Verslag vergadering 21/12 iedereen aanwezig bij Iris haar thuis, bedankt Iris voor de fantastische ontvangst!
Tijdens de vergadering hebben we een deel van het draaiboek al ingevuld, met name de doelen en hun codes volgens EVA en de grote lijnen van het verloop van de dag.
Daarna zijn we verder gegaan met het concreter maken van onze activiteiten en de materialen die hiervoor nodig zijn. Deze materialen hebben we toegevoegd aan onze nieuwe materiaallijst (digitaal)
We hebben nog een mail naar Goele gestuurd met een aantal vragen (over offertes) en een update (draaiboek en materiaallijst)
Volgende afspraak is op 11/1 op De Borre met Goele
Het eerste deel van de les kregen we de uitleg over het maken van een draaiboek en een herinnering aan de deadlines voor het project.
Daarna hebben we les gekregen over het verdelen van onze werkdoelen in E(rvaring/kennis), V(aardigheden) en A(ttitudes) Samen met Daisy hebben we onze doelen bijgesteld en herschreven zodat we bij elk doel een code van EVA konden plaatsen.
Daarna hebben we onze activiteiten verder geconcretiseerd en begonnen aan een materiaallijst.
Op 18/12 zijn we naar de voorstelling 'Poupette in Bruxelles' van Froufrou gaan kijken in De Borre.
We hebben genoten van de voorstelling, de verschillende technieken die gebruikt werden waren verrassend en het verhaal was meeslepend en grappig. Op deze manie hebben we kunnen zien hoe het eraan toegaat in De Borre wanneer er een kindervoorstelling is. De deuren gingen stipt open om 19u, de mensen konden langs twee ingangen binnengaan, verdeeld over even en oneven nummers. Het stuk begon na ongeveer tien minuten, wanneer iedereen hun plaats had ingenomen.
Voor de voorstelling merkten we op dat de kinderen niet veel te doen hadden terwijl ze wachtten op de deuren om open te gaan. Er is dus zeker nog veel ruimte om een omkadering aan te bieden wanneer er veel kinderen verwacht worden bij een voorstelling.
Op 26/11 zijn we langsgegaan bij het kinderfestival Qukeleku op De Borre.
- in de inkomhal werden alle activiteiten geadverteerd die op de dag aangeboden werden op a4 pagina's. Hier stonden foto's, de uitleg over de activiteit, de locatie en het tijdstip op - Bij elke ruimte waar een activiteit doorging hing hetzelfde blad op met de uitleg - de gangen en de trappenhal naar boven en naar de bibliotheek waren versierd met vlaggen en ballonnen - op de bovenverdieping vond een knutselactiviteit plaats, er was een fotostand, retrogaming en een tentoonstelling van lokale artiesten. - in de theaterzaal vonden allerlei voorstellingen plaats - in de sportzaal was er een klimmuur, springkastelen, hindernissenparcour en minibikes
- Besproken om contact op de nemen met theatergezelschap 'Froufrou' over figurentheater. We gaan een voorstelling van hen bekijken op 16 december, en Goele of wij gaan proberen om voor of na de voorstelling met hen af te spreken om meer te weten te komen over wat figurentheater inhoudt.
- Over theatercodes kunnen we nog op verschillende manieren informatie verzamelen: 'Froufrou' heeft lespaketten op hun website, gezelschap '4hoog' heeft een filmpje op hun website en de stad Leuven of Opec heeft een theaterkoffer die nuttig is om in te kijken.
- De polyvalente zaal is helaas niet beschikbaar om te gebruiken tijdens ons project, tevens is er een exhibitie in de inkomhal op de bovenste verdieping. We zullen dus meer in de lengte moeten werken en een route moeten uitstippelen waarbij we de gangen van en naar de bib, de inkomhal op de benedenverdieping, de cafetaria naast de zaal (niet in gebruik), de trap en de gang op de tweede verdieping zullen moeten gebruiken.
- In de bib moeten we op zoek gaan naar prentenboeken die we in de zoektocht of bij een andere activiteit kunnen gebruiken. Prentenboeken over wetenschap en techniek zijn een pluspunt, omdat dit aansluit bij het thema van de Jeugdboekenweek.
- Een verwerkingsmogelijkheid na de voorstelling zou een pluspunt zijn. Geen formele bevraging, maar bijvoorbeeld twee potten met verschillende gezichtjes of een velcro wand waar de kinderen na de voorstelling positieve of negatieve figuren kunnen kleven.
- Een contract over de financiële regeling wordt door Goele opgesteld.
- Er bestaat geen formeel reglement voor De Borre. Goele heeft ons enkele regels meegegeven: - geen eten en drinken in de theaterzaal - in elk lokaal moeten tafels en stoelen terug gezet worden, de verwarming en de lichten uit gedaan worden - er mag niet gefilmd worden tijdens een voorstelling, behalve met toestemming van het theatergezelschap - GSM's worden op stil gezet - er mag niet met schoenen op de scène gekomen worden - ouders worden geacht zich aan de leeftijd te houden waarvoor een voorstelling bedoeld is - laatkomers mogen de zaal niet binnen bij theater, bij muziekoptredens mogen ze binnen tijdens het applaus - er is geen terugbetaling voor tickets, deze kunnen wel met andere mensen geruild worden (ruilbox)
Verder hebben we nog afgesproken om op 8/12 ons draaiboek door te mailen en dit op 11/1 op De Borre met Goele te bespreken. De groep komt op 16/11 opnieuw samen in de 2 bronnen bib om 10u om aan de projectplanning te werken.
Groepsvergadering op CVO over creativiteit en projectanalyse.
Resultaten brainstorm 'hoeden'
- Rode hoed: goed vertrokken, veel variatie, leuk, positief samenwerken, mooi, onderwerp interessant, belevenis, leuke doelgroep, zin erin, enthousiast
- Witte hoed: ruimte (polyzaal), 100 mensen per voorstelling, foyer, samen met bib, De Borre, 3-100 jarigen, cultureel, voor en na voorstelling, recyclage, Goele, Dieter, Wolkenfabriek, figuren, scène op scène, meervoudige activiteiten, voorlezen, jeugdboekenweek
- Zwarte hoed: Teveel volk, tentoonstelling in conflict, onduidelijk, haalbaarheid, stuk niet gezien
- Gele hoed: multi-inzetbaar, leuk voor kinderen, ook ouders als begeleiders, zelfstandig, beleving, thema, ruimte, mogelijk, Goele, structuur
- Groene hoed: voorstel veel creativiteit gebruiken, mogelijkheden, wolk, regen, theater aspecten, blote voetenpad, tenten, tipi's, pop-up boeken, popcorn, zakjes voor popcorn maken, meerdere dingen aan crea stand, werken met fiches, bekers, klimmuur, ouderen inzetten, infostand, grimage, geur
12/10 Groepsvergadering Bespreking groepsvergadering 12/10 over de ontwerpfase. Verschillende ideeën uit brainstorm: - Verkleedkoffer met kleren (2de hands) + palen met gordijnen als podium - Schaduwpoppenspel, figuren ontwerpen en maken uit papier (voorbeelden aanwezig), handleiding voor de ouders/grootouders + schaduwtheater (lamp ingebouwd) - 'aquarium' met wolken, regen en bliksem, kinderen kunnen zelf regen en bliksem activeren - Reuzenboeken met verschillende achtergronden de als 'decor' kunnen gebruikt worden - maskers maken voor de ouders/kinderen met wolken/zon... op karton, met elastiek of met stokjes - tafeltenten maken met kussens, tafels donker maken met sterren op 'plafond', mogelijk licht dimmen?, gebruiken als theater + rijstkokers om regen te maken en trommels voor donder - grote houten schuifpuzzel met theaterafbeelding - Met drie pop maken (iemand is het hoofd, de anderen zijn voeten en handen), samen acteren - Knutselstand met gerecycleerd materiaal om te knutselen rond theater of het stuk - Theater Tipi's, drie stokken en doek die al theater kunnen dienen - blotevoeten pad, verschillende tegels met verschillende materialen - Zoektocht door de gangen met vragen op twee niveaus (3-4 en 5-7), de antwoorden zijn theatertermen (codes) - Voorleeshoek (in bibliotheek?) in thema van de Jeugdboekenweek - Decoratie: paraplu's omgedraaid aan het plafond, bord aan de muur waar kinderen wolken, zon... op kunnen plakken (en verwijderen), handpoppen om te gebruiken bij de tafeltenten en theater tipi's
We hebben in groep eerst kennis gemaakt aan de hand van de Dilts en Bateson hun logische niveaus. We hebben een voorlopige planning opgesteld en een eerste rolverdeling gemaakt. We hebben gegevens uitgewisseld zodat iedereen bereikbaar is. We hebben opdracht van de borre overlopen.
We hebben concrete data afgesproken: 12/10, 16/11 en 14/12 van 14u tot 16u en na de lessen indien nodig. (beroepspraktijk, samenwerkingvaardigheden...)
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!