Verslag vergadering 21/12 iedereen aanwezig bij Iris haar thuis, bedankt Iris voor de fantastische ontvangst!
Tijdens de vergadering hebben we een deel van het draaiboek al ingevuld, met name de doelen en hun codes volgens EVA en de grote lijnen van het verloop van de dag.
Daarna zijn we verder gegaan met het concreter maken van onze activiteiten en de materialen die hiervoor nodig zijn. Deze materialen hebben we toegevoegd aan onze nieuwe materiaallijst (digitaal)
We hebben nog een mail naar Goele gestuurd met een aantal vragen (over offertes) en een update (draaiboek en materiaallijst)
Volgende afspraak is op 11/1 op De Borre met Goele
Het eerste deel van de les kregen we de uitleg over het maken van een draaiboek en een herinnering aan de deadlines voor het project.
Daarna hebben we les gekregen over het verdelen van onze werkdoelen in E(rvaring/kennis), V(aardigheden) en A(ttitudes) Samen met Daisy hebben we onze doelen bijgesteld en herschreven zodat we bij elk doel een code van EVA konden plaatsen.
Daarna hebben we onze activiteiten verder geconcretiseerd en begonnen aan een materiaallijst.
Op 18/12 zijn we naar de voorstelling 'Poupette in Bruxelles' van Froufrou gaan kijken in De Borre.
We hebben genoten van de voorstelling, de verschillende technieken die gebruikt werden waren verrassend en het verhaal was meeslepend en grappig. Op deze manie hebben we kunnen zien hoe het eraan toegaat in De Borre wanneer er een kindervoorstelling is. De deuren gingen stipt open om 19u, de mensen konden langs twee ingangen binnengaan, verdeeld over even en oneven nummers. Het stuk begon na ongeveer tien minuten, wanneer iedereen hun plaats had ingenomen.
Voor de voorstelling merkten we op dat de kinderen niet veel te doen hadden terwijl ze wachtten op de deuren om open te gaan. Er is dus zeker nog veel ruimte om een omkadering aan te bieden wanneer er veel kinderen verwacht worden bij een voorstelling.
Op 26/11 zijn we langsgegaan bij het kinderfestival Qukeleku op De Borre.
- in de inkomhal werden alle activiteiten geadverteerd die op de dag aangeboden werden op a4 pagina's. Hier stonden foto's, de uitleg over de activiteit, de locatie en het tijdstip op - Bij elke ruimte waar een activiteit doorging hing hetzelfde blad op met de uitleg - de gangen en de trappenhal naar boven en naar de bibliotheek waren versierd met vlaggen en ballonnen - op de bovenverdieping vond een knutselactiviteit plaats, er was een fotostand, retrogaming en een tentoonstelling van lokale artiesten. - in de theaterzaal vonden allerlei voorstellingen plaats - in de sportzaal was er een klimmuur, springkastelen, hindernissenparcour en minibikes
- Besproken om contact op de nemen met theatergezelschap 'Froufrou' over figurentheater. We gaan een voorstelling van hen bekijken op 16 december, en Goele of wij gaan proberen om voor of na de voorstelling met hen af te spreken om meer te weten te komen over wat figurentheater inhoudt.
- Over theatercodes kunnen we nog op verschillende manieren informatie verzamelen: 'Froufrou' heeft lespaketten op hun website, gezelschap '4hoog' heeft een filmpje op hun website en de stad Leuven of Opec heeft een theaterkoffer die nuttig is om in te kijken.
- De polyvalente zaal is helaas niet beschikbaar om te gebruiken tijdens ons project, tevens is er een exhibitie in de inkomhal op de bovenste verdieping. We zullen dus meer in de lengte moeten werken en een route moeten uitstippelen waarbij we de gangen van en naar de bib, de inkomhal op de benedenverdieping, de cafetaria naast de zaal (niet in gebruik), de trap en de gang op de tweede verdieping zullen moeten gebruiken.
- In de bib moeten we op zoek gaan naar prentenboeken die we in de zoektocht of bij een andere activiteit kunnen gebruiken. Prentenboeken over wetenschap en techniek zijn een pluspunt, omdat dit aansluit bij het thema van de Jeugdboekenweek.
- Een verwerkingsmogelijkheid na de voorstelling zou een pluspunt zijn. Geen formele bevraging, maar bijvoorbeeld twee potten met verschillende gezichtjes of een velcro wand waar de kinderen na de voorstelling positieve of negatieve figuren kunnen kleven.
- Een contract over de financiële regeling wordt door Goele opgesteld.
- Er bestaat geen formeel reglement voor De Borre. Goele heeft ons enkele regels meegegeven: - geen eten en drinken in de theaterzaal - in elk lokaal moeten tafels en stoelen terug gezet worden, de verwarming en de lichten uit gedaan worden - er mag niet gefilmd worden tijdens een voorstelling, behalve met toestemming van het theatergezelschap - GSM's worden op stil gezet - er mag niet met schoenen op de scène gekomen worden - ouders worden geacht zich aan de leeftijd te houden waarvoor een voorstelling bedoeld is - laatkomers mogen de zaal niet binnen bij theater, bij muziekoptredens mogen ze binnen tijdens het applaus - er is geen terugbetaling voor tickets, deze kunnen wel met andere mensen geruild worden (ruilbox)
Verder hebben we nog afgesproken om op 8/12 ons draaiboek door te mailen en dit op 11/1 op De Borre met Goele te bespreken. De groep komt op 16/11 opnieuw samen in de 2 bronnen bib om 10u om aan de projectplanning te werken.
Groepsvergadering op CVO over creativiteit en projectanalyse.
Resultaten brainstorm 'hoeden'
- Rode hoed: goed vertrokken, veel variatie, leuk, positief samenwerken, mooi, onderwerp interessant, belevenis, leuke doelgroep, zin erin, enthousiast
- Witte hoed: ruimte (polyzaal), 100 mensen per voorstelling, foyer, samen met bib, De Borre, 3-100 jarigen, cultureel, voor en na voorstelling, recyclage, Goele, Dieter, Wolkenfabriek, figuren, scène op scène, meervoudige activiteiten, voorlezen, jeugdboekenweek
- Zwarte hoed: Teveel volk, tentoonstelling in conflict, onduidelijk, haalbaarheid, stuk niet gezien
- Gele hoed: multi-inzetbaar, leuk voor kinderen, ook ouders als begeleiders, zelfstandig, beleving, thema, ruimte, mogelijk, Goele, structuur
- Groene hoed: voorstel veel creativiteit gebruiken, mogelijkheden, wolk, regen, theater aspecten, blote voetenpad, tenten, tipi's, pop-up boeken, popcorn, zakjes voor popcorn maken, meerdere dingen aan crea stand, werken met fiches, bekers, klimmuur, ouderen inzetten, infostand, grimage, geur