09-08-2009
Monaco en de formule 1
Wanneer je vanaf het paleis naar beneden wandelt via de trappen, komt zo aan het standbeeld van Juan Manuel Fangio. De legendarische formule 1 piloot die als eerste 5 keer wereldkampioen werd. Je vindt het standbeeld tussen de bocht van Rascasse en de startgrid. Op de foto's zijn ook nog de sporen op het asfalt te zien van de laatste formule 1 race.
Categorie:monaco
Monaco
Monaco is zeer dicht bebouwd.
Categorie:monaco
Monaco Paleis
Aan het Prinsen paleis kan je de wacht aanschouwen. Er heerst een gezellige drukte wanneer er van wacht word gewisseld. Deze wisseling wordt ook als afleiding gebruikt wanneer er een beroemd persoon naar buiten rijdt via de zijpoort. Slim bekeken.
Categorie:monaco
Monaco Kathedraal
In de Kathedraal van Monaco vinden we de graven van Princes Grace Kelly en Prins Rainier