LUXE!!! Luxe hebben we gehad op de voorbije 6 dagen en met luxe wilden we de laatste nacht op camping afsluiten. ge kunt kiezen zei Martine, een kleine rustige camping of een poep chique. We kozen natuurlijk voor de LUXE camping, want we hadden toch graag eens een fatsoenlijke verbinding met de Wi-Fi. Wat een LUXE hebben we met ons Martine gehad, want elke dag bekeek ze de route en bracht ze hier en daar nog een kleine verbetering aan. Zo ook nu om ons te brengen naar de luxe camping met 5 zwembaden. Voor haar natuurlijk geen luxe, want ze heeft zitten chipoteren om het stuk te herleggen.
LUXE was weer het vertrek, dat we zorgeloos kunnen doen, dankzij Eddy en Vake. De mannen ruimen alles netje achter ons op, af en toe steken we wel een handje toe. Zij zorgen ervoor dat we zonder stress kunnen vertrekken.
De oorspronkelijke rit bracht ons een vlotte aanloop, een stevig middenstuk en een rustig einde. Het was niet zo een LUXE, als de voorbije 2 dagen met een vrij vlak profiel, maar we keken er wel naar uit om terug wat klimwerk te doen. Zoals gezegd een vlakke aanloop, waar we weer snel op dreef kwamen. Er was spijtig genoeg niet de LUXE voor het autoluwe wegen te vinden in de richting waar we naartoe reden. Met momenten was het zelfs zeer druk. Het contrast met de streken van Frankrijk, waar we de eerste 3 dagen hebben gefietst en waar we de voorbije 2 dagen zijn gepasseerd kan niet groter zijn. De eerste dagen kwam je sporadisch eens een dorpje tegen en het stelde nooit veel voor. Terwijl de dorpen nu groter worden en zelfs al kleine steden ons traject kruisen. Het voordeel is wel, dat je er makkelijk een terrasje zal vinden, waar we vandaag ook niet voor zijn gestopt. Ook deze luxe kregen we niet, want we hadden nog heel wat hoogtemeters te doen.
Na een stevige klim, met zeer mooi zicht over La-côte-st-Andre en een foto-moment, volgde een zeer steile afdaling tot aan de bevoorrading. We hadden de eerste 2 collekes overleefd, met gemiddelde stijging rond de 7%. Het weer was tot dan al zeer goed geweest en het werd alleen maar warmer. Dus snel vertrekken was de boodschap.
Eerst nog dalen en dan was het klimmen geblazen. De eerste klim was weer van een serieus kaliber. Daarna een loper voor de mannen met de grote motor, gevolgd door een pittige klim. We waren blij dat we dat achter de rug hadden en de 2de bevoorrading hadden bereikt. Daar viel ons op dat we allemaal al een schoon kleurke hadden opgedaan. Hierdoor hadden we ook een nieuw lid bij. De Mustafa volgens de Kris. Gert is al zeer gebruind en hij kan doorgaan voor een man van het zuiden. Hij mankeert alleën nog e puntbaike. Kris daarentegen heeft wel al kleur op armen, gezicht en bovenbenen, maar vanaf de knieën tot de voeten is het nog een schril contrast. Zo wit als zijn poep.
Zoals reeds vermeld had Martine de route aangepast en van het punt van de bevoorrading was het niet meer het profiel als voorzien. Het was een verrassing! Wat een rit met ongeveer 1300 hm zou zijn werden het er nu bijna 1600hm. Een cadeauke van 300hm, speciaal voor ons en een korte klim van wel 20% stijging. Toch zien we ons Martine nog altijd even graag en zoals gezegd een LUXE om haar bij te hebben voor het voorbereiden van de routes. Het voordeel van het alternatief was, dat we weg waren van de drukke weg en konden genieten van de flanken van de Drôme. Met nog een paar lastige klimmetjes kwamen we eindelijk op onze LUXE camping. Veel meer LUXE dan de voorbije dagen was er niet. Enkel het zwembad was wel een welgekomen LUXE. Al de andere LUXE hadden we al 7 dagen mee. De LUXE van goed gezelschap, een leuke sfeer, goed eten, een goede verzorging,
Morgen de laatste dag van onze trip, zo snel gaat het vooruit. We zullen blij zijn als we ons doel hebben bereikt, maar stilletjes zullen we toch onze LUXE missen.
AANGENAAM!!!! Bij het slapen gaan was hilariteit troef. Vake was nog over de indeling van de huisjes bezig. Walter deelt samen met Kris en 2 andere een huisje. Vake vroeg zich toch af wie Kris was. Kris zijn lichaamstaal was zo hilarisch om te zien, dat we er allemaal de slappe lach van kregen. Zo hard zelfs dat Martine ons in de andere mobilehome kon horen. Kris kwam van zijn bed af om kennis te maken met vake. AANGENAAM ik zen Kris schatterde hij uit van het lachen.
Opstaan was ook AANGENAAM want het zonneke was er al. Ze straalde en deed ons vergeten dat we gisteren een klein buitje hebben gehad. Al zaten we toen droog op een terras. Kris vroeg toch maar voor zekerheid aan ons Vake hoes noemde kik weir, want hij zou het toch maar eens moeten vergeten. Fris was het nog wel, want aan het ontbijt was de wind duidelijk aanwezig. Gelukkig was Eddy zo slim om de tafel al in het zonnetje te plaatsen, zo werd het toch nog een beetje AANGENAAM om te zitten. Een noorderwind volgens Walter, ideaal in functie van onze route.
Omdat het zo fris was, aan het ontbijt, opteerden we allen toch om de mouwkes aan te doen. Niet zo zeer omdat we het koud zouden hebben, maar om wat op te warmen tijdens de eerste kilometers. Want snel waren ze uit en eens Louhans uit ging het tempo de hoogte in. Al snel hadden we een gemiddelde van 24km/u, een AANGENAAM tempo. We lasten een kleine pi(t)sstop om zo ons te ontdoen van overtollig vocht:). Nog wat eten en drinken en terug onderweg. Gelukkig hadden we een stop ingelast, want nu was de bevoorrading wel op tijd. Eddy en Vake hebben hun werk en ze doen dat zeker goed. We worden verwend!!! AANGENAAM.
Tijdens de bevoorrading was de wind duidelijk voelbaar, gelukkig zat deze voor ons in de juiste richting. Aangenaam ik zen Kris klonk het weer ludiek.
Terug gestart moesten we door het centrum van Bourges-en-Bresse. Dit was niet zo simpel en drukte het tempo, niet zo aangenaam om te fietsen, maar mooi om te zien. Het centrum uit en hop we waren weer weg. AANGENAAM fietsweer, klonk het weer. Wa hemme wij weë chance gehad meida weir. Want we waren in een wip aan bevoorrading nr 2. Een terraske doen, was de afspraak tijdens de 1ste bevoorrading. Martine was er niet van overtuigd dat er op de plaats van afspraak iets te vinden was. Gelukkig hadden Dimi en Kris een klare kijk over de parking en zagen ze het terraske verstopt achter een geparkeerde auto. Het fris colake smaakte, AANGENAAM zitten in AANGENAAM gezelschap. We konden rustig onze tijd nemen want met nog 27 km te gaan, hadden we wel wat tijd over. Even de mensen van Transplantoux op de bus jaloers maken en we waren terug weg. Bij het verlaten van de parking merkten Gert en Dimi dat we best niet terug zouden rijden, want de wind was fel.
Zo fel dat we het gevoel kregen, dat we niet moesten trappen en zelfs een tandje bij schakelen was nodig om het gevoel in de benen te hebben. Zeer snel waren we op de plaats van overnachting. AANGENAAM zo kunnen we de rit van vandaag en de voorbije 6 dagen in het algemeen omschrijven.
Morgen wachten er terug meer hoogtemeters op onze tocht. Een paar echte collekes zullen we moeten overwinnen om op onze bestemming te geraken.
REGEN!!!! Gisteren bij het bekijken van de routes kwam de vraag of het morgen zou regenen. We contacteerden het thuisfront om even te kijken hoe het weer ten noorden van Dijon zou zijn. Het bericht dat we kregen luidde regen, regen en regen. Niet echt hoopvol!
Bij het ontwaken was het dan ook zeer grijs. Aan de sfeer had dit geen invloed. Er werd al serieus veel af gelachen, ondanks de lichte vermoeidheid en de pijnlijke spieren. Zo leerden we weer wat nieuwe termen. Een inhanger is hetzelfde als een metgezel, al hadden er sommige onder ons wel een fout beeld bij. Walter had weer geen goeie dag. We willen hem niet meenemen als hij wel een goeie dag heeft. Want als hij op kop van de groep komt is het voor iedereen alle hens aan dek en bijschakelen. (is volgens hem NIET waar)
Het vertrek was nog droog, maar toch maar het regenjasje mee, de mouwkes en ons botten (overschoenen volgens de Walter) aan. Na 2 km voelden we al de eerste druppels. De REGEN is daar, dachten we heel stilletjes. Het bleef gelukkig bij wat gedruppel en het parcour leende om een stevig tempo te ontwikkelen. Gejaagd door de wind of was het toch de chili con carne die een extra boost gaf (deze had trouwens goed gesmaakt). Inhangen was de boodschap, zeker tot dieje mee zijn slechte benen op kop begon te rijden. Rond km 20 was er weer wat gedruppel, dat niet omgezet werd in REGEN. We waren snel onderweg, want we hebben weer op de bevoorrading moeten wachten. Eddy had het nochtans zo gezegd bij vertrek, rustig aan hè jongens, anders zijn we weer te laat want we hebben nog veel te doen. De omstandigheden waren ideaal om goed vooruit te gaan. Vlak en de wind van achter. Het bleek ook dat Dimi de foute info had door gekregen over de ligging van het traject. Want we zaten niet ten noorden van Dijon, maar al ten oosten en zelfs ten zuiden ervan. De weersvoorspellingen waren dus zeker niet acuraat en de REGEN bleef voorlopig uit.
Na elke stop was het toch weer zoeken, hoe we op de fiets moesten gaan zitten om het poepke wat te ontzien. Het tempo zat er weer goed in en op een gegeven moment vlogen we vooruit. Dit was net iets te snel. Volgens de man met de slechte benen was het Martine haar schuld. De grijze wolken maakten zelfs plaats voor zonneschijn (klein beetje) en het regende zweetdruppels. Wat we nog hebben ondervonden, is dat klimmen met een slappe lach niet echt makkelijk is. Het was het tijd dat er bevoorrading kwam en nu waren onze 2 chauffeurs wel op tijd, maar niet snel genoeg om een foto te nemen :). We dachten dat Martine haar cursus Nederlands op zijn Kris al zeer goed onder de knie had, maar toch viel ze weer door de mand. Ze moe nog veul oefene luidde het.
De wolken werden terug grijzer en zelfs donker. We zullen ons botten maar aanhouden, zei den Dimi, want het ziet er niet goed uit. Walter was ervan overtuigd, dat het niet zou regenen.
Vertrekken was niet zo simpel, de juiste cadans en zitplekje vinden was de opdrachten. Eens dit in orde was vlogen we weer vooruit. Martine heed da goe veuzien was Kris zijn uitleg voor het nagenoeg vlakke parcour. Het was leuk om de benen eens los te gooien. Tijd voor een terraske was er niet, want het begon weer te druppelen. We waren al blij om er eentje te zien, want op bijna 600km waren deze plaatsjes dun gezaaid. Kris stelde voor om toch ma deu te rije, dan zen we misschien nog druech binne. We bleven door gaan op ons elan, gemiddeld lag het tempo 5km/u hoger dan de voorbije dagen. 10km voor aankomst kreeg Dimi een sms van Eddy met de coördinaten van het terraske waar ze zaten te wachten. Het duurde blijkbaar wat lang, want op 5km voor het einde kreeg Dimi al telefoon. Het was maar om te checken of we de coördinaten gekregen hadden. Aangekomen op het terras en net besteld, begon het daar te REGENEN. Een echte bui hebben we toch kunnen vermijden. ma goe da we dae ni gestopt zen om ene te drinke. We hemme toch al chance gehad meit weir.
Onze chauffeurs, verzorgers en koks (Eddy en Vake) hebben ook vandaag iets lekkers voorzien. Het REGENDE complimentjes. Tijdens het klaar maken van het eten, was er een (verplicht) poetsmoment van de fiets. Alles blinkt terug en is klaar om morgen terug van dienst te zijn.
HOW!!! hebben we vandaag veel gehoord. Het probleem ontstond eigenlijk gisterenavond. We waren nog aan het genieten van de gratis 10 min Wi-Fi en bekeken de route van vandaag. Bleek daar een serieuze boog in te zitten, die mogelijks kon worden ingekort. Martine nam na het eten nog haar pc en begon de route te herleggen. Hoera 12 km ingekort, een lichte euforie was merkbaar bij alle fietsers.
Zo gezegd, zo gedaan, al was het zeker niet minder klimmen geblazen. De Walter had geen goed gevoel vandaag. De darmkes waren niet op punt en hij heeft zelfs de WCUP drank en reepkes genuttigd, met succes. Aan zijn benen was toch niks te merken, want op hem hebben we het meest HOW moeten roepen:). Na onze eerste col van de dag, die kon tellen (Het was een klein Bedoinke, stijgingspercentages vergelijkbaar, maar niet zo lang), kwam er een afdaling tot beneden (nogal logisch). We kwamen aan in de Marne vallei en zouden volgens de route de Marne moeten volgen via een fietspad. Walter en de lokale helden vonden het niet zo een goed idee, want het pad zou er slecht bij liggen. Na wat overleg, gingen we proberen om een alternatief te vinden tot we op de route national terecht kwamen. Serieus veel vrachtverkeer was niet aangenaam om te fietsen en we besloten toch maar terug naar de oorspronkelijke route te gaan. Om daar te geraken werd er zeer veel HOW geroepen om de weg te zoeken.
De oorspronkelijke route was wel zeer mooi om te fietsen, de staat van de weg was al bij al nog niet zo slecht. België kent zeker nog slechter stukken. Toch legde den Dimi er de pees op. Hij zat volledig in zijn ritme en peddelde goed door. Het was van te volgen en genieten van de rust langs het water was er niet echt bij. We waren allemaal blij, dat we de bevoorrading zagen. Martine vond het wel raar dat de Marne zo hoog stond, alleen had ze het bord langst het water niet opgemerkt. Hierop stond canal du Champagne-Bourgogne en was dus niet La Marne.
We waren weer iets te vroeg op punt van rendez-vous, omdat Eddy en Vake nog in de winkel waren, alé ze hadden net gedaan met winkelen en vertrokken terug op parking. We zagen ze nog net weg rijden en keerden maar weer naar ons oorspronkelijke rendez-vous. Een zeer mooi plaatsje weer om even tot rust te komen en de lachspieren te laten werken.
Terug vertrekken was weer minder fijn, Het regende ook heel lichtjes, maar niet genoeg om het regenvestje mee te nemen. Alé de Kris moest het wel mee nemen, want dan stopt het meestal mee regenen.
We volgden het kanaal nog voor een paar km en dan was het terug ferm omhoog. Toen we terug beneden aankwamen kwamen we weer een HOW moment tegen. Even een gebodsbord genegeerd, want het spel vertelde dit ook. Tot we opnieuw op de route national kwamen. We moesten links op het stuk onverhard. We zagen dit niet echt zitten, maar we hadden geen andere keuze. De Kris zijn spel zei maar 350m onverhard, wat ook klopte, maar daarna was er weer een stuk. HOW, want daar konden we niet op blijven fietsen. Alé toch maar even terug op de route national. Het tempo lag hoog, want we wilden er zo snel van af. Zo hoog zelfs, dat we weer te ver waren. HOW klonk het weer om terug te draaien en eindelijk van die drukke baan af te zijn.
Martine is ondertussen begonnen met een spoedcursus nederlands op zijn kris. Alleen heeft ze nog veel werk nodig. Aonhaeve, kesse, vowel, eijeten is een greep uit het assortiment woorden. Langs de andere kant heeft ze ons ook al een paar dingen bij gebracht. Zo weten we nu allemaal wat een korenbloem is, blijkbaar niet te vinden bij ons achter. Hier wel in overvloed aanwezig:). En als een rivier een plotse kronkel maakt, is dat een meander. De sfeer zit nog altijd goed, al kunnen de benen niet zo goed meer mee.
Na de 2de bevoorrading was het weer eens HOW. Het spel stuurde ons weer een straatje in, wat nog maar eens onverhard was. Martine had hare waypoint niet te goei gelegd op de het traject. Het lag in de wei (lees waai) en niet zo goed dus om te rijden. Eer we terug op de route waren, hebben nog wat howkes boven gehaald, vooral omdat ons Martine uit haar kram geschoten was. Ze legde er een stevig tempo op om zo snel mogelijk op route te komen. We konden bijna niet volgen. Vanaf dan was het aftellen geblazen. De hoogtemeters werden minder en de benen kregen precies vleugels. De laatste klimmetjes werden zonder problemen overwonnen en na de afdaling kregen we nog een stukje om wat tempo te rijden. We waren allemaal blij om de camping te zien.
Wat hebben we ook geleerd! Een camping municipal stelt niet veel voor. Gelukkig was het sanitair netjes in orde.Een douchke deed deugd en de maaltijd was weer goed voorbereid (met dank aan moeke).
Maar HOW we hebben de kaap van de 500km al gehaald. We zijn dus meer dan half weg:)
Morgen wordt er regen voorspelt. Minder goed nieuws, toch zijn we al tevreden met het weer dat we hebben gekregen.
KARAKTER!!! is wel de term die we vandaag kunnen gebruiken. Het opstaan was al veel aangenamer. De Walter heeft zijn eigen manier van wekken. Dat hadden we gisteren al ondervonden. Alleen waren we nu voorbereid. De zon was in overvloed aanwezig en maakte het opstaan al veel aangenamer. We hadden wel karakter nodig om onze fiets te pakken en het vertrek aan te vatten. Het was zo aangenaam in die ochtendzon!
Al snel bleek dat de benen van Kris niet in form waren. Gert had ook wat last, maar liet dit niet zo duidelijk horen. (check filmpje facebook later, als we goeie Wi-Fi hebben). Na een 4 tal km kregen we onze eerste klim voor geschoteld en dat deed toch pijn. Karakter was nodig om deze eerste hindernis te overwinnen. Gelukkig was het weer goed en bracht dit wat verlichting. Rechts inhalen is ook not done in Frankrijk en zeker niet bij La Gendarmerie. Door de Kris (Hij stak voorbij) had de Dimi het bekan vlaggen. Bij het passeren van de Blauwe Renault megane met blauwe flikkerlampen op, stak daar de gendarm zijne kop buiten en begon hevig te keer te gaan. Dimi moest met dit voorval goed lachen, maar de gendarmerie vond dat precies niet zo grappig. We werden aan de kant gezet en kregen een opdonder van een macho gendarme, die blijkbaar tegen zijn goesting op zondag moest werken. Den dader was ondertussen al lang gaan lopen en was zich van geen kwaad bewust.
Uiteindelijk viel de pijn al bij al nog mee, want we waren aan de bevoorrading voor dat onze mobilehomes er waren. Even bellen waar ze zaten, want anders reden we al een stukje door. Ze waren net het dorpje binnen gereden. Het was een speciaal plaatstke. Het was een bedevaartsoord voor de reizende mens (lees Zigeuner), met een pastoor die zijn dienst hield aan zijn mobilehome. We palmden met goedkeuring van een man de pick-nick tafel in, maar dat was niet zo met de goedkeuring van de vrouw des camper. Omdat we niet lang bleven, mochten we blijven zitten en bij vertrek had ze zelfs een vriendelijk woordje voor ons. Ons eerste frans brood werd genuttigd. Walter waarschuwde ons dat de lippen daar gemakkelijk van open gaan liggen als je er veel van eet. Waarop Martine antwoorde Mijn lippen zijn al gevoelig, maar niet aan die kant.
Ondertussen begon het steeds warmer te worden en beschutting was niet van de partij. Kris en Gert hun benen werden zwaarder en zwaarder. Bij de langere klimmetjes kostte het telkens moeite om aan te sluiten. Gert had nog iets meer power over, maar Kris had het moeilijk. Martine was ook duidelijk bezorgd, want op één van de vele kleine hellingen vroeg ze waar is Kris. Waarop Dimi antwoorde in ur gat. Ah dat is wat er verkeerd zat zegt Martine daarop. nei da stuk frans browed zit in de weg was Kris zijne repliek. De mannen hebben toch karakter om bij pijnlijke benen toch het plezier erin te houden.
Toen we aan de langste klim (en enige echte col) begonnen zaggen we onze mobilehomes juis voor ons uit rijden. Dimi belde Eddy op om te vragen op de bellevedere te stoppen voor de bevoorrading. Een prachtige lokatie om te eten, te drinken en plezier te maken. Kris hebben we wel moeten forceren om te eten, anders was hem helemaal plat gevallen. Mooie lokatie, maar de bellevedere, lag niet aan de top. Dus alles kraakte, zowel benen als ketting, om terug te starten. Het parcours was nog lastig, lichte afdaling gevolgd door steilere klimmetjes. Gelukkig kwam het hardtse labeur kort na de bevoorrading met stukken tot 10%. De wind was in ons voordeel en de teller telde af. Walter had zelfs nog de moed om een spurtje bergop in te zetten in de laatste 5 km.
De camping was daar en we dachten op zoek te gaan naar Eddy en Vake (JP) om onze spullen af te zetten en voor sommige te wisselen van schoenen. Ver moesten we niet kijken, want onze chauffeurs waren nog niet geïnstalleerd. Ze zaten te genieten op het terras, waar we ons zonder probleem bij zetten. Een mooie afsluiter van de 3de en lastigste dag. Karakter was nodig om onze 3de dag af te maken. We hebben ons laten vertellen dat dit wel de moeilijkste dag is.
Dat geeft ons hoop voor morgen!!! Al zullen we toch KARAKTER moeten blijven tonen.
PECH!!!! De draad van vandaag. Het was niet vrijdag de 13de, maar het was wel een 13de. Bij het wakker worden, weerklonken de regendruppels op onze mobilehome. Het opstaan was niet met volle goesting, tot korporaal Walter ons op spartaanse wijze uit ons bed kwam halen. Zijn manier van wekken gaf ons 2 opties in verband met zijn dagdagelijkse job. Of hij was militair of een opvoeder, want die moeten ook de mannen (zoals hij het zegt) eruit jassen. Eens uit het bed dadelijk kijken op de buienradar en deze was toch positief. We hadden toch niet de pech om in de regen te starten, als we zouden kunnen wachten tot 9u10.
Stipt 9u10 stopte het met regenen en konden we aan de slag. We hadden nog veel werk, want de fietsen waren nog niet klaar. Tegen 9U40 waren we dan toch vertrokken, maar de kledijkeuze was wel niet simpel. Regenjasje? Windstopper? Mouwtjes? Overschoenen? Het was een moeilijke keuze. Het voelde wel frisjes aan voor te starten, maar wat zou het parcour ons brengen. Wat bleek! Alles wat we extra aanhadden was al na 10km uitgespeeld, want vanaf 0,5 km was het al klimmen en de temperatuur van het lichaam was dadelijk al te hoog.
Na een korte pauze voor het ontdoen van de extras, konden we terug op pad. De route was omhoog voor de eerste 18km. Nadien konden we het tempo op juiste kruissnelheid brengen, tot ons Martine een getengel hoorde in Gert zijn wiel. PECH, want de spaak van Gert zijn achterwiel brak af. Gelukkig was Walter erbij. Hij mocht mee voor het gezelschap en voor zijn ervaring als fietstechnieker. Dit kwam van pas, want hij haalde de spaak eruit en Gert kon verder. Jean Pierre (vake) hadden we ondertussen al gebeld en zou ons achterna komen met een reservewiel. Gelukkig hadden we er eentje gekregen van Chaos-carbon (Dimi zijn fietsenmaker), waarvoor dank.
Toen dit allemaal geregeld was, waren we zeer snel aan de bevoorrading. Zo snel zelfs, dat als we Kris zijn spel (GPS) niet hadden gehad, we er los voorbij waren gereden. De rijsttaart van Dimi smaakte goed en gaf een goede boost om het vervolg van ons traject aan te vatten. Het ging weer gezwind vooruit en we hadden zelfs de luxe om een paar leuke afdalingen te nemen. Maar PECH was er weer, want Walter zijn band knalde kapot op een zeer slecht stuk weg. De binnenband was in no time vervangen door de ervaring van gisteren. Het bommeke op de chepappe en hop die band is klaar. Maar even later ontplofte ook de nieuwe binnenband. Nu bleek ook de buitenband naar de kl***n. Walter kreeg er zelf letterlijk en figuurlijk het schijt van (sorry voor het taalgebruik) en de geluiden die nadien uit zijn buik kwamen, leken nogal fel op een bronstig everzwijn. We kregen toch effekes schrik om een ontmoeting met een wild zwijn te hebben.
Eddy diende langs te komen met een nieuwe buitenband en er zat niets anders op dan daar te wachten. Kris heeft zich ondertussen nuttig gemaakt om de verloren lading hout van de weg te doen. Er werd veel gelachen, de sfeer zat goed. Zeker als den Dimi met enkele opmerkingen aankwam. Zo daal je af tot je benenden bent en is het antwoord op de vraag van waar zitten we nu heel simpel. Kris heeft het zelfs vastgelegd op Facebook. De plakaat van het dorp geeft dit meestal aan. Het stilstaan was niet zo goed voor de benen en Kris kreeg toen zijn fiets te zien, Ik mut mijne vlo straks kesse, spijtig da der gene compresseur is. Martine had de oplossing: ik zal mijne haardroger geven. We kregen het ook aan de stok met een licht ongeduldige chauffeur toen de mobilehome van Eddy de weg blokkeerde. Hij he precies ni veul tijd en ik paas dat hem deur de Walter zijn **** gereje is, waren de Kris zijn woorden. Al bij al konden we terug vertrekken en was het voor 90% dalen tot aan de abdij van Orval. Frankrijk kwam steeds korter bij. De ontmoeting met de Franse grens was ook niet van de poes. Het liep er goed op en bij het binnenkomen van Frankrijk was er een veneinig knikje. Het moment werd vakkundig vast gelegd door Eddy. Ons Martine had Eddy wel zien staan, maar had het moment blijkbaar gemist. 4km later zegt ze we zitten precies al in Frankrijk.
In Avioth, kort aan de basiliek, stond Eddy klaar met de bevoorrading. Vroeger dan oorspronkelijk gepland, want dorst en honger hadden we zeker en vast. Vandaar uit was het nog een dikke 45 km af te leggen. We hadden weer eens PECH, want de wind was komen opzetten en stond op de kop. We hadden nood aan een korte stop. Daar stelde Kris vast dat we nog enkele hoogtemeters voor de boeg hadden. Een pittig einde was het zeker en vast. Als dessertje kregen we een lange klim te verwerken. Op het eerste zicht leek het allemaal wel mee te vallen, tot het zijn ware aard liet zien. Zwoegen en zweten tot boven!!! PECH dus. De afdaling naar de camping was welverdiend. Weer gelegen op een prachtige lokatie. De koks hebben hun werk goed gedaan, maar het was snel laat. We zijn dan ook 8u onderweg geweest en slechts 5u30 gefietst. Een vermoeiende dag, met veel pech en de meeste hoogtemeters overwonnen van de hele trip. Kris hield woord en heeft zijn fietst gepoets, zonder compresseur en zonder haardroger:)
Stress!!!! Zo kunnen we alles omschreven voor we konden vertrekken. Na de kleine voorbereidingen van het ganse team Project15, hebben we genoten van een zeer tof ontbijt. Toch bleef de spanning voelbaar. Wij zelf waren klaar om te vertrekken en wilden zo snel mogelijk de benen laten rond draaien, maar daar was nog niet de timing voor. Transplantoux had zeer veel moeite genomen om ons in de kijker te zetten. Een persmoment voor ons vertrek, met wat toelichtingen van Tranplantoux, Sporta, ons Lut en den Dimi (mezelf), lokte aanzienlijk veel belangstelling. Meer dan we eigenlijk durfden hopen. We hebben zelfs het nieuws van VRT en VTM gehaald. Niet alleen belangsteling van de pers, maar ook van zeer veel symphatisanten, deed blijken dat onze tocht niet onbewogen blijft.
En eindelijk was het zo ver, het verlossende startschot (letterlijk en figuurlijk). Guy Swinnen deed dit geweldig in het bijzijn van 1 van onze Transplantoux peters, de Stan (Van Samang). PANG en we waren weg. We hebben ons Martine zeer veel geplaagd met het feit, dat ze bleef zeggen het zijn wel km, als we niet verkeerd rijden hè. We waren nog geen km ver en het was al zover. We kunnen het ook niet achter stoelen of banken steken, want het stond op film en was te zien in het VTM nieuws. Achteraf is dit nog goed mee gevallen en hebben we geen extra km moeten doen.
Onder begeleiding van enkele fietsers van Karteria konden we rustig mee peddelen, uit de wind, zoals beloofd. De eerste 5O km waren zo voorbij!!! Merci aan de 5 fietsers voor hun effort.
Na de bevoorrading begon het echte werk. Eerst een 20 tal km vals plat met 2 kleine klimmetjes als opwarmmertje. Vanaf km 72 was het stoempen op de steile klimmtjes rond Huy. De eerste klim liep in 3 delen omhoog en toen we van de route waren, dus verkeerd, kregen we een 2de startschot te verwerken. Gert zijn binnenband sprong loeihard kapot, gelukkig zonder schade aan de buitenband. Band nr 2 om te vervangen.
Vanaf toen was het telkens op en neer met steigingspercentages niet onder de 7%. De 2de bevoorrading was zeker welgekomen. De overschotjes van het ontbijt smaakten en gaven genoeg kracht om de laatste 35 km aan te vatten. We bleven van het voorspelde onweer gespaard, met als gevolg dat het met momenten bloedheet was, waardoor de inspanningen begonnen te wegen. De laatste klim naar Rochefort, was volgens de Kris een 3%, maar het waren er meer en voelden nog zwaarder :). Gelukkig was het nadien dalen tot aan de camping. Momenteel genieten we nog na van het lekker weertje, het lekker eten en de rust. Stress? Geen sprake meer van :)
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!