Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek.- pressez sur le bouton ci-dessous pour laisser un message dans mon livre d'or
28-03-2013
Drukke weekends 2013 zijn bekend
Op de Franse infodienst van het verkeer BISON-FUTÉ zijn de drukke weekends voor 2013 bekend. Dit jaar zijn er in juli geen zwarte zaterdagen enkel 3 Augustus (alle regio's) is een zwarte zaterdag en op 10 augustus enkel de regio Rhône vallei en het zuid-oosten van Frankrijk. Je kan zelf de PROGNOSE voor 2013 in pdf downloaden.
Categorie:Verkeer en Weer
16-06-2012
Franse wegen info
Vooraleer je met de auto op vakantie vertrekt, is het belangrijk dat je goed voorbereid en geïnformeerd bent, ook wat betreft de situatie op de weg. Als je deze website bezoekt www.bison-fute.equipement.gouv.fr , vind je actuele informatie over de drukte op de Franse autosnelwegen, en dit in de vorm van een kaart.
Categorie:Verkeer en Weer
20 minuutjes slaap beste middel tegen vakantieongevallen
Normaal is vermoeidheid de oorzaak bij 1 op de 5 ernstige auto-ongelukken. Tijdens de vakantieperiode kan het aantal ongelukken door vermoeidheid verdubbelen.
De beste manier om een ongeluk te voorkomen is goed uitgerust vertrekken. Helaas is dat vanuit de vakantiebestemming naar huis maar zelden het geval. Vaak wordt er extra genoten van de laatste vakantiedag en avond.
Deskundig onderzoek in verschillende landen heeft aangetoond dat 20 minuten slaap tijdens de autorit het beste wapen is tegen oververmoeidheid. Langer slapen dan 20 minuten heeft geen zin, de slaap van de bestuurder is dan zo diep dat hij niet gemakkelijk meer uit de diepe roes kan komen en meer versuft achter het stuur zit dan zonder deze slaap.
Tijdens een zogenaamde "powernap" van 20 minuten bouwt de bestuurder de meeste krachten op. Slaapt hij minder dan 15 minuten dan werkt de slaap niet, slaapt hij meer dan 30 minuten dan groeit de vermoeidheid.
Categorie:Verkeer en Weer
15-06-2012
Gouden tips voor verre autoreizen
Checklist voor een zorgeloze vakantie
Checklist van de auto
Neem copijen van uw verzekering, inschrijvingsbewijs, rijbewijs, en stop deze in uw valies;
bent u voldoende verzekerd voor deze reis, evtl. een tijdelijke omnium, een bijstandsverzekering voor uw wagen, is uw verzekering geldig voor het land waar u op vakantie gaat (kijk op de groene kaart);
kleef een 'B' achteraan op de wagen (verplicht);
gaat u naar Groot-Brittannië, zorg dan voor kleefband om evtl. een deel van uw asymetrische koplampen af te dekken;
is de wagen volgetankt?
valt de volgende servicebeurt niet tijdens uw vakantie?
kijk de staat van de banden na, controleer ook uw reservewiel en zie of alle gereedschap aanwezig is om een wiel te vervangen;
kijk nog even de olie na, moet u soms bijvullen dan is wat reserveolie meenemen echt geen overbodige luxe, bij deze belastende rit;
is het niveau van de koelvloeistof tussen min. en max?
zorg voor een zaklamp, die werkt;
een grote paraplu kan o zo nuttig zijn;
werkhandschoenen voor controles, kleine pannes en om te tanken;
is het reservoir van de ruitesproeier gevuld, neem een fles water mee om bij te vullen, evtl. met de nodige antivries;
neem een zeemvel en spons mee om de ruiten proberen te maken, een produkt om de vliegen van de ramen te verwijderen is ook aan te bevelen;
gaat u op wintersport dan zijn een paar specifieke materialen onmisbaar: krik op een gemakkelijk te bereiken plaats leggen - veel antivries meenemen voor de ruitesproeiers - sneeuwkettingen (oefenen vooraleer u vertrekt!!!) - twee paar werkhandschoenen - laarzen - vuile werkjas en hoofddeksel - twee grote stukken karton (ze houden u droog als u aan de wagen moet werken) - minstens één deken per persoon - slotontdooier en spuitbus om de ramen te ontdooien - een wintercontrole bij uw garage (waarbij de koelvloeistof wordt gemeten);
controleer de bandendruk, dikwijls is de wagen zwaarder belast tijdens een vakantietrip en dient de bandendruk aangepast, kijk na in de handleiding van uw wagen;
een verankeringsysteem voor het stuur, gaspedaal of versnellingspook;
neem reservesleutels mee van de wagen, in uw valies die u dan op uw hotelkamer laat;
uw reisroute en kaarten (ook gedetailleerde);
waar kan u terecht op de route en ter plaatse met uw wagen, in geval van een defekt?
Potentiële dieven kan u ontmoedigen, vandaar de volgende tips:
laat nooit iets achter in uw wagen, ook niet in de koffer. Sommige dieven zijn reeds op de parking aanwezig en kijken wat er in de koffer zit en wat u zoal allemaal meeneemt;
neem alle documenten van het voertuig mee;
veranker uw voertuig met het stuurslot en het speciale verankeringsysteem voor het stuur, gaspedaal of versnellingspook;
neem de radio of het voorpaneeltje (afhankelijk van model tot model);scherm nooit waardevolle spullen af met een handdoek, want dieven weten dat er wel iets interessants moet onder die handdoek zitten;
sluit alle deuren goed af en zorg ervoor dat het dakvenster en de zijramen volledig dicht zijn;
als het mogelijk is kan u best het voertuig parkeren zodat dieven hem niet kunnen oppakken op hun takelwagen (dit gebeurt vooral bij dure wagens, ze plaatsen hun takelwagen ernaast en met hun kraan pikken ze hem op, normaal duurt dit ong. 5 minuten en iedereen denkt dat het voertuig panne heeft).
Rijden en slapen gaan niet samen
Hoe dikwijls horen we het niet dat de vakantiechauffeurs staan te pochen over hun rit van 16 uur, de ganse nacht doorgereden. Ze voelen zich waarlijk helden! Ze brengen niet alleen hun bloedeigen familie of medereizigers in gevaar maar ook de andere weggebruikers. Dan hebben ze twee dagen nodig om te recupereren van hun avontuur!
Enkele kenmerken van vermoeidheid (slaperigheid) - deze waarnemingen erkennen is al een halve overwinning!
u moet veel geeuwen;
uw ogen krijgen het moeilijk en worden zwaar;
uw reacties vertragen, het inhalen gaat niet meer zo vlot;
het midden van uw rijvak houden is moeilijker of u bent al over uw witte lijn gereden;
u bent er niet meer met uw gedachten bij;
u heeft het wat moeilijk met verkeerstekens;
als u begint te knikken dan is het bijna te laat!
Bij deze waarnemingen kan u maar één zaak doen, de dichtsbijzijnde parking opzoeken en even rusten. Inderdaad met even te rusten kan u er terug bovenop zijn. Natte washandjes, luid praten, koffie drinken, chocolade eten, kauwgom helpen niet! Maar als de slaap u te machtig wordt overdag kan een halfuurtje platte rust, zonder gejuich van de kinderen wonder doen. Als dit 's nachts gebeurt moet het wel iets langer duren, maar wat zijn nu een paar uurtjes in een mensenleven. Ga ervan uit dat de vakantie begint van zodra je de eerste kilometer aflegt. Dus, heb je zin om te stoppen? Stop dan, en vertrek niet met de gedachte om op een bepaald uur aan te komen op je bestemming. Dan leg je allen maar druk op jezelf.
U kan natuurlijk ook het stuur overlaten aan een andere passagier, volg dan niet het verkeer maar laat u even wegdoezelen.
De vermoeidheid of slaperigheid slaat vooral toe tussen 14u en 16u, tussen 2u en 6u 's nachts en niemand ontsnapt hieraan.
Hoe kan u die vermoeidheid zoveel mogelijk beperken?
een goede nachtrust voor het vertrek, zonder stress. Dus is het van belang uw reis grondig en op tijd voor te bereiden en niet de laatste dag;
vraag dat uw medereiziger naast u ook wakker blijft, slapen doet slapen;
krijgt u het moeilijk, rust dan even, een halfuurtje wegdoezelen terwijl de anderen bezig zijn met de kinderen op de speelplaats van de parking, het doet wonderen;
vertrek op tijd, zodanig dat u tijd zat heeft om uw bestemming te bereiken;
waarom in éénmaal naar uw bestemming rijden, Frankrijk en Duitsland zijn voorzien van talloze goedkope etappehotels;
neem geen zware maaltijden voor en tijdens het rijden;
goede beweging voor het rijden zorgt ervoor dat men minder vermoeid is tijdens het rijden;
water is de beste drank, alcohol is dodelijk, koffie en cola houden u niet wakker.
Categorie:Verkeer en Weer
26-01-2010
Brochure "ZORGELOOS MET VAKANTIE"
Via de website van VAB kan je een brochure downloaden (zorgeloos met vakantie). Hierin vind je alle info over jou vakantie, de actuele brandstofprijzen, de meest volledige druktekalender, alternatieve wegen naar de zon.... Je vindt deze brochure ook via deze link: http://www.vab.be/nl/uitmagazine/pdf/UitZorgeloos.web.pdf
Categorie:Verkeer en Weer
veilig met de wagen op reis
Veilig met de wagen op reis
De auto is nog steeds de koning van het vakantievervoer.
Met de eigen auto er op uit trekken heeft dan ook vele voordelen. Onze auto is zo vertrouwd dat hij een beetje aanvoelt als een huiskamer op wielen.
Hier alvast enkele tips om veilig met de wagen op vakantie te trekken.
Niet te zwaar
Op reis met de auto heeft alvast een voordeel op een vliegtuigtrip. Je kan veel meenemen, maar ook dat is relatief. Een auto mag immers niet te zwaar geladen zijn. Het laadvermogen van een gewone gezinswagen is ongeveer 500 kg. Voor een breakauto mag je er 50 of 100 kg bijtellen. De Samson onder de autos zijn de monovolume wagens. Zij kunnen 700 kg aan. Al deze gewichten zijn uiteraard passagiers inbegrepen. Neem je ook een caravan of aanhangwagen mee op reis? Dan moet je ook hun gewicht in de gaten houden, net als het maximum gewicht die de trekhaak aankan.
Hoe je de koffer inlaadt, is belangrijk
Maar er is meer dan het maximumgewicht. Ook hoe je de koffer inlaadt, is belangrijk. In geval van nood - bijvoorbeeld bij een lekke band op de snelweg - moet je snel en veilig de koffer kunnen uitladen. Daarom is het aangewezen om grote koffers mee te nemen en geen verzameling van kleine tassen. Laad de zwaarste koffer in het midden van de autokoffer. Zo respecteer je het evenwicht van de auto.
Waarom al deze aandacht voor het inladen?
Elke geroutineerde chauffeur weet waarom. De wegligging, vooral in de bochten, en de remafstand van een auto verandert wanneer die zwaar geladen is. Het zwaarste gewicht zit achteraan in de auto. En daardoor komt de voorkant wat omhoog met als gevolg minder grip op de weg. Bij regenachtig weer kan dit problemen geven in bochten of bij het remmen. Een te zwaar geladen auto raakt ook sneller verhit, vooral bij stilstaand of langzaam rijden.
Leg niks op de hoedenplank van de auto. Spullen die daar liggen worden een echte boemerang bij een ongeval. Bij een ongeval bij 50 km per uur worden ze met 40 maal hun eigen gewicht vooruit geslingerd. Daarom moet er in een breakauto ook absoluut een bagagenet zitten tussen koffer en passagierruimte.
Kortom, het is het waard om even stil te staan bij het inladen van de auto. Ook bij de start van de lange autorit moet de chauffeur daarom even de tijd nemen om te wennen aan de nieuwe situatie. Defensief rijden is de boodschap, vermijd plotse manoeuvres.
Wanneer vertrekken? De zomermaandenstaan synoniem voor verkeerschaos. Probeer daarom de ergste verkeersdrukte te vermijden door te vertrekken wanneer het minder druk is. Vooral de weekends zijn zwarte vlekken met veel files. We bekijken even wat je kan verwachten op een weekend in juli en augustus.
Vrijdag: probeer de ochtend en avondsspits te vermijden, zeker in grote steden en belangrijke verkeerknooppunten. In sommige landen is er een rijverbod in het weekend. Daardoor kan vrijdagavond heel druk zijn voor het vrachtvervoer.
Zaterdag is meestal het moeilijkste moment om te vertrekken of terug te keren. Wil je toch vertrekken op zaterdag dan is na 14 uur het meest geschikte moment. De grootste files zijn dan meestal voorbij. Bereken vooraf waar je ongeveer wanneer zal zijn, op die manier kan je toch nog proberen de files wat te vermijden.
Zondag is een goed moment om te vertrekken. Voor wie terugkeert van vakantie kan het wel wat drukker zijn.
s Nachts rijden? Mensen rijden meestal s nachts omdat het dan rustiger is op de weg en omdat ze zo een dag van hun vakantie winnen. Onderzoek toont aan dat de rijvaardigheid en alertheid s nachts een pak slechter is dan overdag. Ook de ongevalquota zouden zon driemaal hoger liggen dan overdag.
Vooral van 2 tot 6 uur in de vroege ochtend is er een sterke achteruitgang van alertheid en rijgedrag. Chauffeurs krijgen het dan moeilijk bij het aanhouden van een goede wegpositie en constante snelheid. Ook zwenken over de weg gebeurt dan meer.
Hou dan rekening met deze tips:
Probeer met twee personen te rijden, dan kunnen jullie elkaar aflossen en elkaars vermoeidheid in de gaten houden. De passagier naast de chauffeur moet wakker blijven. Wanneer de passagier vooraan slaapt, is het immers extra moeilijk zich te concentreren.
Hou de auto fris, zet de verwarming niet aan.
Rij niet wanneer je moe bent, dat is meestal tussen 2 en 4 uur s nachts.
Koffie, cola, een raam opzetten kan even een opkikker geven maar het opwekkend effect is snel weer voorbij.
Stop onmiddellijk met rijden wanneer je moeite hebt om je ogen open te houden of te fixeren en begint te knikkebollen. Kortom, wanneer je je aandacht er niet meer kan bijhouden.
Verplicht nummer
Een lange rit is een zware last, niet alleen voor de mens maar ook voor de machine. Volgens pechdiensten is vooral de heenreis een zware dobber voor de auto. De heenrit zit buitenverhouding hoog in hun statistieken. Ga dus voor u op vakantie vertrekt, nog even langs bij de garagist. Vooral voor het nakijken van de banden is dit noodzakelijk. Wanneer de bandenspanning onvoldoende is, riskeert u immers sneller een klapband.
Wegeninfo
Voor meer info over het verkeer, ook in het buitenland zijn deze sites aanraders.
Wanneer je op de snelweg rijdt ben je graag op de hoogte van de situatie op de weg. In dat geval kan je het best afstemmen op Traffic FM. Deze zender is doorgaans te beluisteren in de péage zone op 107.7 Mhz. Kwa muziek keuze is het wel een beetje saai, althans wanneer je veel luisterd naar MNM in België. Wil je de hedendaagse hits graag horen, dan kan je in heel Frankrijk afstemmen op NRJ. Deze zender is ook gericht op het meer jongere publiek, de Franse MNM kun je wel stellen. Je kan hem ook via volgende link beluisteren langs het internet. Veel luisterplezier. http://player.nrj.fr/V4/nrj/webradios/player_V2.html?webradio=nrj&version=maxi#